Jobsøgning

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
DifferentGirl
Indlæg: 359
Tilmeldt: 20. jun 2016, 21:51
Kort karma: 42
Likede indlæg: 525

Jobsøgning

Indlægaf DifferentGirl » 6. dec 2017, 18:21

Jeg har med vilje oprettet emnet under livets forhold fordi jeg håber at flere vil svare :kryds: . Sagen er den, at jeg i dag sammen med nogle kollegaer snakkede om jobsøgning. En af mine kollegaer nævner så, at noget der er uhyre vigtigt når man søger nyt job er, at man ikke sender sin ansøgning kort tid inden ansøgningsfristen udløber. Lige nøjagtigt det råd er noget jeg har hørt gentagne gange, men spiller det virkelig en rolle hvornår man sender en ansøgning :gruble:? Da jeg selv plejer at sende ansøgninger afsted lige inden fristens udløb, ofte uden held, kom jeg i dag til at tænke over hvorvidt mit manglende held kan skyldes min mesterlige evne til at udsætte ting?

Hvad er jeres erfaringer både som jobansøgere men også hvis I sidder/har siddet med rekruttering? Har man en ringere chance for at blive indkaldt til samtale/få et job, hvis man sender en ansøgning af sted kort tid inden fristens udløb?
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Jobsøgning

Indlægaf Viskelæder » 6. dec 2017, 18:35

Jeg har hørt det samme. Fordi i starten er arbejdsgiver mere spændt og har måske mere tid til at læse ansøgningerne, hvorimod til sidst har de så mange, at de bare tænker: suk!
Plus det viser noget engagement og siger måske lidt om ens karakter, at man ikke er ude i sidste øjeblik.

Jeg er selv jobsøgende nu og prøver at sende dem afsted ikke alt for sent :)
1
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Jobsøgning

Indlægaf Neenah » 6. dec 2017, 18:36

Det er mit indtryk at den regel ikke rigtig gælder i det offentlige, hvis det kan hjælpe.
4
Kolibrien
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Jobsøgning

Indlægaf Kolibrien » 6. dec 2017, 18:39

Sidst jeg sendte en ansøgning, gjorde jeg det en time før ansøgningsfristen. Den havde i øvrigt været opslået i over en måned, så der havde været lang frist. Nå men jeg kom til samtale alligevel..

Når jeg selv ansætter, så kigger jeg heller ikke på, hvornår den er sendt - så længe det er inden for fristen. kun hvis det er sådan noget - vi indkalder løbende - vil jeg sørge for at få sendt hurtigt.
0
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Jobsøgning

Indlægaf Olaf » 6. dec 2017, 18:55

Vi vurderer ansøgninger løbende og kan godt finde på at indkalde til samtaler løbende. Så kan man godt risikere ikke at komme i betragtning
1
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Jobsøgning

Indlægaf JoyNips » 6. dec 2017, 18:57

Det kommer an på hvor du søger. Nogen indkalder løbende til samtale og der gælder det bare om at komme ud over stepperne. I det offentlige leveres ansøgningerne som regel først af HR i en bunke til dem der skal læse dem når fristen er udløbet, så der kan man fint sende i sidste sekund.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Jobsøgning

Indlægaf Sophies-mor » 6. dec 2017, 19:03

De fleste afholder samtaler løbende, så jeg kunne aldrig drømme om at sende i sidste øjeblik.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Jobsøgning

Indlægaf billiebean » 6. dec 2017, 20:04

Jeg har siddet med ansøgninger i en stilling i en større offentlig organisation. Der røg ansøgninger over HR, som først frigav dem ved fristens udløb. Der vil det altså ikke gøre nogen forskel, hvornår du søger. I private virksomheder har jeg erfaret at de løbende læser ansøgninger. Så det må komme an på hvor du søger..
1
Kolibrien
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Jobsøgning

Indlægaf Kolibrien » 6. dec 2017, 20:24

Sophies-mor skrev:De fleste afholder samtaler løbende, så jeg kunne aldrig drømme om at sende i sidste øjeblik.


Gør de? Jeg har været on/off jobsøgende i de sidste otte år, og jeg oplever sjældent, at det er med løbende indkaldelse. Der er stort set altid en ansøgningsfrist og en dato for samtale.

Måske det er noget branchespecifikt. Jeg har i hvert fald sjældent oplevet inden for kommunikation og markedsføring.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Jobsøgning

Indlægaf Planten » 6. dec 2017, 20:47

Som en del af et ansættelsesudvalg i det offentlige, kan jeg fortælle, at det godt kan have noget at sige. Jeg når at læse ansøgningerne, der er sendt tidligt, flere gange, og ofte er man begyndt at kalde folk ind til samtale på den dag, hvor fristen udløber.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Jobsøgning

Indlægaf Zombie » 6. dec 2017, 21:02

Jeg er i ansættelsesudvalg i det offentlige og vi samler en stak af de kvalificerede EFTER fristen. Vi gider slet ikke kigge før da.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Jobsøgning

Indlægaf Sophies-mor » 6. dec 2017, 21:03

Kolibrien skrev:
Sophies-mor skrev:De fleste afholder samtaler løbende, så jeg kunne aldrig drømme om at sende i sidste øjeblik.


Gør de? Jeg har været on/off jobsøgende i de sidste otte år, og jeg oplever sjældent, at det er med løbende indkaldelse. Der er stort set altid en ansøgningsfrist og en dato for samtale.

Måske det er noget branchespecifikt. Jeg har i hvert fald sjældent oplevet inden for kommunikation og markedsføring.

Jeg er inden for handel, marketing og service. Det står i rigtigt mange stillingsopslag, at de indkalder løbende.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Jobsøgning

Indlægaf Rapfisk » 6. dec 2017, 21:35

Zombie skrev:Jeg er i ansættelsesudvalg i det offentlige og vi samler en stak af de kvalificerede EFTER fristen. Vi gider slet ikke kigge før da.

Ditto.

I det gamle rekrutteringssystem fik vi faktisk ansøgningerne i omvendt rækkefølge. På den måde blev de senest indkomne altså læst først. Jeg ved ikke, hvordan det nye fungerer.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Jobsøgning

Indlægaf Planten » 6. dec 2017, 21:42

Rapfisk skrev:
Zombie skrev:Jeg er i ansættelsesudvalg i det offentlige og vi samler en stak af de kvalificerede EFTER fristen. Vi gider slet ikke kigge før da.

Ditto.

I det gamle rekrutteringssystem fik vi faktisk ansøgningerne i omvendt rækkefølge. På den måde blev de senest indkomne altså læst først. Jeg ved ikke, hvordan det nye fungerer.

Vores system fungerer sådan, at ansøgningerne kommer elektronisk og vi får en notifikation hver dag om nye ansøgere.
Nu går jeg jo i vagt, og jeg har ikke mulighed for at sidde stille og roligt og læse en masse ansøgninger efter fristens udløb, da jeg evt har vagtfri :)
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Jobsøgning

Indlægaf Zombie » 6. dec 2017, 21:45

Planten skrev:
Rapfisk skrev:
Zombie skrev:Jeg er i ansættelsesudvalg i det offentlige og vi samler en stak af de kvalificerede EFTER fristen. Vi gider slet ikke kigge før da.

Ditto.

I det gamle rekrutteringssystem fik vi faktisk ansøgningerne i omvendt rækkefølge. På den måde blev de senest indkomne altså læst først. Jeg ved ikke, hvordan det nye fungerer.

Vores system fungerer sådan, at ansøgningerne kommer elektronisk og vi får en notifikation hver dag om nye ansøgere.
Nu går jeg jo i vagt, og jeg har ikke mulighed for at sidde stille og roligt og læse en masse ansøgninger efter fristens udløb, da jeg evt har vagtfri :)


Vi planlægger hele forløbet allerede inden vi laver opslaget, ift hvornår vi læser, sorterer, udvælger osv. Så vi har ikke den risiko, for vi koordinerer os ud af det.

Vi vil ikke risikere at gå glip af den bedste ansøger, fordi vedkommende skrev sidst.
0
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Livets forhold"