Eje vs. leje

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8237

Re: Eje vs. leje

Indlægaf Fru Himmelblå » 24. jan 2018, 21:38

ajnaM skrev:Jeg ville ikke turde købe noget i København lige nu, hvis jeg ikke var sikker på at blive boende mindst 5 år.

Og man kommer ikke langt på brokvartererne for 2.6 millioner. :genert: Det skal man også overveje. Om 5 år er I måske et helt andet sted i jeres liv, med (flere) børn osv., og så kan det meget nemt være ret øv at sidde fast i en 2-værelses.


Som det ser ud nu vil en 2-værelses passe og udemærket. Det bor vi i pt.
Børn om 5 år... Mjah. Jeg er ikke solgt på idéen. Men altså hvis det alligevel ender sådan, har jeg set i adskillige lejligheder, at det kan lade sig gøre ;)
Jeg er også bekymret for, at 5-6 år er for kort tid.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Eje vs. leje

Indlægaf DenBruneMunk » 24. jan 2018, 21:49

Man kan også vælge den lette vej, opspare det man kunne vinde på ejerlejligheds valget, hvis muligt, ved at finde en ældre 2v og så håbe man får sparet lidt op og disse måske giver lidt obligationsrenter og overskud, så når man endelig flytter næste gang, så er det en ejerlejlighed , måske i udkanten af kbh, en fin lille bil og måske bedre vilkår ved næste lejlighedsskift eller måske et hus.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Eje vs. leje

Indlægaf Artem » 24. jan 2018, 21:50

Frøken Himmelblå skrev:
Artem skrev:Kan godt være at jeg bare er en pessimistisk jyde på vegne af København. Men specielt med lejligheder er det mit indtryk at priserne er kommet for langt op, som også er en grund til at regeringen har lavet nye regler for belåning, for at standse prisboblen. Det sammen med at der er meget der tyder på at renten snart vil begynde med at stige igen, og at vi kan se at markedet er ved at vende, hvor der nu er mest vækst i salget af boliger i de mindre byer.
På den baggrund tænker jeg der er stor risiko for at købe på toppen af en boble. Men det er bare mit bud, kan nemt være at jeg tager fejl. Der er jo reelt ingen som kan sige om det går den ene eller anden vej.


yeah, det er jeg også temmelig bekymret for. På trods af, at tilvæksten i København næppe aftager, virker priserne eksorbitante i øjeblikket.

Ja jeg ville ikke turde det, for synes de priser er så grotæsk langt oppe at det slet ikke giver mening, og tænker også at der må være flere og flere som står af det ræs da de ganske simpelt ikke har råd.
Tror heller ikke at renten skal stige ret meget før det får lejlighederne til at falde i pris, og så er der også usikkerheden med de nye ejendomsvurderinger der kommer i 2019 For hvis det også gør boligen dyre kan det også føre til prisfald.
Omvendt er der jo stadig udbud og efterspørgsel som du er inde på der trækker priserne op. Jeg synes jo bare der burde være en grænse? der i mine øjne er overskredet for længst.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Eje vs. leje

Indlægaf DenBruneMunk » 24. jan 2018, 22:07

Dem som købte i 2006 har intet tabt hvis de stadig bor i deres lejlighed, derimod stadig vundet hvis de sælger, og måske endda fået billigere lån for nogle år tilbage, så en win-win for nogle og lige nu, så er boblen jo ikke sprunget i kbh endnu.

Så køber man dyrt i 2018, og man rammer en krise, så kan man jo se tilbage på den tidligere dramatiske krise, og de kom da ud af det, dog efter 12 år :)

Det skal man så have i tankerne om man vil 6 år eller rammer man en krise, så tager man måske 5-6 år mere, før man ikke taber, og så har man betalt endnu mere af på ens ejerlejlighed, som måske efter 12 år er et godt udgangspunkt.

Et gæt ud af mange.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Eje vs. leje

Indlægaf Artem » 24. jan 2018, 22:31

DenBruneMunk skrev:Dem som købte i 2006 har intet tabt hvis de stadig bor i deres lejlighed, derimod stadig vundet hvis de sælger, og måske endda fået billigere lån for nogle år tilbage, så en win-win for nogle og lige nu, så er boblen jo ikke sprunget i kbh endnu.

Så køber man dyrt i 2018, og man rammer en krise, så kan man jo se tilbage på den tidligere dramatiske krise, og de kom da ud af det, dog efter 12 år :)

Det skal man så have i tankerne om man vil 6 år eller rammer man en krise, så tager man måske 5-6 år mere, før man ikke taber, og så har man betalt endnu mere af på ens ejerlejlighed, som måske efter 12 år er et godt udgangspunkt.

Et gæt ud af mange.

Men er der virkelig ingen grænse? Jeg ser lidt boligmarkedet som aktier, og så længe de bliver ved med at stige 10% om året bliver de ved med at være et godt køb.
For ja det gør nogle aktier, både fordi firmaet bag vækster og får en større og større del af markedet. Andre mere fordi de er hypede, og folk tror på firmaet og gerne vil være en del af eventyret.
Men når man taler om aktier ser man også på den reelle værdi af firmaet, (dog lidt svært inden for it) hvor det kan føre til store udsving hvis aktierne bliver handlet til meget mere end firmaet reelt er værd. Det er sådan jeg oplever boligmarkedet i København, med at boligerne bliver handlet til meget højere priser end de reelt er værd. Som for mig at se skal gå galt en dag, da markedet mere er præget af spekulation om at priserne bliver ved med at stige end at boligerne bliver solgt til hvad de reelt er værd.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Eje vs. leje

Indlægaf Kakro05 » 25. jan 2018, 09:13

Vi bor pt i en lejet lejlighed i noget nybyg og har egentligt været glade for det. Der er dog trappeleje (det startede efter nogle år), så vores husleje stiger ca 500kr hvert år. Selve materialerne de har brugt er meget billige og nu er der begyndt at dukke MANGE bofællesskaber op (=mange meget højlydte fester). Vi har lige købt hus og flytter snart ud af byen, så nu håber jeg at vores nye naboer (Som der er færrer af) fester lidt mindre. Desuden er vores område ved at blive håbløst, hvis man har bil eller får gæster med bil og vi har efterhånden behov for en bil, så det er endnu en ting, der gør vi er glade for at flytte. Men det har været 3 gode år :)
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Eje vs. leje

Indlægaf Akehurst2 » 25. jan 2018, 12:14

LidtLakrids skrev:Ved ejerbolig skal man huske at det har nogle omkostninger både ved køb (oprettelse af lån, sandsynligvis maling af vægge og lofter) og igen ved salg (ejendomsmægler). Så selvom man måske er heldig at priserne stiger, så ryger lidt af fortjenesten der.


Ja, at købe en finansieret bolig og sælge den via mægler koster hurtigt 100.000 kr. Det er næsten et helt års leje med den grænse, TS har sat.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Eje vs. leje

Indlægaf Akehurst2 » 25. jan 2018, 12:17

Frøken Himmelblå skrev:- Vi kommer ikke til at spare op i bolig. Den månedlige leje vil være ryge direkte ned i et sort hul


Jeg bliver nødt til at kommentere på denne: Leje er ikke penge ned i et sort hul, det er betaling for at have et sted at bo, inkl. den fleksibilitet og sikkerhed, der ligger i en lejebolig.

I en ejerbolig er der jo også udgifter, der "ryger i et sort hul" = ikke bidrager til opsparing: (Grund)ejerforeningsbidrag, renter og bidrag til finansiering og ejendomsskatter.
7
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Eje vs. leje

Indlægaf didaa » 1. feb 2018, 20:08

Artem skrev:
DenBruneMunk skrev:Dem som købte i 2006 har intet tabt hvis de stadig bor i deres lejlighed, derimod stadig vundet hvis de sælger, og måske endda fået billigere lån for nogle år tilbage, så en win-win for nogle og lige nu, så er boblen jo ikke sprunget i kbh endnu.

Så køber man dyrt i 2018, og man rammer en krise, så kan man jo se tilbage på den tidligere dramatiske krise, og de kom da ud af det, dog efter 12 år :)

Det skal man så have i tankerne om man vil 6 år eller rammer man en krise, så tager man måske 5-6 år mere, før man ikke taber, og så har man betalt endnu mere af på ens ejerlejlighed, som måske efter 12 år er et godt udgangspunkt.

Et gæt ud af mange.

Men er der virkelig ingen grænse? Jeg ser lidt boligmarkedet som aktier, og så længe de bliver ved med at stige 10% om året bliver de ved med at være et godt køb.
For ja det gør nogle aktier, både fordi firmaet bag vækster og får en større og større del af markedet. Andre mere fordi de er hypede, og folk tror på firmaet og gerne vil være en del af eventyret.
Men når man taler om aktier ser man også på den reelle værdi af firmaet, (dog lidt svært inden for it) hvor det kan føre til store udsving hvis aktierne bliver handlet til meget mere end firmaet reelt er værd. Det er sådan jeg oplever boligmarkedet i København, med at boligerne bliver handlet til meget højere priser end de reelt er værd. Som for mig at se skal gå galt en dag, da markedet mere er præget af spekulation om at priserne bliver ved med at stige end at boligerne bliver solgt til hvad de reelt er værd.


Jeg bliver nysgerrig på hvad du mener med at boliger handles til mere end de er værd? Taler du her om at en bolig har en værdi ud fra hvad den har kostet at opføre/renovere, eller hvad menes der? En bolig har selvfølgelig en offentlig ejendomsvurdering, men den har jo intet med en handel at gøre.

Som jeg ser det, så handles boligerne lige nu i København til det folk vil betale, og det kan som sådan aldrig blive problematisk. Handlen er altså en reel afspejling af hvad boligens værdi er for køberen - og så kan man feks ikke snakke om diskrepans mellem reel værdi og handelspris. Min egen lejlighed ville ved et salg i dag give mig små 5 mil. i rent skattefrit overskud efter lån tjent på små 10 år. Det har bestemt været en god forretning, og den er prisen værd hvis nogen vil give det. Hvilket der er mange der gerne vil.

Den virkelige problematik opstår efter min mening ved ulighed, og at alt for få reelt har adgang til de fordele boliger har i København. Det giver en skæv sammensætning i boligområderne, men det er en anden diskussion.
0
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Eje vs. leje

Indlægaf missme » 1. feb 2018, 20:18

I kan muligvis opspare nogle penge i en ejerbolig over de næste 6 år, måske ikke. Det er ikke til at vide, så det må være et spørgsmål om hvad i tror der kommer til at ske på boligmarkedet i kbh de næste år, fratrukket omkostningerne ved oprettelse af lån og udgifter ved salg.
Men i kunne jo også vælge den boligform (eje/leje) som giver jer den bolig i helst vil bo i. Hvis der dukker en fantastisk ejerbolig op, så køber i den, og hvis det er en lejebolig så er det den i vælger.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Eje vs. leje

Indlægaf DenBruneMunk » 1. feb 2018, 20:46

didaa skrev:Min egen lejlighed ville ved et salg i dag give mig små 5 mil. i rent skattefrit overskud efter lån tjent på små 10 år. Det har bestemt været en god forretning, og den er prisen værd hvis nogen vil give det. Hvilket der er mange der gerne vil.

Nu lyder din historie som en af dem jeg tænkte på, at man købte før krisen, og selvom de så faldt meget igennem de kritiske år, så er du kommet rimelig godt ud af de 10 år, og nu har du afdraget med gode fordele på lån evt. omlagt, og du kan sælge til en merpris :)

Det synes jeg er et super godt eksempel på, at kan man komme igennem krisen og lave med den lave værdi, så er der lys forude, sådan kan det altså ske igen, så ja, du skal måske spille på din ejendom og nu sælge mens du kan spinne guld, hvis du så derefter vil bo billigt i en årrække og købe i storbyen når boblen er sprunget og spinne lidt på det igen.

Måske bare blive hvis man ikke gider.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Eje vs. leje

Indlægaf Artem » 1. feb 2018, 21:39

didaa skrev:Jeg bliver nysgerrig på hvad du mener med at boliger handles til mere end de er værd? Taler du her om at en bolig har en værdi ud fra hvad den har kostet at opføre/renovere, eller hvad menes der? En bolig har selvfølgelig en offentlig ejendomsvurdering, men den har jo intet med en handel at gøre.

Som jeg ser det, så handles boligerne lige nu i København til det folk vil betale, og det kan som sådan aldrig blive problematisk. Handlen er altså en reel afspejling af hvad boligens værdi er for køberen - og så kan man feks ikke snakke om diskrepans mellem reel værdi og handelspris. Min egen lejlighed ville ved et salg i dag give mig små 5 mil. i rent skattefrit overskud efter lån tjent på små 10 år. Det har bestemt været en god forretning, og den er prisen værd hvis nogen vil give det. Hvilket der er mange der gerne vil.

Den virkelige problematik opstår efter min mening ved ulighed, og at alt for få reelt har adgang til de fordele boliger har i København. Det giver en skæv sammensætning i boligområderne, men det er en anden diskussion.

Nu arbejder med byggeri til hverdag, og har derfor en rimelig god ide om hvad det koster at opføre en bolig pr. m2. Hvor man kan bygge et typehus fra 10.000 kr pr m2 i jylland, og hvor der som sådan ikke er nogen øvre grænse. Men for 20.000 kr pr m2 kommer man langt i hele landet og med lidt mere luksus osv.
Ved etagebyggeri er vi længere oppe fra omkring de 15.000 til 25.000 kr, alt efter landsdel og hvilken kvalitet vi taler om.
Man kan naturligvis sagtens bygge til endnu højere m2 priser med rigtig dyre materialer. Men det er ikke særligt normalt.
Ud over det kommer der naturligvis en grund oven i, udenoms arealer osv.

Når jeg på den måde taler om hvad en bolig reelt er værd, skal værdien holdes op imod hvad en ny tilsvarende bolig koster at bygge. Hvor ældre boliger i dårligere stand, dårligere energiforbrug osv trækker ned. Omvendt kan god arkitektur og gode materialer også trække op ved en ældre bolig.

Men hvad en bolig bliver solgt til handler jo om beliggenhed, beliggenhed og beliggenhed.

Jeg mener at man på den måde godt kan sige at en lejlighed i København til 5 mio, der er lejligheden reelt 1,5 mio værd, mens beliggenheden er 3,5 mio værd.
Omvendt kan man også sagtens bygge et hus til 3 mio på den jyske hede der kun kan sælges til 1,5 mio. Som her skyldes dårlig beliggehed.

Er på den måde helt med på hvilken betydning udbud og efterspørgsel har. Men det er reelt mere beliggenheden med grunden som trækker prisen op og ned end selve boliger.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Bolig"