Har du brændeovn?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
HerErJeg
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5040

Har du brændeovn?

Indlægaf HerErJeg » 1. jan 2018, 22:49

https://politiken.dk/indland/art6274946 ... 3%B8dsfald
Nu er den gal igen. Folk dør som fluer når der fyres op.
Jeg har det meeeget anstrengt med sådanne målinger og analyser, især når der påstås, at brændeovnenes udledning i København svarer til et helt års udledning fra al trafik på vejen. Det tror jeg simpelthen ikke på.
Det er endnu en af de her ting der før eller siden ender i forbud eller brandbeskatning der naturligvis rammer forkert.
Det som man helt sikkert glemmer er at korrigere for hændelser tilfældige, men farlige. F.eks store brande med megen røg eller giftig røg, det kan svare mange hundrede brændeovnens årsforbrug på en gang, men når branden er slukket, så er alt glemt, blot ikke at der kun findes en skyldig i alle dårligdomme, biler og brændeovne.
Gad vide hvor mange Weber grills der bruges i haverne, som primært optændes med briketter af kulstof?

Har du brændeovn, føler du dig skyldig i at bidrage til flere tusinde menneskers død? Hader du din nabo for at have en brændeovn?
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Har du brændeovn?

Indlægaf Juki » 1. jan 2018, 22:52

Jeg har ikke brændeovn og bor heller ikke et sted hvor det er udbredt at fyre op i sådan en.

Men som udgangspunkt er jeg egentlig ret glad for det sidste, da jeg tit synes det stinker(afhængig af hvad folk brænder af) Selvom det da kan være hyggeligt at opholde sig i et rum med en brændeovn.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Har du brændeovn?

Indlægaf Artem » 1. jan 2018, 22:59

Nej har ikke brændovn.

Om deres tal er rigtige eller ej har jeg svært ved at bedømme, men synes det er tåbeligt at have hvis man har mulighed for billig fjernevarme.
Når vi ved at vi har problemer med luftforurening i storbyerne, synes jeg det ville være fint nok med at forbud der eller en afgift for at have det.
Mens det forsat skal være helt ok på landet og i sommerhuse hvor man ikke har andre muligheder.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Money_man
Indlæg: 289
Tilmeldt: 5. maj 2016, 06:52
Kort karma: 14
Geografisk sted: Spentrup
Likede indlæg: 605

Re: Har du brændeovn?

Indlægaf Money_man » 1. jan 2018, 23:04

Har brændeovn. Har ingen mulighed for fjernvarme. Brænder kun rent træ i den, ikke noget træ med tjære eller andet skrammel.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Har du brændeovn?

Indlægaf Studsgaard » 1. jan 2018, 23:08

Ja vi har.
Vores hus er så gammelt at det har el varme. Der er godtnok tilslutningspligt til fjernvarme her, men vi fik dispensation da der jo ingen rørføring (til fjernvarme) er i vores hus og huset har en alder og størrelse hvor det ikke giver mening at det skal indlægges.
Så brændeovnen er noget billigere end elvarmen. Og jeg syntes det er så hyggeligt.

Jeg er så også ret overbevist om at vores brændeovn forurener mindre end naboens fastbrændelsfyr. Føj det lugter og oser fra dem. Specielt når bruger noget koks-brænde noget.

Så skal brændeovne til at forbydes tænker jeg også der skal kikkes på dem forskellige fyr.
0
HerErJeg
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5040

Re: Har du brændeovn?

Indlægaf HerErJeg » 1. jan 2018, 23:41

Vi har træpillefyr, der er ingen fjernvarme. Selv om fjernvarmen gik lige forbi skellet, så ville det blive den rene ruin. Det vil vel koste omtrent 80.000 kr at blive kørende + at varmen vil blive dyrere på årsbasis.
Vi brænder omtrent 7 tons om året, så hvis der kom afgift på, så vil det blive en katastrofe.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Har du brændeovn?

Indlægaf Sophies-mor » 2. jan 2018, 00:06

Ja. Vi har elvarme i huset og store rum. Så det er nødvendigt.
Og dejligt.
Problemet er jo ikke så meget brændeovnen, men måden folk fyrer på. Det ville være bedre hvis man lærte folk at fyre ordentligt og uden skrald i ovnen.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
HerErJeg
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5040

Re: Har du brændeovn?

Indlægaf HerErJeg » 2. jan 2018, 07:29

Sophies-mor skrev:Ja. Vi har elvarme i huset og store rum. Så det er nødvendigt.
Og dejligt.
Problemet er jo ikke så meget brændeovnen, men måden folk fyrer på. Det ville være bedre hvis man lærte folk at fyre ordentligt og uden skrald i ovnen.

Jeg tror bare det er lidt en tabt kamp. Dem der vil sparke brændeovnene til skrot har magt, og om ikke andet så kan Facebook domstolen sikkert fortælle en frygteligt tragisk sygdomshistorie som lige præcis giver alle brændeovne skylden.
Husk af afgiften på nærmest alt brændbart materiale næsten blev en realitet, for at straffe dem der kunne kunne fyre af på den ene eller anden måde, netop fordi det fløj til højre og venstre med halve løgnehistorier om alt det frygtelige det var skyld i i verden.
0
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Har du brændeovn?

Indlægaf Tricolette » 2. jan 2018, 07:56

Ja, jeg har brændeovn. Men den har ikke været brugt i det sidste år i hvert fald.
0
Sool
Indlæg: 182
Tilmeldt: 6. okt 2015, 16:58
Kort karma: 28
Likede indlæg: 452

Re: Har du brændeovn?

Indlægaf Sool » 2. jan 2018, 08:01

Vi par pejs med pejseindsats i, så den fungerer egentlig som brændeovn. Vi bruger den hele tiden, den er vores primære varmekilde i 50m2 af huset - også selvom vi bor i Odense, med billig fjernvarme. Vi sparer på den måde nogle tusinde på varmeregningen om året + vi holder det varmere, end vi ville gøre, hvis vi brugte fjernvarmen.
Vi fyrer kun med rent træ, og har ikke dårlig samvittighed over at bruge pejsen så meget.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Har du brændeovn?

Indlægaf Tux » 2. jan 2018, 08:32

HerErJeg skrev:
Sophies-mor skrev:Ja. Vi har elvarme i huset og store rum. Så det er nødvendigt.
Og dejligt.
Problemet er jo ikke så meget brændeovnen, men måden folk fyrer på. Det ville være bedre hvis man lærte folk at fyre ordentligt og uden skrald i ovnen.

Jeg tror bare det er lidt en tabt kamp. Dem der vil sparke brændeovnene til skrot har magt, og om ikke andet så kan Facebook domstolen sikkert fortælle en frygteligt tragisk sygdomshistorie som lige præcis giver alle brændeovne skylden.
Husk af afgiften på nærmest alt brændbart materiale næsten blev en realitet, for at straffe dem der kunne kunne fyre af på den ene eller anden måde, netop fordi det fløj til højre og venstre med halve løgnehistorier om alt det frygtelige det var skyld i i verden.

Der er at faktum at de tusindvis af brændeovne i Danmark udleder vildt mange sundhedsskadelige partikler, så få den sølvpapirshat af og prøv at lyt bare en anelse til videnskaben..

Hvad er bliver det næste, at rygning er sundt og Lars Løkke er styret af Illuminati?
2
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Har du brændeovn?

Indlægaf Sophies-mor » 2. jan 2018, 08:44

Tux skrev:
HerErJeg skrev:
Sophies-mor skrev:Ja. Vi har elvarme i huset og store rum. Så det er nødvendigt.
Og dejligt.
Problemet er jo ikke så meget brændeovnen, men måden folk fyrer på. Det ville være bedre hvis man lærte folk at fyre ordentligt og uden skrald i ovnen.

Jeg tror bare det er lidt en tabt kamp. Dem der vil sparke brændeovnene til skrot har magt, og om ikke andet så kan Facebook domstolen sikkert fortælle en frygteligt tragisk sygdomshistorie som lige præcis giver alle brændeovne skylden.
Husk af afgiften på nærmest alt brændbart materiale næsten blev en realitet, for at straffe dem der kunne kunne fyre af på den ene eller anden måde, netop fordi det fløj til højre og venstre med halve løgnehistorier om alt det frygtelige det var skyld i i verden.

Der er at faktum at de tusindvis af brændeovne i Danmark udleder vildt mange sundhedsskadelige partikler, så få den sølvpapirshat af og prøv at lyt bare en anelse til videnskaben..

Hvad er bliver det næste, at rygning er sundt og Lars Løkke er styret af Illuminati?

Det er ski da dumt at straffe en brændeovn på landet, når niveauet af skadelige partikler i København (hvor man må gå ud fra, at "ejerne" af denne fikse lille stramning bor) er højere, pga. trafik?
Samtidig kunne man måske sørge for, at der er en ordentlig varmekilde tilgængelig for alle, inden man fjerner / forbyder den primære.
Og tillader pillefyr, halmfyr mm..
1
Hæklerier på hjernen :cool:
HerErJeg
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5040

Re: Har du brændeovn?

Indlægaf HerErJeg » 2. jan 2018, 08:58

Tux skrev:
HerErJeg skrev:
Sophies-mor skrev:Ja. Vi har elvarme i huset og store rum. Så det er nødvendigt.
Og dejligt.
Problemet er jo ikke så meget brændeovnen, men måden folk fyrer på. Det ville være bedre hvis man lærte folk at fyre ordentligt og uden skrald i ovnen.

Jeg tror bare det er lidt en tabt kamp. Dem der vil sparke brændeovnene til skrot har magt, og om ikke andet så kan Facebook domstolen sikkert fortælle en frygteligt tragisk sygdomshistorie som lige præcis giver alle brændeovne skylden.
Husk af afgiften på nærmest alt brændbart materiale næsten blev en realitet, for at straffe dem der kunne kunne fyre af på den ene eller anden måde, netop fordi det fløj til højre og venstre med halve løgnehistorier om alt det frygtelige det var skyld i i verden.

Der er at faktum at de tusindvis af brændeovne i Danmark udleder vildt mange sundhedsskadelige partikler, så få den sølvpapirshat af og prøv at lyt bare en anelse til videnskaben..

Hvad er bliver det næste, at rygning er sundt og Lars Løkke er styret af Illuminati?

Jeg vil sørme gerne lytte til videnskaben, jeg elsker videnskab generelt set. Men jeg sår stor tvivl om uvildigheden i diverse undersøgelser, især når det økologiske råd, Naturfredningsforeningen med flere publicerer artikler der på en eller anden måde går direkte efter alt det de ikke kan lide.
Videnskab burde jo faktisk være sort/hvid, en slags Sådan er det - punktum. Men uanset undersøgelsernes grundighed, så kan målinger tvistes og vinkles i alle retninger alt efter hvem du ser som "fjenden". Så indtil videre, så beholder jeg lige min sølvpapirshat på.
1
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Har du brændeovn?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 4. jan 2018, 11:33

I vores hus som vi overtager om 4 uger er der træpillefyr, brændeovn og pejs.
Jeg tænker at vi kommer til at bruge brændeovnen som en "hyggeopvarmning". Men sikkert kun i begrænset omfang.
Pejsen forestiller jeg mig slet ikke at vi kommer til at bruge.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Har du brændeovn?

Indlægaf DenBruneMunk » 4. jan 2018, 11:37

Har brændeovn, hader den! :)
0

Tilbage til "Bolig"