Hvorfor købte i netop jeres bolig?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Hvorfor købte i netop jeres bolig?

Indlægaf 1234 » 18. feb 2018, 11:17

Min kæreste og jeg snakker om at begynde at kigge efter bolig om et års tid, men vi er ikke helt enig, så der skal lige slibes nogle kanter af inden vi når dertil. Jeg vil derfor gerne høre lidt fra jer andre omkring jeres bolig?
Hvorfor valgte I lige netop at den bolig?
Hvad prioriterede I?
Hvorfor købt I boligen på det tidspunkt og ikke før eller senere?

Folk der er i gang med boligkøb er selvfølgelig også velkommen til at komme med deres tanker.

Det min kæreste og jeg nok mest er uenig om er, hvor meget beliggenhed skal prioriteres over plads samt om en have er nødvendig eller en stor terrasse er nok. Heldigvis er der jo andre ting som antal værelse og prisniveau vi er rimelig enig om.
En anden ting vi spekulere i er også, hvornår det er bedst at købe. Vi har cirka til udbetaling om et års tid, men vores lejelejlighed kan fint tilfredsstille vores behov de næste 3 år cirka, da der også er fin plads til det første barn. Men samtidig tænker vi at man ligesom godt kan købe, når man har råd til det. Så planen er lige nu, at vi får sparet udbetaling op og så begynder vi så småt at kigge uden at have travlt, men hvis vi finder noget godt så slår vi til.
0
Brugeravatar
Imahawaiigirl
Indlæg: 105
Tilmeldt: 11. okt 2015, 11:14
Kort karma: 23
Geografisk sted: Taastrup
Likede indlæg: 279

Re: Hvorfor købte i netop jeres bolig?

Indlægaf Imahawaiigirl » 18. feb 2018, 16:10

Vi har boet i vores hus i lidt over to år nu. Grunden til at vi valgte netop dét hus var mavefornemmelsen. Vi havde været i huset i ca. 1,5 minut før vi sagde til mægleren, at 'det napper vi'.
Vi kiggede kun på relevante huse for os, som havde den plads vi havde brug for, og som lå i det område vi gerne ville bo i. Vi kiggede på nogle stykker som levede op til vores krav, men hvor følelsen bare slet ikke var der.
Jeg synes beliggenhed er ret vigtigt. Jeg er fx glad for at bo i nærheden af min familie, og at det er let at komme rundt med bus og tog her fra, når jeg nu ikke har kørekort. Selvfølgelig dur det ikke med urealistisk lidt plads, men jeg ville prioritere beliggenhed over plads.

Jeg er virkelig glad for vores have. At gå rundt der med bare tæer i græsset er simpelthen fantastisk. Jeg ville ikke have lyst til at nøjes med en terrasse, men hvis man nu ikke synes at det er ret fedt at ordne bede, slå græs osv. så kan det jo godt fungere med bare en stor terrasse.

Vi købte på det tidspunkt vi gjorde fordi vi manglede plads, var trætte af balladen i området, var trætte af vores naboer i opgangen, som både larmede, skændtes, røg i opgangen, holdt hyppige, lange, højlydte hverdagsfester, og så fordi der skulle bygges om, så vores husleje ville stige fra ca. 7000 kr. om måneden til over 10.000.
1
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Hvorfor købte i netop jeres bolig?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 18. feb 2018, 17:03

Vi har lige købt hus - eller, vi har smidt depositum og venter nu på at det bliver bygget og derefter få valgt alle extras også.
Det er dog i England, så det er nogle helt andre prisniveau'er for kvm2 end i Danmark.

Vi er hhv. 23 og 30, så vi overvejede hvad vi havde brug for nu - og hvad vi ville have brug for om 5 års tid. Derfor valgte vi at købe 3 bedrooms i stedet for to (svarer til en 4 værelses i Danmark), i tilfælde af at vi gerne vil udvide familien på et tidspunkt.
Derfor var det vigtigt for os at der var en fornemmelse af at værelserne var lyse og rummelige, hvor de herovre har en tendens til at blive utrolig klaustrofobiske, specielt det tredje soveværelse.

Da vi var ude at kigge på det vi endte med at købe, var min kæreste slet ikke solgt på området. Han synes det var forfærdeligt og husene i området var grimme, hvor jeg var lidt mere jamen det er det vi har råd til og vi er stadig tæt på familie+arbejde.
Efter at have været inde i udstillingshuset var vi dog lidt ligeglade med området fordi huset var så mange standarder over tilsvarende huse hos konkurrerende firmaer.

Vi slog til på trods af en smule tvivl pga. størrelsen af huset sammenholdt med prisen. Beliggenheden er ikke den bedste, men vi er 10 min. fra M60 og 15 min. fra både min kærestes forældre og hans søster. Derudover bliver der bygget omkring 160-200 huse i området, så der er lagt op til at der vil blive investeret en del i den del af byen, hvilket forhåbentlig afspejler sig i huspriserne når vi engang vil sælge.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvorfor købte i netop jeres bolig?

Indlægaf Sangius » 18. feb 2018, 17:16

Vi købte vores hus 4 dage før man ikke længere kunne få fuld finansiering.
Vi ledte efter et sted med meget få anmærkninger, ikke alt for mange k1ere og k2ere, og ingen k3ere eller k4ere. Eller hvor langt op den nu går.
Ingen af os er håndværkertypen, og det ville være økonomisk uoverkommeligt for os at skulle fikse alt mulig shit.
Vi ville gerne have en lille have, det er altså lækkert når man har børn. Det er mega rart at kunne sende den lille ud i en indhegnet have, og så kan man holdte et halvt øje på hende indefra. De skal alligevel være en del år, før de kan tage alene hen på legepladsen, selvom den ligger et stenkast fra os.

En indkørsel med egen parkeringsplads ville have været rar - men det har vi ikke.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Hvorfor købte i netop jeres bolig?

Indlægaf Tibbler » 18. feb 2018, 17:40

Vi bor i en forstad til Århus.

Beliggenheden var en faktor - Vi kiggede også på hus en tand længere væk: men så ville den offentlige trafik være mere begrænset.
Vi ville ikke for langt væk fra Århus.

Huset skulle være nyt nok til at det ikke ville alt for meget "gør det selv"-arbejde. Kun almindelig vedligehold.

Det skulle være en pris, hvor vi ikke ville sætte os for stramt.

Der skulle være grønne områder, og stisystem til, når der på et tidspunkt kom børn. De er jo så kommet til siden, og især stisystemet er jeg glad for.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hvorfor købte i netop jeres bolig?

Indlægaf 1234 » 18. feb 2018, 17:48

Sangius skrev:Vi købte vores hus 4 dage før man ikke længere kunne få fuld finansiering.
Vi ledte efter et sted med meget få anmærkninger, ikke alt for mange k1ere og k2ere, og ingen k3ere eller k4ere. Eller hvor langt op den nu går.
Ingen af os er håndværkertypen, og det ville være økonomisk uoverkommeligt for os at skulle fikse alt mulig shit.
Vi ville gerne have en lille have, det er altså lækkert når man har børn. Det er mega rart at kunne sende den lille ud i en indhegnet have, og så kan man holdte et halvt øje på hende indefra. De skal alligevel være en del år, før de kan tage alene hen på legepladsen, selvom den ligger et stenkast fra os.

En indkørsel med egen parkeringsplads ville have været rar - men det har vi ikke.


Jeg havde nu også tænkt en terrase af det større slags, hvor der er plads til sandkasse og den slags.

Jeg synes især det med hvor meget vedligehold der er, er svært at forholde sig til når man aldrig har skulle gøre den slags.
Jeg hælder lidt til jeg enten vil hade eller elske det, men det jo lidt svært at vide før man har prøvet det :lol:
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Hvorfor købte i netop jeres bolig?

Indlægaf billiebean » 18. feb 2018, 17:54

Vi kigger pt. Det er første boligkøb for begge. Og vi har langsomt skulle finde ud af hvad vi ville. Jeg er lidt hys med antal værelser og vil gerne have en have - han har været meget stålsat omkring beliggenheden. Men nu er vi enige om mindre have og en bestemt beliggenhed. Så nu holder vi sådan set blot øje og besøger de huse, der kunne være interessante. Det er dog ikke mange reelt attraktive boliger der kommer op. Alt for mange er i for ringe stand, misligholdte, dårlige materialer, ligger op ad motorvejen eller også er det for langt væk fra den stil/type vi leder efter.
1
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Hvorfor købte i netop jeres bolig?

Indlægaf billiebean » 18. feb 2018, 17:55

Hvilket noget vedligeholdsarbejde/reparationer er det egentlig typisk man som husejer skal lave?
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvorfor købte i netop jeres bolig?

Indlægaf Sangius » 18. feb 2018, 18:00

Det kan jo være alt. Afhængig af boligen.

Vi skal f.eks. have lagt fliser i gangen, og skiftet brædderne på altanen.

Min bror som købte et rigtig hul i jorden har bl.a.:

Sat nye vinduer/døre i
Lagt nyt gulv
Revet vægge ned
Lagt nyt isolering alle vegne
Malet, tapeseret og alt det.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hvorfor købte i netop jeres bolig?

Indlægaf 1234 » 18. feb 2018, 18:05

billiebean skrev:Vi kigger pt. Det er første boligkøb for begge. Og vi har langsomt skulle finde ud af hvad vi ville. Jeg er lidt hys med antal værelser og vil gerne have en have - han har været meget stålsat omkring beliggenheden. Men nu er vi enige om mindre have og en bestemt beliggenhed. Så nu holder vi sådan set blot øje og besøger de huse, der kunne være interessante. Det er dog ikke mange reelt attraktive boliger der kommer op. Alt for mange er i for ringe stand, misligholdte, dårlige materialer, ligger op ad motorvejen eller også er det for langt væk fra den stil/type vi leder efter.


Det med tæt på motorvej/ stor vej vil jeg virkelig også gerne undgå.
VI boede et sted, hvor vi kunne høre motorvej før.
Det var pænt irriterende.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Hvorfor købte i netop jeres bolig?

Indlægaf TinaW » 18. feb 2018, 18:25

Jeg har ikke været med til at vælge det hus vi bor i, da manden købte det før vi mødte hinanden.
Han har valgt ud fra beliggenhed, vi har havudsigt og 300 m til vandet. Åbne marker og ingen umiddelbare naboer (dog en genbo lidt længere oppe af vejen)
Så fred og ro har også spillet ind. Selve huset var fint til en, men nu hvor min søn og jeg er flyttet ind, så mærkes det at der kun er et badeværelse. Der er mulighed for, på sigt at lave badeværelse nede i vores vaskekælder, men det ligger ikke lige for. Vi kunne endvidere også godt bruge yderligere et gæsteværelse/kontor. Vi har et lille et.
Vi har 9000 m3 grund, hvilket er for lidt til hestehold og alt for meget græs der skal slås. Om sommeren er der meget der skal passes. Det tager godt tre timer på havetraktoren at slå græsset.
Men alt i alt, så opvejer beliggenheden det hele.
0
Neverkont
Indlæg: 1864
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2912

Re: Hvorfor købte i netop jeres bolig?

Indlægaf Neverkont » 18. feb 2018, 18:28

1234 skrev:Det med tæt på motorvej/ stor vej vil jeg virkelig også gerne undgå.
VI boede et sted, hvor vi kunne høre motorvej før.
Det var pænt irriterende.


Jeg har aldrig boet i hus, men jeg har boet i en lejlighed i stueetagen, med soveværelse og stue lige ud til en befærdet vej.

Jeg syntes egentlig jeg vænnede mig til det, men hold da kæft hvor var det irriterende, ikke at kunne se en utekstet film uden at altandøren skulle være lukket.

Det gør jeg nødigt igen. :boo:
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hvorfor købte i netop jeres bolig?

Indlægaf 1234 » 18. feb 2018, 18:33

Neverkont skrev:
1234 skrev:Det med tæt på motorvej/ stor vej vil jeg virkelig også gerne undgå.
VI boede et sted, hvor vi kunne høre motorvej før.
Det var pænt irriterende.


Jeg har aldrig boet i hus, men jeg har boet i en lejlighed i stueetagen, med soveværelse og stue lige ud til en befærdet vej.

Jeg syntes egentlig jeg vænnede mig til det, men hold da kæft hvor var det irriterende, ikke at kunne se en utekstet film uden at altandøren skulle være lukket.

Det gør jeg nødigt igen. :boo:

Det er virkelig irriterende og vi boede ikke engang så tæt på som dig.
Jeg kan meget med menneskelig støv fra naboer eller folk der går på gaden.
Jeg har nemlig boet i lejlighed de sidste mange år, men nej tak til motorstøj!
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hvorfor købte i netop jeres bolig?

Indlægaf 1234 » 18. feb 2018, 18:34

TinaW skrev:Jeg har ikke været med til at vælge det hus vi bor i, da manden købte det før vi mødte hinanden.
Han har valgt ud fra beliggenhed, vi har havudsigt og 300 m til vandet. Åbne marker og ingen umiddelbare naboer (dog en genbo lidt længere oppe af vejen)
Så fred og ro har også spillet ind. Selve huset var fint til en, men nu hvor min søn og jeg er flyttet ind, så mærkes det at der kun er et badeværelse. Der er mulighed for, på sigt at lave badeværelse nede i vores vaskekælder, men det ligger ikke lige for. Vi kunne endvidere også godt bruge yderligere et gæsteværelse/kontor. Vi har et lille et.
Vi har 9000 m3 grund, hvilket er for lidt til hestehold og alt for meget græs der skal slås. Om sommeren er der meget der skal passes. Det tager godt tre timer på havetraktoren at slå græsset.
Men alt i alt, så opvejer beliggenheden det hele.

Det lyder også lækkert.
Jeg er meget enten eller.
Enten skal det være en centrum af byen eller også skal det være ude på landet uden naboer.
Forstæder og klassiske parcelhuskvartere, især de nybyggede er virkelig ikke mig.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Hvorfor købte i netop jeres bolig?

Indlægaf TinaW » 18. feb 2018, 18:40

1234 skrev:
TinaW skrev:Jeg har ikke været med til at vælge det hus vi bor i, da manden købte det før vi mødte hinanden.
Han har valgt ud fra beliggenhed, vi har havudsigt og 300 m til vandet. Åbne marker og ingen umiddelbare naboer (dog en genbo lidt længere oppe af vejen)
Så fred og ro har også spillet ind. Selve huset var fint til en, men nu hvor min søn og jeg er flyttet ind, så mærkes det at der kun er et badeværelse. Der er mulighed for, på sigt at lave badeværelse nede i vores vaskekælder, men det ligger ikke lige for. Vi kunne endvidere også godt bruge yderligere et gæsteværelse/kontor. Vi har et lille et.
Vi har 9000 m3 grund, hvilket er for lidt til hestehold og alt for meget græs der skal slås. Om sommeren er der meget der skal passes. Det tager godt tre timer på havetraktoren at slå græsset.
Men alt i alt, så opvejer beliggenheden det hele.

Det lyder også lækkert.
Jeg er meget enten eller.
Enten skal det være en centrum af byen eller også skal det være ude på landet uden naboer.
Forstæder og klassiske parcelhuskvartere, især de nybyggede er virkelig ikke mig.


Jeg er opvokset i en forstad til København, i et villakvarter :D Jeg elskede det. Vi boede for enden af en lukket vej og der var masser af andre børn, at lege med. Herude hvor vi bor er der ikke andre børn, så barnet skal køres til alt. Men nu bor vi så på en lille ø, så der er ikke så langt fra den ene ende til den anden. Jeg havde aldrig troet jeg ville holde så meget af, at bo så langt fra alt jeg er vokset op med. Naturen og dyrelivet herude er fantastisk.
0

Tilbage til "Bolig"