De bedste og værste danske traditioner

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

De bedste og værste danske traditioner

Indlægaf Juki » 8. dec 2017, 20:03

Jeg blev inspireret af snakken i en anden tråd hvor der snakkes om bl.a Disneys juleshow og jeg blev derfor nysgerrig på hvilke traditioner I godt kan lide og hvilke I synes er forfærdelige.

Så del endelig hvad I synes :D Både de klassiske og "officielle", men også gerne dem der måske kun er begrænset til jeres egen omgangskreds hvad end det så drejer sig om en højtid eller fx et bryllup.

For lige at blive i den med Disneys juleshow, så har det vist heller aldrig sagt mig noget, og jeg tror det er 20 år siden jeg sidst har set det. "90 års fødselsdagen" kan jeg slet ikke holde ud at se. Jeg forstår slet ikke det sjove ved den..

Og så er jeg glad for at jeg ikke vågnede op til en stor, dekoreret olietønde sidst jeg havde fødselsdag! Og ligeledes at jeg ikke er en fyr der blev bundet fast til en lygtepæl og overdynget med kanel da jeg blev 25 år :tie:

Polterabender der går over gevind hvor man bliver klædt ud og skal uddele kys for penge og jeg ved ikke hvad er heller ikke lige mig.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: De bedste og værste danske traditioner

Indlægaf Lykke » 8. dec 2017, 20:08

De andre i familien - min søster og bror plejede at se juleshow, mens jeg hjalp i køkkenet. Fair fordeling.
Nu hvor vi mere er gæster til jul, har jeg prøvet at se det. Men nej, det siger mig intet. Godt der findes portvin.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: De bedste og værste danske traditioner

Indlægaf hotlips » 8. dec 2017, 21:11

Julefrokost. Jeg elsker godt nok at feste og det er jo også næsten altid sjovt men hvorfor skal man have sådan noget skodmad, rugbrød er bare ikke et festmåltid uanset hvad der kommer på, jeg ved ikke hvad det skal gøre godt for. Men der er stadig mange der ser frem til deres rugbrød og så snaps oveni... Yrf. Men skidt, jeg er nu altid taget med og været meget deltagende.

Påskefrokost er værre, der får man ikke engang en ordentlig fest.

Men generelt er jeg nu med på det meste, hvis det er vigtigt for andre, så er det jo som regel bare noget med at møde op og være deltagende og jeg er nu generelt glad for traditioner, vi har adventskrans, læser Peters jul og vi laver juleklip og dekoraser, ikke altid lige traditionelle, iår er der spiderman og er mindre hær i den ene men det er fint, vi hygger og render rundt og ser juletræ blive tændt både her og i København, vi er altid med til boligforeningens julefest og vi forsøger så vidt muligt at få det hele med.
Vi holder også halloween, skt hans, Valentines og hvad der ellers er.
1
Brugeravatar
PepsiMagt
Indlæg: 89
Tilmeldt: 2. nov 2017, 22:45
Kort karma: 26
Likede indlæg: 220

Re: De bedste og værste danske traditioner

Indlægaf PepsiMagt » 8. dec 2017, 22:13

hotlips skrev:Julefrokost. Jeg elsker godt nok at feste og det er jo også næsten altid sjovt men hvorfor skal man have sådan noget skodmad, rugbrød er bare ikke et festmåltid uanset hvad der kommer på,



Måltid? Det handler vel om at blive fuld og snave med sine venner og kollegaer i kopirum og/eller garderobe? Tager jeg helt fejl?
2
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: De bedste og værste danske traditioner

Indlægaf MOGA » 13. dec 2017, 23:12

Mavis skrev:Det værste er enten Mortens Aften eller alle de der helligdage i påsken vi burde have afskaffet for længe siden. Mortens aften, fordi det literally (eller er det kun hos os?) bare er den julemiddag, vi skal have om ca en måned igen. Helligdagene i påsken, fordi jeg ikke har oplevet nogen reelt bruge dem til noget udover at spise hveder.


Hveder spiser man til Store Bededag.
8
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: De bedste og værste danske traditioner

Indlægaf kidkomb » 13. dec 2017, 23:12

Jeg elsker 90 års fødselsdagen.
Men generelt er jeg også et menneske der ikke er ked af det samme til aftensmad 4 dage i træk og elsker når noget er velkendt.
Vi har feks været det samme sted, på det samme hotel, sydpå mere end 12 gange efterhånden.
Det er lidt som at komme hjem.

Ikke meget eventyrlyst her.

Af en eller anden årsag har jeg dog aldrig brudt mig om fastelavn.
Mine minder er at fryse i åndssvage kostumer og spise fastelavnsboller, som jeg aldrig har brudt mig særlig meget om, larm fra tøndeslagning og kedeligt slik i tønden.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: De bedste og værste danske traditioner

Indlægaf fisken80 » 14. dec 2017, 10:01

Mavis skrev:Det værste er enten Mortens Aften eller alle de der helligdage i påsken vi burde have afskaffet for længe siden. Mortens aften, fordi det literally (eller er det kun hos os?) bare er den julemiddag, vi skal have om ca en måned igen. Helligdagene i påsken, fordi jeg ikke har oplevet nogen reelt bruge dem til noget udover at spise hveder.


Hveder er som sagt til dagen før Bededag.

Og påsken er skøn, fordi det er forår. Desuden har jeg indtryk af, at mange holder påskefrokost eller på anden vis er sammen med familien i påskedagene. Så jeg kan ikke se det overflødige i dem.
Det ville jeg egentlig heller ikke kunne, hvis mange bruger dem til at slappe af, helligdage SKAL vel ikke bruges til noget bestemt?
6
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: De bedste og værste danske traditioner

Indlægaf Shmartiesh » 14. dec 2017, 10:26

Kanel og peber forstår jeg ikke. Jeg fik ikke kanel og havde pænt frabedt mig det. Fik gifler i stedet :love:

Har set mange billeder og videoer af dem fra hjembyen der bliver bundet og sprøjtet til med en skumslukker hvor skum er byttet ud med kanel. :rulle:

Polterabend hvor der skal uddeles kys på gågaden. Mere prollede ting findes der nok ikke...

Nogle af de bedste jeg kan huske er gudstjenesten sidste skoledag inden jul. Det så jeg frem til hvert år. Ikke den der prædiken men salmerne.

Dronningens nytårstale. Jeg kan aldrig huske bagefter hvad hun egentlig har sagt, men tanken om at hele Danmark kl. 18 (tror jeg) sidder stille og ser det samme, synes jeg er noget så hyggeligt. Lidt samme princip har jeg med juleaften. Hele Danmark (stort set) laver det samme :lun:
5
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: De bedste og værste danske traditioner

Indlægaf kidkomb » 14. dec 2017, 11:32

Jeg tænker egentlig ikke på kanel og peber og latterlige ting og sager i forbindelse med bryllup som traditioner.
Det er hærværk og chikane. Ikke så meget andet.
5
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: De bedste og værste danske traditioner

Indlægaf cola » 14. dec 2017, 11:40

Den værste er "ups jeg var fuld, så det er ok at jeg dyrkede sex med en eller anden til julefrokosten / festen / i byen, selvom jeg er i forhold"

Det bedste er at vi er så forskellige, der er plads til alle typer, også selvom der altid er nogen der er på tværs, så syntes jeg faktisk der er plads til alle, uanset om du er tossen der råber mens du går på indkøb eller den lille søde skolepige der bare går i sin egen verden.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: De bedste og værste danske traditioner

Indlægaf LaMariposa » 14. dec 2017, 11:49

Mavis skrev:Helligdagene i påsken, fordi jeg ikke har oplevet nogen reelt bruge dem til noget udover at spise hveder.


Hvorfor dog det? Må indrømme, at jeg overhovedet ikke forstår din kommentar om, at de skal afskaffes.

Man behøver ikke "bruge" helligdage til noget, men det er da ret lækkert at have mulighed for at slappe af og holde en lille pause fra en presset hverdag.
6
:lun: Be brave
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14467

Re: De bedste og værste danske traditioner

Indlægaf Pjeps » 14. dec 2017, 11:52

Den værste tradition er at julen begynder i oktober og spredes ud over 3 måneder i stedet for en. Jeg har somregel fået jul nok når vi når til mortensaften.

Når jeg bliver statsminister , så laver jeg en lov der kan sidestilles med den der er for fyrværkeri. Julen må først begynde sidste søndag i november, butikkerne må starte 1 uge før det. Basta!
8
:ninja:
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: De bedste og værste danske traditioner

Indlægaf mariannaa » 14. dec 2017, 16:40

Det værste: Julefrokosterne kun for voksne hvor der synges julesange. jeg kan forstå det når der er børn med, men voksne mennesker der sidder og skråler med på: På loftet sidder nissen med sin julegrød??ikke om jeg forstår det.
1
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1592
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 204
Likede indlæg: 2900

Re: De bedste og værste danske traditioner

Indlægaf Kilix » 14. dec 2017, 16:42

Nu har jeg ikke boet i Danmark i over 10 aar, saa jeg ELSKER alle de der traditioner, og savner dem allesammen. Hvis ikke vi er i .dk i December, holder jeg julefrokost for mine kolleger saa de kan laere at drikke snaps i raa maengder ;)
Her i Holland er der nogle faa traditioner som de holder ved, og som jeg bare ikke forstaar.. #blackface
2
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: De bedste og værste danske traditioner

Indlægaf Lykke » 14. dec 2017, 18:47

mariannaa skrev:Det værste: Julefrokosterne kun for voksne hvor der synges julesange. jeg kan forstå det når der er børn med, men voksne mennesker der sidder og skråler med på: På loftet sidder nissen med sin julegrød??ikke om jeg forstår det.


Det har jeg aldrig oplevet. Er det normal praksis?
1

Tilbage til "Livets forhold"