Har du ulovligt byggeri?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6693
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 872
Likede indlæg: 19085

Re: Har du ulovligt byggeri?

Indlægaf Æble » 5. sep 2022, 15:33

HerErJeg skrev:
Æble skrev:Alt indvendigt i huset er der styr på. Men udendørs ved vi at vi har overskredet bebyggelsesprocenten pga carport, skure og drivhus. Vi bliver bedt om at rive noget ned hvis kommunen finder ud af det, så vi kan ikke få det lovliggjort.

Min bebyggelsesprocent er på 40%, endda med kommunens tilladelse.
Grunden er så også meget lille, så det betyder måske noget i velvilligheden.


Vi fik at vide da vi flyttede ind at der var for meget og sælger måtte fjerne taget fra en skur og dokumentere det overfor kommunen. Han havde tidligere fået afslag på at bygge en hundegård til sin politihund. Vi satte taget på igen bagefter men da vi søgte om at bygge en kvist fik vi besked igen at de ikke kunne behandle sagen før bebyggelsesprocenten var nede igen. Så de er rimelig krakilske her. Vi har siden bygget et drivhus.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9033
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1533
Likede indlæg: 25829

Re: Har du ulovligt byggeri?

Indlægaf Madam Pomfrey » 5. sep 2022, 15:56

Ja, jeg har smidt et trapeztag på hønsegården, det skete i forbindelse med en omgang fugleinfluenza, hvor der var krav om overdækning.

Hønsegård er i skel til nabo og bagbo.
Jeg kommer ikke til at ansøge om det, da der som sådan ikke er en stationær bygning.

Alt andet er der søgt om fra første ejer, både garage, kæmpe skur, som reelt også bare er en en overdækning, og drivhuset.

Jeg kommer til at rive halvdelen af skuret ned, muligvis næste år, og tænker at bygge carport foran garagen.
Det bliver der søgt om forinden.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8799
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 513
Likede indlæg: 7247

Re: Har du ulovligt byggeri?

Indlægaf Artem » 5. sep 2022, 17:00

ajnaM skrev:
Artem skrev:Ja og det er ekstremt udbredt.

Er jo derfor man ikke kan bruge BBR til at udbetale varmechecks efter, da BBR er fyldt med "fejl" fra tilbygninger, skure, garage, ekstra badeværelse osv der aldrig er blevet ansøgt om og registeret.

Selv ved den kommune jeg tidligere har arbejdet ved var der fejl på rigtig mange af vores egne ejendomme.
For omkring 2 år siden i forbindelse med de nye ejendomsvurderingen sendte SKAT et brev ud til dem med kendte fejl med at de skulle få det rettet.

Bor forøvrigt selv i en kommunen hvor det er gratis at ansøge om en byggetilladelse, men hvor der er gebyr på lovliggørelsessager, da der netop er alt for mange af dem, og som man håber på at der kan være med til at motivere folk til at søge tilladelse fra start frem for efterfølgende.


Der er nok ikke så mange, der har registreret flere m2, end de reelt har. På den måde risikerer man jo bare at få færre penge i varmecheck, end man egentlig burde.

De fleste, jeg kender, der 'snyder' med BBR-registreringen, er folk, der har bygget til, og som ikke får det godkendt til beboelse, fordi de så skulle betale mere i skat.

Jeg synes nu det er sjældent man ser direkte tilbygninger til beboelsen uden en byggeansøgning.
Der hvor beboelsen bliver udvidet ulovligt er oftere når man feks udnytter mere af tagetagen eller kældere til beboelse, uden at få rettet det i BBR.
For ofte vil det ikke kræve en byggetilladelse, men alene at det bliver anmelt til BBR.

Men ellers synes jeg mest problemet ligger i skure carporte osv der er bygget uden tilladelse, og med for mange meter i skel osv.
Ofte sker det fordi folk misforstår reglerne. Feks måtte man tidligere opføre 2 mindre bygninger på max 10 m2 uden en byggetilladelse.
Hvor det ofte bliver til mere end de 2 eller på lidt flere m2, eller mere i skel end man må osv... Altså mest små dumme overskridelser fordi man ikke er helt inde i reglerne, og som oftest også godt kan lovliggøres.

I dag gælder det med 2 skure på 10 m2 ikke mere, men hvor man i stedet har lavet denne begrænsning i bygningsreglementet, som giver store problemer.
Følgende typer af byggearbejder skal overholde bygningsreglementet, men kan udføres uden ansøgning om byggetilladelse:

1) Opførelse af og tilbygninger til garager og carporte, der ikke er integrerede i den primære bebyggelse, samt udhuse, hønsehuse, drivhuse, overdækkede terrasser og lignende, når bygningerne tilsammen har et areal på højst 50 m², placeres på terræn og udføres i overensstemmelse med de præ-accepterede løsninger, som er beskrevet i Bygningsreglementets vejledning til kapitel 5 – Brand.

Da det gør at mange tror de kan bygge alle mulige former for udhuse bare det holder sig under 50 m2.
Men hvor de ikke har helt styr på hvad de allerede har af sekundære bygninger, eller hvor de ligger alt for mange meter i skel.
Kan også være de ender med at overskride bebyggelsesprocenten osv. Det kan også være der går en byggelinje inden på ens grund med feks afstand til kysten, eller en oldtidshøj, som gør at man ikke må bygge noget der osv osv...
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
HerErJeg
Indlæg: 4287
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5113

Re: Har du ulovligt byggeri?

Indlægaf HerErJeg » 6. sep 2022, 05:35

Artem skrev:
ajnaM skrev:
Artem skrev:Ja og det er ekstremt udbredt.

Er jo derfor man ikke kan bruge BBR til at udbetale varmechecks efter, da BBR er fyldt med "fejl" fra tilbygninger, skure, garage, ekstra badeværelse osv der aldrig er blevet ansøgt om og registeret.

Selv ved den kommune jeg tidligere har arbejdet ved var der fejl på rigtig mange af vores egne ejendomme.
For omkring 2 år siden i forbindelse med de nye ejendomsvurderingen sendte SKAT et brev ud til dem med kendte fejl med at de skulle få det rettet.

Bor forøvrigt selv i en kommunen hvor det er gratis at ansøge om en byggetilladelse, men hvor der er gebyr på lovliggørelsessager, da der netop er alt for mange af dem, og som man håber på at der kan være med til at motivere folk til at søge tilladelse fra start frem for efterfølgende.


Der er nok ikke så mange, der har registreret flere m2, end de reelt har. På den måde risikerer man jo bare at få færre penge i varmecheck, end man egentlig burde.

De fleste, jeg kender, der 'snyder' med BBR-registreringen, er folk, der har bygget til, og som ikke får det godkendt til beboelse, fordi de så skulle betale mere i skat.

Jeg synes nu det er sjældent man ser direkte tilbygninger til beboelsen uden en byggeansøgning.
Der hvor beboelsen bliver udvidet ulovligt er oftere når man feks udnytter mere af tagetagen eller kældere til beboelse, uden at få rettet det i BBR.
For ofte vil det ikke kræve en byggetilladelse, men alene at det bliver anmelt til BBR.

Men ellers synes jeg mest problemet ligger i skure carporte osv der er bygget uden tilladelse, og med for mange meter i skel osv.
Ofte sker det fordi folk misforstår reglerne. Feks måtte man tidligere opføre 2 mindre bygninger på max 10 m2 uden en byggetilladelse.
Hvor det ofte bliver til mere end de 2 eller på lidt flere m2, eller mere i skel end man må osv... Altså mest små dumme overskridelser fordi man ikke er helt inde i reglerne, og som oftest også godt kan lovliggøres.

I dag gælder det med 2 skure på 10 m2 ikke mere, men hvor man i stedet har lavet denne begrænsning i bygningsreglementet, som giver store problemer.
Følgende typer af byggearbejder skal overholde bygningsreglementet, men kan udføres uden ansøgning om byggetilladelse:

1) Opførelse af og tilbygninger til garager og carporte, der ikke er integrerede i den primære bebyggelse, samt udhuse, hønsehuse, drivhuse, overdækkede terrasser og lignende, når bygningerne tilsammen har et areal på højst 50 m², placeres på terræn og udføres i overensstemmelse med de præ-accepterede løsninger, som er beskrevet i Bygningsreglementets vejledning til kapitel 5 – Brand.

Da det gør at mange tror de kan bygge alle mulige former for udhuse bare det holder sig under 50 m2.
Men hvor de ikke har helt styr på hvad de allerede har af sekundære bygninger, eller hvor de ligger alt for mange meter i skel.
Kan også være de ender med at overskride bebyggelsesprocenten osv. Det kan også være der går en byggelinje inden på ens grund med feks afstand til kysten, eller en oldtidshøj, som gør at man ikke må bygge noget der osv osv...

Ja, og ikke mindst hvis der er en lidt ældre lokalplan, for så er det bygningsreglementet fra den periode som er gældende, og så er det typisk kun 35 m² der må fratrækkes.
En anden ting som kommunen har lukket øjnene for er det skrå højdegrænseplan i forhold til modstående vejside. Det er først her de seneste år, at de kræver det redegjort, ellers har man typisk været lidt flink.
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4923
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 553
Likede indlæg: 8852

Re: Har du ulovligt byggeri?

Indlægaf Skorstenen » 6. sep 2022, 05:44

Sådan set ja. Vi har ombygget en stald til dobbeltgarage/værksted, men for at få det godkendt, skal vi nedlægge vores status som landejendom. Manden på teknisk afdeling på kommunen lød dog så vild efter denne nedlæggelse, at vi blev helt mistænksomme. Det viser sig så også, at man aldrig kan få den status tilbage. Hvad vi i princippet så skal bruge den status til, er jeg ikke helt med på, men jeg tænker vi vil falde under andre regler såfremt ifald. Fx ved salg af ejendommen. Hvem ved om en køber gerne vil bruge det som landejendom?
0
HerErJeg
Indlæg: 4287
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5113

Re: Har du ulovligt byggeri?

Indlægaf HerErJeg » 6. sep 2022, 09:54

Skorstenen skrev:Sådan set ja. Vi har ombygget en stald til dobbeltgarage/værksted, men for at få det godkendt, skal vi nedlægge vores status som landejendom. Manden på teknisk afdeling på kommunen lød dog så vild efter denne nedlæggelse, at vi blev helt mistænksomme. Det viser sig så også, at man aldrig kan få den status tilbage. Hvad vi i princippet så skal bruge den status til, er jeg ikke helt med på, men jeg tænker vi vil falde under andre regler såfremt ifald. Fx ved salg af ejendommen. Hvem ved om en køber gerne vil bruge det som landejendom?

Hvis du engang vil sælge til nogen med heste, så vil den status være guld værd. Endnu mere hvis du vil opføre ridehal som er nærmest umuligt, med mindre du har en ufattelig god begrundelse.
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4923
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 553
Likede indlæg: 8852

Re: Har du ulovligt byggeri?

Indlægaf Skorstenen » 6. sep 2022, 12:56

HerErJeg skrev:
Skorstenen skrev:Sådan set ja. Vi har ombygget en stald til dobbeltgarage/værksted, men for at få det godkendt, skal vi nedlægge vores status som landejendom. Manden på teknisk afdeling på kommunen lød dog så vild efter denne nedlæggelse, at vi blev helt mistænksomme. Det viser sig så også, at man aldrig kan få den status tilbage. Hvad vi i princippet så skal bruge den status til, er jeg ikke helt med på, men jeg tænker vi vil falde under andre regler såfremt ifald. Fx ved salg af ejendommen. Hvem ved om en køber gerne vil bruge det som landejendom?

Hvis du engang vil sælge til nogen med heste, så vil den status være guld værd. Endnu mere hvis du vil opføre ridehal som er nærmest umuligt, med mindre du har en ufattelig god begrundelse.

Ja er jo netop det jeg også tænker, så jeg fortsætter med at parkere ulovligt i min stald :lol:
1
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4384

Re: Har du ulovligt byggeri?

Indlægaf billiebean » 6. sep 2022, 14:04

Ja. Vi købte med en lille ombygning der ikke var i BBR. Det er noget vi alligevel skal bygge om på sigt, så det gør vi ikke noget ved.

Og så har vi ikke søgt om tilladelse til carport, som vi bygger i forlængelse af vores skur. Skuret er opført for tæt på skel ifht nuværende regler (men er lovligt) men naboen har et tilsvarende på deres grund. Så tænker det nok skal gå. Naboen hepper på vores carport, da det pynter i forhaven, så det er nok ikke dem der melder det.

Mine forældre har brugt 6 måneder på at søge tilladelse til et bette legehus på deres grund pga bebygningsprocenten muligvis ville blive overskredet. Det var en utroligt træg proces.
0
fisken80
Indlæg: 22762
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1146
Likede indlæg: 53435

Re: Har du ulovligt byggeri?

Indlægaf fisken80 » 6. sep 2022, 14:32

Nej. Vi har søgt tilladelse og haft nabohøring på vores byggeri i haven. Det var ikke specielt vanskeligt at gøre.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
HerErJeg
Indlæg: 4287
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5113

Re: Har du ulovligt byggeri?

Indlægaf HerErJeg » 4. feb 2024, 09:27

En lille skrækhistorie om hvor galt det kan gå.
En boligejer har opført drivhus og isoleret skur udover lokalplanens byggelinjer.
Drivhuset overskrider 10 cm. og skuret overskrider 100 cm.
Efter lang tids tovtrækkeri får drivhuset lov til at stå, men der er ingen nåde for skuret.
Riv det ned eller flyt det. En regning på ca. 200.000 kr at flytte det, hvis det bliver løsningen.
Det er selvfølgelig dumt at situationen er opstået i første omgang, men der er nok stadigvæk en misforståelse omkring, at småbygninger under 50 kvm. bare kan bygges uden videre.
0
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 666
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 32
Likede indlæg: 1331

Re: Har du ulovligt byggeri?

Indlægaf LittleLemon » 4. feb 2024, 09:59

Da vi flyttede ind i vores hus var alt byggeri godt nok registreret, men der var fejl i nogle oplysninger omkring taget på vores garage/udhus, så det fik vi rettet.

Senere har vi ansøgt om, og fået godkendt, opførelse af et drivhus. Det overskred antal meter i skel med 35 cm og ligger også for tæt på skel mod den ene nabo, så vi indhentede en erklæring fra naboen om at han accepterede det. Kommunen godkendte uden nogen problemer.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7594
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1587
Likede indlæg: 23877

Re: Har du ulovligt byggeri?

Indlægaf Aragorn » 4. feb 2024, 10:07

Æble skrev:
HerErJeg skrev:
Æble skrev:Alt indvendigt i huset er der styr på. Men udendørs ved vi at vi har overskredet bebyggelsesprocenten pga carport, skure og drivhus. Vi bliver bedt om at rive noget ned hvis kommunen finder ud af det, så vi kan ikke få det lovliggjort.

Min bebyggelsesprocent er på 40%, endda med kommunens tilladelse.
Grunden er så også meget lille, så det betyder måske noget i velvilligheden.


Vi fik at vide da vi flyttede ind at der var for meget og sælger måtte fjerne taget fra en skur og dokumentere det overfor kommunen. Han havde tidligere fået afslag på at bygge en hundegård til sin politihund. Vi satte taget på igen bagefter men da vi søgte om at bygge en kvist fik vi besked igen at de ikke kunne behandle sagen før bebyggelsesprocenten var nede igen. Så de er rimelig krakilske her. Vi har siden bygget et drivhus.



Rimeligt vildt at have en hund der er strisser. Alle de andre hunde render rundt og driver den af mens ens egen hund har et job. Satte han så hunden af ved politistationen om morgenen og kørte videre til sit eget job, eller hvordan fungerer det?
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6693
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 872
Likede indlæg: 19085

Re: Har du ulovligt byggeri?

Indlægaf Æble » 4. feb 2024, 11:34

Aragorn skrev:
Æble skrev:
HerErJeg skrev:
Æble skrev:Alt indvendigt i huset er der styr på. Men udendørs ved vi at vi har overskredet bebyggelsesprocenten pga carport, skure og drivhus. Vi bliver bedt om at rive noget ned hvis kommunen finder ud af det, så vi kan ikke få det lovliggjort.

Min bebyggelsesprocent er på 40%, endda med kommunens tilladelse.
Grunden er så også meget lille, så det betyder måske noget i velvilligheden.


Vi fik at vide da vi flyttede ind at der var for meget og sælger måtte fjerne taget fra en skur og dokumentere det overfor kommunen. Han havde tidligere fået afslag på at bygge en hundegård til sin politihund. Vi satte taget på igen bagefter men da vi søgte om at bygge en kvist fik vi besked igen at de ikke kunne behandle sagen før bebyggelsesprocenten var nede igen. Så de er rimelig krakilske her. Vi har siden bygget et drivhus.



Rimeligt vildt at have en hund der er strisser. Alle de andre hunde render rundt og driver den af mens ens egen hund har et job. Satte han så hunden af ved politistationen om morgenen og kørte videre til sit eget job, eller hvordan fungerer det?


Sjovt nok var han også selv strisser og hans hund var hans kollega ;)
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7594
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1587
Likede indlæg: 23877

Re: Har du ulovligt byggeri?

Indlægaf Aragorn » 4. feb 2024, 11:54

Æble skrev:
Aragorn skrev:
Æble skrev:
HerErJeg skrev:
Æble skrev:Alt indvendigt i huset er der styr på. Men udendørs ved vi at vi har overskredet bebyggelsesprocenten pga carport, skure og drivhus. Vi bliver bedt om at rive noget ned hvis kommunen finder ud af det, så vi kan ikke få det lovliggjort.

Min bebyggelsesprocent er på 40%, endda med kommunens tilladelse.
Grunden er så også meget lille, så det betyder måske noget i velvilligheden.


Vi fik at vide da vi flyttede ind at der var for meget og sælger måtte fjerne taget fra en skur og dokumentere det overfor kommunen. Han havde tidligere fået afslag på at bygge en hundegård til sin politihund. Vi satte taget på igen bagefter men da vi søgte om at bygge en kvist fik vi besked igen at de ikke kunne behandle sagen før bebyggelsesprocenten var nede igen. Så de er rimelig krakilske her. Vi har siden bygget et drivhus.



Rimeligt vildt at have en hund der er strisser. Alle de andre hunde render rundt og driver den af mens ens egen hund har et job. Satte han så hunden af ved politistationen om morgenen og kørte videre til sit eget job, eller hvordan fungerer det?


Sjovt nok var han også selv strisser og hans hund var hans kollega ;)


Den fik sikkert mere i løn.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Alenetid
Indlæg: 209
Tilmeldt: 17. jul 2023, 13:53
Kort karma: 11
Likede indlæg: 372

Re: Har du ulovligt byggeri?

Indlægaf Alenetid » 4. feb 2024, 12:54

Et spørgsmål:

Hvis nu man gerne vil gå den anden vej - fjerne/nedlægge f.eks. en udestue eller et drivhus, som ER opført med tilladelse, skal man så henvende sig til kommunen først?
Eller kan man bare gå i gang, og så derefter rette det ved BBR?
0

Tilbage til "Bolig"