Fordeling af udgift til gaver

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Yuna
Indlæg: 450
Tilmeldt: 13. maj 2016, 15:51
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1527

Fordeling af udgift til gaver

Indlægaf Yuna » 17. okt 2017, 08:45

Er lidt nysgerring, hvordan fordelingen af udgift til gaver foregår hjemme hos jer?

Uden at have diskuteret det hos os, er det blevet sådan at den der har det "tætteste" forhold til personen, er den der betaler og bestemmer prisen
Og det er jeg meget tilfreds med, dog kan jeg ikke nogle gange lade være med at føle, at jeg er lidt "nærig", når kæresten køber dyre gaver til andre - men han spørger ikke om jeg vil betale halvdelen og jeg tilbyder det heller ikke.

M.h.t. jul, så har vi begge få der skal købes gaver til. I min familie har vi afskaffet gaver til jul, fordi der aldrig er nogen, der rigtig ønsker sig noget eller står og mangler.

Min kæreste og hans forældre giver stadig gaver, og nogle gange (i mine øjne) dyre gaver.
F.eks. blev hans mor rund her for et stykke tid siden, og han købte en Ipad til hende. Jeg blev også skrevet på lykønsknings-kortet :)
Hvis jeg skulle have betalt halvdelen, ville det da have været et godt indhug i mit budget :O

VIl tro hans gavebudget i dette år(inkl den kommende jul, men foruden gave til mig), ligger på 4500 kr - jeg har/får gaveudgifter på hmmm...i hvert fald under 1000 kr.

Er det også sådan det foregår hjemme hos jer, eller har i aftale omkring 50/50? Både med og uden fælles økonomi? Og hvad hvis I ikke er enige om beløbet på en gave, betaler den der VIL give en dyrere gave en større del, eller er der bare ikke noget at diskutere? :P
Senest rettet af Yuna 17. okt 2017, 08:53, rettet i alt 1 gang.
0
Pille, pille ned...så har man taget nej-hatten på igen...
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Fordeling af udgift til gaver

Indlægaf Filipai » 17. okt 2017, 08:50

De første to år af vores forhold, betalte vi hver især til egen familie, og så fælles til de børn der var i hans familie. Det kom sig af at jeg gav langt større gaver til mine forældre end han gav til hans.
Efterfølgende har vi bare købt fra fælleskortet, og nu hvor vi har fællesøkonomi kommer pengene samme sted fra. Vi giver så slet ikke i nærheden af så store gaver som en iPad . Vi er generelt ret enige om niveauet.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Fordeling af udgift til gaver

Indlægaf Akehurst2 » 17. okt 2017, 08:51

Vi har ikke fællesøkonomi, og vi betaler hver især gaver til egen familie og venner, som hos jer er det den, der er tættest, der betaler, og den anden skrives på kortet.

Værtindegaver til arrangementer vi begge er til købes på vores fælles madkort, uanset hvem vi er til middag etc. hos.
3
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Fordeling af udgift til gaver

Indlægaf Tobywan » 17. okt 2017, 09:01

Alle udgifter til gaver bliver taget fra opsparing eller fra det dankort vi bruger til alm. dagligvarer.

Vi kigger ikke på om det er den ene eller anden familie. Vi køber den gave der passer indenfor noglelunde faste rammer, men kører på ingen måder milimeterdemokrati angående pris. Ofte bliver gaverne dog lidt dyere end planlagt, da vi ikke gider oceaner at tid på at spare nogle få hundrede kroner.
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Fordeling af udgift til gaver

Indlægaf dykkersild » 17. okt 2017, 09:21

Vi har fællesøkonomi - og taler derfor om beløb. Ikke til de "alm." gaver hvor det bare sådan kører - men til de større kan vi godt lige skulle have en snak for at ramme et beløb vi begge er enige i. Det har aldrig været et problem.
0
PinkPiggy
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19. jun 2017, 17:48
Kort karma: 0
Likede indlæg: 7

Re: Fordeling af udgift til gaver

Indlægaf PinkPiggy » 17. okt 2017, 10:35

Min kæreste køber til hans familie, jeg køber til min og vi bliver hver især skrevet på kortet. Ham bruger helt klart flere penge på gaver til sin familie, men det er et bevidst valg fra hans side.
Fællesgaver til venner snakker vi lige om inden, men det er aldrig et problem. Enten deler vi det op, så han står for del 1 af gaven og så supplerer jeg med en ekstra ting, eller omvendt.
Ellers har vi en krukke hvor "overflødige" kontanter ryger i, eksempelvis fra flaskepant eller salg af brugte ting. Der kan vi også finde på at tage penge fra.
Vi har en fælles budgetkonto, men hver vores lønkonto. Vi går generelt ikke så meget op i den slags. Nogle gange giver jeg, nogle gange giver han.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Fordeling af udgift til gaver

Indlægaf LadyFox » 17. okt 2017, 10:50

Min ekskæreste og jeg kiggede på økonomien den måned gaven skulle gives i, og blev enige om et maks beløb gaven måtte koste inden gaven købes. Enten så købte vi også gaverne sammen, eller sad og kiggede på nettet og blev enige om et eller andet som en af os så kunne købe ved lejlighed.
I julen lavede vi et fast beløb til hver gave, f.eks. at alle fik for 250 kroner, men hvis vi så fandt noget til 200 kroner til den ene, så kunne det godt ske at den sparede 50'er røg oven i en anden gave.
0
...
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Fordeling af udgift til gaver

Indlægaf Aquadorable » 17. okt 2017, 12:39

Min mand betaler gaver til sin familie, og jeg betaler gaver til min :) Vi bliver naturligvis begge skrevet på kortet og plejer også at være enige om niveauet.
0
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Fordeling af udgift til gaver

Indlægaf kidkomb » 17. okt 2017, 12:44

Vi betaler til hver vores respektive tætteste og står begge på kortet.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Nuttede-Nuser
Indlæg: 772
Tilmeldt: 21. okt 2015, 14:24
Kort karma: 105
Likede indlæg: 937

Re: Fordeling af udgift til gaver

Indlægaf Nuttede-Nuser » 17. okt 2017, 12:58

Vi bruges også læsningen med den tætteste betaler og den anden skrives på kortet. Og det er den der køber der bestemmer prisen, hans nevøer og niecer får for mere end mine gør (forskellige familier, forskellige aftaler). Det fungere så fint for os. Hans gave budget er vel på 2500kr til jul og mig ca 1500.
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Fordeling af udgift til gaver

Indlægaf Ficus » 17. okt 2017, 14:27

Jeg køber alle gaver, min kæreste har mange gode ideer, men får sjældent købt/bestilt i god nok tid. Tror lidt det er med vilje, for han er virkelig god til at købe gaver til mig :D
De bliver taget fra fælleskonto og vi er generelt rimelig enige om gavebudgetter. Kun gaver os i mellem, hvor jeg synes han bruger alt for mange penge på gaver til mig :genert:
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Fordeling af udgift til gaver

Indlægaf Mi55y » 17. okt 2017, 14:27

Vi køber hver især til "vores" og skriver os begge på kortet. Nu, hvor vi flytter i hus og skal have en art fællesøkonomi, har vi besluttet, at gaver fremover trækkes fra fælleskontoen. Min kæreste tjener mere end mig men giver gaver for mindre. Han går ikke så meget op i det og ser det som en pligt, hvorimod jeg elsker at give gaver. Jeg er derfor ikke så glad for at skulle til at sætte faste beløb på, da jeg gerne giver lidt ekstra, hvis jeg finder det helt rigtige. Men det må vi tage hen ad vejen...
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Fordeling af udgift til gaver

Indlægaf JoyNips » 17. okt 2017, 14:37

Som udgangspunkt køber vi også til hver vores familie. Men forleden så jeg eksempelvis noget legetøj på udsalg og spurgte om ikke lige, jeg skulle købe det til hans nevø i julegave og så købte jeg det bare. Vi går ikke så nøje op i den slags.

Mht. gavebudget, så har vi ikke et, slet ikke til hinanden. Vi giver bare hvad der føles rigtigt.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Fordeling af udgift til gaver

Indlægaf godtnavn » 17. okt 2017, 17:20

VI køber til hver vores familie, og skriver begge på kortet. Disse penge tages fra lommepenge. Pånær jul, der hæver vi et beløb fra opsparingen der skal dække alle gaver (undtagen til hinanden) jeg står primært for indkøb til både min og hans familie. Venner splitter vi hvis det er fælles venner :)
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Fordeling af udgift til gaver

Indlægaf ina » 17. okt 2017, 17:32

Vi har en gavekort, hvor der overføres et beløb hver måned. Den konto betaler fødselsdagsgaver, julegaver og bryllupsgaver eller lign. til familie og fælles venner. :)
0

Tilbage til "Livets forhold"