Skal jeg bare give efter?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Skal jeg bare give efter?

Indlægaf IrmaPigen » 18. sep 2017, 07:10

WTF.

Ingen tvivl om din mor ikke er normal på det her punkt. Om hun har diagnoser skal jeg ikke kunne udtale mig om.

Men du er en voksen kvinde. Og du skal kunne leve dit liv uden konstant at skulle stå til regnskab over for hende i forhold til din færden.

Jeg ville seriøst blive skør af det der. Jeg synes du skal sige fra. Og så må du sige til din mor hun må søge hjælp for at lære at håndtere det.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Skal jeg bare give efter?

Indlægaf Zombie » 18. sep 2017, 09:20

Sig nej. Stop for at give besked, når du er kommet hjem. Hvis din mor så går i panik, er det tydeligt at hun skal have hjælp. Men når du hjælper hende med at arbejde rundt om angsten fremfor at lære at håndtere den, sidder I begge to fast.

Jeg ved, du mente det godt, men du har gjort hende afhængig af den hjemkomst-besked. Det er blevet hendes sutteklud og derfor skriver hun også tidligere selvom I har en anden aftale, fordi suttekluden jo virker så godt.

Det et næsten helt enabler- agtigt og jeg frygter, du uforvarende er med til at fastholde din mor i sit mønster, fordi hun nu er helt afhængig af din besked, fremfor at håndtere sin angst selv.
Så sidder hun der og vrider hænder, og venter på en besked eller et opkald - det er heller ikke en værdig tilværelse.

Det skal stoppe, nu, og hun skal have hjælp. Ikke gennem beskeder, men fra en læge, evt. medicin.
7
aka Forbies

:gammel:
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Skal jeg bare give efter?

Indlægaf JoyNips » 18. sep 2017, 09:49

Har min mor og jeg set hinanden giver vi altid besked når vi er hjemme. Det synes jeg er helt almindeligt. Men jeg synes bestemt ikke, at du skal stå til ansvar for hvor du er hvornår og give din mor besked om aftaler, hun slet ikke er en del af. Du skal da kunne leve dit liv uden at din mor ved alt.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Utilregnelig
Indlæg: 201
Tilmeldt: 12. aug 2015, 01:20
Kort karma: 64
Likede indlæg: 420

Re: Skal jeg bare give efter?

Indlægaf Utilregnelig » 18. sep 2017, 11:28

Jeg har selv en mor med angst, så jeg kan desværre sætte mig fuldstændig ind i mange af de ting, du tumler med. Og jeg kan læse ud fra nogle af de andre debattørers svar, at man virkelig ikke kan sætte sig ind i, hvordan det er, hvis man ikke selv har været der. Ja, det bedste ville være at sætte foden i jorden og sige "Det der vil jeg bare ikke være med til", men det er slet ikke så simpelt. Gør man det, bliver man nemlig overmandet af dårlig samvittighed og frygten for, om man måske derigennem er med til at gøre sin mor endnu mere syg. Det er frygteligt at have en andens helbred hvilende på sine skuldre på den måde.

Min mor har selv været slem mht. "hjemkomstbeskeder". Efter jeg er flyttet til en anden landsdel er det dog blevet bedre, men stadig ikke helt godt. Hun vil altid have, jeg skriver, når er jeg kommet hjem efter at have besøgt hende, og ikke på den der "Det ville være rart, hvis du gad skrive, men det er også okay, hvis du glemmer det". På den angstfyldte, altopslugende måde. Det lægger også et pres på mig - og på dig, når det kommer til din mor - og jeg stresser nærmest over den besked hver gang. For tænk nu, hvis jeg glemmer at sende den? Så kan jeg sidde i de fem timer, turen tager, og tænke på, at jeg skal huske at sende den besked. Og hvis jeg så glemmer det, går min mor helt bananas, fordi hun jo forventer besked - præcis ligesom din mor gør. Beskeden ender på den måde med bare at være mere benzin på angstbålet i stedet for at være beroligende, som de jo har tænkt, den vil være.
Derfor er jeg - i sidste ende - enig i, hvad de fleste andre råder dig til herinde. I er nødt til at få stoppet de beskeder. Hun skal ikke bruge dem og dig som sutteklud. Men den afvænning sker ikke bare fra dag til dag - den kommer til at tage laaang tid, og der vil komme til at være relapses på vejen. På mange måder er det ganske meget det samme som en alkoholafvænning, og hele det forløb synes jeg, du og din mor skal snakke om. I stedet for at sige ja til at sende beskederne, skal I have en dialog om, hvad der kommer til at ske, og hvad det optimale for jer begge vil være i fremtiden. Snak med din mor om, hvordan hun gerne vil tænke, når hun ved, du er ude. Snak om, hvordan du gerne vil kunne tage steder hen uden at være under konstant "opsyn". Snak om, hvordan I kan komme hen til det punkt. I skal selvfølgelig have en professionel ind over, men mange af tingene kan I godt snakke om bare jer to.

Til sidst - stort kram til dig! :kys: Du gør det virkelig godt.
7
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Skal jeg bare give efter?

Indlægaf Juki » 11. okt 2017, 01:46

Hvordan går det, Moxy?

Jeg kan ikke finde ud af at tagge, måske en anden kan hjælpe?
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6486
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Re: Skal jeg bare give efter?

Indlægaf Mangoness » 11. okt 2017, 07:37

Juki skrev:Hvordan går det, Moxy?

Jeg kan ikke finde ud af at tagge, måske en anden kan hjælpe?


Jeg ved ikke, hvordan man tagger, men jeg tror, at det er sådan her :gruble:

Moxy-lady skrev:
[...]
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24404

Re: Skal jeg bare give efter?

Indlægaf Moxy-lady » 11. okt 2017, 21:29

Ah, havde ikke set at deer var skrevet, mere i tråden, efter mit, sidste indlæg. Jeg er på vej i seng nu, og vil gerne vente til jeg kommer på fra en PC så jeg kan svare mere uddybende :-)
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24404

Re: Skal jeg bare give efter?

Indlægaf Moxy-lady » 11. okt 2017, 21:30

Ny telefon = nyt tastatur= random kommaer :D
0
My world 12-10-18 :lun:

Tilbage til "Livets forhold"