Fotogen

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Fotogen

Indlægaf Artem » 11. nov 2017, 10:51

Hvad er det som gør nogle mennesker fotogen? og hvor andre altid ligner lort på et foto?

I forbindelse med nyt job, og start i en klub, har jeg lært en del nye mennesker at kende det sidste halve år, og for at lære dem bedre at kende har jeg stalket en del af dem på FB både mænd og kvinder for at blive klogere på hvad de laver, hvor de bor osv...

Men rimelig gennemgående for de fleste af de her mennesker, der synes jeg de ser bedre ud i virkeligheden, her er det så mest kvinderne jeg tænker over. Hvor jeg specielt har bidt mærke i nogle stykker som jeg synes der virkelig er smukke og klart over gennemsnittet. Men når man så ser dem på FB ligner de ikke noget særligt og er meget mere gennemsnitlige.

Oplever dog også det modsatte i dating sammenhæng, og specielt på Tinder er der nærmest kun vildt smukke kvinder, men hvor en del af dem i virkeligheden ikke er noget særligt, en del overvægtig som man ikke kunne se osv.

Personligt har jeg selv problemet med ikke at være særlig fotogen. Kan som sådan godt lide mit eget spejlbillede, hvor jeg godt kan stå og tænke jeg ser sgu da meget godt ud. Men når jeg så tager et billede så ser jeg bleg og kedelig ud, med halvt lukkede øjne, et unaturligt smil, der er kommet en dobbelthage på osv...
Men ved fra den gang jeg datede mere at jeg netop hører til dem som ser en del bedre ud i virkeligheden end på foto, da en helt del dates har kommenteret på det, og på den måde er blevet positivt overrasket. (Det synes jeg som sådan også er bedre end det modsatte)

Nu ved jeg godt at man kan redigere billeder i dag, men selv for 30 år siden da jeg gik i skole og vi fik taget skolefoto, der var det tydeligt at nogle bare er meget mere fotogene end andre.

Men hvad er det der gør det? Er det en udstråling som vi mennesker har der ikke kan blive fanget? ja eller hvad er det som gør at nogle af de mere gennemsnitlige kan komme til at ligne en fotomodel på et foto?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Fotogen

Indlægaf Sophies-mor » 11. nov 2017, 10:56

Jeg tror, at det er udstråling - men ved det ikke.
Kan være at en fotograf ved det?
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Fotogen

Indlægaf DenBruneMunk » 11. nov 2017, 11:08

Oftest alt som præsenteres i 2D bliver kedeligt, så når vi endelig finder kvinder/mænd pænere på billeder, så har de jo fået fremhævet ansigt igennem sminke. ligesom formerne , der er altså stadig flest som vil have lidt form, istedet for en pind i luften :) Det behøver ikke være modeller, mener jeg.

Det er vel det som sker, når man kikker på produkter, biler, tøj og andet, når først man kan opleve det i virkeligheden og se alle vinkler, så kan hjernen bedre danne sig et indtryk og opfattelsen af noget 2D som ikke var pænt, bliver nu opfattet korrekt, og din egen holdning til virkelige billeder bliver til.

Er det ikke lidt som nogle kan lide dem tynde andre tykke, nogle kan lide lyst andre mørkt, og så er der farver, nogle har det godt med sort/hvidt andre skal være i regnbuens farver. Alt dette i 2D bliver kedeligt, når vi så får en bedre dybde, så bliver indtrykket bedre?
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Fotogen

Indlægaf paint » 11. nov 2017, 17:34

Jeg kender heller ikke svaret. Men jeg ved at de fleste (om ikke alle) der ansættes på TV-stationer (og som skal på TV) 'skærmtestes'. Man vil simpelthen se, hvordan de tager sig ud på en skærm. Jeg læste på et tidspunkt en artikel af een der kendte til det. Og han sagde, at det var meget svært at se på forhånd, hvordan folk ville se ud på skærmen. Nogle, som både var kønne, smilende osv. - så bare ikke godt ud på en TV-skærm. Og for andre var det omvendt.

Men det er et interessant fænomen, især når den samme person kan se meget forskellig, på forskellige billeder. Vi kender sikkert alle, at der er gode og dårlige billeder, af een selv.
På nogle billeder, kan man ligne en der er stukket af fra et lighus, efter at have være død i en uge. Og på andre, kan man se helt hæderlig ( og næsten) normal ud

Og som jeg engang hørte blive sagt: hvis man ligner sit pasbillede, er man syg og bør gå til lægen.;)
4
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Fotogen

Indlægaf cola » 11. nov 2017, 17:52

Min fotograf er rigtig rigtig god til at få en mødding til at ligne et blomsterbed, og det uden at han redigere på noget som helst... det man ser på mit billede er hvordan jeg ser ud irl. hud, hår, deller osv. Han ved bare hvordan han fanger lyset rigtigt og... hvordan han skal tage billederne.
0
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Fotogen

Indlægaf Hewlett » 11. nov 2017, 19:52

Jeg læste faktisk en ret interessant artikel om det, her for nyligt. Forskning viser, at dét at være fotogen ofte hænger sammen med symmetriske ansigtstræk. Langt de fleste fotomodeller er overvejende symmetriske.

I forhold til det du nævner med at kigge sig i spejlet og tænke at man ser godt ud, men at det billede man tager af sig selv ikke rigtigt afspejler det samme, forklarede artiklen handlede om netop dét - spejlingen af dine ansigtstræk. Det du ser i spejlet, vil være spejlvendt når et billede tages af dig. Du er ikke vant til, at se dig selv "ikke-spejlvendt", for udover lige netop billeder, kan vi mennesker kun se os selv spejlvendt. Og medmindre du har 100% symmetriske ansigtstræk (det er der nok ikke mange der har) vil du ofte synes at du ser mærkelig ud/ikke ligner dig selv.
6
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Fotogen

Indlægaf Artem » 12. nov 2017, 10:33

Hewlett skrev:Jeg læste faktisk en ret interessant artikel om det, her for nyligt. Forskning viser, at dét at være fotogen ofte hænger sammen med symmetriske ansigtstræk. Langt de fleste fotomodeller er overvejende symmetriske.

I forhold til det du nævner med at kigge sig i spejlet og tænke at man ser godt ud, men at det billede man tager af sig selv ikke rigtigt afspejler det samme, forklarede artiklen handlede om netop dét - spejlingen af dine ansigtstræk. Det du ser i spejlet, vil være spejlvendt når et billede tages af dig. Du er ikke vant til, at se dig selv "ikke-spejlvendt", for udover lige netop billeder, kan vi mennesker kun se os selv spejlvendt. Og medmindre du har 100% symmetriske ansigtstræk (det er der nok ikke mange der har) vil du ofte synes at du ser mærkelig ud/ikke ligner dig selv.

Aha så jeg skal bare tage billeder af mig ind i spejlet :D
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Fotogen

Indlægaf LaScrooge » 12. nov 2017, 10:34

Symmetri og knoglebygning. Symmetri er en af de ting, der gør, at nogen i udgangspunktet eller næsten automatisk opleves som smukke, eller i hvert fald meget pæne. Knoglebygning har betydning for hvor mange dimensioner ansigtet får på et fotografi, som er en flad, statisk repræsentation af noget levende og i bevægelse flerdimensionelt. Fotogen knoglebygning giver flere vinkler og bedre lysfald på ansigtet, mens mindre god knoglebygning gør, at ansigtet kan flyde ud på billeder.

Som en sidste ting kommer folks evne til at slappe af foran et kamera, måske endda posere så de intentionelt udstråler noget på fotografiet, også selvom de måske ikke er vildt fotogene. Sådan nogle menneskers fotografier vil som regel være mere interessante end dem, der bliver så befippede over at kameraet peger på dem, at alle tanker forlader deres hoved.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Fotogen

Indlægaf LaScrooge » 12. nov 2017, 10:39

Artem skrev:
Hewlett skrev:Jeg læste faktisk en ret interessant artikel om det, her for nyligt. Forskning viser, at dét at være fotogen ofte hænger sammen med symmetriske ansigtstræk. Langt de fleste fotomodeller er overvejende symmetriske.

I forhold til det du nævner med at kigge sig i spejlet og tænke at man ser godt ud, men at det billede man tager af sig selv ikke rigtigt afspejler det samme, forklarede artiklen handlede om netop dét - spejlingen af dine ansigtstræk. Det du ser i spejlet, vil være spejlvendt når et billede tages af dig. Du er ikke vant til, at se dig selv "ikke-spejlvendt", for udover lige netop billeder, kan vi mennesker kun se os selv spejlvendt. Og medmindre du har 100% symmetriske ansigtstræk (det er der nok ikke mange der har) vil du ofte synes at du ser mærkelig ud/ikke ligner dig selv.

Aha så jeg skal bare tage billeder af mig ind i spejlet :D


Hvis du gerne vil have gode billeder af dig selv, så tror jeg at du skal sætte kameraet op et sted foran dig og sætte det til at tage billeder af sig selv, mange billeder, med 2 sekunders mellemrum, eller sådan. Sørg for lidt forskellig belysning, så du ikke bare har en kraftig blitz der plader dit ansigt ud. Så placerer du dig i framen og vender og drejer ansigtet i nogle forskellige stillinger, bare små bevægelser. Tænk på ting som har at gøre med det udtryk, du gerne vil give på billedet. Vil du fx gerne ser seriøs og handlekraftig ud, så kan du fx tænke på situationer på dit arbejde, hvor du er seriøs og føler dig handlekraftig. Vil du gerne have et varmt udtryk, så tænk på mennesker og situationer der fylder dig med glæde, varme og kærlighed. De stemninger vil slå igennem på fotografiet, fordi de små ændringer i din mimik afspejler dine følelser.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Fotogen

Indlægaf Artem » 12. nov 2017, 10:40

I har nok ret i det med symmetri, og har også før hørt om det med at skærmteste folk.

Tænker i den forbindelse om man kan have for meget ansigtsmimik? forstået på den måde at hvis man er lidt et "stone face" så kan man nemmere bevare det symmetriske og se godt ud på de fleste foto. Mens hvis man har et mere levende ansigt, så giver det udstråling og charme i virkeligheden, men kan ikke fanges på et foto, hvor man nærmere kommer til at se mærkelig ud. :gruble:
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
PepsiMagt
Indlæg: 89
Tilmeldt: 2. nov 2017, 22:45
Kort karma: 26
Likede indlæg: 220

Re: Fotogen

Indlægaf PepsiMagt » 12. nov 2017, 12:19

At være fotogen handler grundlæggende om de tre S'er: Smil, Slankekur og Silikonebryster.

Derudover, så kan man gøre rigtigt meget for at se godt ud på billeder, ved simpelthen at være født lækker.
0
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Fotogen

Indlægaf Chachacha » 12. nov 2017, 17:41

Det er faktisk meget interessant. Der er en i min familie, som er så vanvittig fotogen, at det altid bliver kommenteret af alle. På hans ungdomsbilleder fra 50'erne ligner han en filmstjerne, og selv nu hvor han er meget gammel ser han bare altid god og naturlig ud på billeder. Resten af os i familien er ikke sådan (med undtagelse af en, der var model for nogle år siden).
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Fotogen

Indlægaf Planten » 12. nov 2017, 17:50

Nogle gange hjælper det også, hvis man ikke er bange for kameraet :)
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Fotogen

Indlægaf paint » 13. nov 2017, 22:56

Det må virkelig have været svært af være fotogen, i kameraets barndom. 'Lukkeren' på kameraet, skulle være åben i (vist nok) 20 sek. før billedet kunne tages. Dvs. at folk skulle stå bomstille, ikke blinke eller bevæge sig den mindste smule - ellers blev billedet sløret.

Måske er det forklaringen på at mennesker på portrætfortografier fra dengang, altid nærmest ser ud som om de er blevet hypnotiseret.

Billede
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Fotogen

Indlægaf DenBruneMunk » 13. nov 2017, 23:02

paint skrev:Det må virkelig have været svært af være fotogen, i kameraets barndom. 'Lukkeren' på kameraet, skulle være åben i (vist nok) 20 sek. før billedet kunne tages. Dvs. at folk skulle stå bomstille, ikke blinke eller bevæge sig den mindste smule - ellers blev billedet sløret.

Måske er det forklaringen på at mennesker på portrætfortografier fra dengang, altid nærmest ser ud som om de er blevet hypnotiseret.

Billede


Lige præcis det billede, så ser personen næsten død ud ;( Det er næsten som de billeder blev taget af lig dengang. Og det matcher jo meget godt din forklaring omkring lukketid.
0

Tilbage til "Livets forhold"