Oprydningstråden 2018

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf missme » 6. jan 2018, 15:20

Santa skrev:Åååhhh...alene at se titlen på denne tråd giver mig tics og dårlig samvittighed!!

Jeg har ALT for mange ting, alt for meget tøj, og alt for meget nips! Jeg er skidegod til at shoppe og finde lækre ting billigt.....skidedårlig til at skille mig af med ting og lade være med at købe nyt.

Så jeg bør deltage her.
Forleden fik jeg endelig kørt en sæk til røde kors med ting, som ikke skal bo her mere. Den sæk har stået klar længere end jeg vil indrømme offentligt.
Og i dag har jeg ryddet op i fryseren (ja,ja, lidt har osse ret!) ved at lave tomatsauce i en kæmpegryde. Så må vi hvordan jeg får plads til flere henkogningsglas på hylden.....
Og jeg overvejer at smide en del gavepair ud....Uh, vildt.


Jeg kan virkelig genkende mig selv i det du skriver, så du er ikke alene :genert: Jeg er også super god til at finde gode tilbud på skønne ting, og virkelig dårlig til at skille mig af ned tingene igen.

Her er manden i gang med at rydde ud i sit tøj. Det gør han meget sjældent, så der ryger meget ud :klap:
0
Brugeravatar
Kathain
Indlæg: 170
Tilmeldt: 1. jan 2016, 06:57
Kort karma: 9
Likede indlæg: 323

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Kathain » 6. jan 2018, 17:20

I forhold til det med at skille sig af med tingene fordi de har været for dyre fx, så ved jeg det kan være meget svært fordi man jo 'taber penge' ved at give det væk eller smide det ud. Sandheden er dog at man allerede mistede de penge da man valgte at købe tingen.

Jeg har nogle ting sat til salg og hvis de ikke bliver solgt ryger de til genbrug. Synes det kan tage meget tid og energi at sælge ting, så hvis de ikke ryger første gang så hellere videre med dem til genbrug og der er der så forhåbentligt nogen som får glæde af dem.
1
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf TomKah » 7. jan 2018, 00:56

Jeg er ret hooked på det med at rydde op og ud. Jeg er vildt dårlig til det og det bliver lidt på må og få. Jeg har læst om KonMari i dag men det er slet ikke sådan noget jeg har lyst til at bevæge mig ud i på nogen måde. Jeg har ikke tænkt mig at smide min klejnerulle eller mit “bræt” til hasselbagte kartofler ud, selvom jeg ikke er vild med nogle af delene.
Men jeg kan godt smide NOGET ud.

Vi startede med krydderier - vi har vildt mange og ikke en skid styr på det. Vi havde 2 kg spidskommen! (Ja, kg!).
Vi smed ikke så meget ud men fik trods alt dannet overblik.
Derudover har jeg ryddet op i mit bestik og andre utensilier. Et enkelt viktualieskab (fandt en dåse bambusskud MHT 2004).

Så er jeg gået til og fra diverse skabe og har smidt en masse ud. En gammel dyne, IKEA gardiner jeg aldrig har brugt, sytøj jeg gik i gang med for mere 13 år siden (kan huske det var hvor jeg boede før, så det er flyttet med mig).

Jeg er en gemmer og det er svært. Mit mål er at vores ting kan være i skuffer og skabe så vi ikke har en meter bunker alle vegne. Der er lang vej.

Min mand sagde opgivende “hvor skal jeg stille tingene væk henne? Vi har jo ikke plads nogen steder” og ja det er virkelig det som jeg gerne vil lære af Marie - der findes ikke for lidt plads - kun for mange ting.
2
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21829

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Purple Haze » 7. jan 2018, 09:17

Bør også få ryddet op i kælderen.
Tror ikke nødvendigvis der er en masse ting der skal smides ud, men en reol der skal samles og nogle ting der skal om arrangeres.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Lulu » 7. jan 2018, 09:56

TomKah skrev:Jeg er ret hooked på det med at rydde op og ud. Jeg er vildt dårlig til det og det bliver lidt på må og få. Jeg har læst om KonMari i dag men det er slet ikke sådan noget jeg har lyst til at bevæge mig ud i på nogen måde. Jeg har ikke tænkt mig at smide min klejnerulle eller mit “bræt” til hasselbagte kartofler ud, selvom jeg ikke er vild med nogle af delene.
Men jeg kan godt smide NOGET ud.

Vi startede med krydderier - vi har vildt mange og ikke en skid styr på det. Vi havde 2 kg spidskommen! (Ja, kg!).
Vi smed ikke så meget ud men fik trods alt dannet overblik.
Derudover har jeg ryddet op i mit bestik og andre utensilier. Et enkelt viktualieskab (fandt en dåse bambusskud MHT 2004).

Så er jeg gået til og fra diverse skabe og har smidt en masse ud. En gammel dyne, IKEA gardiner jeg aldrig har brugt, sytøj jeg gik i gang med for mere 13 år siden (kan huske det var hvor jeg boede før, så det er flyttet med mig).

Jeg er en gemmer og det er svært. Mit mål er at vores ting kan være i skuffer og skabe så vi ikke har en meter bunker alle vegne. Der er lang vej.

Min mand sagde opgivende “hvor skal jeg stille tingene væk henne? Vi har jo ikke plads nogen steder” og ja det er virkelig det som jeg gerne vil lære af Marie - der findes ikke for lidt plads - kun for mange ting.


Jeg er heller ikke 100 % på Konmari, man må jo også tænke lidt praktisk, jeg ar eksempelvis 3 par bukser. De to af dem er købt som overgang indtil min vægt og cm fordeling står lidt mere stille igen efter sidste graviditet. Jeg er ikke glad for dem, men at smide dem ud virker kontraproduktivt når man tænker på hvorfor de blev købt.

Men jeg tror jeg har behov for den mere logiske tilgang til oprydning som hun har. Så derfor arbejder jeg ud fra hendes principper. Også for ikke at gå fra øst til vest, for jeg ved fra tidligere at så bliver jeg aldrig færdig og kommer ikke helt i bund.
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Lulu » 7. jan 2018, 09:59

Juki skrev:
Purple Haze skrev:Forslag til dem der bor i Kbh. (Og omegn).

Hvis i gerne vil have en deadline og anledning til at komme af med tøj (og evt ikke-brugt dullegrej), så holder jeg gerne tøj-bytte snart - gør det ca hver 3 måned i omgangskredsen alligevel (send evt en PB hvis det har interesse).

Konceptet er at alle kommer med det de vil af med og så tager vi ellers bare for os af det der er - og hvis man ikke gider slæbe resterne med hjem, så sørger jeg for at det enten kommer til genbrug eller videre til andre jeg kender.

Vi kan også planlægge noget loppemarked og ligende et eller andet sted til sommer, hvis det kan motivere folk til at få ryddet op at have sådan en deadline.

Sikke et godt initiativ! :gogo:

Hvis ikke man bor i København eller i nærheden, så vil jeg bare tilføje at krisecentre og væresteder, som fx Reden, gerne tager imod tøj, dullegrej og lignende, hvis man alligevel skal af med det og overvejer bare at smide det ud fx :)


Krisecentre tager også rigtig gerne imod børneting (tøj og legetøj), og hvis man har børn i den alder alligevel kan man også høre børnenes institution om de er interesseret i noget af tøjet, mine børns institution vil altid gerne have lidt reservetøj, da de ekstra sæt tøj man som forældre har med ikke altid er nok. Specielt strømper og undertøj får de ikke retur dernede så det er de meget glade for at få.
1
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Charly » 7. jan 2018, 13:10

Jeg vil også gerne være med. Vi er lige flyttet i nyt hus og har i den forbindelse fået ryddet en del ud, men der er meget der sagtens kunne tåle en gennemgang. Og så har jeg lige indført shoppestop på tøj for mig selv frem til sommerferien!
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Filipai » 7. jan 2018, 14:17

Vi har fået smidt 3 sække rod ud i dag. Bare sådan gamle kvitteringer, papkasser, og rod. Tænk man kan have så meget, og vi ikke engang er nået igennem endnu. Vi har også fået afleveret 50% af de pakker vi har stående med ting der skal byttes fra internetshopping. So far so good. Jeg har fri mandag og tirsdag, og må se om jeg lige kan få rykket videre og eventuelt få startet på tøj sortering.

Vi har også fået købt 5 flyttekasser så vi kan komme igang med at pakke bare en smule.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Planten » 7. jan 2018, 14:56

Jeg tog lige køkkenskufferne i går. Der var ærligt talt ikke noget, der skulle smides ud. Jeg er skuffet...
1
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Lulu » 7. jan 2018, 15:02

Jeg er nået meget længere end forventet. Jeg tog lige sidste skab i soveværelset i dag (sengetøj og diverse), ovenpå klædeskabet, oven på kommode og under sengen.
Herefter blev der fejet (også under sengen når nu der var frit) og tørret støv. Det eneste der mangler i soveværelset er bogreolerne. Dem håber jeg jeg når i næste weekend, inkl. at tørre dem af, så kan jeg nemlig få støvsuget og vasket gulv og sige at soveværelset officielt er komplet opryddet og rengjort.
Det er blevet til en fyldt sæk med tøj/sengetøj til krisecenteret, 5 par sko til losseren, 3 bæreposer til h&m recycling og så en del jeg skal have taget billeder af til byttetråden for nærområdet. Samt et par støvler jeg har gået i to gange, men som simpelthen er for små, som jeg vil se om jeg kan få solgt.
1
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf TomKah » 7. jan 2018, 15:40

Du er sej, Lulu.

Jeg gider absolut ikke det her med at rydde alt frem i en enkelt kategori, men så alligevel. Jeg fandt noget arbejdstøj som jeg ville lægge på plads. Der var så ikke plads på hylden med arbejdstøj, hvilket var en god anledning til at tage det hele frem og afgøre at man ikke behøver gemme 6 udslidte bluser som potentielt arbejdsbluser og proppe hylden til maks. Så jeg har fået smidt diverse arbejdstøj ud, så vi hver har 3 arbejdsbluser og to par bukser. Det må gøre det.

Men der er jo lang lang vej. Jeg har sorteret lego i dag. Det tager sindssygt lang tid.
0
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Maoam » 7. jan 2018, 16:12

Jeg har bestilt afhentning af storskrald på torsdag. Skal af med et billede, to luftmadrasser, der er utætte, en lampe og forskelligt elektronik, der er i stykker.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Craver
Indlæg: 255
Tilmeldt: 9. sep 2015, 07:41
Kort karma: 72
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 638

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Craver » 8. jan 2018, 08:02

I er seje alle sammen :banan:

Jeg har smidt sko ud, så nu har jeg kun sko, jeg bruger regelmæssigt. Min kæreste er en meget glad mand - godt han ikke ved, der er flere på vej med posten :fløjt:
Desuden har jeg fået sorteret i gamle papirer og smidt en sæk ud af det.

Så nu er jeg oppe på:
- 2 sække med tøj og sko, der skal i genbrug
- 2 store IKEA poser med bøger, der skal i genbrug
- 1 sæk tøj, der skal smides ud pga. slidtage
- 1 stor fotoramme, som gik fra hinanden hele tiden
- 1 bærepose pleje- og makeupprodukter, der er blevet smidt ud grundet holdbarhed
- 1 sæk papirer

Nu mangler jeg at tømme kælderrum og gå køkkenet igennem. Utroligt så meget lort, der kan gemme sig i en lille 2v lejlighed :genert:
4
... I would name her Rock'N'Roll
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Alphilia » 8. jan 2018, 16:46

Nå, nu står der så 4 poser tøj til genbrug.... Det meste er godt nok ikke mit. Jeg er lidt misundelig på min kærestes evne til at tage tøj fra der ikke bliver brugt - mit skal nærmest slides op før jeg tager det fra.
1
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Oprydningstråden 2018

Indlægaf Lulu » 8. jan 2018, 18:23

Det er muligt jeg ikke får ryddet op i hverdagene, med arbejde og alt det jazz, men jeg har da i det mindste smidt de ting op i den lokale facebook gruppe der skal gratis videre, samt sat det par støvler jeg vil sælge til salg.
To af gratistingene (ud af 6) er allerede afsat og bliver hentet i morgen :banan:
0

Tilbage til "Bolig"