Fagforening?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Fagforening?

Indlægaf Santa » 12. okt 2017, 18:38

Jeg skrev jo tidligere at jeg selv er TR og kredsstyrelsesmedlem. Jeg kunne aldrig finde på at holde kolleger, der ikke er medlem, udenfor eller opfordre andre til det. Jeg har heller aldrig hørt om steder i min branche, hvor det sker.
Jeg synes at det er uprofessionelt og lige så snæversynet, som at skære alle fagforeninger og TR'er over en kam, som jeg kan læse at flere af jer gør.
Men det er klart, at folk ikke får min hjælp/rådgivning, når de ikke er medlem. Det er jo det, som medlemmernes kontingent betaler for.

På den anden side, så synes jeg ærligt talt, at man snylter på det store arbejde, fagforeningerne har gjort (og fortsat gør) for at sikre os vore rettigheder og goder. De kommer jo både medlemmer og ikke-medlemmer til gode på lige fod. Fx har jeg en ældre kollega, som er meget glad for sin aldersreduktion, der berettiger hende til et bestemt antal ekstra fridage. Medlem af den fagforening, som har forhandlet den aftale hjem, har hun aldrig været i sit lange arbejdsliv - af princip, for hun er imod fagforeninger! Jeg synes at hun nasser, ja.
Men den holdning får ikke-medlemmerne da kun, hvis de spørger eller emnet på anden er passende i konteksten. Jeg har aldrig så meget som antydet min mening til hende.
3
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Fagforening?

Indlægaf Stars » 12. okt 2017, 18:52

twinkle skrev:Jeg meldte mig troligt ind i Dansk Socialrådgiverforening da jeg begyndte på uddannelsen. To år inde i mit arbejdsliv og første arbejde gik jeg ned med stress - og der var ingen hjælp at hente. Vi havde ikke en gang en tillidsrepræsentant i min afdeling, men jeg kunne da snakke med en TR der sad i en helt anden afdeling med fuldstændigt anderledes arbejdsopgaver og arbejdsvilkår.

Så begyndt jeg at kigge på, hvad mit kontingent egentlig gik til, og jeg kunne vitterligt ikke få øje på det. Ingen i DS gav en skid for afdelingens arbejdsvilkår, på trods af flere stressrelaterede sygemeldinger. Og så meldte jeg mig ud i protest. Jeg tør dog ikke at stå uden fagforening, så pt. er jeg medlem af en gul fagforening.
Jeg vil ikke afvise at jeg på et tidspunkt melder mig ind i en “rigtig’ fagforening igen, men der skal andre boller på suppen hos DS før det bliver relevant.

Det er først i mit nuværende job, jeg har meldt mig i fagforening. De forrige jobs, jeg har haft, har været under overenskomster, hvor jeg ikke kunne se mig selv være medlem af fagforeningen. Den jeg hører under nu, er ikke vanvittigt dyr og har ikke et elendigt rygte.
Jeg tilmeldte mig til gengæld den juridiske tillægsforsikring hos a-kassen i samme sekund, de oprettede den.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Fagforening?

Indlægaf ajnaM » 12. okt 2017, 19:11

Stars skrev:Jeg synes, det er virkelig usympatisk at udelukke folk fagligt eller socialt, fordi de ikke vil være medlem af en bestemt fagforening.

Selvfølgelig skal de ikke have adgang til fagforeningens goder - inklusiv TR's råd/vejledning/lønforhandling.

For min skyld behøvede de sådan set heller ikke være dækket af overenskomsten, hvis de ikke var medlem (ved godt, det ikke er en mulighed, som det er nu)


Men de goder er sekundære. Det primære gode er overenskomsten, som de også nyder godt af, selvom de ikke er medlemmer.

Og igen, jeg synes heller ikke, det er vildt sympatisk. Man skal bare huske på, hvorfor det sker.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Fagforening?

Indlægaf ajnaM » 12. okt 2017, 19:13

Denlilleglademy skrev:
Santa skrev:Jeg skrev jo tidligere at jeg selv er TR og kredsstyrelsesmedlem. Jeg kunne aldrig finde på at holde kolleger, der ikke er medlem, udenfor eller opfordre andre til det. Jeg har heller aldrig hørt om steder i min branche, hvor det sker.
Jeg synes at det er uprofessionelt og lige så snæversynet, som at skære alle fagforeninger og TR'er over en kam, som jeg kan læse at flere af jer gør.
Men det er klart, at folk ikke får min hjælp/rådgivning, når de ikke er medlem. Det er jo det, som medlemmernes kontingent betaler for.

På den anden side, så synes jeg ærligt talt, at man snylter på det store arbejde, fagforeningerne har gjort (og fortsat gør) for at sikre os vore rettigheder og goder. De kommer jo både medlemmer og ikke-medlemmer til gode på lige fod. Fx har jeg en ældre kollega, som er meget glad for sin aldersreduktion, der berettiger hende til et bestemt antal ekstra fridage. Medlem af den fagforening, som har forhandlet den aftale hjem, har hun aldrig været i sit lange arbejdsliv - af princip, for hun er imod fagforeninger! Jeg synes at hun nasser, ja.
Men den holdning får ikke-medlemmerne da kun, hvis de spørger eller emnet på anden er passende i konteksten. Jeg har aldrig så meget som antydet min mening til hende.


Men hvad skal man så gøre hvis man gerne vil have et arbejde? Bare ærgerligt? Altså jeg forstår udemærket din holdning og anerkender den, men jeg har aldrig selv arbejdet steder med overenskomst, TR osv osv. Så jeg er slet ikke inde i det. Men jeg tænker bare, at man så teoretisk ikke kan arbejde steder med overenskomst, TR osv hvis man ikke er tilhænger af fagforeninger som din kollega.


Jeg tvivler på, at der er ret mange, der ikke er tilhængere af overenskomster.

Man kan være imod rigtig meget andet af det, fagforeningerne gør, men forhandlede overenskomster har ikke ret mange skyggesider, hvis da nogen overhovedet.


Til gengæld tror jeg, der er rigtig mange, der ikke helt forstår forhandlingssystemet. Som måske godt ved, at fagbevægelsen har spillet en historisk rolle i forhold til de arbejdsvilkår, vi har i dag, men som måske tror, den rolle er udspillet.

Men altså, hvis fagforeningerne forsvandt nu, eller hvis de fik så dårlig en forhandlingsposition, at de reelt ikke kunne forhandle, fordi for mange meldte sig ud/meldte sig ind i gule fagbevægelser/whatever, ville vi ikke bare lande på det niveau, vi har i dag. Vi ville meget hurtigt få markant ringere vilkår. Ligesom vi ville være udsat for samme arbejdsmarkedskonflikter, som vi eksempelvis har set i Frankrig og Italien.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Fagforening?

Indlægaf Planten » 12. okt 2017, 20:40

Hvis ikke det var for fagbevægelsen indenfor sundhedsvæsenet, så blev arbejdstidsaftalerne opsagt og arbejdsgiver kunne gøre præcis som de ville med omlagte timer, mindre hviletid, længere normperiode, indkaldelse på fridøgn uden ekstra betaling og anden godtgørelse. Bare for at nævne noget fagbevægelsen især har forhandlet hjem.
Jeg er helt med på, at man, hvis man arbejder på en arbejdsplads, hvor arbejdstiden altid ligger i dagtimerne på hverdage, at man så nemt kan føle, at fagbevægelsen er overflødig.
0
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Fagforening?

Indlægaf fisken80 » 13. okt 2017, 05:25

ajnaM skrev:Jeg synes i øvrigt, fagforeningen bør tilbyde hjælp, hvis vedkommende melder sig ind. Jeg husker det som om, det er det, LLO gør? :gruble:

De skal helt sikkert ikke tilbyde hjælp gratis.


Jeg kan godt følge den tanke, men min mor oplevede for år tilbage, at en kollega meldte sig ind i fagforeningen, da der opstod problemer, de tog hendes sag og forholdende blev forbedrede, hvorefter kollegaen meldte sig ud af fagforeningen igen. Og hvis de har mange af den slags oplevelser forstår jeg egentlig godt, at de er forbeholdne overfor at tage helt nye medlemmers sager.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Fagforening?

Indlægaf fisken80 » 13. okt 2017, 05:32

Jeg har i øvrigt tidligere været en af dem, der var meget hård i retorikken i forhold til ikke-medlemmer, altså på debatten (den gamle) ikke i virkeligheden. For sandheden er, at jeg ikke aner, hvem af mine kolleger, der er medlem og hvem der ikke er - og jeg har opdaget, at jeg sådan set også er ligeglad.
Altså jeg synes naturligvis det er fair, at vores TR ikke står til rådighed for ikke-medlemmer og at de ikke kan deltage i faglige møder, jeg kan heller ikke troppe op i Fitness-world og træne uden et medlemskab.
Men derfra og så til ikke at snakke med folk, der ikke er medlemmer, der er langt og selvom jeg tidligere har fremturet med andet i diskussioner, så ville jeg jo i virkeligheden aldrig lade være med at tale med folk, fordi de ikke er medlemmer af samme fagforening som jeg selv er.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Fagforening?

Indlægaf Stars » 13. okt 2017, 05:53

fisken80 skrev:
ajnaM skrev:Jeg synes i øvrigt, fagforeningen bør tilbyde hjælp, hvis vedkommende melder sig ind. Jeg husker det som om, det er det, LLO gør? :gruble:

De skal helt sikkert ikke tilbyde hjælp gratis.


Jeg kan godt følge den tanke, men min mor oplevede for år tilbage, at en kollega meldte sig ind i fagforeningen, da der opstod problemer, de tog hendes sag og forholdende blev forbedrede, hvorefter kollegaen meldte sig ud af fagforeningen igen. Og hvis de har mange af den slags oplevelser forstår jeg egentlig godt, at de er forbeholdne overfor at tage helt nye medlemmers sager.


Jeg tror, fagforeningerne er blevet mere strikse med det end tidligere - sikkert i takt med, de har mistet medlemmer.

For år tilbage (vi taler 25-30 år siden) arbejdede min ex i Netto. Han havde et problem med sin løn - det var ret åbenlyst, at han havde ret og Netto bare skulle udbetale, men det ville de ikke. Han kontaktede HK, og de ville gerne - mod 1 måneds medlemsskab - ringe til Netto og få det fikset (men ikke andet. Ville Netto ikke lege med, ville HK ikke føre sagen videre). Ex'en sagde ja tak, HK-manden trykkede speeddial, og 5 min senere var sagen i orden.
Det får du ikke HK til i dag.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Fagforening?

Indlægaf Daine » 13. okt 2017, 06:07

Jeg er i en gul - og overvejer pt. om jeg skal rykker over i en anden gul fagforening eller om jeg skal skifte tilbage til HK. Men efter samtale med flere kollegaer i går aftes, der ikke har kunnet få noget som helst hjælpe fra HK her de sidste par måneder (de er medlemmer, naturligvis), men bare har fået at vide "at det kunne de ikke gøre noget ved" og "hvis I skriver under, så må jeres arbejdsgiver godt" (det er det man kalder frivillig tvang. Skriv under eller du er fyret.), også selvom overenskomsten siger noget andet. Så må jeg indrømme, at jeg ikke har meget lyst til at betale 400-500 kr ekstra hver måned for ingenting, de penge gør sig bedre som ekstra afbetaling på huslån.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Fagforening?

Indlægaf ajnaM » 13. okt 2017, 06:52

Falstria skrev:Kigger man udover det, om ens egne vilkår bedres, når man forhandler?

Altså et vilkår som det overhovedet at have et job afhænger jo af, hvad prisen for arbejdskraft er, uanset hvad et fagforbund synes og mener om alt muligt.



Jeg er ikke sikker på, jeg forstår, hvad du mener med 'egne vilkår'? :gruble:

Der bliver forhandlet på flere niveauer, så organisationerne både har egne krav og overordnede krav i fællesforbund. Det handler ikke kun om løn, men om alt muligt andet også - praktikpladser, efteruddannelse, bemanding bare for at nævne et par områder. Fagbevægelsen er stærkest, når den står sammen og forbundene bakker hinanden op (ligesom arbejdsgiversiden bakker hinanden op).

Jeg er med på, at hvis vi er ude i sådan noget, hvor det bare handler om 'overhovedet at have et job', så virker alle disse ting måske overflødige. Men for langt de fleste danskere er situationen jo heldigvis ikke sådan. Det er vigtigt at arbejde for ordentlige forhold på arbejdspladserne.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Fagforening?

Indlægaf ajnaM » 13. okt 2017, 06:58

Dikus skrev:Altså. Jeg er ikke medlem af en fagforening. Jeg har ikke arbejdet under overenskomst i mit voksenliv.


Der er jo nogle områder, der slet ikke er dækket, og naturligvis også mange arbejdspladser. Mange følger dog nogenlunde niveauet for de mest almindelige overenskomster, og på den måde er der en afsmittende effekt. Mange danskere tror eksempelvis, der er en mindsteløn.

Men i øvrigt kan man godt være glad for overenskomster, selvom man ikke selv arbejder under en. ;) De har en gavnlig effekt på fleksibiliteten og omstillingsparatheden, på sikkerheden på arbejdsmarkedet og på sandsynligheden for storstrejker. Vi har et langt mere stabilt arbejdsmarked i norden, end de fleste andre steder i verden - og det har vi primært, fordi vi har en lang tradition for, at arbejdsgivere og arbejdstagere sætter sig sammen og bliver enige om vilkårene.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Fagforening?

Indlægaf Planten » 13. okt 2017, 08:26

ajnaM skrev:
Falstria skrev:Kigger man udover det, om ens egne vilkår bedres, når man forhandler?

Altså et vilkår som det overhovedet at have et job afhænger jo af, hvad prisen for arbejdskraft er, uanset hvad et fagforbund synes og mener om alt muligt.

Jeg er ikke sikker på, jeg forstår, hvad du mener med 'egne vilkår'? :gruble:

Det er jeg også lidt nysgerrig på :)

Indenfor mit fag har vi flere forskellige grupperinger, som hver især har deres lønskala. Eller, det er samme skala, vi indplaceres bare forskelligt. Og så er der nye eller erfarne medarbejdere. Andre faggrupper, der er taget ind og derfor arbejder på vores overenskomst.
Da vi skulle lave kravindsamling til de kommende overenskomstforhandlinger tages alle ønsker/krav med. Det kan være generelle lønstigninger, flere seniordage, mere i pension, en form for avancement for de faggrupper, vi har taget ind til at løse delopgaver.
Så ja, man ser ud over egen næsetip. Men forhandlingsrammen har jo en vis størrelse og derfor bliver det en forhandling. Vi har også lavet en afvejning af vigtigheden af de forskellige krav.
Senest rettet af Planten 13. okt 2017, 09:03, rettet i alt 1 gang.
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Fagforening?

Indlægaf ajnaM » 13. okt 2017, 09:00

Dikus skrev:
ajnaM skrev:
Dikus skrev:Altså. Jeg er ikke medlem af en fagforening. Jeg har ikke arbejdet under overenskomst i mit voksenliv.


Der er jo nogle områder, der slet ikke er dækket, og naturligvis også mange arbejdspladser. Mange følger dog nogenlunde niveauet for de mest almindelige overenskomster, og på den måde er der en afsmittende effekt. Mange danskere tror eksempelvis, der er en mindsteløn.

Men i øvrigt kan man godt være glad for overenskomster, selvom man ikke selv arbejder under en. ;) De har en gavnlig effekt på fleksibiliteten og omstillingsparatheden, på sikkerheden på arbejdsmarkedet og på sandsynligheden for storstrejker. Vi har et langt mere stabilt arbejdsmarked i norden, end de fleste andre steder i verden - og det har vi primært, fordi vi har en lang tradition for, at arbejdsgivere og arbejdstagere sætter sig sammen og bliver enige om vilkårene.


Bestemt. Men det ændrer ikke på, jeg ikke kan se mening i selv at være medlem af en fagforening.


Det giver selvfølgelig mening på en anden måde ikke at være medlem af en fagforening, når der ikke er en overenskomstbærende fagforening på ens område.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Fagforening?

Indlægaf Planten » 13. okt 2017, 09:02

Dikus skrev:
Planten skrev:
ajnaM skrev:
Falstria skrev:Kigger man udover det, om ens egne vilkår bedres, når man forhandler?

Altså et vilkår som det overhovedet at have et job afhænger jo af, hvad prisen for arbejdskraft er, uanset hvad et fagforbund synes og mener om alt muligt.

Jeg er ikke sikker på, jeg forstår, hvad du mener med 'egne vilkår'? :gruble:

Det er jeg også lidt nysgerrig på :)

Indenfor mit fag har vi flere forskellige grupperinger, som hver især har deres lønskala. Eller, det er samme skala, vi indplaceres bare forskelligt. Og så er der nye eller erfarne medarbejdere. Andre faggrupper, der er taget ind og derfor arbejder på vores overenskomst.
Da vi skulle lave kravindsamling til de kommende overenskomstforhandlinger tages alle ønsker/krav med. Det kan være generelle lønstigninger, flere seniordage, mere i pension, en form for avancement for de faggrupper, vi har taget ind til at løse delopgaver.
Så ja, man ser ud over egen næsetip. Men forhandlingsrammen har jo en vis størrelse og derfor bliver det en forhandling. Vi har også lavet en afvejning af vittigheden af de forskellige krav.


Men er det ikke bare at sætte fagforeningen ind som et ekstra chef-led? Sådan foregår det jo alle steder, hvor det så bare er chefen, der laver fordelingen og ikke fagforeningen og derefter chefen.


Nej. Det her er overenskomstforhandling. Ikke lokal lønforhandling. Overenskomsten på mit område forhandles med de øvrige parter i forhandlingsfællesskabet. Altså stort set alle faggrupper på sundhedsområdet.

Fagbevægelsen laver ikke en fordeling og arbejdsgiver laver ikke en fordeling efterfølgende. TR indsamler krav på den enkelte arbejdsplads. Disse krav overleveres til forhandlingsparterne i fagforeningen. Disse forhandlingspartnere sidder sammen med forhandlingsparterne fra de andre fagforeninger til forhandlinger med arbejdsgiver, som i dette tilfælde er danske regioner. Og så er det forhandlinger med krav fra begge sider, hvor man så skal nå til enighed. Kort fortalt.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Fagforening?

Indlægaf Planten » 13. okt 2017, 09:15

Dikus skrev:
Planten skrev:
Dikus skrev:
Planten skrev:
ajnaM skrev:
Falstria skrev:Kigger man udover det, om ens egne vilkår bedres, når man forhandler?

Altså et vilkår som det overhovedet at have et job afhænger jo af, hvad prisen for arbejdskraft er, uanset hvad et fagforbund synes og mener om alt muligt.

Jeg er ikke sikker på, jeg forstår, hvad du mener med 'egne vilkår'? :gruble:

Det er jeg også lidt nysgerrig på :)

Indenfor mit fag har vi flere forskellige grupperinger, som hver især har deres lønskala. Eller, det er samme skala, vi indplaceres bare forskelligt. Og så er der nye eller erfarne medarbejdere. Andre faggrupper, der er taget ind og derfor arbejder på vores overenskomst.
Da vi skulle lave kravindsamling til de kommende overenskomstforhandlinger tages alle ønsker/krav med. Det kan være generelle lønstigninger, flere seniordage, mere i pension, en form for avancement for de faggrupper, vi har taget ind til at løse delopgaver.
Så ja, man ser ud over egen næsetip. Men forhandlingsrammen har jo en vis størrelse og derfor bliver det en forhandling. Vi har også lavet en afvejning af vittigheden af de forskellige krav.


Men er det ikke bare at sætte fagforeningen ind som et ekstra chef-led? Sådan foregår det jo alle steder, hvor det så bare er chefen, der laver fordelingen og ikke fagforeningen og derefter chefen.


Nej. Det her er overenskomstforhandling. Ikke lokal lønforhandling. Overenskomsten på mit område forhandles med de øvrige parter i forhandlingsfællesskabet. Altså stort set alle faggrupper på sundhedsområdet.

Fagbevægelsen laver ikke en fordeling og arbejdsgiver laver ikke en fordeling efterfølgende. TR indsamler krav på den enkelte arbejdsplads. Disse krav overleveres til forhandlingsparterne i fagforeningen. Disse forhandlingspartnere sidder sammen med forhandlingsparterne fra de andre fagforeninger til forhandlinger med arbejdsgiver, som i dette tilfælde er danske regioner. Og så er det forhandlinger med krav fra begge sider, hvor man så skal nå til enighed. Kort fortalt.


Ahhhh jeg troede, du mente, du som TP forhandlede fordelingen af puljer.

Nej, vi indsamler "bare" de enkelte medlemmers krav.
0

Tilbage til "Livets forhold"