Børneinstitutioner, opråb

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Børneinstitutioner, opråb

Indlægaf Slettet bruger » 8. sep 2017, 17:05

Mette skrev:Jeg ville hade det! Tanken er god. Og børnene ville sikkert have det SÅ dejligt. Men shit, hvor ville jeg dø langsomt. Eller i hvert fald blive skilt og håbe at manden fik børnene. Elsker dem overalt på jorden, men er ret vild med at "have fri" når jeg er på job, og have en fridag for mig selv en gang i mellem :)


Jeg tror jeg ville være ret glad for det, og jeg tror det ville være sundt for mange at tage halvandet år væk fra arbejdsmarkedet og fokusere på noget andet. Når børnene er 3-4 år, er børnehaven et alle tiders sted, så er de klar til at være sociale og være væk fra forældrene. Men vuggestuerne er jo i bund og grund et ideologisk projekt, kvinderne væk fra kødgryderne og alt det, det gør ikke noget specielt godt for børnene. Hvis det så oven i købet skal koste en formue, hvad er så pointen?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Børneinstitutioner, opråb

Indlægaf Slettet bruger » 8. sep 2017, 17:38

Mistermor skrev:De sidste års besparelser har skåret for meget ind til benet. Men vuggestuen i sig selv er en fantastisk ide og mulighed for, at alle børn kan udvikle sig optimalt. Uanset sociale forhold.


14.000,- pr. barn er ikke skåret ind til benet, det er mange penge.
0
Mette
Indlæg: 1285
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1847

Re: Børneinstitutioner, opråb

Indlægaf Mette » 8. sep 2017, 17:51

abcd skrev:
Mette skrev:Jeg ville hade det! Tanken er god. Og børnene ville sikkert have det SÅ dejligt. Men shit, hvor ville jeg dø langsomt. Eller i hvert fald blive skilt og håbe at manden fik børnene. Elsker dem overalt på jorden, men er ret vild med at "have fri" når jeg er på job, og have en fridag for mig selv en gang i mellem :)


Jeg tror jeg ville være ret glad for det, og jeg tror det ville være sundt for mange at tage halvandet år væk fra arbejdsmarkedet og fokusere på noget andet. Når børnene er 3-4 år, er børnehaven et alle tiders sted, så er de klar til at være sociale og være væk fra forældrene. Men vuggestuerne er jo i bund og grund et ideologisk projekt, kvinderne væk fra kødgryderne og alt det, det gør ikke noget specielt godt for børnene. Hvis det så oven i købet skal koste en formue, hvad er så pointen?

Jeg har begge gange gået hjemme 1 år med børnene og været væk 15 mdr fra arbejdsmarkedet x 2. Det synes jeg allerede er meget. Kan slet ikke forstille mig, at jeg skulle være hjemme 3 år :)
En god ordning ville være, at man kunne gå kraftigt ned i tid og ungerne kun skulle afsted 2-3 gange om ugen. Og man havde fri når børnene var syge!
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Børneinstitutioner, opråb

Indlægaf ajnaM » 8. sep 2017, 18:09

abcd skrev:
ajnaM skrev:Det er en kommunal grund, men huslejen er jo stadig høj. Der er alle mulige reguleringer inde over, hvad kommunen skal tage for det.

Og hos os er der så, bare for at tage et eksempel fra virkeligheden, blevet renoveret og bygget til. Noget kommunen har sat i gang - men når så børnetallet er faldet igen, og byggeriet er trukket ud, så er det ikke kommunen, men institutionen, der står med regningen, fordi den er selvejende. Og så står man med et enormt efterslæb i budgetterne, som kun kan tages ét sted fra - ved at skære på personalet og sætte normeringerne op.


Det kunne være interessant hvis man kunne finde regnskaber for børnehaver og vuggestuer. Jeg kan desværre ikke finde noget på Google.

Jeg er skeptisk over for at løsningen bare er flere penge. Jeg synes 14.000,- pr. barn i forvejen er en del penge. Hvis det bliver ret meget dyrere, så bliver det billigere for samfundet at en af forældrene bare går hjemme i vuggestueårene. Sådan er det ofte i forvejen, mange betaler ikke 14.000 - 3.500 = 10.500,- om måneden i kommuneskat. Det skal man vel tjene omkring 50.000,- om måneden for at gøre.


Jeg har set regnskabet for vores institution, og det er ikke lønninger til pædagogerne, der ser mest iøjnefaldende ud. Det er ledelseslønninger, klyngeadministration og drift - husleje, renoveringsomkostninger, udgifter til køkkenpersonale, rengøringspersonale, pedel og alt det der.

Inklusive i udgifterne per barn er også administrationsomkostningerne i kommunen. I øvrigt er det et gennemsnit, og der er stor forskel. Yngre børn er dyrere, og så er der mange udgifter til specialbørn.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Børneinstitutioner, opråb

Indlægaf ajnaM » 8. sep 2017, 18:14

abcd skrev:
Mistermor skrev:Så vidt jeg ved, er der loft over, hvor høj en procentdel forældrebetalingen må udgøre. Dvs at driften koster langt mere end de penge, forældrene betaler. ( det har været 30% for mange år siden, men jeg har ikke fulgt med i udviklingen)


Ja, loftet er 25%. Og egenbetalingen i København er 3.500,-. Så pladsen koster mindst 4 * 3.500 = 14.000,-. Og hvis driften skal have væsentligt flere penge end det, vil jeg stille spørgsmålstegn ved om det overhovedet er en god idé med vuggestuer, skulle den ene forælder så ikke hellere blive hjemme og passe barnet? Evt. med et skattefrit tilskud til egenpasning på f.eks. 5.000,- om måneden fra kommunen. Det ville sikkert give ligestillingsproblemer med at det primært var kvinderne der gik hjemme, men det kunne man måske løse ved at gøre tilskuddet afhængigt af at hver forælder tog omtrent halvdelen af vuggestue-tiden (selvfølgelig med en særlig ordning for enlige forældre).


Man kunne sagtens argumentere for en model, hvor flere var hjemmegående. Flere kommuner har hjemmepasningsordninger, men tilskuddet er meget lille - også væsentligt mindre end 5000 skattefrit. Jeg undersøgte det på et tidspunkt og husker det som, at det var 7.500 før skat, og så skulle man betale 3500 til kommunen for at få lov at passe sit eget barn. :stoned: Men der er også forskel på ordningerne - måske det er bedre andre steder i landet.

De fleste steder har dog fjernet ordningerne igen, primært af hensyn til integrationen. Blandt andet i København. Man ønsker ikke at lade indvandrerkvinderne gå hjemme med børnene.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Børneinstitutioner, opråb

Indlægaf Slettet bruger » 8. sep 2017, 18:15

Sikke da en trist tråd, jeg synes vi skal smide flere penge i børnehaverne.
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Børneinstitutioner, opråb

Indlægaf ajnaM » 8. sep 2017, 18:18

Nu har jeg lige kort kigget på kommunernes udgifter til daginstitutioner.

I 2013 var gennemsnitsudgiften omkring 11.000 om måneden for et vuggestuebarn og 6.000 for et børnehavebarn. De kommuner, der har størst udgifter, er omkring storbyerne, hvor udgifterne til drift er størst. Dagplejeudgifterne er nogenlunde det samme som vuggestueudgiften.

Udgifterne er faldet i løbet af de seneste år.




Og i forhold til at lade folk gå hjemme, ville vi jo ikke bare miste deres kommunalskat, men også sænke forbruget og produktiviteten og alt muligt andet, klogere folk end mig ved meget mere om. :D Men det er ikke så enkelt et regnestykke, at fordi det koster mange penge at have børn i institution, er det mere rentabelt at lade forældrene gå hjemme.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Børneinstitutioner, opråb

Indlægaf Slettet bruger » 8. sep 2017, 18:25

Mistermor skrev:
abcd skrev:
14.000,- pr. barn er ikke skåret ind til benet, det er mange penge.


Jeg har ikke forstand eller viden til at kunne forklare, hvordan det er blevet sådan. Men i praksis er der sparet på daginstitutioner gang på gang, siden jeg startede i branchen.

Jeg ved ikke, hvordan de beregner driften på området, men jeg ved med bestemthed, at man ikke kan foretage sig de samme ting.
Da jeg startede, ganske vist i børnehave, men princippet er det samme, i 80´erne, var vi mere personale til samme antal børn, vi kunne få vikar på ved sygdom, vi havde råd til at tage på udflugter, og vi købte faktisk temmelig meget legetøj. Jeg har oplevet, at vi i december bare brændte masser af penge af på legetøj, fordi vi skulle bruge hele budgettet ud, for ellers ville byrådet jo ikke give os lige så mange penge året efter. Vi fik aldrig afbrudt vores pauser, - for selv når halvdelen holdt pause, var der nok til både at bemande legepladsen og gå fra til tøjskift eller plasterpåsættelse.

Det eneste, jeg kan komme i tanke om, som vi ikke brugte penge på, var kurser/udvikling.

Dengang havde man stuer, derfor er det lidt svært at gennemskue normeringen, men den kan man måske google sig til. Den første stue jeg arbejdede på i ca. 82 var vi en hel og en halv tids pædagog og det samme medhjælper til 20 børn!

I min sidste ansættelse var jeg alene med en førskolegruppe på ca. 12 stk... Men det var jo åbent plan, så det var kun i aktiviteter og til spisning, at jeg fysisk sad med dem. Ellers var det på det psykiske plan, at jeg stod med ansvaret for deres udvikling, forældresamtaler osv. Men resten af huset var også presset. Vi holdt nærmest aldrig en uafbrudt pause. For der var ikke personale nok til at bemande toilettet, så når nogen var fææærdig eller skulle have skiftet tøj, måtte vi afbryde pausen.

Det undrer mig, hvis det bare er forkert anvendelse af penge, der skulle kunne gøre sådan en forskel.


Hvis jeg har 2 vuggestuebørn, så koster de 28.000,- at få passet for kommunen. For 28.000,- om måneden kan jeg jo hyre en person til at passe mine børn i mit eget hjem. Min helt egen børnepasser med en normering på 2 børn pr. voksen. Jeg kan nok ikke ligefrem få en pædagog for 28.000,- om måneden, men hvis jeg slår mig sammen med naboen som har et enkelt barn, er vi oppe på 42.000,-, og så kan jeg vel godt. Så virker det voldsomt at 14.000,- pr. barn ikke skulle være nok i kommunen til at sikre bare en normering på 4 børn pr. voksen, der må være et eller andet galt som ikke er et pengeproblem.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15372
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Børneinstitutioner, opråb

Indlægaf Delfin » 8. sep 2017, 18:53

Tamara skrev:
Forældrenet hos os opdateres max 1 gang hver 4-5 uge med text/billeder, så det er ikke alle steder, at det prioteres.

Åbningstiden ml kl 7 og 8 og kl 16.30 og 17 dækkes i øvrigt af 1 ansat. Der er normeret til 60 børn.

Der ses nærmest skævt til dem, der kommer 16.45. Folk springer afsted ud af døren. Er morgenpædagogen syg, så kommer man til at vente. Vi har en gang haft brug for at aflevere 7.15. Pædagogen med mødetid kl. 8 kom 7.45. Lederen havde ferie ellers har hun vist dækket de huller.

Jeg nægter pure, at mit barn er tilstede på de vilkår (hvilket jo er en selvforstærkende virkning, hvis nok forældre har det sådan - og agerer på det). Jeg vælger bevist, at vores barn er tilstede, hvor personalesituationen er bedst og dét er ret let at aflæse.

Der er vist bare ingen ressourcer at gøre med. Lederen har i øvrigt lige sagt op og nej, det ser bestemt ikke bedre ud i bydelens øvrige institutioner.
En af de rigtig store vuggestuer/børnehaver 250 meter fra vores bh møder to ansatte til en normering 275 (!) børn til kl 8. De er i en slags 'café til 'dagen starter kl 8.
Den fravalgte vi, da vi kikkede på pasning, men den er populær på lang åbningstid, kort venteliste og helt nye legepladser/lokaler. Og er super optimistisk i dens sprogbrug og selviscenesættelse. Det sætter jeg egentlig pris på, at vores bh ikke praktiserer.


Det glæder mig da, at de ikke sidder og fedter med Intra, når der er vigtigere ting at lave.

Det er så et af de steder, jeg mener, de prioriterer resurserne forkert. Ja det koster i den anden ende, at sætte to på til at åbne og lukke, men det mener jeg helt klart, at der bør være. Der skal mindst være en til at modtage og en anden, som kan tage sig af resten imens. Og tænk så også lige situationen ind, at de skal på skadestuen, skal de så vente en time på den næste. Det er alt for sårbart, også ved sygemelding. (og selvfølgelig bør de være flere end to til 275 børn, det er jo aldeles uforsvarligt, selvom alle 275 børn selvfølgelig ikke er der i ydertimerne)

Stordrift er jeg yderst skeptisk overfor, selvom jeg godt ved, at de internt er delt i mindre enheder. Jeg har altid fravalgt det som arbejdspladser, fordi jeg mener at det nære ved at kende alle voksne, og det gyldne overblik og muligheden for at lave brugbare fælles løsninger ved manglende personale forsvinder.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Børneinstitutioner, opråb

Indlægaf ajnaM » 8. sep 2017, 19:02

abcd skrev:
Mistermor skrev:
abcd skrev:
14.000,- pr. barn er ikke skåret ind til benet, det er mange penge.


Jeg har ikke forstand eller viden til at kunne forklare, hvordan det er blevet sådan. Men i praksis er der sparet på daginstitutioner gang på gang, siden jeg startede i branchen.

Jeg ved ikke, hvordan de beregner driften på området, men jeg ved med bestemthed, at man ikke kan foretage sig de samme ting.
Da jeg startede, ganske vist i børnehave, men princippet er det samme, i 80´erne, var vi mere personale til samme antal børn, vi kunne få vikar på ved sygdom, vi havde råd til at tage på udflugter, og vi købte faktisk temmelig meget legetøj. Jeg har oplevet, at vi i december bare brændte masser af penge af på legetøj, fordi vi skulle bruge hele budgettet ud, for ellers ville byrådet jo ikke give os lige så mange penge året efter. Vi fik aldrig afbrudt vores pauser, - for selv når halvdelen holdt pause, var der nok til både at bemande legepladsen og gå fra til tøjskift eller plasterpåsættelse.

Det eneste, jeg kan komme i tanke om, som vi ikke brugte penge på, var kurser/udvikling.

Dengang havde man stuer, derfor er det lidt svært at gennemskue normeringen, men den kan man måske google sig til. Den første stue jeg arbejdede på i ca. 82 var vi en hel og en halv tids pædagog og det samme medhjælper til 20 børn!

I min sidste ansættelse var jeg alene med en førskolegruppe på ca. 12 stk... Men det var jo åbent plan, så det var kun i aktiviteter og til spisning, at jeg fysisk sad med dem. Ellers var det på det psykiske plan, at jeg stod med ansvaret for deres udvikling, forældresamtaler osv. Men resten af huset var også presset. Vi holdt nærmest aldrig en uafbrudt pause. For der var ikke personale nok til at bemande toilettet, så når nogen var fææærdig eller skulle have skiftet tøj, måtte vi afbryde pausen.

Det undrer mig, hvis det bare er forkert anvendelse af penge, der skulle kunne gøre sådan en forskel.


Hvis jeg har 2 vuggestuebørn, så koster de 28.000,- at få passet for kommunen. For 28.000,- om måneden kan jeg jo hyre en person til at passe mine børn i mit eget hjem. Min helt egen børnepasser med en normering på 2 børn pr. voksen. Jeg kan nok ikke ligefrem få en pædagog for 28.000,- om måneden, men hvis jeg slår mig sammen med naboen som har et enkelt barn, er vi oppe på 42.000,-, og så kan jeg vel godt. Så virker det voldsomt at 14.000,- pr. barn ikke skulle være nok i kommunen til at sikre bare en normering på 4 børn pr. voksen, der må være et eller andet galt som ikke er et pengeproblem.


I praksis er der vel ikke noget, der holder dig tilbage. Man kunne jo bare starte en privat dagplejeordning med en nabo og betale vedkommende, hvad man ønskede.

Men det ville jo kun kunne lade sig gøre til den pris, fordi det var hos jer selv. På den måde skærer du driften og administrationsomkostningerne helt væk, og så er det klart, at det er et helt andet regnestykke.

I øvrigt ville jeg ikke foretrække det sådan. Jeg kan godt lide 'systemet' i en eller anden forstand, at det er uddannet personale, der har et 'rigtigt arbejde' med kollegaer, opsigelsesvarsel og pensionsordninger og alt det der. At mine børn møder andre børn, jeg ikke selv har planlagt. Og i øvrigt, at jeg har en ret fleksibel åbningstid med en bred vifte af erfarne mennesker, der dækker for hinanden ved sygdom og ferie osv.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Børneinstitutioner, opråb

Indlægaf ajnaM » 8. sep 2017, 19:05

Delfin skrev:
Det glæder mig da, at de ikke sidder og fedter med Intra, når der er vigtigere ting at lave.

Det er så et af de steder, jeg mener, de prioriterer resurserne forkert. Ja det koster i den anden ende, at sætte to på til at åbne og lukke, men det mener jeg helt klart, at der bør være. Der skal mindst være en til at modtage og en anden, som kan tage sig af resten imens. Og tænk så også lige situationen ind, at de skal på skadestuen, skal de så vente en time på den næste. Det er alt for sårbart, også ved sygemelding. (og selvfølgelig bør de være flere end to til 275 børn, det er jo aldeles uforsvarligt, selvom alle 275 børn selvfølgelig ikke er der i ydertimerne)

Stordrift er jeg yderst skeptisk overfor, selvom jeg godt ved, at de internt er delt i mindre enheder. Jeg har altid fravalgt det som arbejdspladser, fordi jeg mener at det nære ved at kende alle voksne, og det gyldne overblik og muligheden for at lave brugbare fælles løsninger ved manglende personale forsvinder.



Med de store børnehavebørn har jeg det helt fint med stordrift. Den 5-årige trives perfekt med masser af jævnaldrende legekammerater, og han elsker, når de mødes med de andre stuer. Han kender alle de voksne og har kendt dem nærmest hele sit liv. Han elsker også, når vuggestuen (heldigvis kun en sjælden gang imellem, blandt andet efter mine utallige klager) er med - der er lillebror jo.

Lillebror derimod har det lidt mere stramt med det. Han elsker også, når storebror er der, men han kan jo ikke overskue så mange børn og voksne, der for ham er helt fremmede. Og så bliver de små så kede af det, når de ser en masse forældre (igen flere fremmede), der kommer og henter de andre børn - mens deres forældre ikke er kommet.

Så jeg tænker, at stordrift kan fungere med større børn, men slet ikke med vuggestuen.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15372
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Børneinstitutioner, opråb

Indlægaf Delfin » 8. sep 2017, 19:38

ajnaM skrev:
Delfin skrev:
Det glæder mig da, at de ikke sidder og fedter med Intra, når der er vigtigere ting at lave.

Det er så et af de steder, jeg mener, de prioriterer resurserne forkert. Ja det koster i den anden ende, at sætte to på til at åbne og lukke, men det mener jeg helt klart, at der bør være. Der skal mindst være en til at modtage og en anden, som kan tage sig af resten imens. Og tænk så også lige situationen ind, at de skal på skadestuen, skal de så vente en time på den næste. Det er alt for sårbart, også ved sygemelding. (og selvfølgelig bør de være flere end to til 275 børn, det er jo aldeles uforsvarligt, selvom alle 275 børn selvfølgelig ikke er der i ydertimerne)

Stordrift er jeg yderst skeptisk overfor, selvom jeg godt ved, at de internt er delt i mindre enheder. Jeg har altid fravalgt det som arbejdspladser, fordi jeg mener at det nære ved at kende alle voksne, og det gyldne overblik og muligheden for at lave brugbare fælles løsninger ved manglende personale forsvinder.



Med de store børnehavebørn har jeg det helt fint med stordrift. Den 5-årige trives perfekt med masser af jævnaldrende legekammerater, og han elsker, når de mødes med de andre stuer. Han kender alle de voksne og har kendt dem nærmest hele sit liv. Han elsker også, når vuggestuen (heldigvis kun en sjælden gang imellem, blandt andet efter mine utallige klager) er med - der er lillebror jo.

Lillebror derimod har det lidt mere stramt med det. Han elsker også, når storebror er der, men han kan jo ikke overskue så mange børn og voksne, der for ham er helt fremmede. Og så bliver de små så kede af det, når de ser en masse forældre (igen flere fremmede), der kommer og henter de andre børn - mens deres forældre ikke er kommet.

Så jeg tænker, at stordrift kan fungere med større børn, men slet ikke med vuggestuen.


Ja måske fungerer det bedre med børnehavebørn. Jeg har kun været steder med 3 stuer, og så er der selvfølgelig flere børnehavebørn pr stue. Det har jeg selv fundet er en god størrelse, men jeg kunne godt se det fungere med en stue mere i børnehaven, men så er vi nok også ved toppen af, hvad jeg selv ville gide at arbejde i. For mig er det også et spørgsmål om personalegruppens størrelse, hvor let/svært det er at få et hus til at fungere som et helt hus og ikke en masse enkeltenheder, der hver især kører sit eget løb.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23

Tilbage til "Livets forhold"