"Kælderen er ulovlig som beboelse, men børnene sover der alligevel"

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

"Kælderen er ulovlig som beboelse, men børnene sover der alligevel"

Indlægaf Torn » 1. jan 2018, 09:33

Forestil jer en kælder, der har god loftshøjde, vinduer i alle rum, gulvvarme, ingen problemer med fugt og sikret mod radon. Kælderen har dog ikke egen udgang.

Den er ikke godkendt til beboelse.

Ville du turde bruge kælderens rum til fx børneværelser? Hvorfor/hvorfor ikke?



... vi overvejer at gøre det. Men jeg er nervøs for den manglende udgang. Flugtvejen ved brand vil være gennem vinduet.
Omtrent 110.000 danskere har værelse i en kælder, der ikke er lovlig som beboelse. Er det dumt?
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: "Kælderen er ulovlig som beboelse, men børnene sover der alligevel"

Indlægaf Artem » 1. jan 2018, 09:39

Ja det turde jeg godt, hvis der er vinduer som rent faktisk kan bruges som redningsåbning.

Langt hen af vejen ser jeg mest de regler som noget administrativt end rent praktisk. For feks i forhold til brand vil sådan en kælder ofte være mere sikker end en første sal. Som godt nok har vinduer men som man ikke selv kan komme ned fra.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: "Kælderen er ulovlig som beboelse, men børnene sover der alligevel"

Indlægaf lulu-p » 1. jan 2018, 09:41

Hvis der er tilgængelige flugtveje så ja. Ellers ikke.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: "Kælderen er ulovlig som beboelse, men børnene sover der alligevel"

Indlægaf Lurende Peber » 1. jan 2018, 09:43

Hvis ungerne er store nok til at kunne anvende en ordentlig flugtvej, ser jeg ikke noget problem.
1
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: "Kælderen er ulovlig som beboelse, men børnene sover der alligevel"

Indlægaf Daine » 1. jan 2018, 09:50

Hvis vinduerne i de rum der er tænkt som værelser alle er store nok til at man kan komme ud af dem uden problemer, så ville jeg ikke have betænkeligheder ved det. Nærmest tværtimod, for en kælder med én udgang og små ikke-flugtvejsegnede vinduer, vil jeg betegne som en større brandfælde, selvom den måske ikke er det efter reglerne.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: "Kælderen er ulovlig som beboelse, men børnene sover der alligevel"

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. jan 2018, 10:03

vinduer af en reel størrelse, så man kan komme ud af dem ved evt. brand - så ville jeg ingen skrupler havde.
Om man kommer ud af et vindue eller en dør, det kan jo være ligegyldigt.

Vores gamle genbo, de købte hus med kælder, og der var kun små vinduer. De valgte at grave ud, og få lavet en dyb terasse, og få sat døre i ind til værelserne, så deres var reelle og lovlige bolig kvadratmeter.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: "Kælderen er ulovlig som beboelse, men børnene sover der alligevel"

Indlægaf Studsgaard » 1. jan 2018, 10:11

Som alle de andre så vil jeg også sige at så længe der er en reel mulighed for at komme ud i tilfælde af brand så ok.

Der kan være mange årsager til noget ikke kan godkendes som beboelse.
Vi har selv inddraget noget af den gamle garage, som er bygget sammen med huset. Men vi har en meget lille grund, så det kan ikke godkendes til beboelse, trods der er dør/flugtvej, højde m.m. Dvs alt er som i et godkendt rum, men vores bebyggelsesprocent på grunden er så høj som den må være. Så det må kun bruges som legeværelse/opbevaringe m.m. Vi må ikke bruge det til soverum.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: "Kælderen er ulovlig som beboelse, men børnene sover der alligevel"

Indlægaf HerErJeg » 1. jan 2018, 10:23

Generelt set, så er det nok lav risiko. Jeg vil nok være mere betænkelig, hvis der er et fyrrum, hvor der reelt kan ske noget. Jeg tror rigtig mange har værelser på den måde, og vi hører aldrig om ulykker.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: "Kælderen er ulovlig som beboelse, men børnene sover der alligevel"

Indlægaf Slettet bruger » 1. jan 2018, 10:39

Du skriver "f.eks. børneværelser". Hvis det var specifikt til børneværelser, ville jeg finde ud af hvad der skulle til for få kælderen godkendt til beboelse, og så gå efter at få den godkendt. Jeg vil gerne at tingene er i orden omkring mine børn. Hvis det bare var mig selv der skulle sove der, ville jeg være mere afslappet omkring det.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: "Kælderen er ulovlig som beboelse, men børnene sover der alligevel"

Indlægaf Slettet bruger » 1. jan 2018, 11:56

Lathyrus skrev:Jeg vil også sige at I sagtens kan bruge værelserne til beboelse hvis vinduerne er en reel flugtmulighed og det er tørre, varme værelser med ordentlig lofthøjde.

Så ville jeg sk... højt og flot på om det var godkendt eller ej. I generer jo ingen ved det.


Hvis værelserne bliver godkendt til beboelse, pålægges huset ekstra ejendomsværdiskat, så at undlade at få dem godkendt til beboelse og bo der alligevel, er sådan set skatteunddragelse. Det snyder staten for nogle penge.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: "Kælderen er ulovlig som beboelse, men børnene sover der alligevel"

Indlægaf HerErJeg » 1. jan 2018, 17:47

Lathyrus skrev:Jeg vil også sige at I sagtens kan bruge værelserne til beboelse hvis vinduerne er en reel flugtmulighed og det er tørre, varme værelser med ordentlig lofthøjde.

Så ville jeg sk... højt og flot på om det var godkendt eller ej. I generer jo ingen ved det.

Noget helt andet er, at hvis kælderen skal godkendes, så skal isoleringskrav opfyldes, og det kan være en næsten umulig opgave, hvis man virkelig går i alle detaljer. Hvis kælderen alligevel er rimeligt isoleret, men måske ikke helt nok, så det være dyrt og tåbeligt at brække ned, bare for at forøge nogle tykkelser med isolering.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: "Kælderen er ulovlig som beboelse, men børnene sover der alligevel"

Indlægaf Torn » 2. jan 2018, 10:13

abcd skrev:
Hvis værelserne bliver godkendt til beboelse, pålægges huset ekstra ejendomsværdiskat, så at undlade at få dem godkendt til beboelse og bo der alligevel, er sådan set skatteunddragelse. Det snyder staten for nogle penge.


Aha. Det havde jeg slet ikke overvejet. Tak for indspark.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: "Kælderen er ulovlig som beboelse, men børnene sover der alligevel"

Indlægaf Torn » 2. jan 2018, 10:15

Det lyder til, at de fleste af jer ville turde bruge kælderen til (børne)beboelse. I nævner, at vinduerne skal kunne bruges som flugtveje. Både min mand og jeg kan sagtens kravle ud af vinduerne (de er altså store nok), men de sidder jo "højere" end vinduer vil gøre i stueetagen. Så jeg er stadig lidt usikker på den del.

Tusind tak for svar.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: "Kælderen er ulovlig som beboelse, men børnene sover der alligevel"

Indlægaf Studsgaard » 2. jan 2018, 11:23

Torn skrev:Det lyder til, at de fleste af jer ville turde bruge kælderen til (børne)beboelse. I nævner, at vinduerne skal kunne bruges som flugtveje. Både min mand og jeg kan sagtens kravle ud af vinduerne (de er altså store nok), men de sidder jo "højere" end vinduer vil gøre i stueetagen. Så jeg er stadig lidt usikker på den del.

Tusind tak for svar.

Kan man evt indrette værelset så der står en stabil lav reol/kommode nedenfor, så den kan bruges til at træde på i tilfælde af man skal ud af vinduerne?
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: "Kælderen er ulovlig som beboelse, men børnene sover der alligevel"

Indlægaf Tux » 2. jan 2018, 11:31

Jeg ville ikke uden videre få indretter beboelse i kælderen uden at få målt radon niveauet, det kan være højt i nogen kældre og er kræftfremkaldende. Bare lige et tip..
3

Tilbage til "Bolig"