overlevelsestur i december

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

overlevelsestur i december

Indlægaf sansera » 20. nov 2017, 13:08

*hvis tråden ikke må være her må admi flytte den.

Hjælp mig debat :panik:
Jeg skal på 'overlevelsestur' og overnatte ude en weekend i december - det bliver enten shelter eller telt, det ved jeg ikke endnu.
Jeg er så slet, slet ikke udendørstypen, så jeg er lidt i krise omkring påklædning osv. Tænker uld og mange lag, men ved nogen her på debatten om jeg er nødt til at investere i overtræksbukser og alt sådan noget. Jeg vil jo helst ikke skulle bruge en formue, modsat gider jeg heller ikke fryse helt vild i 48 timer.
Er der ikke en gammel spejder eller to der kan hjælpe?
0
Frank
Indlæg: 318
Tilmeldt: 16. jun 2017, 09:41
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Re: overlevelsestur i december

Indlægaf Frank » 20. nov 2017, 13:12

Jeg tænker vi skal have Pax på banen ;)
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: overlevelsestur i december

Indlægaf Neenah » 20. nov 2017, 14:10

Lag, lag, lag. Køb noget skiundertøj (det billige fra Føtex er fint) og nogle uldne strømper. Jeg bruger fleecetights, skiunderbukser udenpå og bukser uden på det. Samme procedure on top.

Det er vigtigt at du har fodtøj, som ikke bliver vådt.

Sørg for at du har en sovepose, som har lav nok komforttemperatur (lån evt. en). Suppler med en fleecepose (kan syes selv af et par billige fleecetæpper).

Husk en hue - sov gerne med den - det meste kropsvarme forsvinder gennem hovedet.

En pandelampe er rar at have.
5
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: overlevelsestur i december

Indlægaf Pax Romana » 20. nov 2017, 14:26

Frank skrev:Jeg tænker vi skal have Pax på banen ;)

Mit udstyr koster bare en bondegård, hvis du selv skal købe det. ;)
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: overlevelsestur i december

Indlægaf Pax Romana » 20. nov 2017, 14:27

Neenah skrev:Lag, lag, lag. Køb noget skiundertøj (det billige fra Føtex er fint) og nogle uldne strømper. Jeg bruger fleecetights, skiunderbukser udenpå og bukser uden på det. Samme procedure on top.

Det er vigtigt at du har fodtøj, som ikke bliver vådt.

Sørg for at du har en sovepose, som har lav nok komforttemperatur (lån evt. en). Suppler med en fleecepose (kan syes selv af et par billige fleecetæpper).

Husk en hue - sov gerne med den - det meste kropsvarme forsvinder gennem hovedet.

En pandelampe er rar at have.
Dette er helt fint. Ingen grund til at investere i noget hightech når det kun er en weekend.
Der er også rigtigt meget varme som forsvinder ud gennem halsåbningen i jakken, så et halstørklæde eller en Buff.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4533

Re: overlevelsestur i december

Indlægaf PerXX » 20. nov 2017, 15:01

Pax Romana skrev:
Neenah skrev:Lag, lag, lag. Køb noget skiundertøj (det billige fra Føtex er fint) og nogle uldne strømper. Jeg bruger fleecetights, skiunderbukser udenpå og bukser uden på det. Samme procedure on top.

Det er vigtigt at du har fodtøj, som ikke bliver vådt.

Sørg for at du har en sovepose, som har lav nok komforttemperatur (lån evt. en). Suppler med en fleecepose (kan syes selv af et par billige fleecetæpper).

Husk en hue - sov gerne med den - det meste kropsvarme forsvinder gennem hovedet.

En pandelampe er rar at have.
Dette er helt fint. Ingen grund til at investere i noget hightech når det kun er en weekend.
Der er også rigtigt meget varme som forsvinder ud gennem halsåbningen i jakken, så et halstørklæde eller en Buff.


Og husk ekstra sokker! Absolut top-vigtig luksus at kunne skifte til friske, tørre sokker når du sidder ved bålet om aftenen.
0
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4533

Re: overlevelsestur i december

Indlægaf PerXX » 20. nov 2017, 15:03

Tjotjalt Åblyst skrev:Fleece og polarsovepose. Langt, svedtransporterende undertøj. Nødder, chokolade, porter, rambokniv. Nødraketter, taxabon'er og hotelreservationer.

om jeg begriber at man frivil-... God tur!



Der findes ikke noget bedre end at sove under åben himmel ude i naturen.
Og vinteren er perfekt til det - ingen myg! :D
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: overlevelsestur i december

Indlægaf Panton » 20. nov 2017, 18:45

Thyborøn habit :D
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: overlevelsestur i december

Indlægaf Nicolait » 20. nov 2017, 18:48

Jeg ville tage nogle kompressionsposer med. En lille førstehjælpstaske. Ekstra sokker.

Jeg troede, ud fra overskriften, at tråden handlede om juleindkøb i december. :lol2:
4
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Bad Samaritan
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. maj 2017, 19:17
Kort karma: 172
Likede indlæg: 3089

Re: overlevelsestur i december

Indlægaf Bad Samaritan » 20. nov 2017, 20:44

Her er en oversigt over, hvad jeg har i min QRB (quick run bag), som skal kunne holde mig gående i op til 72 timer - om det så er i ørkenen eller i en lufthavn. Måske du kan finde lidt inspiration dér:

- 3 MRE feltrationer (kan udelades, hvis I skal lave mad)
- 4 1/2 liter plastic vandflasker + 1 lille vandflaske med indbygget carbonfilter
- 3-4 vandrensetabletter, 3-4 små poser med hydreringssalte
- Carinthia sovepose, kompakt (klarer ned til -5 grader. Kan fås i vintermodeller med vandtæt overtræk. Vejer 600 gr. og har størrelse som en kokosnød)
- Sammenpakkelig Carinthia skydejakke med termo og hætte
- Hue og handsker (+arbejdshandsker), tørklæde, solbriller og kasket, pakket i fryseposer
- Ekstra sæt bukser, T-shirt og 3-4 par sokker og undertøj, pakket i fryseposer (kan bruges til alt muligt andet også)
- Mini-Trangia kogesæt + lille flaske med sprit eller kerosin. Inden i sættet: skuresvamp, stålsvamp, lille flaske m. vaskemiddel, toiletpapir, lighter
- Lille foldekop (kop, folde - for de initierede), ske eller spork
- Lille foldbar balje (kan være i en lille lomme)
- Tyndt, men slidstærkt reb m. 1-2 karbinhager
- Et regnslag og et par barduner (kun i DK)
- Lille kasse med fiskegrej og line
- Lille flaske med smøreolie
- Gaffertape og strips (perfekt til at bikse en bivuak sammen med)

- BG Overlevelseskniv med sav, strygestål, slibesten, hammer i skæftet og lille fløjte (i rygsæk)
- Lille BG foldekniv til at have i lommen (må ikke være enhåndsbetjent i Danmark)
- Gerber multi-tool
- Mini-foldespade
- Lille førstehjælpssæt med bleed kit (mylar-tæppe, kompresser, trykbandager, plastre, tourniquet, sutur, antikoagulant (kun hvis du ved, hvordan man bruger de sidste tre)
- Lille lommetaske med antihistaminer, hovedpinepiller og anden vigtig medicin
- Lille bordlampe med drejesving og soloplader
- Lille Maglite lommelygte (1 i jakkelommen, 1 i nøgleringsformat)
- LED pandelampe
- Garmon GPS
- Kort og kompas
- Lille pung med kontantbeholdning og 1-2 fungerende kreditkort + kopi af personlige papirer. Redcard med blodtype, allergier, etc.
- Ekstra mobiltelefon med fuldt opladet batteri
- PowerMonkey soloplader og/eller en god batteri-bank (minimum 8000 mAmp)
- Lille kikkert
- Blok og kuglepen
- Lille lommespejl
- En sort plastic-skrællesæk

Det lyder af meget, men min taske - pakket efter alle kunstens regler og endda med en del mere førstehjælpsgrej end nævnt ovenfor - vejer lige knap 8 kg og ville feks. kunne medbringes på et fly med nemhed.
20171113_002414.jpg


Personlig påklædning:

- Svedtransporterende undertøj (i DK)
- Gode bukser med masser af lommer (led efter Fjällræven eller Columbia)
- God jakke (Helly Hansen, Carinthia, Fjällræven er alle gode mærker)
- Gore-Tex sko/støvler med gode, varme sokker uden syning
- Kasket eller hue
- Ur med viser (Luminox laver fantastisk solide og vandtætte ure med safirglas og selvlysende skive/visere)

I forhold til det med påklædning, så er det helt rigtigt, hvad andre skriver her: Klæd dig lagvist og sørg for at bevare mobilitet (glem fede dynejakker og den slags) og muligheden for at kunne tage tøj af og på efter forgodtbefindende. Sørg altid for at have mindst en tør tøjstump, du kan tage på, hvis du er blevet gennemblødt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: overlevelsestur i december

Indlægaf sansera » 21. nov 2017, 08:23

Tak alle sammen! Jeg skal heldigvis ikke forholde mig til soverposer osv. Det er der andre der står for. Jeg skal 'bare' være klar på, hvad jeg skal have på kroppen. Jeg må i Føtex efter skiundertøj.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: overlevelsestur i december

Indlægaf Pax Romana » 27. nov 2017, 13:01

Tjotjalt Åblyst skrev:Vil du alligevel give et bud på, hvad en vaskeægte vildnismand gør klogt i at have med sig, når frosten for alvor sætter ind? Altså; flashe dit grej, simpelthen?
Fandt lige min liste. Dette er ligesom mit civile standard udrustning. Så tilføjer eller fjerner jeg ting ud fra den tur jeg nu skal på. Generelt vil jeg helst have så lidt med som muligt, da jeg elsker at være så primitiv som mulig. (En god kniv, varmt tøj og adgang til vand – så kan jeg godt overleve i den Danske natur :) ) Til en ”hygge weekendtur” i Danmark ville jeg nok sortere en 2/3 del fra. I forsvaret er det så missionen som bestemmer hvad vi udstyres med.

Af knive og værktøj har jeg.
- En solid kniv med fast blad (kniven kan flyde)
- En kraftig foldekniv
- Et stk. Multi-Tool
- 2 stk. Stringsaw
- Mini feltspade (kan også bruges som økse)

Til at lave bål.
- Stormlighter og ekstra brændstof
- Stormtændstikker
- Tændstål
- Et lille brændeglas
- Bow and drill friction fire set

Mad og drikke.
- Feltflaske og drikkekop I rustfri stål
- En lille gryde også i rustfri stål
- Meals ready to eat
- Protein bar
- Frysetørret kaffe
- Lifestraw Go2 vandflaske med filter
- Fiskeline og kroge
- Spork

Til navigation.
- GPS
- Kompas
- Kronometer
- Kort over området
- Night vision

Til signalisering og kommunikation
- Mobiltelefon + 2 ekstra batterier
- 2 stk. Walkie Talkie + 2 ekstra batterier
- Lille vandtæt lommelygte
- Signalspejl
- Plastfløjte

Til bivuak bygning.
- Et stort regnslag
- Paracord (bruger jeg også som snørebånd i mine støvler)
- 4 teltpløkker i rustfrit stål
- Vandtæt sovepose (tilpasset til årstiden)
- Uldtæppe (efter årstiden)

Til opbevaring.
- Ziploc poser i forskellig størrelse
- Kondomer uden creme eller talkum (er super til opbevaring af ting som ikke tåler fugt)

Førstehjælp.
- First Aid Kit (meget kompakt, som jeg har fået tiltusket mig fra de engelske specialstyrker)
- Emergency Blanket

Ellers er det en meget fin liste Bad Samaritan har og omkring personlig påklædning er den hel fin.
Jeg sværger meget til beklædning fra Berghouse, men så taler vi også lidt flere penge.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Bad Samaritan
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. maj 2017, 19:17
Kort karma: 172
Likede indlæg: 3089

Re: overlevelsestur i december

Indlægaf Bad Samaritan » 10. dec 2017, 09:43

Fandme badass med nightvision! Gad vildt godt have et par...

Jeg kan få et par brugte amerikanske eller russiske her i Irak for omkring 800 USD, men er nødt til at være lidt påpasselig med den slags grej, så jeg ikke bliver mistānkt for at være kombattant.

Hvor meget betalte du for dine?
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: overlevelsestur i december

Indlægaf Buller » 10. dec 2017, 11:20

og så husk, at der skal være virkelig god ventilation i teltet hvis du sover i kulde. Ellers bliver alting vådt, og vådt = koldt.

Hav noget på der kan erstatte hætten i dunsoveposen, så du ikke behøver trække den helt ind til ansigtet og risikere at ånde på den, så bliver den også våd. Dunjakke med stram hætte eller en balaclava virker fint.

Skal i ligge på sne så er det klart bedst med et gammeldags skumunderlag, evt. med en luftmadrads ovenpå, og hvis det er virkelig koldt så kan man altid lægge en sommerpose ind i sin dun vinterpose.

Hvis du har god plads i soveposens fodende og ikke vil have frosne støvler, så kan de kommes i en vandtæt pakpose og lægges ned i fodenden. Men kun hvis du har sådan en pose, våd fodende giver meget kolde tæer.

Hvis i skal ud og vandre/være aktive så kommer du nok til at færdes udelukkende i uldundertøjet meget af tiden, så er det ekstremt vigtigt at have en varm jakke du hurtigt kan tage på ved pauser. Men lad endelig være med at have så meget tøj på at du kommer til at svede når du er aktiv. Sved = fugt = kulde, altid. Det er vigtigt hele tiden at tilpasse sin påklædning til ens kropsvarme, dvs det kan godt være man tager hue etc. af og på mange gange, men det er det hele værd.

Et par ekstra uldsokker til hvis du får svedige tæer. Så kan der nemt skiftes.
1
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: overlevelsestur i december

Indlægaf Pax Romana » 10. dec 2017, 14:11

Bad Samaritan skrev:Fandme badass med nightvision! Gad vildt godt have et par...

Jeg kan få et par brugte amerikanske eller russiske her i Irak for omkring 800 USD, men er nødt til at være lidt påpasselig med den slags grej, så jeg ikke bliver mistānkt for at være kombattant.

Hvor meget betalte du for dine?
Jeg købte min som en demomodel, så jeg fik prisen ned på 19.000 kr.
Hvad i alverden laver du i Irak?
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.

Tilbage til "Livets forhold"