Fagforening?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Fagforening?

Indlægaf Planten » 12. okt 2017, 11:56

Denlilleglademy skrev:Generelt er lidt skeptisk ift mange fagforeningers metoder. Folk som opfører sig som flere beskriver i tråden med at ekskludere andre, det er simpelthen under al kritik.

Jeg tror ikke helt, jeg forstår, hvad du mener med dette? Hvem ekskluderer hvem? :)
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Fagforening?

Indlægaf Stars » 12. okt 2017, 12:03

Denlilleglademy skrev:
Rikke skrev:Jeg kan altså godt komme i tanke om suspekte metoder brugt af visse fagforeninger, det er slet ikke det. Men det er da en rådden arbejdsplads, hvis ansatte får rum og lov til at opføre sig sådan.


Jeg synes ikke man hører så meget om de sager mere i offentligt fora, men tænker hvad en arbejdsplads egentlig gør ved det? Eller fagforeningen som mobberne er i gør.

Husker jo at have læst om disse sager hvor det jo er reel mobning, udelukkelse og obstruktion af denne arbejde/mulighed for at abejde.


Altså ... arbejdsgiver skal vel indkalde mobberne til tjenstlig samtale (el. lign.) med en frist for at ændre adfærd. og i yderste konsekvens fyre mobberne.

Problemet med ham brandmanden/ambulanceføreren var vel også, at man ikke bare kan fyre hele bundtet - den enlige uorganiserede kunne drive brandstationen alene.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Fagforening?

Indlægaf Hunkat » 12. okt 2017, 12:06

Jeg er medlem af "min" fagforening. Jeg kan ikke selv forhandle løn og de TR'er vi har er bare benhårde. Jeg ville nok ikke være medlem hvis de "mobbede" ikke-medlemmer.
Vi har f.eks. en fin ordning med at elever har ret til vores TR uanset om de er medlemmer eller ej, netop fordi de kan komme i en presset situation hvor magtforholdet er meget skævt.

Vi er den del så fagforneingen har en lille klub hvor medlemmerne kan komme til middag, i zoo, hvad der nu bliver planlagt af klubben. Der er ikke-medlemmer ikke velkomne men medlemmer betaler også ekstra 25 kr for den klub så det er egentlig fair nok synes jeg.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Fagforening?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 12. okt 2017, 12:28

Denlilleglademy skrev:
Stars skrev:
Denlilleglademy skrev:
Rikke skrev:Jeg kan altså godt komme i tanke om suspekte metoder brugt af visse fagforeninger, det er slet ikke det. Men det er da en rådden arbejdsplads, hvis ansatte får rum og lov til at opføre sig sådan.


Jeg synes ikke man hører så meget om de sager mere i offentligt fora, men tænker hvad en arbejdsplads egentlig gør ved det? Eller fagforeningen som mobberne er i gør.

Husker jo at have læst om disse sager hvor det jo er reel mobning, udelukkelse og obstruktion af denne arbejde/mulighed for at abejde.


Altså ... arbejdsgiver skal vel indkalde mobberne til tjenstlig samtale (el. lign.) med en frist for at ændre adfærd. og i yderste konsekvens fyre mobberne.

Problemet med ham brandmanden/ambulanceføreren var vel også, at man ikke bare kan fyre hele bundtet - den enlige uorganiserede kunne drive brandstationen alene.


Men mon det sker reelt. Lige den sag du nævner siger mig ikke noget, kan ikke huske at have læst om den. Men husker noget med en fabrik hvor hele fabrikkens medarbejdere minus var i X fagforening og den sidste var i en gul. Det var vist noget med at de nedlagde arbejdet til han enten blev medlem eller sagde op. Det er jo helt crazy. Ville en arbejdsgiver så fyre en hel stab for en mands skyld, eller fyre vedkommende og ende med en sag? Som man aå videre kan sige at de gule vist ikke har så meget succes med. Ej jeg tænker det nok for langt, for jeg kan ikke huske det reelt og er ikke super meget inde i fagforeninger osv.

- altså jeg kan også huske helt skævt med fabrikken og at situationen ikke var aå grel, men altså.


Det her var sådan det var i min tidligere branche. Man hetzede simpelthen de kolleger der ikke var i den rigtige fagforening.
Min egen far oplevede en årelang hetzt og chikane både fra kolleger og selve fagforbundet, indtil han til sidst gav op og skiftede (han var ikke i en "gul", men bare i et andet forbund).
Jeg endte selv i samme fagforbund og oplevede kolleger og TR der pressede på mere end hvad jeg synes var okay, både overfor mig og andre der ikke var organiseret. En direkte hetz oplevede jeg dog ikke personligt.
Men det har bare giver mig et virkeligt dårligt indtryk af hele det her fagforeningscirkus, og jeg betragter ofte TR'ere og lignende som fanatiske.

Men nu skal det heller ikke være en kamp om hvad der er rigtigt og hvad der er forkert. Jeg kan sagtens forstå at folk ønsker en "forsikring", som fagforbundet kan være. Men man må også respektere at andre ikke ønsker at være en del af fællesskabet.
Senest rettet af NejJegErIkkeAsiat 12. okt 2017, 12:34, rettet i alt 2 gange.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Fagforening?

Indlægaf JoyNips » 12. okt 2017, 12:31

Jeg er i fagforening og jeg har det fint med, at folk der ikke er, forsøger sig alligevel. Synes desværre ofte, at det er folk, som ikke ved bedre og derfor ikke er i fagforening, der har mest brug for det og jeg under dem gerne at få hjælp.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Fagforening?

Indlægaf ajnaM » 12. okt 2017, 12:40

Fagforeningerne er jo ikke til individerne, men til fællesskabet. Det er ikke det, det enkelte medlem 'får ud af det', hvad enten der er tale om billige forsikringer eller juridisk hjælp, der er det primære. Det er en vigtig del, især den juridiske hjælp - men det er ikke i mine øjne fagbevægelsens væsentligste funktion.

Fagbevægelsen er sat i verden for at forhandle de spilleregler, vi agerer efter på arbejdsmarkedet. Barsel, løn, overarbejde, mulighed for at udføre sine opgaver på fagligt tilfredsstillende vis, ferie, fri under sygdom, ansættelsesvilkår, fri under ægtefællers eller børns sygdom etc. etc.... Det er fagbevægelsen, der står på lønmodtagers side, og var fagbevægelsen der ikke, havde vi ikke de vilkår på arbejdsmarkedet, vi har i dag.

Så når en kollega bliver udelukket fra det faglige fællesskab, fordi vedkommende ikke vil være medlem af en fagforening - eller er medlem af en ikke-overenskomstbærende, gul fagforening, så er det jo fordi, det går ud over de andre. Den enkelte nasser på det, de andre har været med til at kæmpe for - og det handler ikke kun om løn. Og ikke bare nasser vedkommende på de andres overenskomst, h*n er også medvirkende til at erodere selve det system, der er med til at holde arbejdsgiversiden i skak.



I øvrigt mener jeg, at fagbevægelsen selv har været medvirkende til udviklingen, og til stadighed er det, når de lokker nye medlemmer til med snak om forsikringer og medlemsfordele. De burde hellere slå på, at den store medlemsfordel er, at man skaffer gode vilkår på arbejdsmarkedet.
5
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Fagforening?

Indlægaf ajnaM » 12. okt 2017, 12:43

Jeg synes i øvrigt, fagforeningen bør tilbyde hjælp, hvis vedkommende melder sig ind. Jeg husker det som om, det er det, LLO gør? :gruble:

De skal helt sikkert ikke tilbyde hjælp gratis.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Fagforening?

Indlægaf Planten » 12. okt 2017, 12:46

Denlilleglademy skrev:
Planten skrev:
Denlilleglademy skrev:Generelt er lidt skeptisk ift mange fagforeningers metoder. Folk som opfører sig som flere beskriver i tråden med at ekskludere andre, det er simpelthen under al kritik.

Jeg tror ikke helt, jeg forstår, hvad du mener med dette? Hvem ekskluderer hvem? :)


Kollager medlem af fagforening A ekskluderer en kollega som er er medlem af fagforening B.

Det problem har vi så ikke hos os.

Jeg forstår ikke, at folk vælger en anden fagforening end den, der har forhandlingsretten på området.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Fagforening?

Indlægaf Akehurst2 » 12. okt 2017, 12:53

ajnaM skrev:Så når en kollega bliver udelukket fra det faglige fællesskab, fordi vedkommende ikke vil være medlem af en fagforening - eller er medlem af en ikke-overenskomstbærende, gul fagforening, så er det jo fordi, det går ud over de andre. Den enkelte nasser på det, de andre har været med til at kæmpe for - og det handler ikke kun om løn. Og ikke bare nasser vedkommende på de andres overenskomst, h*n er også medvirkende til at erodere selve det system, der er med til at holde arbejdsgiversiden i skak.


Men det er jo muligt, at den pågældende simpelthen ikke ønsker at støtte den overenskomstbærende fagforening, og det vil jeg ikke gøre mig til dommer over på den måde og kalde vedkommende en nasser. Vi har foreningsfrihed og det er en grundlæggende menneskrettighed, der skal respekteres.

Jeg ville fx have det utrolig svært med det erklærede socialdemokratiske fokus, flere fagforeninger gør sig til talsmand for, og aktivt støtter økonomisk. Det betyder ikke, at jeg ikke ser værdien i at være organiseret og også selv er det, men jeg forstår og respekterer dem, der vælger det fra.
1
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Fagforening?

Indlægaf ajnaM » 12. okt 2017, 13:02

Akehurst2 skrev:
ajnaM skrev:Så når en kollega bliver udelukket fra det faglige fællesskab, fordi vedkommende ikke vil være medlem af en fagforening - eller er medlem af en ikke-overenskomstbærende, gul fagforening, så er det jo fordi, det går ud over de andre. Den enkelte nasser på det, de andre har været med til at kæmpe for - og det handler ikke kun om løn. Og ikke bare nasser vedkommende på de andres overenskomst, h*n er også medvirkende til at erodere selve det system, der er med til at holde arbejdsgiversiden i skak.


Men det er jo muligt, at den pågældende simpelthen ikke ønsker at støtte den overenskomstbærende fagforening, og det vil jeg ikke gøre mig til dommer over på den måde og kalde vedkommende en nasser. Vi har foreningsfrihed og det er en grundlæggende menneskrettighed, der skal respekteres.

Jeg ville fx have det utrolig svært med det erklærede socialdemokratiske fokus, flere fagforeninger gør sig til talsmand for, og aktivt støtter økonomisk. Det betyder ikke, at jeg ikke ser værdien i at være organiseret og også selv er det, men jeg forstår og respekterer dem, der vælger det fra.


Jeg er enig i den sidste del. Mange fagforeninger har skudt sig selv i foden med deres partipolitiske afhængighed - den er jo helt åbenlyst ikke relevant længere. Den kontrakt har politikerne for længst brudt, og det er på høje tid, at fagbevægelsen får redefineret sig.

Men selve betydningen af en organiseret fagbevægelse kan ikke underdrives i et velfærdssamfund som vores. Den har ikke noget med partipolitik at gøre, men er en kæmpe fordel for det danske samfund - ikke kun for lønmodtagerne, men for erhvervslivet, økonomien og politikerne. For offentligt ansatte og privat ansatte.

Jeg er med på, at folk har foreningsfrihed, og også frihed til at fravælge foreninger, og jeg mener også, total ekskludering er en ret voldsom mekanisme. Men den tjener jo det formål at få (ofte nye) kollegaer til at forstå betydningen af at organisere sig.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Fagforening?

Indlægaf Stars » 12. okt 2017, 14:09

ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:
ajnaM skrev:Så når en kollega bliver udelukket fra det faglige fællesskab, fordi vedkommende ikke vil være medlem af en fagforening - eller er medlem af en ikke-overenskomstbærende, gul fagforening, så er det jo fordi, det går ud over de andre. Den enkelte nasser på det, de andre har været med til at kæmpe for - og det handler ikke kun om løn. Og ikke bare nasser vedkommende på de andres overenskomst, h*n er også medvirkende til at erodere selve det system, der er med til at holde arbejdsgiversiden i skak.


Men det er jo muligt, at den pågældende simpelthen ikke ønsker at støtte den overenskomstbærende fagforening, og det vil jeg ikke gøre mig til dommer over på den måde og kalde vedkommende en nasser. Vi har foreningsfrihed og det er en grundlæggende menneskrettighed, der skal respekteres.

Jeg ville fx have det utrolig svært med det erklærede socialdemokratiske fokus, flere fagforeninger gør sig til talsmand for, og aktivt støtter økonomisk. Det betyder ikke, at jeg ikke ser værdien i at være organiseret og også selv er det, men jeg forstår og respekterer dem, der vælger det fra.


Jeg er enig i den sidste del. Mange fagforeninger har skudt sig selv i foden med deres partipolitiske afhængighed - den er jo helt åbenlyst ikke relevant længere. Den kontrakt har politikerne for længst brudt, og det er på høje tid, at fagbevægelsen får redefineret sig.

Men selve betydningen af en organiseret fagbevægelse kan ikke underdrives i et velfærdssamfund som vores. Den har ikke noget med partipolitik at gøre, men er en kæmpe fordel for det danske samfund - ikke kun for lønmodtagerne, men for erhvervslivet, økonomien og politikerne. For offentligt ansatte og privat ansatte.

Jeg er med på, at folk har foreningsfrihed, og også frihed til at fravælge foreninger, og jeg mener også, total ekskludering er en ret voldsom mekanisme. Men den tjener jo det formål at få (ofte nye) kollegaer til at forstå betydningen af at organisere sig.


Jeg synes, det er virkelig usympatisk at udelukke folk fagligt eller socialt, fordi de ikke vil være medlem af en bestemt fagforening.

Selvfølgelig skal de ikke have adgang til fagforeningens goder - inklusiv TR's råd/vejledning/lønforhandling.

For min skyld behøvede de sådan set heller ikke være dækket af overenskomsten, hvis de ikke var medlem (ved godt, det ikke er en mulighed, som det er nu)
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Fagforening?

Indlægaf Tux » 12. okt 2017, 15:30

Planten skrev:
Denlilleglademy skrev:
Planten skrev:
Denlilleglademy skrev:Generelt er lidt skeptisk ift mange fagforeningers metoder. Folk som opfører sig som flere beskriver i tråden med at ekskludere andre, det er simpelthen under al kritik.

Jeg tror ikke helt, jeg forstår, hvad du mener med dette? Hvem ekskluderer hvem? :)


Kollager medlem af fagforening A ekskluderer en kollega som er er medlem af fagforening B.

Det problem har vi så ikke hos os.

Jeg forstår ikke, at folk vælger en anden fagforening end den, der har forhandlingsretten på området.

Jeg føler er større fællesskab med det fagområde jeg er uddannet inden for, frem for den branche jeg er i. Ærlig talt har jeg ikke så meget til fælles med 85% af mine kolleger, så størstedelen af mit kontigent ville gå til ting jeg ingen interesse har i.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Fagforening?

Indlægaf Planten » 12. okt 2017, 15:43

Tux skrev:
Planten skrev:
Denlilleglademy skrev:
Planten skrev:
Denlilleglademy skrev:Generelt er lidt skeptisk ift mange fagforeningers metoder. Folk som opfører sig som flere beskriver i tråden med at ekskludere andre, det er simpelthen under al kritik.

Jeg tror ikke helt, jeg forstår, hvad du mener med dette? Hvem ekskluderer hvem? :)


Kollager medlem af fagforening A ekskluderer en kollega som er er medlem af fagforening B.

Det problem har vi så ikke hos os.

Jeg forstår ikke, at folk vælger en anden fagforening end den, der har forhandlingsretten på området.

Jeg føler er større fællesskab med det fagområde jeg er uddannet inden for, frem for den branche jeg er i. Ærlig talt har jeg ikke så meget til fælles med 85% af mine kolleger, så størstedelen af mit kontigent ville gå til ting jeg ingen interesse har i.

Jamen er det så ikke den fagbevægelse, du er medlem af, der forhandler din løn? Jeg spørger af nysgerrighed, fordi man ikke rigtig kan bruge min uddannelse på andre felter. I hvert fald ikke nogen, hvor vi ikke har overenskomst.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Fagforening?

Indlægaf Tux » 12. okt 2017, 16:01

Planten skrev:
Tux skrev:
Planten skrev:
Denlilleglademy skrev:
Planten skrev:
Denlilleglademy skrev:Generelt er lidt skeptisk ift mange fagforeningers metoder. Folk som opfører sig som flere beskriver i tråden med at ekskludere andre, det er simpelthen under al kritik.

Jeg tror ikke helt, jeg forstår, hvad du mener med dette? Hvem ekskluderer hvem? :)


Kollager medlem af fagforening A ekskluderer en kollega som er er medlem af fagforening B.

Det problem har vi så ikke hos os.

Jeg forstår ikke, at folk vælger en anden fagforening end den, der har forhandlingsretten på området.

Jeg føler er større fællesskab med det fagområde jeg er uddannet inden for, frem for den branche jeg er i. Ærlig talt har jeg ikke så meget til fælles med 85% af mine kolleger, så størstedelen af mit kontigent ville gå til ting jeg ingen interesse har i.

Jamen er det så ikke den fagbevægelse, du er medlem af, der forhandler din løn? Jeg spørger af nysgerrighed, fordi man ikke rigtig kan bruge min uddannelse på andre felter. I hvert fald ikke nogen, hvor vi ikke har overenskomst.

Der forhandles kollektive lønstigninger for hele virksomheden via den fagforening jeg ikke er en del af. Historisk har der heller ikke været mange af '' min type '' i virksomheden, men vi bliver flere og flere fra forskellige faggrupper.

Faktisk bliver jeg lidt holdt tilbage af fagforeningens forhandlinger, da deres mål er at så lidt som muligt skal gå til individuelle lønstigninger, og min profil lægger op til en noget højere stigningstakt end andre..
Omvendt har vi en rigtig god overenskomst, så jeg klager ikke - men føler heller ikke at jeg har en moralsk forpligtelse til at melde mig ind i den gængse :)
1
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Fagforening?

Indlægaf twinkle » 12. okt 2017, 16:25

Jeg meldte mig troligt ind i Dansk Socialrådgiverforening da jeg begyndte på uddannelsen. To år inde i mit arbejdsliv og første arbejde gik jeg ned med stress - og der var ingen hjælp at hente. Vi havde ikke en gang en tillidsrepræsentant i min afdeling, men jeg kunne da snakke med en TR der sad i en helt anden afdeling med fuldstændigt anderledes arbejdsopgaver og arbejdsvilkår.

Så begyndt jeg at kigge på, hvad mit kontingent egentlig gik til, og jeg kunne vitterligt ikke få øje på det. Ingen i DS gav en skid for afdelingens arbejdsvilkår, på trods af flere stressrelaterede sygemeldinger. Og så meldte jeg mig ud i protest. Jeg tør dog ikke at stå uden fagforening, så pt. er jeg medlem af en gul fagforening.
Jeg vil ikke afvise at jeg på et tidspunkt melder mig ind i en “rigtig’ fagforening igen, men der skal andre boller på suppen hos DS før det bliver relevant.
1
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:

Tilbage til "Livets forhold"