Hvilke samtaleemner optager jer i din omgangskreds?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Lykke
Indlæg: 6937
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Hvilke samtaleemner optager jer i din omgangskreds?

Indlægaf Lykke » 10. nov 2017, 13:11

Jeg har heller ikke noget imod til at tale om uddannelse eller børn. Men jeg synes ofte det bliver så endimensionelt.
Det er som om at - en del af dem jeg kender - har meget et: jamen det skal man- forhold til verden.
Visionerne, håbet, alternativet osv bliver der snakket mindre og mindre om med alderen. Virker det til.

Nogen gange går der også autopilot i den for mit eget vedkommende. Især hvis det ikke lykkes at tale om andre emner end fx børn. Så sidder jeg der og fortæller om Gurli gris og triggerstøvler. Jesus christ! Der bliver jeg træt af mig selv. Og der er jo ikke noget som sådan i vejen med det. Men når jeg så kommer hjem, og manden spørger, nå hyggede I? Så sidder jeg der og føler at, ja hvad fanden snakkede vi lige om i de 5 timer. Børn, hus, bil, mere børn, vuggestue, parforhold.
Hvad med veninden? Hvad tumler hun med - helt udenom børnene. Ja det glemte vi lige at snakke om.
2
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Hvilke samtaleemner optager jer i din omgangskreds?

Indlægaf girl_beat » 10. nov 2017, 14:10

Lykke skrev:Jeg har heller ikke noget imod til at tale om uddannelse eller børn. Men jeg synes ofte det bliver så endimensionelt.
Det er som om at - en del af dem jeg kender - har meget et: jamen det skal man- forhold til verden.
Visionerne, håbet, alternativet osv bliver der snakket mindre og mindre om med alderen. Virker det til.

Nogen gange går der også autopilot i den for mit eget vedkommende. Især hvis det ikke lykkes at tale om andre emner end fx børn. Så sidder jeg der og fortæller om Gurli gris og triggerstøvler. Jesus christ! Der bliver jeg træt af mig selv. Og der er jo ikke noget som sådan i vejen med det. Men når jeg så kommer hjem, og manden spørger, nå hyggede I? Så sidder jeg der og føler at, ja hvad fanden snakkede vi lige om i de 5 timer. Børn, hus, bil, mere børn, vuggestue, parforhold.
Hvad med veninden? Hvad tumler hun med - helt udenom børnene. Ja det glemte vi lige at snakke om.

Ha Ha - det lyder ret bekendt :lol:

Selv stikker vi lidt ud som 'yuppierne' i vennekredsen, og i nogle selskaber kan vi sagtens underholde med vores rejser, restaurantbesøg, dyre vaner, karriereplaner osv., mens vi i andre holder lav profil og bare snakker med, når der tales om børn og huspriser og genudsendelser i TV. Det er som regel ganske hyggeligt, men jeg kan netop godt gå hjem med følelsen af, at vi slet ikke har snakket rigtigt om, hvordan vi hver især går og har det...
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Hvilke samtaleemner optager jer i din omgangskreds?

Indlægaf JoyNips » 10. nov 2017, 16:19

Det er forskelligt afhængigt af gruppen. Nogle veninder taler jeg mest om heste med. Andre om dyrkning af chili og tomat og om at bruge nyttedyr til at bekæmpe bladlus.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Hvilke samtaleemner optager jer i din omgangskreds?

Indlægaf LaScrooge » 11. nov 2017, 00:43

Her til aften har jeg talt med min veninde om at købe en stor grund og bygge en landsby hvor vi bor 8-10 venner, både familier og enlige. Vi har diskuteret jalousi, utroskab, tillid, samarbejde, at hun ikke har mødt sin kærestes familie, hvor og hvordan vi skal holde nytår og med hvem, arbejde, vi har snakket om en koncert vi skal til sammen, hvordan hun skal håndtere vores fælles vens kæreste, som er lidt jaloux på hende, mit problem med min kærestes ekskæreste, som har et problem med mig, forskellige situationer vi har stået i, principper og idealer, hvem vi kan lide og ikke lide, musik, politik, DF, hvordan man som samfund ender i væbnet revolution, hvad man fortæller sin kæreste om sine ekskærester, ærlighed, løgne, fortielser, vi har fortalt historier, grinet, set en video af en mand der spiller tuba til et KKK-optog og meget andet.

I min vennekreds generelt taler vi meget om livet og alle aspekter af det at være menneske. Hvad vi er for dyr og hvorfor. Vi diskuterer begreber, principper, idealer, moral, etik, meningen med livet, ambitioner og drømme, svære perioder, ting, vi har gjort som vi gerne vil forstå os selv bedre i, samfund, kultur, musik, film, kunst, oplevelser, analyserer tendenser, og vi planlægger fremtiden sammen, ting, vi gerne vil opleve med hinanden, vi snakker om hvad vi betyder for hinanden, vi fortæller historier om hinanden til hinanden, vender erfaringer vi har haft med hinanden, bearbejder fortiden og så videre. Jeg tror vi snakker om alt. På nær lige måske realkreditlån og hvilken rute man skal tage for at undgå myldretidstrafikken.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19645
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46290

Re: Hvilke samtaleemner optager jer i din omgangskreds?

Indlægaf LadyFox » 11. nov 2017, 14:18

Dikus skrev:Hvorfor taler I om bolig. Eller snarere: Hvad taler I om?

Jeg vil gerne lave nogle ændringer i min bolig, så det kan jeg godt snakke om. Derudover er det et altanptojekt på vej som jeg er ret træt af, så det er også et emne.
For lige at nævne de to mest aktuelle ting her.
0
...
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Hvilke samtaleemner optager jer i din omgangskreds?

Indlægaf Vixen » 11. nov 2017, 16:18

Dikus skrev:Hvorfor taler I om bolig. Eller snarere: Hvad taler I om?


Hos os er det køb af fast ejendom, stigende boligpriser i Aarhus og København, kommende boligbobler... Mest fordi min kæreste og jeg lige har købt hus, og størstedelen af "hans" venner har for længst købt hus, så de har allesammen været igennem møllen og har en mening om det. Men ja, det er ret kedeligt.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5869

Re: Hvilke samtaleemner optager jer i din omgangskreds?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 11. nov 2017, 20:46

Almindeligvis taler vi om alt mellem himmel og jord - politik, miljø, arbejdsliv, mænd, børn, pludseligt opståede filosofiske tanker osv. men jeg kan tydeligt mærke at jeg selv er blevet umanerligt 'kedelig' at tale med de sidste måneder. Jeg er sygemeldt med stress og en af de herlige bivirkninger ved stress er at ens hjerne bliver omdannet til mos. Jeg kan simpelthen ikke overskue en dybere samtale med mange facetter og kan i øvrigt heller ikke huske mange ord, så det bliver noget underligt hakkende halvgennemtænkt pladder der kommer ud, som i øvrigt gør mig vanvittigt træt i løbet af kort tid.
Det viser sig også herinde (ikke fordi jeg har været specielt filosofisk herinde dog, men trods alt med lidt mere tankevirksomhed :-D ) men de sidste måneder har jeg lagt billeder ind af mine nye (indrømmet; absolut bedårende og nuttede hundehvalp), men det er hvad jeg sådan lige kan svinge mig op til.
Jeg vil have min hjerne igen, så jeg kan føre en meningsfuld samtale og rent faktisk være hurtig nok til at være lidt vittig og skarp igen.

For mig handler det altså ikke så meget om alder, men belastning, og det tror jeg faktisk sagtens man kan overføre til et generelt perspektiv. Ikke alt man nødvendigvis er stresset som 'voksen', men hvis ressourcerne er brugt op af at jonglere karriere, management af 2 unger og en husholdning osv. så er der bare ikke skidemeget energi til også at diskutere universtes sorte huller og multible dimensioner, uanset hvor interessant det umiddelbart forekommer.
2
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Hvilke samtaleemner optager jer i din omgangskreds?

Indlægaf Prosperity74 » 12. nov 2017, 09:52

Nu er jeg den eneste af mine veninder der har børn. Men vi snakker blandt andet om ; livet, hvad vi har oplevet ( af gode og dårlige ting ), mænd, familien, børn, psyke, shopping, hunde, vi pjatter
0

Tilbage til "Livets forhold"