Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 449
Likede indlæg: 7090

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Lemonella » 13. feb 2018, 13:18

Junika skrev:Mit stakkels gummitræ er begyndt at få gule blade nederst, og stammen er blevet helt tør de nederste 20cm. Den står ikke i direkte lys - faktisk lidt bag en sofa afskærmet lidt fra lyset. Men er det derfor den opfører sig sådan? Eller overvanding? Jeg ville være led og ked af hvis den ikke overlever, da det var en gave. Jeg er ekstremt dårlig til planter, men har læst så meget om at den er ultra robust. :(

Jeg tror du overvander den. De fleste mennesker (mig selv også), vil jo deres planter det bedste og giver dem et ekstra skvæt vand og de fleste planter, har faktisk bedst af at tørre lidt ud ind i mellem.
Så tjek jorden. Gerne helt ned i rødderne. Er der meget fugtigt/vådt, så prøv og tage planten op og fjern noget af den våde jord og bland det der er tilbage med noget nyt og tørt jord.
Medmindre rodsystemet er helt ødelagt, burde den komme sig igen.
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
LaScrooge
Kort karma: 523
Likede indlæg: 4841

Indlægaf LaScrooge » 13. feb 2018, 16:27

Ficus skrev:Jeg har denne, men har simpelthen ikke kunne holde den kørende... det irriterer mig, for jeg er ret god til planter normalt. Den har skudt nogle bitte små nye blade i toppen, vil tro den er vokset måske 5-10 cm. Men de store og tunge blade falder af en efter en.

824578CA-0F5D-4256-A87A-5D9A9C13D31F.jpeg

Har købt den i Ikea (har faktisk ikke vildt god erfaring med planter der fra :gruble: ), har ikke set den derude siden, men har googlet mig til et par navne (Napoleons hat, Kalanchoe Beharensis, Elefantøre, Velvet Elephant Ear) og også spurgt i en enkelt, ellers ret god, planteforretning efter den, hun kendte den ikke, men ville prøve at huske på at kigge efter den, for jeg vil gerne have en til/en ny.

Tror I jeg kan redde den? Hvad ville I gøre?

Det er også kaldet en ruskindsplante. Man skal ikke overvande og man må ikke røre bladene. Så vidt jeg husker skal den stå i en stram potte, altså ikke have for meget plads.
0
Brugeravatar
Craver
Kort karma: 56
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 523

Indlægaf Craver » 17. feb 2018, 06:57

Jeg fik en Monstera Variegata i 3 års gave af min kæreste :lun:
Er simpelthen så vild med den plante (og ham :lol: )
Billede
4
... I would name her Rock'N'Roll

Tilbage til "Bolig"