Damen der ikke vil følge ønskesedlen (fra Mads og monopolet)

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Damen der ikke vil følge ønskesedlen (fra Mads og monopolet)

Indlægaf billiebean » 18. okt 2017, 09:58

fisken80 skrev:
Smiling_Goat skrev:Jeg synes, noget af det mest fesne i verden er ønskesedler, og jeg får kun en, hvis jeg ikke kender modtageren ret godt.

Jeg synes et eller andet sted, at gaven i sig selv bliver meningsløs, hvis den er købt, fordi den stod på en ønskeseddel. Så bliver det for mig en gang gavebytning - jeg giver en ønskeseddel og får en ting på den til Ca. 300 kr.
Nogle måneder senere får jeg en ønskeseddel retur fra giveren, fordi hun har fødselsdag, og så køber jeg noget på listen til Ca. 300 kr... Jeg har svært ved at se pointen.

Jeg vil meget hellere selv finde på noget, fordi jeg føler, jeg på den måde kan vise, at jeg har hørt modtagerens behov igennem det sidste år, og kender vedkommende godt nok til at vide, hvad der vil skabe glæde.

Det er heldigvis heller ikke et problem i de kredse jeg færdes. Jeg tror, vi alle ser gavegivning som en sjov udfordring. Nogle gange får man noget, man elsker men måske aldrig havde fundet på selv. Andre gange får man noget, der flytter permanent ind i klædeskabet (hejhej fodspa :D).. Men der følger altid en historie med om tanken bag gaven, og den er altid god.

Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår dem, der melder ud, at de KUN vil have ting fra deres ønskeseddel.. Jeg tror bare, jeg har det sådan, at man jo starter ud med ingenting, så resultatet kan da aldrig være værre end udgangspunktet. Man får måske en grim hjemmestrikket sweater, som man aldrig kommer til at bruge, men der er jo en giver, der har handlet ud fra de bedste intentioner (hun skal ikke fryse fx) så jeg kan ikke forstå, hvordan gaven pludselig kan skabe mere ærgrelse end glæde. Selvfølgelig, hvis gaven tydeligvis er købt i sidste time uden nærmere omtanke for modtageren, kan jeg godt forstå, man kan blive ærgerlig, men ellers forstår jeg det virkelig ikke.


Fordi det er spild af både penge og ressourcer. Det er i mine øjne simpelthen for dumt at en sweater bare skal ligge og fylde i skabet til man en dag kyler den ud, fordi en eller andet engang mente, at den lige var sagen som gave.
Hvorfor så ikke give noget, som modtageren rent faktisk kan bruge? Det forstår jeg simpelthen ikke.
Jeg ville aldrig købe noget i gave som jeg ikke var næsten sikker på, at modtageren kunne bruge. Sidste år gav jeg f.eks. min svigerinde øreringe købt på en ferie i Venedig. Det kunne jeg gøre, fordi jeg kender hendes stil og vidste at hun ville bruge dem.


Jeg kan omvendt simpelthen ikke forstå, at nogle mennesker åbenbart lægger mere vægt på, at en gave skal passe ind i DERES verden end at se gaven som et udtryk for en anden persons generøsitet og velmenende intentioner.
1
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Damen der ikke vil følge ønskesedlen (fra Mads og monopolet)

Indlægaf Ficus » 18. okt 2017, 09:59

^ fordi gaven i resten af dens tid skal leve i modtagerens verden?
9
Bluemoon
Indlæg: 106
Tilmeldt: 7. jul 2016, 12:44
Kort karma: 14
Likede indlæg: 276

Re: Damen der ikke vil følge ønskesedlen (fra Mads og monopolet)

Indlægaf Bluemoon » 18. okt 2017, 10:14

Igen, det er ikke fordi, jeg er imod, at man køber noget, folk ønsker sig. Det er det med sedlen, jeg ikke er fan af.

Var du i min familie, ville jeg vide, at du havde talt om denne her lampe i flere år, eller at du ville begynde at samle på et nyt stel, eller hvad det nu ellers ville være, og så kunne jeg sagtens finde på at give dig det. Men det ville være på mit initiativ, og måske havde du glemt det - deri ligger overraskelsen.

For mig er det ikke samme overraskelse at se, hvilke af de ting, jeg selv har skrevet og bedt om, jeg ender med at få.


Er du virkelig så tæt med alle i din familie at du præcist ved hvad de ønsker sig? Det synes jeg lyder ret vildt. Jeg har da mange familiemedlemmer jeg ikke ser særlig ofte, og derfor ikke er opdateret på hvad de lige står og mangler eller er begyndt at samle på af ting :gruble: Og sådan tror jeg altså det er for rigtig mange mennesker, hvorfor ønskesedler ofte er ganske nødvendige.
1
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Damen der ikke vil følge ønskesedlen (fra Mads og monopolet)

Indlægaf billiebean » 18. okt 2017, 10:20

Maanii skrev:
billiebean skrev: Jeg kan omvendt simpelthen ikke forstå, at nogle mennesker åbenbart lægger mere vægt på, at en gave skal passe ind i DERES verden end at se gaven som et udtryk for en anden persons generøsitet og velmenende intentioner.


Men skal man så også beholde, og måske endda bruge, noget man ikke kan lide/ikke har et praktisk behov for, fordi intentionen var velmenende?


Jeg har en hel del rædselsfulde, men velmente gaver fra folk. Dem bruger jeg eller beholder så længe jeg gider. Nogle af dem er endda blevet gode minder om en person, som jeg værdsætter og som jeg ved værdsætter mig. Og jeg bytter også gaver! Selvfølgelig. Det synes jeg er helt fint. Men derfor kan jeg stadig godt anfægte ideen om at planlægge gaveudvekslingen og foregribe at man skal bytte en gave eller leve med en genstand, som ikke passer helt ind i ens verden, med en ønskeseddel, som jeg synes, udvander ideen om "gavegivning". "Balanceret udveksling af genstande evt. i prioriteret rækkefølge" kan man kalde det.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Damen der ikke vil følge ønskesedlen (fra Mads og monopolet)

Indlægaf Daine » 18. okt 2017, 10:38

Smiling_Goat skrev:Nej, nemlig!

Min kæreste går rundt fuldstændigt intetanende om, at jeg til jul giver ham noget, han brændende ønsker sig. Han ville aldrig skrive det på en ønskeseddel, fordi han tror, det er for stort et ønske.. Og derfor glæder jeg mig afsindigt til at give ham det. En stor del af glæden ville forsvinde for mig, hvis jeg fik en ønskeseddel med ønsket på. Det ville tage mig 3 sekunder at vælge en gave, og han ville ikke ane hvor meget af min omsorg og omtanke der lå i den.. For den stod jo på hans ønskeseddel.

Jeg har vidst, han skulle have denne gave i noget nær et år, og det ville være som en spand kold vand i hovedet, hvis han gav mig en ønskeseddel med ønsket på nu.. Så tror han måske, han får den, fordi den står på hans liste, og ikke fordi at jeg har hørt ham og i næsten et helt år(!) har gået med planer om at opfylde ønsket. Ideen om at give ham den ting, kommer fra mig, fordi jeg kender og elsker ham, ikke fordi den står på en (dum) ønskeseddel

Og nu fik jeg vist skåret ud i pap, hvad jeg mener :D

Jeg kan sagtens forstå denne situation, og jeg kan helt sætte mig ind i din glæde og forventning til at give denne gave og hvad det ville "ødelægge" hvis din kæreste synes han ville ønske sig den. Men du ved jo så også, at han vil blive virkelig glad for den (og dermed er det, i min verden, den bedste gave man kan give. Den glæder både giver og modtager).

Jeg har ingen kæreste jeg kan glæde på den måde (øv!), og mine forældre er så langt oppe i årene og er så privilegerede, at de ikke mangler noget. Det er pissesvært og de sidste par år har det været meget det samme, gavekort til byggemarked (til min far) og et gave-bladabonnement til min mor. Seriøst, de mangler ikke noget. Og de få gange de har udtrykt at der var noget, har de selv købt det efterfølgende. Og jeg er så lidt en del af mine brødres hverdag at jeg ikke aner hvad de mangler - og hvis de endelig giver udtryk for at der er noget de mangler er det som regel en eller anden speciel computerdims, jeg ikke kan finde ud af at købe alligevel :D

Jeg har faktisk overvejet at foreslå, at vi ikke giver gaver i år og fremadrettet, ihf til jul. Det bliver nemlig lidt den der "bytte-bytte-købmand" hos os og ingen er gode til at købe gaver uden ønskeseddel.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Damen der ikke vil følge ønskesedlen (fra Mads og monopolet)

Indlægaf ajnaM » 18. okt 2017, 10:57

Bluemoon skrev:
Igen, det er ikke fordi, jeg er imod, at man køber noget, folk ønsker sig. Det er det med sedlen, jeg ikke er fan af.

Var du i min familie, ville jeg vide, at du havde talt om denne her lampe i flere år, eller at du ville begynde at samle på et nyt stel, eller hvad det nu ellers ville være, og så kunne jeg sagtens finde på at give dig det. Men det ville være på mit initiativ, og måske havde du glemt det - deri ligger overraskelsen.

For mig er det ikke samme overraskelse at se, hvilke af de ting, jeg selv har skrevet og bedt om, jeg ender med at få.


Er du virkelig så tæt med alle i din familie at du præcist ved hvad de ønsker sig? Det synes jeg lyder ret vildt. Jeg har da mange familiemedlemmer jeg ikke ser særlig ofte, og derfor ikke er opdateret på hvad de lige står og mangler eller er begyndt at samle på af ting :gruble: Og sådan tror jeg altså det er for rigtig mange mennesker, hvorfor ønskesedler ofte er ganske nødvendige.


Med dem, jeg holder jul med? Ja.

Jeg giver ikke julegaver til dem, jeg ikke holder jul med. :)

Fødselsdage er lidt noget andet. Der afhænger det af, hvor godt jeg kender folk - jeg har købt masser af 'pligt-gaver', men jeg bryder mig ikke om at give dem, og jeg har heller ikke rigtig noget forhold til at få dem. Jo, det kan være fint at få to kopper af mine kollegaer, men jeg er udmærket klar over, at det ikke er en personlig gave, og så har jeg heller ikke et personligt forhold til den. Og så kan det i mine øjne være lidt ligemeget.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Damen der ikke vil følge ønskesedlen (fra Mads og monopolet)

Indlægaf ajnaM » 18. okt 2017, 11:05

fisken80 skrev:
Det er al ære værd, at du har styr på, hvad folk går og ønsker sig, men det har jeg på ingen måde. Min bror og svigerinde er f.eks. på ingen måde typerne, der går og snakker om ting de ønsker sig, så det ville simpelthen være en umulighed at gøre med dem. Til gengæld kender jeg min svigerindes smag så jeg har flere gange købt noget der ikke stod på hendes ønskeliste, fordi jeg er faldet over det tilfældigt. Men det er jo ikke lige hver gang man har været i Venedig og har fundet smukke øreringe eller der er udkommet en kogebog man ved vil falde i hendes smag. Og så er en ønskeseddel altså praktisk.


Gode gaver er for mig ikke 'praktiske'.

Jeg synes, det er sjovt og hyggeligt at falde over gaver i løbet af året, så det plejer ikke at være et problem. Men falder jeg ikke over noget, så får de ikke noget. Jeg går ikke ud og køber 'til alle' i december.

Det er med til at få gaveantallet ned, og betydningen af den enkelte gave op, rundt om juletræet. Der er ikke noget gaveræs i min familie. Og det er jeg virkelig fan af.



I min kærestes familie kører de det helt almindelige juleshow med ønskesedler, 117(.000) gaver, alle pakker gaverne op på én gang, og ingen kan huske, hvad man fik eller af hvem, når man er færdige. Jeg synes, det er en decideret ucharmerende tradition, og min lyst til at finde gode gaver er fuldstændig ikke-eksisterende.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Damen der ikke vil følge ønskesedlen (fra Mads og monopolet)

Indlægaf sigge » 18. okt 2017, 11:23

Jeg elsker at få gaver. På det punkt er åbenbart aldrig blevet voksen. Og jeg ville blive virkelig, virkelig skuffet, hvis nogen i min familie ville til at afskaffe det, fordi "det alligevel bare er udveksling af ting, og så kan man lige så godt købe det selv". Nej, nej og atter nej. Det er altså ikke det samme at købe en tallerken til mig selv som at få én, som en anden har købt til mig, fået pakket ind og giver mig for at glæde mig. Tallerknen er selvfølgelig fuldstændig identisk, men følelsen er ikke.

Men mht. damen fra M&M, der af princip ikke ville give noget fra en ønskeseddel: Jeg ville da sikkert også sige pænt tak, hvis jeg fik en kop, men hvis det var en tallerken, jeg havde brug for og ville blive glad for, så synes jeg, det er et skørt princip at nægte at købe den, fordi jeg tilfældigvis eksplicit har givet udtryk for mit ønske frem for bare at hinte det og lade som om, jeg selv havde glemt det.

Og så elsker jeg i øvrigt også at give gaver (næsten) lige så højt som at modtage dem. Og ja, det var da fedt at finde på den perfekte gave til min søster, som hun ikke engang selv vidste, at hun ønskede sig, fordi hun ikke vidste, det var muligt, og gå i 3/4 år og vente på, at det blev hendes fødselsdag, så jeg kunne give hende den. Og hun blev megaglad. Men det gjorde hun også for det sæt regntøj, hun selv havde ønsket sig, og jeg syntes også, det var fedt at give hende.
5
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7325
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23139

Re: Damen der ikke vil følge ønskesedlen (fra Mads og monopolet)

Indlægaf Aragorn » 18. okt 2017, 11:26

Hvis man bevidst vælger noget andet, end hvad folk ønsker sig, blot fordi man synes, så er man pisse irriterende - og idiot, hvis man ikke kan forstå, at folk ikke bliver lige så glade, som hvis de fik, hvad de rent faktisk ønskede sig.

En ønskeseddel er ikke en bestillingsliste, men hvis man har den økonomiske formåen til at købe hvad der er på sedlen, og så ændrer i tingene alligevel, fordi man synes det er bedre for andre, så er man et formynderisk fjols.
4

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Damen der ikke vil følge ønskesedlen (fra Mads og monopolet)

Indlægaf FruKuk » 18. okt 2017, 12:27

Hvis det stod til mig, så droppede jeg hele ideen med gaver voksne i mellem - jeg er piv ringe til at købe gaver
1
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Damen der ikke vil følge ønskesedlen (fra Mads og monopolet)

Indlægaf Zombie » 18. okt 2017, 13:16

Jeg kan godt lide ønskesedler, der er overordnede, men stadig vejledende.

Eksempelvis har jeg på min egen skrevet en æbleskivepande på. Hvis nogen fald er over en madam blå version på et sjovt julemarked, så vil jeg da sætte pris på historien. Hvis de i stedet går i Magasin og køber en Jamie Oliver teflon-æbleskivepande fra Eva Trio, så bliver jeg også glad for den.

Eller en hundeseng med en ca. størrelse, og så kan folk selv sy, bestille over nettet eller købe den i Maxizoo.

(Jeg har også en ønskeseddel i Warhammer butikken, hvor man bare kan gå ind og oplyse mit navn, og så har de en liste over ting i forskellige prisklasser, jeg kan bruge.)
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Damen der ikke vil følge ønskesedlen (fra Mads og monopolet)

Indlægaf Maoam » 18. okt 2017, 13:50

Smiling_Goat skrev:
[...]

Om gaven kan bruges eller ej, ændrer jo ikke på giverens intention og omtanke - jeg troede egentligt den var det vigtigste.


Det viser hvor forskelligt vi ser på gaver. For mig er det vigtigste modtagerens glæde og at gaven bruges.
3
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6644
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1182
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9550

Re: Damen der ikke vil følge ønskesedlen (fra Mads og monopolet)

Indlægaf FrøkenM » 18. okt 2017, 13:56

Jeg skriver ønskesedler til jul og fødselsdage. For det vil min familie gerne have, så de kan give mig noget, de ved jeg bliver glad for. Nogle af gaverne køber jeg endda selv fordi mine bedsteforældre efterhånden er ældre mennesker, men de vil stadig gerne give gaven - ikke bare pengene. Det foregår så sådan at de fortæller et beløb, fortæller en kategori og jeg køber så ud fra det.

Jeg køber også helst selv efter ønskesedler, så jeg er sikker på at modtageren får noget, der virkelig er brug for eller et ønske. Jeg kan godt gå uden for ønskesedlen, men så er det fordi det er en tæt veninde eller mine forældre, som jeg kender godt. For os er ønskesedler ikke bestillingslister - de er ofte meget fyldestgørende med mange forskellige ting i forskellige prisklasser så man har noget at vælge imellem - og dermed bliver det et redskab der sikrer, at modtageren bliver glad for gaverne.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Damen der ikke vil følge ønskesedlen (fra Mads og monopolet)

Indlægaf fisken80 » 18. okt 2017, 15:07

sigge skrev:Jeg elsker at få gaver. På det punkt er åbenbart aldrig blevet voksen. Og jeg ville blive virkelig, virkelig skuffet, hvis nogen i min familie ville til at afskaffe det, fordi "det alligevel bare er udveksling af ting, og så kan man lige så godt købe det selv". Nej, nej og atter nej. Det er altså ikke det samme at købe en tallerken til mig selv som at få én, som en anden har købt til mig, fået pakket ind og giver mig for at glæde mig. Tallerknen er selvfølgelig fuldstændig identisk, men følelsen er ikke.

Men mht. damen fra M&M, der af princip ikke ville give noget fra en ønskeseddel: Jeg ville da sikkert også sige pænt tak, hvis jeg fik en kop, men hvis det var en tallerken, jeg havde brug for og ville blive glad for, så synes jeg, det er et skørt princip at nægte at købe den, fordi jeg tilfældigvis eksplicit har givet udtryk for mit ønske frem for bare at hinte det og lade som om, jeg selv havde glemt det.

Og så elsker jeg i øvrigt også at give gaver (næsten) lige så højt som at modtage dem. Og ja, det var da fedt at finde på den perfekte gave til min søster, som hun ikke engang selv vidste, at hun ønskede sig, fordi hun ikke vidste, det var muligt, og gå i 3/4 år og vente på, at det blev hendes fødselsdag, så jeg kunne give hende den. Og hun blev megaglad. Men det gjorde hun også for det sæt regntøj, hun selv havde ønsket sig, og jeg syntes også, det var fedt at give hende.


Jeg er helt på din side her. Jeg har altid rigtig mange ønsker, så jeg ved jo ikke om jeg får det ene eller det andet eller det tredje eller om nogen har købt noget helt fjerde som jeg slet ikke havde tænkt på. Og alene følelsen af, at få en gave og pakke den op uden at vide, hvad det er den er skøn. Også selvom det er noget fra en ønskeseddel.
Jeg kan sagtens blive glad for ting, der ikke stod på min seddel, men altså hvis jeg ønskede mig en bestemt bog og så fik en bog, der slet ikke var i nærheden af at være om noget der interesserede mig, så ville jeg altså blive lidt træt af det. Er det derimod en bog, der ikke lige var den titel jeg ønskede mig, men en anden af samme forfatter eller om samme emne så ville det være fint.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Damen der ikke vil følge ønskesedlen (fra Mads og monopolet)

Indlægaf LaMariposa » 18. okt 2017, 15:24

Jeg synes det er ret fjollet, hvis det er et princip, at man ikke vil købe ting på en ønskeseddel. Hvis det er det, modtageren bliver mest glad for, så giver det for mig klart mest mening at følge ønskesedlen.

Jeg følger den som regel, hvis jeg ellers kan få fat i den. Så kan det godt være, at jeg finder på en eller anden lille ting, der ikke står på sedlen, ved siden af, hvis jeg falder over noget, som jeg synes er spot on.
0
:lun: Be brave

Tilbage til "Livets forhold"