Indretnings- og istandsættelsestråd!

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf LaScrooge » 11. feb 2019, 12:46

Køkken og entré. Jeg har vedhæftet en "plantegning" uden præcise mål (rummet er lidt længere), men for at give en idé om hvordan jeg tænker placeringen af elementerne i rummet. Det er meget småt, måske omkring 8m2, fratrukket 1, som udgør toilettet.

Det handler om at få så funktionelt et køkken som muligt, med et ordentligt køleskab og tilstrækkeligt med opbevaringsplads, så man ikke kommer til at mangle, heller ikke fremtidige ejere. Det stiller krav til udnyttelsen af pladsen og at jeg bruger rummet i højden uden at det virker klemt og proppet. Hvis jeg gør det rigtigt, vil en eventuel fremtidig ejer måske kunne tage et element ud og placere en opvaskemaskine, hvis det er vigtigere for dem end et skab.

Jeg tænker at gøre væggen ind mod soveværelset til en "lav" væg, dvs. uden væghængte overskabe og hylder, men med planter der hænger ned fra loftet, således at man, når man kommer ind af entrédøren, bliver ført ind i et åbent og dimensioneret rum, modsat at blikket bliver bremset af noget højt og massivt. Samtidig skal vægpladsen udnyttes til bordplads og derfor tænker jeg et smalt køkkenbord (30-40 cm) og stående elementer nedenunder, gerne på ben fremfor sokkel, hvis det kan lade sig gøre.

I forhold til farvevalg og så videre, så er én mulighed at gøre det hele lyst, så rummet virker så stort som muligt. Men det ER bare ikke et stort rum og jeg vil faktisk hellere give det farver, som tingene tager sig godt ud i forhold til, det synes jeg ofte faktisk får et rum til at virke større.

Jeg er meget tiltalt af tanken om et køkken som har frodige toner. Jeg kunne godt tænke mig at spartle begge de toiletvægge der kan ses fra stuen (dén med hylder og den med toiletdør) i en varm mosgulgrøn. Fárg har muligvis en spartelmasse der lever op til det, den skal ses i virkeligheden først dog.

På gulvet skal lægges linoleum. Der er uhelbredelige højdeforskelle, fordi jeg flyttede en væg ind i soveværelset og det kan aldrig blive et velfungerende plankegulv. Jeg overvejer en meget mørkegrøn - mere blålig end flaskegrøn.

Elementerne tænker jeg kunne være i hvid højglans, men her kan jeg godt bruge indput. Både køleskab og komfur er i stål.

Bordpladen er jeg i tvivl om. Jeg kan godt lide træ, men er faktisk også tiltalt af stål.

Hvordan ville de ting gå sammen? Mørkegrønt gulv, mosgulgrøv spartlet væg (får velouragttig overflade), hvide køkkenelementer, gråt bord og appliances?

Den samlende idé er noget der ser frodigt ud og står godt til naturmaterialer og planter. Jeg skal have hylder af træ jeg tog fra soveværelsesvæggen over vasken og på væggen ind mod toilettet vil jeg hænge en metalreol til opbevaring et godt stykke over gulvet (minimum 1 meter), så jeg kan have kroge til viskestykker etc nedenunder.

De røde rektangler og cirkler er dér jeg tænker at jeg skal have stikkontakter og udtag til lamper i loftet. Her vil jeg også gerne have input. Jeg kan velsagtens få så mange, jeg vil have, så det er mest et spørgsmål om hvor det er praktisk at placere dem.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf LaScrooge » 11. feb 2019, 13:10

Nogle farver

Til væggen hhv. Jotun Lady Minerals Revive, Grøn Orkidée og KABE Moss - det er den farve jeg er ude i, måske i en lidt lysere version. Men altså en varm og glødende gulgrøn.

Til gulvet har jeg fundet eksempler på nogle marmoleumgulve som er ovre i den tone jeg søger, som er a la tavleblågrøn. Jeg ved ikke om det bliver for mørkt og trykket, så jeg modtager meget gerne forslag til alternativer, hvis nogen har ideer.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf LaScrooge » 11. feb 2019, 13:11

kan åbenbart ikke have alle billeder i et indlæg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf Daine » 11. feb 2019, 13:27

Spændende at der nu kan ske noget igen, jeg kan godt forstå du har savnet et funktionelt køkken!

Jeg er ikke så god til at vurdere farver, slet ikke på en skærm. Men billedet af det træligende gulv nederst er pænt - synes jeg. Om det passer til vægfarven er jeg mere i tvivl om, det er svært at se ordenligt. Men ihf vil jeg, hvis jeg var dig, finde det gulv der passer dig bedst - og så forsøge med en farve der kan matche ud fra devisen at det nok er lettere at skifte vægfarven end gulvet efterfølgende. Jeg har selv linoleum på køkkengulvet i mørkegrå stenflise-lookalike og det kan fungere fordi køkkenet er så lyst - og så er et mørkt gulv med lidt mønster bare dejlig praktisk :D

Jeg ville dog - igen personligt - fravælge højglans køkken. Medmindre du er vild med at tørre låger af hele tiden. Jeg har selv matte mælkehvide elementer og de er bare supernemme at tørre af og få til at se pæne ud. Plus der ingen genspejling er af solen - vigtigt for mig, for mit køkken har vinduer mod øst og syd.

Glæder mig til at se, hvad du ender op med, det er så inspirerende at følge istandsættelsesprojekter :)
4
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf Fræksak » 12. feb 2019, 07:24

Jeg synes det er en fed farvepalette, du har gang i. Umiddelbart tror jeg ikke du skal være bange for et mørkt gulv - min erfaring er, at det i mange rum er godt med en god "bund", og jeg tror også du er inde på noget af det rigtige i, at hvidt-og-lyst-looket ikke nødvendigvis gør rummet større; bare kedeligere.

Personligt er jeg mest til Kabe Moss-væggen (fremfor grøn orkidé). Jeg synes, at strukturen i Kabe-produkterne bløder lidt op, men nu kender jeg heller ikke rigtig Jotun minerals. Men hvis den står mere "skarpt" end Kabe-produkterne kan jeg godt frygte, at det bliver lidt for klart i farven og mere henad bussemand - hvis det giver mening?

Af gulvene tror jeg helt klart, at den mest praktiske er den første, du viser. Med praktisk mener jeg den, man bemærker fnuller og brødkrummer mindst på :-D. Det er så tilfældigvis også den farve, jeg bedst kan lide. Den sildebensflettede er også flot, men personligt er jeg ikke helt tosset med, når gulv udgiver sig for noget andet end det er, dvs når "fliser" i virkeligheden ikke er fliser en derimod vinyl eller linoleum, osv.
Vi har i øvrigt selv linoleum i køkkenet (dog mere flaskegrøn - også flot, men jeg synes det vil være virkelig pænt med mere blåliggrønt til dine vægge, som du også selv siger) og er glade for det. Det er et dejligt blødt og varmt materiale, der samtidig er praktisk. Vi blev anbefalet diverse marmorerede udgaver af praktiske hensyn men valgte et helt ensfarvet, som vi synes er super smuk, men det er helt klart upraktisk på den måde, at man ser ALT.

Mht bordplade er stål jo virkelig praktisk og også ret flot, synes jeg, selv om jeg tidligere har haft en aversion imod det. Selv om det vil være oplagt med træ i dit køkken, synes jeg, at stå vil give en fed kontrast. Og ellers vil jeg igen slå et slag for den bordplade, vi selv har, som er i keramik og hedder beton silk. Skal se om jeg kan få taget et billede senere (billedet på Kviks hjemmeside er ikke vellignende). Det ligner umiddelbart marmoreret beton og har en poleret, "blød" overflade, som kan klare ALT. Det vil sige, at du ligesom med en stålbordplade kan stille varme ting lige fra ovnen, du kan hælde et glas rødbeder ud eller bruge det som skærebræt (her er det så smartere end stålpladen, for keramikken bliver ikke ridset).
Anyway, det bad du vist ikke om input til, men vi er bare selv så glade for det, at jeg anbefaler det, hvor det er relevant. Og det synes jeg det er her, fordi det også vil være fedt til dit farveskema efter min vurdering.

Edit: har fjernet lidt "super" og "mega" rundt omkring :-D
Senest rettet af Fræksak 12. feb 2019, 08:45, rettet i alt 1 gang.
3
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf Fræksak » 12. feb 2019, 07:26

^Hov, gulv nr. 2 er også flot! (terrassa mix glacier) Det havde jeg lige overset. Farven giver nok mere liv end nr. 1.
1
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf Fræksak » 12. feb 2019, 07:27

Forresten, jeg ved ikke om du ved det, men en del af Forbo- og DLW-gulvene (de to største mærker) kan ses ude i Herlev. Kan ikke helt huske hvad stedet hedder, og det er ikke det vildeste showroom (tværtimod :-D), men det kan være uvurderligt at se og gramse på gulvet IRL før man står med det og gulvmanden hjemme i lejligheden.
Senest rettet af Fræksak 12. feb 2019, 10:00, rettet i alt 1 gang.
2
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf Fræksak » 12. feb 2019, 07:36

Sidste indlæg for nu og så stopper jeg spam: jeg ville fravælge hvid højglans. Det kan se fedt ud, hvis du får valgt de rigtige greb osv, men oftest gør det ikke, synes jeg. Og så er det upraktisk, som Daine skriver.
1
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf JoyNips » 12. feb 2019, 08:56

Jeg synes det lyder fedt og modigt. Personligt ville jeg dog holde mig fra hvidt højglans. Højglans er træls, erfarede jeg efter selv at have valgt det til mit gamle køkken. Jeg synes det lyder fedt med gulvet i en blågrøn marmoreret/"stenmønstret" (is that even a word?) farve. Vægfarven er jeg personligt ikke så meget til, men det er jo bare et spørgsmål om smag og vægge kan males. Af dem du viser er jeg umiddelbart mest til kabe-nuancen, Jotun-farven ser lidt bussemandsagtig ud.

Vi var glade for i vores gamle lejlighed og i vores nye hus at have smalt køkkenbord med ca 30 cm dybe skabe under som du beskriver. Det fungerede godt og pladsbesparende til at have tallerkner osv stående i og eftersom man sjældent bruger det bord til madlavning er det også et godt sted at have brødrister, kaffemaskine etc. stående.

Istedet for ben kunne du overveje en høj sokkel med opbevaring i?
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf IrmaPigen » 12. feb 2019, 09:16

LaScrooge skrev:Nogle farver

Til væggen hhv. Jotun Lady Minerals Revive, Grøn Orkidée og KABE Moss - det er den farve jeg er ude i, måske i en lidt lysere version. Men altså en varm og glødende gulgrøn.

Til gulvet har jeg fundet eksempler på nogle marmoleumgulve som er ovre i den tone jeg søger, som er a la tavleblågrøn. Jeg ved ikke om det bliver for mørkt og trykket, så jeg modtager meget gerne forslag til alternativer, hvis nogen har ideer.


Hvis jeg vælger et sort køkken kommer jeg nok til at vælge Guatemala Verde som bordplade (den grønne mormor, du også kigger på). Jeg synes den er megasmuk.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf IrmaPigen » 12. feb 2019, 11:04

IrmaPigen skrev:
LaScrooge skrev:Nogle farver

Til væggen hhv. Jotun Lady Minerals Revive, Grøn Orkidée og KABE Moss - det er den farve jeg er ude i, måske i en lidt lysere version. Men altså en varm og glødende gulgrøn.

Til gulvet har jeg fundet eksempler på nogle marmoleumgulve som er ovre i den tone jeg søger, som er a la tavleblågrøn. Jeg ved ikke om det bliver for mørkt og trykket, så jeg modtager meget gerne forslag til alternativer, hvis nogen har ideer.


Hvis jeg vælger et sort køkken kommer jeg nok til at vælge Guatemala Verde som bordplade (den grønne mormor, du også kigger på). Jeg synes den er megasmuk.


Der skulle self stå grøn marmor :lol:
7
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf LaScrooge » 12. feb 2019, 11:25

Daine skrev:Spændende at der nu kan ske noget igen, jeg kan godt forstå du har savnet et funktionelt køkken!

Jeg er ikke så god til at vurdere farver, slet ikke på en skærm. Men billedet af det træligende gulv nederst er pænt - synes jeg. Om det passer til vægfarven er jeg mere i tvivl om, det er svært at se ordenligt. Men ihf vil jeg, hvis jeg var dig, finde det gulv der passer dig bedst - og så forsøge med en farve der kan matche ud fra devisen at det nok er lettere at skifte vægfarven end gulvet efterfølgende. Jeg har selv linoleum på køkkengulvet i mørkegrå stenflise-lookalike og det kan fungere fordi køkkenet er så lyst - og så er et mørkt gulv med lidt mønster bare dejlig praktisk :D

Jeg ville dog - igen personligt - fravælge højglans køkken. Medmindre du er vild med at tørre låger af hele tiden. Jeg har selv matte mælkehvide elementer og de er bare supernemme at tørre af og få til at se pæne ud. Plus der ingen genspejling er af solen - vigtigt for mig, for mit køkken har vinduer mod øst og syd.

Glæder mig til at se, hvad du ender op med, det er så inspirerende at følge istandsættelsesprojekter :)


Tak for svaret! God pointe, det med at vælge gulvet først. Det bedste ville klart være at finde et, som kan gå med flere forskellige farveskemaer, så jeg kan ændre udseendet i køkkenet uden at det er begrænset for meget af gulvet. Ifht farver er jeg begyndt at søge på peacock og petroleum, men jeg synes faktisk ikke det ser ud til at der er producenter der fører den blågrønne jeg søger :grubl: Kan det passe? Findes linoleum ikke i alverdens farver?

Hvilken køkkenproducent er dine låger fra? Jeg regner med et IKEA-køkken, mest af omkostningsårsager. Jeg kan godt se pointen med højglans og rengøringsbehovet, men i mit køkken ville lidt genskær faktisk være en fordel, tænker jeg, fordi det også er med til at skabe dimensioner og lysne rummet. Og så hygger jeg mig faktisk meget godt med at nusse rundt og tørre af :genert:
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf LaScrooge » 12. feb 2019, 11:29

IrmaPigen skrev:
LaScrooge skrev:Nogle farver

Til væggen hhv. Jotun Lady Minerals Revive, Grøn Orkidée og KABE Moss - det er den farve jeg er ude i, måske i en lidt lysere version. Men altså en varm og glødende gulgrøn.

Til gulvet har jeg fundet eksempler på nogle marmoleumgulve som er ovre i den tone jeg søger, som er a la tavleblågrøn. Jeg ved ikke om det bliver for mørkt og trykket, så jeg modtager meget gerne forslag til alternativer, hvis nogen har ideer.


Hvis jeg vælger et sort køkken kommer jeg nok til at vælge Guatemala Verde som bordplade (den grønne mormor, du også kigger på). Jeg synes den er megasmuk.


Ja, den er sindssygt smuk og lyder vildt flot som bordplade. Her var det faktisk mest for at give en idé om hvilken farve jeg leder efter til gulvet - den mørkeste tone i marmorsildebenet er nogenlunde dén, jeg gerne vil ramme. Jeg tror egentlig, at jeg mest er til et gulv med en diskret marmorering, for at forhindre at det bliver fladt - et helt ensfarvet mørkt "hul" i køkken og entré. Og så er der derudover hele problemet med synligheden af nullermænd etc på et ensfarvet mørkt gulv, som man ikke skal kimse ad.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf LaScrooge » 12. feb 2019, 11:30

IrmaPigen skrev:
IrmaPigen skrev:
LaScrooge skrev:Nogle farver

Til væggen hhv. Jotun Lady Minerals Revive, Grøn Orkidée og KABE Moss - det er den farve jeg er ude i, måske i en lidt lysere version. Men altså en varm og glødende gulgrøn.

Til gulvet har jeg fundet eksempler på nogle marmoleumgulve som er ovre i den tone jeg søger, som er a la tavleblågrøn. Jeg ved ikke om det bliver for mørkt og trykket, så jeg modtager meget gerne forslag til alternativer, hvis nogen har ideer.


Hvis jeg vælger et sort køkken kommer jeg nok til at vælge Guatemala Verde som bordplade (den grønne mormor, du også kigger på). Jeg synes den er megasmuk.


Der skulle self stå grøn marmor :lol:


:lol:
0
And we both know: I will be delicious
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Indretnings- og istandsættelsestråd!

Indlægaf IrmaPigen » 12. feb 2019, 11:36

Jeg har fået tilbud på Bordo Black fra Kvik.

Det er ret tæt på at være IKEA pris, tror jeg. Og det er ret pæn kvalitet at kigge på, synes jeg også.

Mit køkken er fsva elementerne 360 på hver side. Jeg har 48 cm overskabe på den ene side men ikke på den anden pga et vindue. Tilbuddet lød på 47 og noget kilo inkl moms og det var så inkl. massive egetræsbordplade, en sort underlimet vask og et sort armatur men uden hårde hvidevarer.

Jeg har også været i IKEA. Men der var altså bare ikke rigtigt nogen af deres låger, der talte helt vildt til mig.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af IrmaPigen 12. feb 2019, 11:42, rettet i alt 1 gang.
0

Tilbage til "Bolig"