Sofakompagniet - erfaring med kvalitet?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Sofakompagniet - erfaring med kvalitet?

Indlægaf LaScrooge » 20. feb 2018, 06:52

Jeg mener at have set tråde om firmaet herinde, men kunne ikke fremsøge dem, så jeg laver lige min egen.

Sofaer fra Sofakompagniet - hvordan er kvaliteten på dem? Jeg vil gerne have en sofa som kan holde mindst 5 år uden at blive slatten i sæderne og få slidt huller i stoffet.

Jeg husker, at der har været nogle problemer med levering og kundeservice for et par år siden, - er der nogen, der har købt fra dem fornylig som vil fortælle lidt om deres erfaringer?
0
And we both know: I will be delicious
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Sofakompagniet - erfaring med kvalitet?

Indlægaf Lys » 20. feb 2018, 07:06

Jeg har haft en Vera sofa derfra i snart 2 år - den ser stadig fin ud (bortset fra det armlæn, som katten har molestreret - men det kan jeg ikke rigtigt bebrejde sofaen).

Jeg husker det som om at leveringstiden var som lovet. Ulempen er at de ikke bærer op, hvis man bor i etagebyggeri, men leverer i gadeplan.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Sofakompagniet - erfaring med kvalitet?

Indlægaf LaScrooge » 20. feb 2018, 07:29

Lys skrev:Jeg har haft en Vera sofa derfra i snart 2 år - den ser stadig fin ud (bortset fra det armlæn, som katten har molestreret - men det kan jeg ikke rigtigt bebrejde sofaen).

Jeg husker det som om at leveringstiden var som lovet. Ulempen er at de ikke bærer op, hvis man bor i etagebyggeri, men leverer i gadeplan.


Jeg skal heldigvis bo på 1. så det bliver ikke et problem, jeg har nogen der kan give en hånd.

Hvilken model har du? jeg er lidt vild med den, der hedder Johan, men sædet er én lang pude og jeg frygter lidt at den vil synke sammen i midten med tiden :gruble:

Billede
0
And we both know: I will be delicious
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Sofakompagniet - erfaring med kvalitet?

Indlægaf Ficus » 20. feb 2018, 07:40

Jeg har ikke selv haft en sofa derfra, men jeg har solgt sofaer og har haft mange kunder der enten har fået deres penge retur hos dem (efter lang kamp) eller som stadig kæmpede med dem, uden sofa.

Det er nogle år siden, så der kan være sket rigtig mange ting.

Generelt når man kigger på sofa er der nogle ting man kan/skal overveje, uanset om det er ved sofakompagniet eller ej.

- Hvis der er skum i sædet, hvilken slags er det og hvordan er den behandlet før du får den.
Nogle firmaer ruller “madrasserne” inden kunden får den i sin sofa, det vil sige at det lufttab du selv laver, ved at sidde på din sofa, det er begrænset, da lufthullerne er mindsket inden. Jeg har set hylder der er faldet helt op til 50-60% i skummet. Det er meget når stoffet ikke krymper med...

- Hvor høj er Martindale/slidstyrken og hvilken vævning er stoffet. Bedst er hvis du kan komme til at se på stoffet. Noget møbelstof er så tyndt at holder du det oppe, kan du se igennem vævningen. Det vil fx gøre at når du smider fødderne op og sætter hælene i, så strækker stoffet sig og du kan ende med stof der buler/riller/åler langs hynden. Generelt vil man sige +25.000 i martindale som minimum på en sofa, men der kan være dårligere materialer med højere tal os. Tror nok Teknologisk institut siger +15. eller +20.000. Tallet er i princippet uendeligt, men svinger normalt fra 10.000 til 200.000

- Hvor er den lavet/bliver den præ-imprægneret. Imprægnering er noget man foretrækker selv at gøre, udenfor EU (og i UK) bliver mange ting sprayet med brandhæmmende spray. Det kan på det forkerte materiale lugte så grimt og længe. Derudover ikke det skønneste kemikalieshow at bo med og ligge i.

Derudover så er noget af det jeg specifikt har hørt om klagerne hos SK, at stoffet piler, altså fnulre. Der er også en skala, men der er ikke så mange steder hvor det tal oplyses. Det vil typisk være et bestemt stof der gør det og så nogle typer af vævninger og stoffer der sjældent gør det af sig selv.
11
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Sofakompagniet - erfaring med kvalitet?

Indlægaf Lys » 20. feb 2018, 07:42

LaScrooge skrev:
Lys skrev:Jeg har haft en Vera sofa derfra i snart 2 år - den ser stadig fin ud (bortset fra det armlæn, som katten har molestreret - men det kan jeg ikke rigtigt bebrejde sofaen).

Jeg husker det som om at leveringstiden var som lovet. Ulempen er at de ikke bærer op, hvis man bor i etagebyggeri, men leverer i gadeplan.


Jeg skal heldigvis bo på 1. så det bliver ikke et problem, jeg har nogen der kan give en hånd.

Hvilken model har du? jeg er lidt vild med den, der hedder Johan, men sædet er én lang pude og jeg frygter lidt at den vil synke sammen i midten med tiden :gruble:

Billede



En Vera 3-personers. Den har to puder i sædet og er ikke sunket nævneværdigt sammen.

Jeg var i øvrigt i tvivl om jeg ville have en puf også, så jeg lod være og tænkte, at den kunne jeg købe senere. Men så udgik stoffet, så nu kan jeg ikke få en puf i samme stof som sofaen. Blot til info, hvis du skulle gå i samme overvejelser.
1
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Sofakompagniet - erfaring med kvalitet?

Indlægaf Ficus » 20. feb 2018, 07:45

Og lidt om fjedrer, hvis der er det i, så skal det helst være posefjedrer, ligesom i senge. Nedenunder er der typisk sådan nogle lange bølge-/zigzagfjedrere, kan ikke huske det rigtige navn, men jo flere og jo tættere de sidder, des bedre.
3
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Sofakompagniet - erfaring med kvalitet?

Indlægaf Fræksak » 20. feb 2018, 07:59

Ficus skrev:Jeg har ikke selv haft en sofa derfra, men jeg har solgt sofaer og har haft mange kunder der enten har fået deres penge retur hos dem (efter lang kamp) eller som stadig kæmpede med dem, uden sofa.

Det er nogle år siden, så der kan være sket rigtig mange ting.

Generelt når man kigger på sofa er der nogle ting man kan/skal overveje, uanset om det er ved sofakompagniet eller ej.

- Hvis der er skum i sædet, hvilken slags er det og hvordan er den behandlet før du får den.
Nogle firmaer ruller “madrasserne” inden kunden får den i sin sofa, det vil sige at det lufttab du selv laver, ved at sidde på din sofa, det er begrænset, da lufthullerne er mindsket inden. Jeg har set hylder der er faldet helt op til 50-60% i skummet. Det er meget når stoffet ikke krymper med...

- Hvor høj er Martindale/slidstyrken og hvilken vævning er stoffet. Bedst er hvis du kan komme til at se på stoffet. Noget møbelstof er så tyndt at holder du det oppe, kan du se igennem vævningen. Det vil fx gøre at når du smider fødderne op og sætter hælene i, så strækker stoffet sig og du kan ende med stof der buler/riller/åler langs hynden. Generelt vil man sige +25.000 i martindale som minimum på en sofa, men der kan være dårligere materialer med højere tal os. Tror nok Teknologisk institut siger +15. eller +20.000. Tallet er i princippet uendeligt, men svinger normalt fra 10.000 til 200.000

- Hvor er den lavet/bliver den præ-imprægneret. Imprægnering er noget man foretrækker selv at gøre, udenfor EU (og i UK) bliver mange ting sprayet med brandhæmmende spray. Det kan på det forkerte materiale lugte så grimt og længe. Derudover ikke det skønneste kemikalieshow at bo med og ligge i.

Derudover så er noget af det jeg specifikt har hørt om klagerne hos SK, at stoffet piler, altså fnulre. Der er også en skala, men der er ikke så mange steder hvor det tal oplyses. Det vil typisk være et bestemt stof der gør det og så nogle typer af vævninger og stoffer der sjældent gør det af sig selv.


Undskyld jeg lige springer ind, Scrooge, men Ficus du lyder som om du har forstand på det :)

Jeg overvejer selv en sofa fra Sofakompagniet, og kan se, at Martindale er >100.000 (det tænker jeg er godt nok?), og at "piling" angives som 4-5. Hvad vil du mene, at det sidste er - godt eller skidt? Så vidt jeg forstod sælgeren i deres showroom, er den sofa, jeg har kig på, med noget microfiber-agtigt stof (der ligner velour i øvrigt). Det burde være ret så holdbart, ikke?

Edit: der står, at stoffet er 100% polyester, og at skummet er polyetherskum ...
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Sofakompagniet - erfaring med kvalitet?

Indlægaf Ficus » 20. feb 2018, 08:08

Og nu er jeg nok bare irriterende....

Men hvis den sofa du ender med, har vendbare hynder, så husk at vend dem. At “motionere” skum og fjer (hvis den har dun på begge sider eller i hele hynden) kan gøre en sofa helt pæn igen, hvis den er begyndt at hænge lidt. Det er klart bedre at være på forkant med det.



Jeg har selv for nyligt købt en “dårlig” og billig sofa, fra IDEmøbler. Der er hverken noget der kan vendes eller nogen synderlig fin slidstyrke. Den ålede langs sædet da vi fik den. Vi skulle have en større sofa efter vi flyttede og ville ikke på nogen måde smide mere end 10.000 efter noget som vores nyfødte gylpede i eller lign. Og man kan sgu godt se at det ikke er voldsomt lækkert i kvaliteten, men 3,5x2 meter sofa til 6.000 eller hvor meget det nu var, er ikke muligt i de bedste materialer. Og så holder den måske i 5 år og skal skiftes.

Så længe man er affundet med det og ikke står senere og snakker om hvordan ens forældre havde pæne sofaer købt i 70’erne og de har dem endnu.... det var mine hade kunder :-D Man glemmer at der var rimelig få restriktioner på hvad man måtte bruge af spændende sager i produktionen dengang. Der er ikke noget at sige til at det kunne holde til hvad som helst.
1
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Sofakompagniet - erfaring med kvalitet?

Indlægaf Ficus » 20. feb 2018, 08:37

Fræksak skrev:
Undskyld jeg lige springer ind, Scrooge, men Ficus du lyder som om du har forstand på det :)

Jeg overvejer selv en sofa fra Sofakompagniet, og kan se, at Martindale er >100.000 (det tænker jeg er godt nok?), og at "piling" angives som 4-5. Hvad vil du mene, at det sidste er - godt eller skidt? Så vidt jeg forstod sælgeren i deres showroom, er den sofa, jeg har kig på, med noget microfiber-agtigt stof (der ligner velour i øvrigt). Det burde være ret så holdbart, ikke?

Edit: der står, at stoffet er 100% polyester, og at skummet er polyetherskum ...


Har vist aldrig selv solgt noget med polyetherskum, står der noget om vægt pr m3? Det er sikkert noget man skal spørge om og muligvis noget deres sælgere skal spørge videre om, medmindre de er lidt nørdede :blush:

Dem jeg solgte havde koldskum og mener at det startede på 40-45 kg pr m3, vi havde også en på omkring 60 kg mener jeg, som var sådan en der skulle være helt fast, hård og firkantet og forblive sådan ved brug. Der er helt sikkert forskel fra skum til skum og hvor lavt/højt man skal gå efter, så når jeg ikke rigtig ved noget om polyetherskum, vil jeg helst ikke sige for meget :)

For et par(måske 5) år siden havde vi et stof som hed Alcantarra, udseendemæssigt lignede det en blanding af velour og ruskind, sådan lidt ala en kort-luvet(/håret) ruskind. Folk var virkelig vilde med det, det var nemlig sådan en microfibertype. Det kunne nærmest holde til hvad som helst. Mon ikke det er ala det? Hos os udgik det fordi efterspørgslen pegede mere i retning af de mere synligt vævede typer.

Martindale er ren slidstyrke, kort fortalt er det stof der i en maskine køres mod hinanden og så antal rotationer når nr 2 tråd knækker er slidstyrken. Meget, meget kort fortalt. Så det siger jo ikke så meget om nemhed ved pletter, og der kan imprægnering være en hjælp, man skal bare være obs på at få den rette type til materialet, da det ellers kan lægge et synligt lag.
Hvis de sælger en imprægnering til microfiber og det er microfiber, så ville jeg købe den til. Den er højest sandsynligt lavet af Guardian, det er dem der står bag de fleste produkter man kan købe i butikkerne, som bare får eget navn og logo på.
2
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Sofakompagniet - erfaring med kvalitet?

Indlægaf Fræksak » 20. feb 2018, 08:58

^Tak for svar :kys: Og sorry for hijacking, Scrooge - jeg er færdig nu :genert:.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Sofakompagniet - erfaring med kvalitet?

Indlægaf LaScrooge » 20. feb 2018, 09:15

Det er helt OK, Fraeksak. Det skal udnyttes når der er en ekspert til stede!

Fikus, ifht vende puder, så helt klart. Jeg tænker det ligesom at vende topmadrassen jævnligt. Jeg ved ikke om sædepuden kan vendes, men det er klart godt at se efter.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Sofakompagniet - erfaring med kvalitet?

Indlægaf HappyPaww » 20. feb 2018, 09:19

Vi har en sofa derfra og ville ikke købe igen. Den er sinpelthen blevet så grim i stoffet (har haft den i 4 år nu) med store grove fnulder på slidfladerne! Har prøvet at tage et billede.

Vi har også sofabord og lænestol som har holdt ok men stolen er heller ikke brugt nær så meget.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Sofakompagniet - erfaring med kvalitet?

Indlægaf LaScrooge » 20. feb 2018, 10:05

HappyPaww skrev:Vi har en sofa derfra og ville ikke købe igen. Den er sinpelthen blevet så grim i stoffet (har haft den i 4 år nu) med store grove fnulder på slidfladerne! Har prøvet at tage et billede.

Vi har også sofabord og lænestol som har holdt ok men stolen er heller ikke brugt nær så meget.


Nej, det er godt nok mindre pænt : gruble: Hvad med fastheden i puderne, hvordan har det holdt? Og hvilken model er det? - så kan jeg sammenligner specs.
0
And we both know: I will be delicious
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Sofakompagniet - erfaring med kvalitet?

Indlægaf Lys » 20. feb 2018, 10:20

Min sofa er i stoffet Stella (mener jeg). Det er slet ikke fnuldret, men den er selvfølgelig også kun 2 år gammel (knap og nap)
1
Mariajensen83
Indlæg: 300
Tilmeldt: 2. nov 2015, 21:03
Kort karma: 17
Likede indlæg: 165

Re: Sofakompagniet - erfaring med kvalitet?

Indlægaf Mariajensen83 » 20. feb 2018, 12:58

Jeg har en Eddie sofa fra Sofakompagniet, som jeg er rigtig glad for. Jeg har kun haft den over par måneder, så kan ikke sige så meget om holdbarhed, men man sidder gpdt i den og stoffet er pænt, indtil videre, ihvertfald
1

Tilbage til "Bolig"