Jobsøgning

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Jobsøgning

Indlægaf Planten » 6. dec 2017, 21:49

Zombie skrev:
Planten skrev:
Rapfisk skrev:
Zombie skrev:Jeg er i ansættelsesudvalg i det offentlige og vi samler en stak af de kvalificerede EFTER fristen. Vi gider slet ikke kigge før da.

Ditto.

I det gamle rekrutteringssystem fik vi faktisk ansøgningerne i omvendt rækkefølge. På den måde blev de senest indkomne altså læst først. Jeg ved ikke, hvordan det nye fungerer.

Vores system fungerer sådan, at ansøgningerne kommer elektronisk og vi får en notifikation hver dag om nye ansøgere.
Nu går jeg jo i vagt, og jeg har ikke mulighed for at sidde stille og roligt og læse en masse ansøgninger efter fristens udløb, da jeg evt har vagtfri :)


Vi planlægger hele forløbet allerede inden vi laver opslaget, ift hvornår vi læser, sorterer, udvælger osv. Så vi har ikke den risiko, for vi koordinerer os ud af det.

Vi vil ikke risikere at gå glip af den bedste ansøger, fordi vedkommende skrev sidst.

Det vil vi bestemt heller ikke. Men hos os er virkeligheden sådan, at ansøgninger bliver læst flere gange, jo tidligere de kommer. Og jeg ved det også er gældende i andre afsnit.
1
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Jobsøgning

Indlægaf avdotja » 6. dec 2017, 22:01

Jeg sørger selv for at sende så hurtigt som muligt (når jeg er jobsøgende). Hvis en virksomhed allerede får 3 (eller bare 1) super kvalificerede ansøgninger i starten af perioden, er det ikke sikkert de fortsætter med at lede.
1
Mirabella
Indlæg: 254
Tilmeldt: 2. nov 2016, 20:30
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Re: Jobsøgning

Indlægaf Mirabella » 6. dec 2017, 22:48

Jeg arbejder i det offentlige, hos os er det lige meget om du sender en time efter jobopslaget er kommet på eller 1 time før det udløber, alle der har sendt en ansøgning kommer i betragtning, jeg kan læse dem løbende og score dem herefter i systemet (mener det er 1-4 eller 1-5) 3 og nedefter læser jeg kun igen, hvis der ikke er nok af dem over 3.
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17183
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3573
Likede indlæg: 41759

Re: Jobsøgning

Indlægaf LaMariposa » 7. dec 2017, 05:08

Jeg har primært søgt i det private, der havde jeg har søgt job, og jeg har klart bedst erfaring med at søge helt i starten. Tror faktisk ikke, at jeg har prøvet at komme til samtale, hvis jeg har sendt ansøgning at sted lige til fristen. Det kan jo være et tilfælde, men min egen uvidenskabelige statistik er ret klar.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2147
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4981

Re: Jobsøgning

Indlægaf Anne Droid » 7. dec 2017, 06:00

Mit nuværende job søgte jeg 2 timer før fristen.
Jeg har også prøvet at blive kaldt til en tidlig samtale hos en afdelingsleder på en stilling jeg havde søgt 14 dage før fristen. Jeg blev ringet op 15 minutter efter jeg havde sendt den.

Begge steder har det været som folkeskolelærer jeg har søgt.
0
Klimatosse
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24643

Re: Jobsøgning

Indlægaf LaScrooge » 7. dec 2017, 06:27

Viskelæder skrev:Jeg har hørt det samme. Fordi i starten er arbejdsgiver mere spændt og har måske mere tid til at læse ansøgningerne, hvorimod til sidst har de så mange, at de bare tænker: suk!
Plus det viser noget engagement og siger måske lidt om ens karakter, at man ikke er ude i sidste øjeblik.

Jeg er selv jobsøgende nu og prøver at sende dem afsted ikke alt for sent :)


Det første kan der være noget om, det sidste håber jeg ikke er overvejelser en arbejdsgiver gør sig. Bland andet fordi en ansøger sagtens kan opdage et opslag sent, eller først begynde at søge job lige inden fristen på en given stilling udløber. De to ting har intet med karakter og engagement at gøre; det er til gengæld en hård dom at fælde over noget meget grundlæggende i et menneske (karakter og engagement) på et meget tyndt grundlag. En arbejdsgiver der drog den slags slutninger ville jeg faktisk være loren ved at ansøge hos.

Til emnet, så har jeg ingen entydige erfaringer, ud over, at mine egne ansøgninger bliver bedst hvis jeg skriver dem på den umiddelbare begejstring jeg føler, når jeg læser opslaget første gang. Der er jeg mest inspireret og de formuleringer der dukker op er som regel bedre end dem der er der når det har brygget i nogle dage inden jeg begynder at skrive. Så første udkast skal helst laves spontant.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Jobsøgning

Indlægaf HappyPaww » 7. dec 2017, 06:57

Når jeg modtager ansøgninger samler jeg dem typisk og ser dem igennem en gang om ugen ca. Men jeg vil klart anbefale, at man får sendt ansøgningen afsted i stedet for at udsætte, for må ærligt indrømme at jeg godt kan køre træt i at læse den ene ansøgning fuld af floskler efter den anden... Kommer den lige før fristen skal den godt nok skille sig positivt ud fra mængden! Og vi vil også typisk indkalde til samtaler løbende...

Men det skal dog også siges at jeg nærmest pr automatik frasorterer ansøgninger, der kommer FOR hurtigt. Fik fx en tilsendt nok 15-20 minutter efter opslaget var offentligt, og det skriger altså af at det bare er en standardansøgning som slet ikke målrettes jobbet eller virksomheden.
3
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3408
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10683

Re: Jobsøgning

Indlægaf Little_Woman » 7. dec 2017, 07:16

Jeg har været med til at ansætte flere i det offentlige.

Hos os får vi adgang til ansøgningerne løbende, og dem der kommer få timer inden lukketid - ja, dem er der bare ikke ret meget tid til at få læst igennem, inden vi mødes i udvalget og skal vælge kandidater ud. Jeg gør mig altid meget umage, også med de sidste, men dem man har haft mulighed for at læse flere gange og tygge lidt på, dem lægger man bare mere mærke til, når der skal udvælges.

Så jeg ville ikke vente til sidste øjeblik, uanset at det i princippet er ok.
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Jobsøgning

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 7. dec 2017, 07:24

Jeg er selv med til at ansætte til en enkelt stilling herinde hvert år, og jeg føler ofte at de første ansøgninger er dem der sætter standarden. Jeg er mest spændt i starten og de ansøgninger der kommer dumpende senere, får ofte ikke helt den samme opmærksomhed.
1
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Jobsøgning

Indlægaf avdotja » 7. dec 2017, 09:41

LaScrooge skrev:
Viskelæder skrev:Jeg har hørt det samme. Fordi i starten er arbejdsgiver mere spændt og har måske mere tid til at læse ansøgningerne, hvorimod til sidst har de så mange, at de bare tænker: suk!
Plus det viser noget engagement og siger måske lidt om ens karakter, at man ikke er ude i sidste øjeblik.

Jeg er selv jobsøgende nu og prøver at sende dem afsted ikke alt for sent :)


Det første kan der være noget om, det sidste håber jeg ikke er overvejelser en arbejdsgiver gør sig. Bland andet fordi en ansøger sagtens kan opdage et opslag sent, eller først begynde at søge job lige inden fristen på en given stilling udløber. De to ting har intet med karakter og engagement at gøre; det er til gengæld en hård dom at fælde over noget meget grundlæggende i et menneske (karakter og engagement) på et meget tyndt grundlag. En arbejdsgiver der drog den slags slutninger ville jeg faktisk være loren ved at ansøge hos.

...

Jeg tvivler på at det er derfor man gør det. Men hvis man allerede har fundet 1-2-3 fuldt ud kvalificerede ansøger, er der bare ikke nogen grund til at bruge meget mere tid på det. Er der lang ansøgningsfrist risikerer man ydermere at ens fortrukne kandidat når at få tilbudt et andet job i mellemtiden. Det handler selvfølgelig også om grundlaget: der er ret stor forskel på om man får 200+ eller mindre end 10 ansøgninger på et opslag.
2
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Jobsøgning

Indlægaf lulu-p » 7. dec 2017, 12:19

Jeg opdagede min nuværende stilling dagen inden ansøgningsfristen. Jeg kom dog i betragtning alligevel. Jeg havde heller ikke ringet på opslaget.

Jeg har også hørt fra mange, at det er et positivt karaktertræk at sende afsted så hurtigt som muligt. Jeg har altid regnet det for en stor fed floskel på linje med "hvis du ikke ringer til kontaktpersonen kommer du aldrig i betragtning".

Jeg har siddet i ansættelsesudvalg flere gange, og ansøgningsbunken er først kommet til gennemlæsning efter ansøgingsfristen. Netop fordi alle ansøgere skal stilles lige som udgangspunkt. Folk der har ringet og spurgt..tydeligvis uden at vide hvad de vil spørge om, men bare for at markere sig i ansøgningsbunken og derfor spilder ens tid, de har ikke vundet den fordel de formodentlig havde troet. De kan håbe på at man har glemt deres navn når man læser ansøgningerne igennem (og det har man oftest).
2
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5235

Re: Jobsøgning

Indlægaf girl_beat » 7. dec 2017, 12:27

LaMariposa skrev:Jeg har primært søgt i det private, der havde jeg har søgt job, og jeg har klart bedst erfaring med at søge helt i starten. Tror faktisk ikke, at jeg har prøvet at komme til samtale, hvis jeg har sendt ansøgning at sted lige til fristen. Det kan jo være et tilfælde, men min egen uvidenskabelige statistik er ret klar.

Jeg har samme erfaring :)

Sæt dig i ansætterens sted; hvis du allerede har modtaget 5-10 topkvalificerede ansøgninger, og du skal bruge en ny medarbejder hurtigt, så er interessen/tiden til at læse 100-200 andre ansøgninger igennem nok desværre ikke til stede i så høj grad.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13010
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21765

Re: Jobsøgning

Indlægaf Pandesteg » 11. dec 2017, 09:42

Jeg har faktisk aldrig rigtigt tænkt over det, men har altid fået ansøgninger afsted ret hurtigt af frygt for, at opslaget blev pillet ned før tid, hvis nu virksomheden fik 400 ansøgninger i løbet af de første par dage.

Nu har jeg så lige fået et nyt job inden for IT i det offentlige (Region Sjælland) og jeg har lige talt med hende, der har ansat mig, hvor vi bl.a. snakkede om, at jeg blev indkaldt til samtale og ansat før fristen i jobopslaget var udløbet. Og hun sagde ordret til mig "Det er aldrig godt at være blandt de sidste der søger". Havde ellers troet, at det kørte mere regelret inden for det offentlige, men det er åbenbart også meget forskelligt.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14587

Re: Jobsøgning

Indlægaf Pjeps » 11. dec 2017, 17:52

På min afd er det ligegyldigt hvornår den er sendt, bare det er inden for fristens udløb. Hvis bare personen har de rette kvalifikationer, så kan det sagtens være den sidste ansøger i bunken der får jobbet. Men nu er der desværre heller ikke 200+ ansøgere om hver stilling i det danske sundhedsvæsen.
0
:ninja:
Bumline
Indlæg: 16
Tilmeldt: 26. nov 2017, 21:30
Kort karma: 1
Likede indlæg: 5

Re: Jobsøgning

Indlægaf Bumline » 11. dec 2017, 21:04

Min oplevelse er klart at det generelt set foregår som Joynips nævner. Jeg har haft ansvaret for rekruttering i det offentlige og der tages ansøgningerne oftest først i betragtning efter ansøgningsfristens udløb, så der betyder det ikke det store hvornår man sender sin ansøgning. Ligeledes er jeg to gange blevet ansat i det offentlige, selvom jeg sendte min ansøgning afsted i sidste øjeblik. Mens min oplevelse som ansøger til stillinger i det private, at de fleste indkalder løbende så det bedst kan betale sig at sende sin ansøgning afsted hurtigst muligt. Faktisk havde begge virksomheder jeg var til samtale hos været igennem alle samtaler og valgt den rette kandidat inden deres ansøgningsfrist i jobopslaget.
0

Tilbage til "Livets forhold"