Jeg er SÅ tæt på at købe min egen lejlighed!

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Jeg er SÅ tæt på at købe min egen lejlighed!

Indlægaf LaScrooge » 14. nov 2017, 12:13

og jeg fortjener det - jeg fortjener det så meget!

Efter stribe på stribe af hårde år fuld af usikkerhed og forandringer, begynder tingene at falde på plads. Efter at have fået et rigtig fedt job i maj er jeg blevet godkendt til køb af lejlighed for 1,5 måned siden, og efter at have søgt og søgt kom jeg til fremvisning på den PERFEKTE lejlighed for mig i søndags, og banken har sagt ja og nu venter jeg bare på at sælger - som jeg havde en vildt god kemi med - siger ja til at sælge til mig!

:banan:

Jeg tør ikke helt tage glæderne på forskud, så dette indlæg er skrevet med forsigtighed i maven, men jeg kan alligevel ikke helt holde det inde! Den er så fin, lille-bitte men med alt jeg skal bruge, super hyggelig, billig, har plankegulve, dybe vinduespartier med plads til både planter og gardiner, virkelig godt udnyttet pladsmæssigt, ligger i en høj stue (perfekt!), i en lille velfungerende forening hvor folk har det rart sammen (fortalte sælger, som jeg svingede totalt godt med), super hyggeligt gårdareal, stort kælderrum, gratis vask (altså, man betaler fælles), ekstra baderum i en udbygning, ligger centralt og tæt på min søster, min onkel, min kæreste og et elsket vennepar! (alt er tæt på i København, men disse folk ligger RIGTIG tæt på). Jeg er VILD med den og den er så tæt på at være min! Jeg GLÆDER mig til at flytte ind med mig selv og mine ting, gøre det hele på min måde og kunne gøre det så længe jeg vil, fordi jeg kan bo der så længe jeg vil! Slut med midlertidige boliger, slut med at gå på kompromis, slut med at vide, at hvis noget går galt er det mig der skal flytte, slut med alt det hejs der hele tiden ligger i mit baghoved som noget, jeg skal være forberedt på, og som har ligget der i ÅREVIS.

Jeg håber, håber, håber at sælger vender tilbage med et positivt svar; hun har allerede skrevet, men halvdelen af det var "Vi vender tilbage når vi ved mere :)" Det ved jeg ikke hvad betyder, men første halvdel var, at det var fedt at min bankdame havde sagt ja til at jeg måtte købe den.

Når (hvis) jeg får den skal jeg gå amok i den langsomme nydelse forbundet med at finde de helt rigtige ting, skille mig af med alt dét, jeg ikke skal bruge, og langsomt forme mit liv, mit miljø og min hverdag i min egen elskede lejlighed. Jeg kan slet ikke vente!
54
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Jeg er SÅ tæt på at købe min egen lejlighed!

Indlægaf sigge » 14. nov 2017, 12:19

Øj, det lyder skønt. Jeg krydser alt, hvad jeg kan. :kryds:
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Jeg er SÅ tæt på at købe min egen lejlighed!

Indlægaf LaScrooge » 14. nov 2017, 12:22

Jeg bliver helt nervøs over om jeg jinxer det nu, ved alligevel at lade mig fylde af spænding og glæde! Aaaarrrrgggghhhhhh!
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Ally
Indlæg: 4693
Tilmeldt: 2. sep 2015, 18:25
Kort karma: 892
Likede indlæg: 7687

Re: Jeg er SÅ tæt på at købe min egen lejlighed!

Indlægaf Ally » 14. nov 2017, 13:31

Jeg sender dig masser af god karma og krydser fingre for, at sælger sælger til dig :kys:
1
What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Jeg er SÅ tæt på at købe min egen lejlighed!

Indlægaf Miss_no_More » 14. nov 2017, 15:32

Weee, håber det bliver din! :kryds: :banan:
1
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1035
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2663

Re: Jeg er SÅ tæt på at købe min egen lejlighed!

Indlægaf Venus222 » 15. nov 2017, 20:29

Held og lykke! Det er simpelthen det bedste i verden at have et sted der er sit eget! :kryds:

Jeg var selv i gennem møllen i sensommeren, og overtog den mest fantastiske lejlighed i Valby 1. sep., og er i sammen ombæring blevet haveejer. :ivrig: :banan:
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Jeg er SÅ tæt på at købe min egen lejlighed!

Indlægaf Juki » 16. nov 2017, 01:55

Held og lykke! :banan:
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Jeg er SÅ tæt på at købe min egen lejlighed!

Indlægaf LaScrooge » 16. nov 2017, 08:16

Tusind tak, allesammen, for hep og opbakning. Det varmer så meget. Desværre glædede jeg mig alligevel for tidligt i forhold til lejligheden - sælger har valgt en anden køber. Jeg havde ikke heldet med mig.

Jeg synes det er så megasvært, for jeg er jo blevet fravalgt på et eller andet, men hvad? Jeg var endelig sluppet gennem nåleøjet og med i slutspurten, men det var ikke mig, der blev valgt. I alt har jeg kunnet se på 3 lejligheder ud af alle de mange jeg har henvendt mig på - den ene kostede lige under 1 mil (selvom jeg er godkendt til over 1 million bliver det bare for dyrt, mit rådighedsbeløb bliver minimalt) og køber ville derudover have penge under bordet; den anden var et 1-værelses i en forening med dårlig økonomi, så min bankdame ville kun give mig et virkelig nederen lån - den meddelte jeg sælger, at jeg alligevel ikke var interesseret i at komme til fremvisning på. Og nu denne, som var perfekt i pris, størrelse, indretning, beliggenhed og forening - den føltes som min, jeg kunne se mig selv i den fra jeg så de første billeder.

Hvad hulen skal jeg gøre? Hvad skal jeg skrive, når jeg henvender mig på lejlighederne for at øge mine chancer for at blive taget i betragtning? Jeg skriver noget, men måske vækker det bare ikke sympati, måske tænker sælgere at jeg har andre/flere muligheder og at de derfor hellere vil sælge til nogen der har færre, måske kan de ikke lide at tænke på at man kan være 36 og lede efter en lille lejelighed til sig selv, fordi de forestiller sig, at man på det tidspunkt helst skal være et andet sted i livet? Hvor personlig skal min henvendelse være? Er der nogen af jer, der har nogle tanker eller ideer om det?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Jeg er SÅ tæt på at købe min egen lejlighed!

Indlægaf sigge » 16. nov 2017, 08:37

Øv Scrooge, det var synd, at den ikke blev din. :kram:

Jeg har desværre heller ikke nogen guldkorn, jeg har aldrig købt andelsbolig, så jeg har slet ikke prøvet det der med at skulle "kvalificere" sig for at få lov til at købe.
Dog tænker jeg, at det vel altid er rart for sælgeren at vide, at den person som flytter ind er rolig og stilfærdig og ikke holder abefester hver torsdag, fredag, lørdag. Og der må din alder være med dig. Jeg kan faktisk slet ikke forestille mig, at sælger skulle have analyseret din livssituation så meget, at de bliver triste over den og derfor ikke har lyst til at sælge til dig. Desværre er det nok bare noget så udefinerbart som kemi eller timing. Så jeg synes bare, du skal skrive/fortælle det, du selv har lyst til og mener giver dig bedst chancer.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Jeg er SÅ tæt på at købe min egen lejlighed!

Indlægaf LaScrooge » 16. nov 2017, 08:49

Lathyrus skrev:Åh øv!!! :ae: Hvor er det bare surt!

Jeg ved desværre ikk en skid om at købe lejlighed hvor smiger og penge under bordet er et issue. Synes faktisk det er ret vildt at skulle “sælge” sig selv, nærmest som til en jobsamtale, for at købe en lejlighed.

Her i det midt-øst jyske hvor jeg bor, sælger man bare når en køber vil købe. Måske prutter man lidt om prisen, men ellers ikk så meget vrøvl der.

Håber du snart får heldet med dig! :kryds:


Tak!

Faktisk har jeg to gange i løbet af min søgning oplevet at sælgere ville have penge under bordet, begge gange har jeg anmeldt det og begge gange er det heldigvis blevet taget alvorligt. Jeg synes det er så vanvittigt strengt og så er det rent faktisk strafbart.
6
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Jeg er SÅ tæt på at købe min egen lejlighed!

Indlægaf LaScrooge » 16. nov 2017, 08:52

sigge skrev:Øv Scrooge, det var synd, at den ikke blev din. :kram:

Jeg har desværre heller ikke nogen guldkorn, jeg har aldrig købt andelsbolig, så jeg har slet ikke prøvet det der med at skulle "kvalificere" sig for at få lov til at købe.
Dog tænker jeg, at det vel altid er rart for sælgeren at vide, at den person som flytter ind er rolig og stilfærdig og ikke holder abefester hver torsdag, fredag, lørdag. Og der må din alder være med dig. Jeg kan faktisk slet ikke forestille mig, at sælger skulle have analyseret din livssituation så meget, at de bliver triste over den og derfor ikke har lyst til at sælge til dig. Desværre er det nok bare noget så udefinerbart som kemi eller timing. Så jeg synes bare, du skal skrive/fortælle det, du selv har lyst til og mener giver dig bedst chancer.


Hehe, nej, det har du nok helt ret i at de ikke har. Jeg søger jo bare rundt efter forklaringer på hvad det mon er, jeg gør galt eller skal gøre anderledes. :( Måske synes jeg selv det lyder lidt trist? - selvom jeg ikke føler at det er trist.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Jeg er SÅ tæt på at købe min egen lejlighed!

Indlægaf Kommodedyret » 16. nov 2017, 09:02

Alligevel et ret sejt sted at være kommet til i sit liv. Tillykke med at du er blevet ultravoksen :kys:
1
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Jeg er SÅ tæt på at købe min egen lejlighed!

Indlægaf paint » 16. nov 2017, 09:26

Det kan umuligt være det, at du er 36 og søger en lejlighed til dig selv. Statistikken viser at 42% af Københavns befolkning lever/bor som singler. Det er jo næsten halvdelen af byens befolkning.

Jeg er selv på min tredje andelslejlighed, og har dermed solgt to. I ingen af tilfældene, gjorde jeg mig overvejelser omkring køberens person. Og dog, i ét tilfælde, var det et yngre par, som var udøvende musikere og havde tænkt sig at have bolig og lydstudie i ét. Anden gang jeg solgte, var det noget som bestyrelsen tog sig af - jeg så aldrig køberen (kun pengene ;) )

Men jeg ved, at i visse små andelsforeninger, hvor beboerne indbyrdes har et vist social fællesskab - går man en del op i hvem man 'lukker' ind i foreningen. Det er nærmest som om det er et kollektiv, der skal have ny beboer - hvor vedkommende så skal passe ind i den sociale kontekst i foreningen. Jeg kan dog ikke se, hvorfor du så ikke skulle passe ind - hvis det er en lille lejlighed, kan de vel næppe forvente en børnefamilie, som kan lege med andre beboeres børn.

Men med det pres der er på boligmarkedet i København, er penge ofte en del af 'løsningen'. Sælger, kan ofte selv vælge hvem de vil sælge til, og hér kan den lille 'fidus' med at sælge en sofa, et billede, en standerlampe og et gammelt køleskab med som 'løsøre' for f.eks 50.000 kr, være måden det foregår på - så er det nemlig ikke penge under bordet, men salg af løsøre. Og ingen kan jo forbydes at være så åndssvage at de vil give 50.000 kr for noget skrammel (som de smider ud når de flytter ind)

Måske har din sælger, bedt de første tre på listen om at komme og se lejligheden. Og den éne har måske tilbudt at 'købe løsøre'. Og så har det (desværre for dig) gjort udslaget. Så banalt kan det være.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Jeg er SÅ tæt på at købe min egen lejlighed!

Indlægaf LaScrooge » 16. nov 2017, 09:47

paint skrev:Det kan umuligt være det, at du er 36 og søger en lejlighed til dig selv. Statistikken viser at 42% af Københavns befolkning lever/bor som singler. Det er jo næsten halvdelen af byens befolkning.

Jeg er selv på min tredje andelslejlighed, og har dermed solgt to. I ingen af tilfældene, gjorde jeg mig overvejelser omkring køberens person. Og dog, i ét tilfælde, var det et yngre par, som var udøvende musikere og havde tænkt sig at have bolig og lydstudie i ét. Anden gang jeg solgte, var det noget som bestyrelsen tog sig af - jeg så aldrig køberen (kun pengene ;) )

Men jeg ved, at i visse små andelsforeninger, hvor beboerne indbyrdes har et vist social fællesskab - går man en del op i hvem man 'lukker' ind i foreningen. Det er nærmest som om det er et kollektiv, der skal have ny beboer - hvor vedkommende så skal passe ind i den sociale kontekst i foreningen. Jeg kan dog ikke se, hvorfor du så ikke skulle passe ind - hvis det er en lille lejlighed, kan de vel næppe forvente en børnefamilie, som kan lege med andre beboeres børn.

Men med det pres der er på boligmarkedet i København, er penge ofte en del af 'løsningen'. Sælger, kan ofte selv vælge hvem de vil sælge til, og hér kan den lille 'fidus' med at sælge en sofa, et billede, en standerlampe og et gammelt køleskab med som 'løsøre' for f.eks 50.000 kr, være måden det foregår på - så er det nemlig ikke penge under bordet, men salg af løsøre. Og ingen kan jo forbydes at være så åndssvage at de vil give 50.000 kr for noget skrammel (som de smider ud når de flytter ind)

Måske har din sælger, bedt de første tre på listen om at komme og se lejligheden. Og den éne har måske tilbudt at 'købe løsøre'. Og så har det (desværre for dig) gjort udslaget. Så banalt kan det være.


Men salg af løsøre skal foregå ordentligt, også ved salg af andele. Det vil sige med en opgørelse over løsørets værdi foretaget af en vurderingsmand. Alle de vedtægter jeg har læst - og jeg har læst mange efterhånden - stipulerer, at der ikke må foregå berigelse ved salg og beskriver i afsnittene om salgsprocessen hvordan salg af løsøre foregår. Lovgivningen er utvetydig. Lige præcis salg af løsøre var det kneb, den ene af de to sælgere jeg anmeldte benyttede sig af, og bestyrelsen var helt klar i spyttet da de svarede på min henvendelse - det var ikke acceptabelt.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Jeg er SÅ tæt på at købe min egen lejlighed!

Indlægaf Wizzze » 16. nov 2017, 09:48

LaScrooge skrev:Tusind tak, allesammen, for hep og opbakning. Det varmer så meget. Desværre glædede jeg mig alligevel for tidligt i forhold til lejligheden - sælger har valgt en anden køber. Jeg havde ikke heldet med mig.

Jeg synes det er så megasvært, for jeg er jo blevet fravalgt på et eller andet, men hvad? Jeg var endelig sluppet gennem nåleøjet og med i slutspurten, men det var ikke mig, der blev valgt. I alt har jeg kunnet se på 3 lejligheder ud af alle de mange jeg har henvendt mig på - den ene kostede lige under 1 mil (selvom jeg er godkendt til over 1 million bliver det bare for dyrt, mit rådighedsbeløb bliver minimalt) og køber ville derudover have penge under bordet; den anden var et 1-værelses i en forening med dårlig økonomi, så min bankdame ville kun give mig et virkelig nederen lån - den meddelte jeg sælger, at jeg alligevel ikke var interesseret i at komme til fremvisning på. Og nu denne, som var perfekt i pris, størrelse, indretning, beliggenhed og forening - den føltes som min, jeg kunne se mig selv i den fra jeg så de første billeder.

Hvad hulen skal jeg gøre? Hvad skal jeg skrive, når jeg henvender mig på lejlighederne for at øge mine chancer for at blive taget i betragtning? Jeg skriver noget, men måske vækker det bare ikke sympati, måske tænker sælgere at jeg har andre/flere muligheder og at de derfor hellere vil sælge til nogen der har færre, måske kan de ikke lide at tænke på at man kan være 36 og lede efter en lille lejelighed til sig selv, fordi de forestiller sig, at man på det tidspunkt helst skal være et andet sted i livet? Hvor personlig skal min henvendelse være? Er der nogen af jer, der har nogle tanker eller ideer om det?


Tror næppe du er blevet fravalgt på noget personligt, det er nok mere penge under bordet tingen, eller måske mere den grå mellemvej. Hej vil du ikke købe de her håndsyede gardiner med for en formue, eller hov det var da en sød lille krydderihylde du har hængt op der, er den ikke antik og vældig dyr? ;)

I andelsverdenen, hvor salg ikke går gennem bestyrelsen/venteliste, der sker de der ting altid når der er kommet for stor værdiforskel mellem andele og ejerlejligheder. Der var sjovt nok ikke nogen penge under bordet midt i finanskrisen, hvor andele tog rigtig længe at sælge. Men nu hvor en andel sælges ubeset, kun et par timer efter den er slået op, så har penge under bordet problematikken meldt sig igen.
2
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Livets forhold"