"Du kan tåle det"

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

"Du kan tåle det"

Indlægaf LaMariposa » 17. okt 2017, 13:09

Ovenstående er en kommentar, jeg ofte får i forbindelse med, at det bliver sat noget usundt på bordet. Ofte kommer den ifra mennesker, der er noget større end mig.

Bliver ofte en lille smule paf og ved faktisk ikke, hvad der er et godt svar. Så det bliver ofte sådan noget "øh, bøh..."-noget. Synes, det er lidt svært at håndtere, fordi jeg nogle gange føler, at afsenderen ikke selv mener, at de kan tåle det usunde?

Så hvad er egentlig et godt svar, som ikke gør, at det kommer til at virke upassende eller stødende i forhold til afsenderen? Skal man bare se det som en kompliment og sige tak? Eller noget helt andet?

Hvad tænker I?

PS Formålet med denne tråd er ikke at diskutere, om det er en fair kommentar eller ej.
2
:lun: Be brave
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: "Du kan tåle det"

Indlægaf Juki » 17. okt 2017, 13:12

"Ja, det kan jeg se.."

Ej, det er måske lidt for aggressivt. Men måske du bare kan svare "ja" og så lukke den der?
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10459

Re: "Du kan tåle det"

Indlægaf Lys » 17. okt 2017, 13:15

Ja, det er en slags kompliment. Formentlig udløst af misundelse, fordi du er slankere end dem. (Jeg mener ikke, at alle "tykke" mennesker er eller skal være misundelige på slanke mennesker, men hvis man kommenterer på den måde, er det min antagelse, at den "tykke" gerne ville være tyndere. Hvis den tykke er glad for sin størrelse, vil man typisk ikke kommentere andres størrelse. Alle forbehold taget :) ).

Jeg tænker ikke, at man behøver at svare så meget. Måske kunne du med et smil sige "det tager jeg som en kompliment" og så lade det ligge?

Hvad er det, der generer dig ved bemærkningen?
9
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: "Du kan tåle det"

Indlægaf Hunkat » 17. okt 2017, 13:15

"Ja men jeg behøver det ikke"

Plejer at virke for mig. Men ja, det er en mega irriterende kommentar. Jeg vejer det jeg skal veje, det betyder ikke at det er hverken sundt eller godt for mig at gå amok i kage eller friture :S
4
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: "Du kan tåle det"

Indlægaf LaMariposa » 17. okt 2017, 13:22

Hunkat skrev:"Ja men jeg behøver det ikke"

Plejer at virke for mig. Men ja, det er en mega irriterende kommentar. Jeg vejer det jeg skal veje, det betyder ikke at det er hverken sundt eller godt for mig at gå amok i kage eller friture :S


Jeg synes også, det er irriterende :genert: Mest fordi, det sætter mig i en skør situation.

Nogle gange synes jeg bare ikke, at det usunde er kalorierne værd, eller jeg kan have en af de uger, hvor min mave er på tværs, og det bare vil blive værre af spise noget, den ikke vil bryde sig om.
0
:lun: Be brave
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: "Du kan tåle det"

Indlægaf OberstNasig » 17. okt 2017, 13:26

Den har jeg også fået, når der er blevet serveret kage eller hvor jeg vælger at tage en portion mere.
Jeg plejer bare at sige at ja, det er dejligt!
1
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: "Du kan tåle det"

Indlægaf JoyNips » 17. okt 2017, 13:41

"Nej tak, jeg springer over i dag."
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: "Du kan tåle det"

Indlægaf Rapfisk » 17. okt 2017, 13:48

Det er helt klart en form for kompliment pakket ind i et håb om, at du vil dele det, der nu er frembragt.

"Tak skal du have, det ser godt ud, men jeg har ikke lyst i dag / jeg er mæt lige nu / lignende" skulle være fint - også selv om det første måske er en hvid løgn.
2
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: "Du kan tåle det"

Indlægaf vibbsen » 17. okt 2017, 13:48

OberstNasig skrev:Den har jeg også fået, når der er blevet serveret kage eller hvor jeg vælger at tage en portion mere.
Jeg plejer bare at sige at ja, det er dejligt!


Eventuelt med et lille "Tak. Ja, det er dejligt at kunne spise den slags når man lyster. Jeg føler mig også rigtig heldig"

Jeg var også sådan en tynd tingest der kunne skovle alt mulig i gabet uden at tage så meget som et gram på....Og jeg har hørt præcis den bemærkning en million milliard gange....

Nu er jeg en temmelig tyk tingest som stadig godt kan finde på at skovle alt muligt i gabet (nu tager jeg så lidt mere end et gram på). Og nu om stunder sig folk "Ja, det smager skønt, ikke" med munden og "Du burde virkelig lade være" med øjnene. Hvorfor jeg af ren og skær provokation godt selv kan finde på at sige "Ja...Jeg kan jo tåle det"

Jeg har det rigtig rigtig stramt med mennesker som kommenterer andre mennesker indtag. Men den slags passive aggressive angreb falder TOTALT til jorden når nogen bare bekræfter det. Eller endnu værre gør lidt grin med det.
9
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10459

Re: "Du kan tåle det"

Indlægaf Lys » 17. okt 2017, 13:59

LaMariposa skrev:
Hunkat skrev:"Ja men jeg behøver det ikke"

Plejer at virke for mig. Men ja, det er en mega irriterende kommentar. Jeg vejer det jeg skal veje, det betyder ikke at det er hverken sundt eller godt for mig at gå amok i kage eller friture :S


Jeg synes også, det er irriterende :genert: Mest fordi, det sætter mig i en skør situation.

Nogle gange synes jeg bare ikke, at det usunde er kalorierne værd, eller jeg kan have en af de uger, hvor min mave er på tværs, og det bare vil blive værre af spise noget, den ikke vil bryde sig om.


Det fremgik ikke af dit startindlæg, at det kun er i situationer, hvor du siger "nej tak", at du oplever det/det generer dig.

I den kontekst kan det måske hjælpe dig at tænke på, at den der siger det, måske bare ville ønske, at vedkommende selv kunne sige/sagde "nej tak". Du kommer (helt uden at ville det) til at understrege, hvorfor du er slank og den anden ikke er. Og den slags er bare ikke sjovt, når man nu godt ville have din figur. (Jeg ved godt, at det er meget generaliserende og firkantet sagt - nogen har det sikkert anderledes, men jeg er selv for tyk og har ikke flere forbehold at tage)

Dermed ikke sagt, at du skal spise kage, hvis du ikke har lyst. Det skal du selvfølgelig ikke. Og jeg mener heller ikke, at det er ok, at du får den slags bemærkninger. Men måske kan du lettere være "det store menneske" og lade bemærkningen passere, hvis du tænker på, at det ikke handler om dig, men om afsenderen?
1
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: "Du kan tåle det"

Indlægaf Fillie » 17. okt 2017, 14:00

Jeg siger bare min mening: Jeg kan ikke lide det, eller jeg har ikke lyst.
0
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: "Du kan tåle det"

Indlægaf LadyFox » 17. okt 2017, 14:17

"Det er vist ikke dit bord at afgøre hvad jeg kan eller ikke kan tåle."
0
...
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: "Du kan tåle det"

Indlægaf dgd2007 » 17. okt 2017, 14:46

Men hvad er problemet egentlig? :gruble:

Kan man ikke bare smile forlegent og sige "Aarh ..." eller sådan noget?
4
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20420
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: "Du kan tåle det"

Indlægaf paint » 17. okt 2017, 14:59

LadyFox skrev:"Det er vist ikke dit bord at afgøre hvad jeg kan eller ikke kan tåle."


Dét ville jeg kun sige, hvis jeg ville være helt sikker på ikke at blive inviteret en anden gang. ;)
14
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8488

Re: "Du kan tåle det"

Indlægaf Raenil » 17. okt 2017, 15:00

Jeg siger: "Nej, så bliver jeg for tyk og mit blodtryk stiger igen".
Så må folk lægge i det hvad de vil - jeg kan faktisk ikke tåle det. Derfor har jeg tabt mig en del.
1

Tilbage til "Livets forhold"