Fagforening?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9013
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21827

Fagforening?

Indlægaf Purple Haze » 11. okt 2017, 13:06

Blev i spireret til et indlæg da jeg flere gange har læst om folk der opfordre andre til at opsøge hjælp i fagforening, selvom de ikke er medlemmer.

Hvis det var mig der var i en situation hvor jeg har brug for hjælp, og ikke var medlem, ville jeg selvfølgelig selv forsøge mig.

Men håber ærlig talt altid i sådanne situationer på at folk ikke får hjælp. Det er egentlig usympatisk at håbe på folk ikke får den hjælp de har behov for, men det er de jo selv ude om.

Jeg ser fagforeningerne som en blanding af en forsikring og et fælles socialt tiltag, hvor vi hjælper hinanden (gennem vores medlemskab) til at stå stærkere. Og når folk vælger det fra, så kan jeg ikke se hvorfor "vi" skal bruge tid og penge på dem, som faktisk er med til at svække sagen. Snyltere er det ord jeg kommer til at tænke på.

Har en veninde (og sikkert flere) der ikke er medlem af en fagforening. Hun har sat sig ind i hvad foreningerne gør/ikke gør for folk i vores felt og ser ikke at de gør noget for vores område, og derfor har hun ikke meldt sig ind - og det er fair nok. Hun er så heller ikke typen der vil komme med "hatten i hånden" hos fagforeningen, hvis hun skulle få brug for hjælp.

Hvordan har du det med fagforeningerne? Og er du medlem? Hvorfor/hvorfor ikke?
6
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Fagforening?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 11. okt 2017, 13:19

Jeg er ikke medlem, og jeg er enig med dig i at det virker snylter-agtigt at komme rendende når man så har brug for hjælp.

Jeg har valgt ikke selv at være medlem, da jeg ikke mener en fagforening kan gøre noget jeg ikke selv kan klare. Tvært imod. Min fagforening ville ikke kunne forhandle den løn jeg sidder med i dag.
Og hvis mine arbejdsforhold ikke levede op til mine forventninger, så ville jeg ikke lade en fagforening kæmpe for mig. Jeg ville kæmpe selv eller finde et andet job. Nok mest sandsynligt det sidste.
Jeg har ikke savnet en fagforening og i de mange år hvor jeg var tvunget ind, havde jeg aldrig brug for det (på nær en enkelt gang som lærling). Det var ren udgift.

Men den her debat har været oppe før, og fagforeningsfanatikerne vil altid begynde på deres snak om solidaritet osv. Det er en diskussion som folk sjældent kan blive enige om, for enten er man for eller så er man imod.
Jeg har været modstander siden jeg som håndværker blev tvunget ind i fagforbundet, og ikke fik den hjælp som jeg så forventede. Sidenhen har jeg postet utallige tusinde kroner i det samme forbund, fordi det er det eneste "tilladte" forbund i den branche...selvom der, så vidt jeg husker, er frit fagforeningsvalg i EU.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Fagforening?

Indlægaf Rapfisk » 11. okt 2017, 13:24

Jeg stoler egentlig på, at min fagforening har en fornuftig tilgang, hvor man generelt afviser at hjælpe dem, der har spekuleret i ikke at være medlem, men tager sager, som kan være principielle for alle, selv om initiativet kommer fra et ikke-medlem.

Derudover kan jeg godt forstå din tankegang. I forhold til rådgivning er det virkelig noget rod, hvis folk får det indtryk, at man bare kan melde sig ind og få fagforeningen til at tage éns sag, hvis uheldet er ude. På den måde ER fagforening også en slags forsikring og et fællesskab, hvor fællesskabet er mere end summen af medlemmer.

Edit: Jeg er statsansat akademiker (fuldmægtig), og jeg ville egentlig helst selv tage ansvar for mine vilkår, men det er nu engang ikke sådan, systemet er bygget op. Jeg har fx ikke mulighed for at forhandle løn selv. Derudover er jeg egentlig mest medlem for godernes skyld: Gå-hjem-møder, kurser og lignende.
Senest rettet af Rapfisk 11. okt 2017, 13:44, rettet i alt 1 gang.
6
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14703
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Fagforening?

Indlægaf sigge » 11. okt 2017, 13:36

Jeg ser det egentlig også mest som en "forsikring", og så benytter jeg mig ligesom Rapfisk af goderne. Min fagforening har også en del sociale arrangementer foruden de fagrelevante. Og så har jeg en enkelt gang brugt dem til at læse en ansættelseskontrakt igennem, da jeg fik job i Grønland.

Min fagforening har ingen overenskomst på det private område, det er udelukkende for offentligt ansatte. Men min arbejdsplads følger mere eller mindre den offentlige overenskomst, og så kan vi selv forhandle derudover (men der er ikke meget plads til forhandling).

Jeg har nok også en eller anden underliggende opfattelse af, at man da bare er medlem af en fagforening. Punktum. Om det er solidaritet eller hvad, ved jeg ikke, jeg har ikke tænkt nærmere over det.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Fagforening?

Indlægaf Sophies-mor » 11. okt 2017, 13:41

sigge skrev:Jeg ser det egentlig også mest som en "forsikring", og så benytter jeg mig ligesom Rapfisk af goderne. Min fagforening har også en del sociale arrangementer foruden de fagrelevante. Og så har jeg en enkelt gang brugt dem til at læse en ansættelseskontrakt igennem, da jeg fik job i Grønland.

Min fagforening har ingen overenskomst på det private område, det er udelukkende for offentligt ansatte. Men min arbejdsplads følger mere eller mindre den offentlige overenskomst, og så kan vi selv forhandle derudover (men der er ikke meget plads til forhandling).

[b]Jeg har nok også en eller anden underliggende opfattelse af, at man da bare er medlem af en fagforening. Punktum.[/b] Om det er solidaritet eller hvad, ved jeg ikke, jeg har ikke tænkt nærmere over det.

Dette.
Jeg tør slet ikke lade være. Og så er man samtidig medlem af en ordentlig fagforening, ikke de "gule"...
Har oplevet nogle vitterligt stå med håret i postkassen, både som helt uden fagforening med en uberettiget fyring og som værende medlem af en "gul" fagforening, der ved indmeldelsen lovede, at "vi garanterer" og så i det konkrete tilfælde ikke kunne gøre noget som helst, da vedkommendes fagforening var "gul" og vedkommendes arbejdsplads var overenskomstreguleret af en "rigtig" fagforening, hvor X stod helt udenfor.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Sloejfen
Indlæg: 139
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:52
Kort karma: 29
Geografisk sted: København SV
Likede indlæg: 266

Re: Fagforening?

Indlægaf Sloejfen » 11. okt 2017, 13:42

Jeg er medlem af mit fags fagforening tiltrods for at jeg ikke synes de som overordnet organisation gør det særligt godt.
Har dog for nyligt brugt min fællestillidsrepræsentant da jeg skulle forhandle løn i en ny og noget atypisk stilling. Hun var knaldgod og fik det vi ville forhandlet hjem.
Det er eneste gang jeg har haft brug for dem, men var imponeret over hvor hurtig og god hjælp jeg fik.

Jeg giver ikke to potter pis for folk som først melder sig ind når lokummet brænder. Enten tror man på fagforeningstanken/ønsker mulig hjælp ved behov eller holder sig væk.

Synes det er så fint hvis folk ikke ønsker at være medlem - det er hver persons egen sag.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Fagforening?

Indlægaf Rapfisk » 11. okt 2017, 13:46

Sloejfen skrev:Synes det er så fint hvis folk ikke ønsker at være medlem - det er hver persons egen sag.

Enig. Den dér sociale ekslusion af ikke-medlemmer, der finder sted på nogle arbejdspladser, synes jeg er SÅ usympatisk. Jeg ville nok melde mig ud i trods.
4
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14703
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Fagforening?

Indlægaf sigge » 11. okt 2017, 14:52

Rapfisk skrev:
Sloejfen skrev:Synes det er så fint hvis folk ikke ønsker at være medlem - det er hver persons egen sag.

Enig. Den dér sociale ekslusion af ikke-medlemmer, der finder sted på nogle arbejdspladser, synes jeg er SÅ usympatisk. Jeg ville nok melde mig ud i trods.


Åh ja, det er virkelig en usympatisk ting ved nogle fagforeninger. Sådan var det på en af mine tidligere arbejdspladser, hvor de timelønnede, som var medlem af en af de "gamle/røde" fagforeninger nægtede at spise frokost sammen med dem, som var medlem af en gul. :sarkasme:

Jeg ved ikke, om det er så udbredt i de mere "akademiske" fagforeninger? Det er i hvert fald ikke noget, jeg nogensinde har diskuteret med mine kolleger, men vi har jo så heller ikke en overenskomst, som andre evt. "kunne nasse på".
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9013
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21827

Re: Fagforening?

Indlægaf Purple Haze » 11. okt 2017, 14:58

sigge skrev:
Rapfisk skrev:
Sloejfen skrev:Synes det er så fint hvis folk ikke ønsker at være medlem - det er hver persons egen sag.

Enig. Den dér sociale ekslusion af ikke-medlemmer, der finder sted på nogle arbejdspladser, synes jeg er SÅ usympatisk. Jeg ville nok melde mig ud i trods.


Åh ja, det er virkelig en usympatisk ting ved nogle fagforeninger. Sådan var det på en af mine tidligere arbejdspladser, hvor de timelønnede, som var medlem af en af de "gamle/røde" fagforeninger nægtede at spise frokost sammen med dem, som var medlem af en gul. :sarkasme:

Jeg ved ikke, om det er så udbredt i de mere "akademiske" fagforeninger? Det er i hvert fald ikke noget, jeg nogensinde har diskuteret med mine kolleger, men vi har jo så heller ikke en overenskomst, som andre evt. "kunne nasse på".


Sådan er det ikke hos os, ved intet om om mine kolleger er medlem af en fagforening.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Fagforening?

Indlægaf Akehurst2 » 11. okt 2017, 15:03

sigge skrev:
Rapfisk skrev:
Sloejfen skrev:Synes det er så fint hvis folk ikke ønsker at være medlem - det er hver persons egen sag.

Enig. Den dér sociale ekslusion af ikke-medlemmer, der finder sted på nogle arbejdspladser, synes jeg er SÅ usympatisk. Jeg ville nok melde mig ud i trods.


Åh ja, det er virkelig en usympatisk ting ved nogle fagforeninger. Sådan var det på en af mine tidligere arbejdspladser, hvor de timelønnede, som var medlem af en af de "gamle/røde" fagforeninger nægtede at spise frokost sammen med dem, som var medlem af en gul. :sarkasme:

Jeg ved ikke, om det er så udbredt i de mere "akademiske" fagforeninger? Det er i hvert fald ikke noget, jeg nogensinde har diskuteret med mine kolleger, men vi har jo så heller ikke en overenskomst, som andre evt. "kunne nasse på".


Har en enkelt gang oplevet en relativt nytiltrådt djøf-kollega, der sagde "nå, så ham taler vi ikke med" om en anden kollega, der åbent sagde, at han ikke var i fagforening, og han fik at vide af mig omgående, at sådan fungerede det ikke på den arbejdsplads, og så hørte jeg ikke en lyd senere. Han var noget oppe i årene, og jeg har aldrig oplevet det hos andre.
0
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Fagforening?

Indlægaf Orchidea » 11. okt 2017, 15:28

Jeg har det på samme måde som dig TS.

Jeg er medlem af DSR både som en forsikring men absolut også grundet det solidariske aspekt. Det er nu også en fagforening der er ret så synlig på arbejdspladsen og som tydeligt arbejder for sine medlemmer.

Jeg mener ikke at ikke-medlemmer skal ekskludederes fra det sociale fællesskab på arbejdspladsen eller at de skal presses til at melde sig ind. Det må folk heldigvis selv bestemme, men jeg synes også det er snylteragtigt at "komme rendende" når behovet pludselig opstår.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9511
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 993
Likede indlæg: 26582

Re: Fagforening?

Indlægaf Santa » 11. okt 2017, 16:43

Orchidea skrev:Jeg har det på samme måde som dig TS.

Jeg er medlem af DSR både som en forsikring men absolut også grundet det solidariske aspekt. Det er nu også en fagforening der er ret så synlig på arbejdspladsen og som tydeligt arbejder for sine medlemmer.

Jeg mener ikke at ikke-medlemmer skal ekskludederes fra det sociale fællesskab på arbejdspladsen eller at de skal presses til at melde sig ind. Det må folk heldigvis selv bestemme, men jeg synes også det er snylteragtigt at "komme rendende" når behovet pludselig opstår.

Jeg hapser det her indlæg, og skifter DSR ud med DLF, det er den eneste ændring jeg har brug for!

Men jeg kan tilføje at jeg er TR og kredsstyrelsesmedlem, og derfor naturligt stor tilhænger af fagforeningerne og deres arbejde for alle de goder og rettigheder, som findes på det danske arbejdsmarked.
Jeg bliver chokeret hver gang jeg møder unge mennesker, der tror at barsel, løn under sygdom m.m. er noget, som staten har fikset for os. Eller når folk ikke ved at A-kasse og fagforening er to forskellige ting, og at det ikke er nok at være medlem af den ene af dem (den billigste!).
4
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Fagforening?

Indlægaf Planten » 12. okt 2017, 08:39

Jeg er medlem og har været det siden et år inde i min uddannelse. Jeg er derudover TR og regionsbestyrelsesmedlem, og jeg ved hvem af mine kolleger, der er medlem. Ikke-medlemmerne på min arbejdsplads inviterer jeg ikke til møder, som jeg holder på baggrund af noget fagforeningsmæssigt og jeg hjælper dem ikke ved fx at være bisidder ved svære samtaler. Jeg ved at min regionsformand spørger om cpr nr ved henvendelse og dermed tjekker om folk er medlemmer.

Jeg ved, at der i andre fagforeninger har været tilfælde, hvor Ikke-medlemmer har forsøgt at komme med til faglige arrangementer arrangeret af fagforeningen. Det synes jeg er noget svineri. Jeg forsøger fx ikke selv at få penge ud af en forsikring, jeg ikke er medlem af.
2
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Fagforening?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 12. okt 2017, 08:58

Rikke skrev:
Denlilleglademy skrev:Jeg er ikke medlem af en fagforening, jeg er studerende, Planlægger at blive selvstændig efterfølgende og har ikke behovet for en fagforening. Der er flere ting i fremtiden for vores familie de næste 3-4-5 år som gør at det også er unødvendigt.

Generelt er lidt skeptisk ift mange fagforeningers metoder. Folk som opfører sig som flere beskriver i tråden med at ekskludere andre, det er simpelthen under al kritik.

Jeg er helt enig med trådstarter i at det er fesent at man ikke er medlem, kommer i problemer og SÅ vil man være medlem og have hjælp.

Sådan er gamet jo, meld dig ind eller lad og lev med de konsekvenser det evt kan have.

Jeg synes det siger mere om en rådden kultur på arbejdspladsen, end om fagforeningernes metoder.


Det er vel en kombination. Fagforeningerne har da et ansvar i at klæde sine repræsentanter ordentligt på, og fortælle dem hvad der er i orden og hvad der ikke er, før de bliver sluppet løs på arbejdspladserne.
Men ja, arbejdsgiveren skal selvfølgelig også markere sig, hvis der er problemer med ekskluderinger eller lignende. Ofte tror jeg bare arbejdsgiverne er bange for at blande sig, fordi der hurtigt kan piskes en stemning op.
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Fagforening?

Indlægaf Ficus » 12. okt 2017, 09:26

Jeg er medlem af den fagforening der sidder på mit område, blev det i foråret, faktisk på opfordringer herfra, da jeg forudså at kunne komme i knibe på min arbejdsplads.
Et par måneder senere begyndte de forudsete problemer at rulle og jeg kontaktede fagforeningen, som ved hver kontakt sagde at det mit arbejde gjorde helt sikkert var ulovligt, jeg havde krav på blabla, hvis jeg lige kunne indsende de her papirer så havde vi en sag, mit arbejde skulle bare ned med nakken osv osv.
Sendte alt hvad jeg havde og der skete ingenting. Fik 2000 i løn en måned, 500 kr den næste og så endte det med at min kæreste(arbejder i finans med revision) og jeg gennemgik mine lønsedler og al andet papirdokumentation, sms'er og emails og noterede alt. Det sendte jeg ind til fagforening og jeg sendte det til min arbejdsplads. FF vendte aldrig tilbage, mit arbejde vendte tilbage med noget helt sort og jeg skrev tilbage og stod fast ved vores tal. Til sidst fik jeg de 5 månedslønninger som de havde snydt mig for udbetalt i en omgang, plus de fik styr på deres indberetninger til Udbetaling DK og jeg fandt ud af at jeg havde 14 ugers fuldt betalt barsel, som jeg er på nu.

Kunne ærlig talt ikke bruge fagforening til en pind og jeg har meldt mig ud igen. 8*440 kr lige ud af vinduet. Det er kun en god forsikring, hvis der også er noget handling bag.
Har været til et enkelt foredrag derinde, som var spild af tid, fordi det var alle 4 meget store afdelinger/faggrupper slået sammen og de to der holdt det, kunne kun svare på spørgsmål fra 2 af grupperne, hvoraf der ikke var en eneste fra den ene gruppe og langt de fleste var fra fagforeningens største gruppe, som der ikke var nogen mand fra :stoned:

Når jeg engang er færdiguddannet, så ved jeg at det fag har en god fagforening, med ret relevante kurser, videreuddannelser og andet som er brugbart. Så når jeg studerer igen, melder jeg mig ind der. For jeg tænker det som en god forsikring og vil gerne være medlem.
0

Tilbage til "Livets forhold"