Hvordan fik du dit første job?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2024

Re: Hvordan fik du dit første job?

Indlægaf Fuck.exe » 4. sep 2017, 21:37

Mit allerførste job var et mine forældre fandt til mig. En hyggelig opvaskertjans på et hotel til 40 kr i timen. Selvom det var sene arbejdstider på hverdage som i weekender, så elskede jeg det. Jeg bliver helt glad, når jeg tænker tilbage på det varme køkken der altid duftede af brun sovs :love:

Efter uddannelse nr.1 gik der lige nøjagtig 2 uger før jeg fik job. Endda et job jeg rigtig gerne ville. Jeg startede 2 dage efter jobsamtalen.

Her efter uddannelse nr.2 venter jeg stadig på et job. 3 mdr ledighed er det blevet til indtil videre, men det er forhåbentlig snart slut. Jeg er optimistisk :kryds:
2
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8734
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Hvordan fik du dit første job?

Indlægaf Artem » 4. sep 2017, 21:50

Mit første rigtig job som voksen fik jeg ved at møde op på en fabrik og søge uopfordret. Hvor jeg have mit CV med og kort tid efter blev kontaktet angående et job som truckfører i produktionen.

Min læreplads som datafagtekniker fik jeg ved at søge om optagelse som konstabel i Flyvevåbnet. Hvor jeg var gennem en 2 dages optagelsesprøve, både med fysiske test, skriftlige, samtale med psykolog osv. Jeg var faktisk en af de eneste som blev optaget ud af de omkring 20 vi var til den optagelse.

Med min nye uddannelse som bygningskonstruktør fik jeg mit første job ved at søge uopfordret. Var dog kun en tidsbegrænset projektstilling for et år. Men erfaringen der fra gjorde at jeg fik mit næste faste job som jeg også søgte uopfordret.

Dette job jeg har i dag er faktisk første gang jeg har prøvet at få et job gennem en opslået stilling.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8207

Re: Hvordan fik du dit første job?

Indlægaf Anilara » 5. sep 2017, 07:45

Mit første job som teenager sørgede mine forældre for, da jeg absolut ikke ønskede det. Så jeg græd hver dag i en sommerferie, da jeg hadede det (ikke særlig meget curlingforældre over dét). Men jeg skulle have et arbejde, så jeg var der, indtil jeg selv fandt et andet.

Mit første job som færdiguddannet søgte jeg efter at have læst en jobannonce. Ret standard.
0
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7619

Re: Hvordan fik du dit første job?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 5. sep 2017, 09:03

Mit første job, hvis jeg ikke tæller avisruten med da jeg var 15-16 år, var på en kassefabrik som producerede sådan nogle runde plastikruller, som, hvis ikke jeg husker forkert, blev brugt til at rulle limstrimler på ifm. produktion.
Anyway, det gik ud på at man sad og kiggede på overvågningskameraer og holdt øje med de her 4-5 maskiner, som skulle tømmes for rullerne når bordet var fyldt op. Rullerne blev pakket i kasser og kørt på lager.
Det var et fint job hvor man kunne høre højt musik og lave lektier mens man ventede. Man var altid den eneste på job.
Jeg fik det gennem en kammerat der arbejdede dernede, og jeg var der i et par år indtil jeg kom i lære.
0
Brugeravatar
Lucia
Indlæg: 1551
Tilmeldt: 20. dec 2015, 14:42
Kort karma: 66
Likede indlæg: 2158

Re: Hvordan fik du dit første job?

Indlægaf Lucia » 6. sep 2017, 17:47

Min mor havde set et opslag i ruden på en tankstation om at de søgte en ekspedient, så der gik jeg ind og sagde at jeg gerne ville søge jobbet. Så spurgte de om jeg var over 18, og da jeg svarede ja, fik jeg vist bare at vide, hvornår jeg kunne komme og hente en kontrakt og blive introduceret til det.

Mit første job efter uddannelse kan jeg endelig svare på nu :D
Efter godt 8 måneders ledighed introducerede en fra jobcenteret mig til en virksomhed, hvor jeg kunne komme i virksomhedspraktik. Det gik der så et par måneder med, hvorefter jeg fortsatte i løntilskud yderligere 4 måneder. Og så var jeg så heldig at de i løbet af min løntilskudsperiode søgte en ny medarbejder, som så endte med at blive mig, selvom jeg ikke officielt havde søgt jobbet vha. skriftlig ansøgning, men bare havde sagt at jeg gerne ville fortsætte, hvis de ville have mig.
2
Summer
Indlæg: 996
Tilmeldt: 18. jun 2017, 20:45
Kort karma: 47
Likede indlæg: 1314

Re: Hvordan fik du dit første job?

Indlægaf Summer » 6. sep 2017, 20:53

Mit første job som 12 årig, var som handicaphjælper på en rideskole. Jeg havde selv hest på den rideskole, så blev spurgt af en af ridelærerne og som ledte stedet, om jeg havde lyst til det.

Mit andet fritidsjob fik efter at jeg blev student. Min svigerinde arbejdede i hjemmeplejen og sagde at de manglede flere ufaglærte afløsere til weekendarbejde og ferier. Jeg fik hendes chefs mail, og så skrev jeg en ansøgning dertil. Kom til samtale og blev allerede der ansat.
Her arbejdede jeg i ca. 8 måneder. Endte det da jeg begyndte på min videregående uddannelse, og tiden var der ikke til at fortsætte i hjemmeplejen. (Havde en times kørsel til skole, og en times kørsel til arbejde - og de to ting lå i hver sin retning).

Lige nu er jeg stadig under uddannelse, og vil snart til at melde mig til noget studierelevant frivilligt arbejde. Gad helst at have et lønnet og mere relevant studiejob, men det er ikke rigtigt til at få inden for mit fag.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvordan fik du dit første job?

Indlægaf Slettet bruger » 9. sep 2017, 14:02

Mit første job som færdiguddannet søgte jeg uopfordret, første og eneste ansøgning jeg sendte, blev indkaldt til samtale dagen efter, og blev ansat til samtalen. Der var mangel på it-folk dengang (2005), og det er der stadig. Det er en velsignelse at have en interesse der er så efterspurgt på arbejdsmarkedet. Lær jeres børn at kode, så skal de nok klare sig.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Hvordan fik du dit første job?

Indlægaf Hunkat » 9. sep 2017, 15:10

Efter endt uddannelse (for denne omgang i hvert fald) var på samme arbejdsplads men i en anden afdeling hvor jeg søgte på et opslag og fik et helt andet job end det opslåede.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2206
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3227

Re: Hvordan fik du dit første job?

Indlægaf flicka » 9. sep 2017, 16:53

Mit første job var som avisbud. Jeg havde ruten i 4-5 år og var meget glad for det, fordi det gav mig muligheden for at have min egen pony. Jeg bliver sågar stadig husket af enkelte beboere i området, fordi de savner mig - næsten 20 år senere :lol:

Jeg havde også en reklame-rute i et par mdr., men droppede det, fordi det var så utaknemmeligt tungt og hårdt ifht. lønnen. Jeg har også været jordbær- og æbleplukker i et par sæsoner. Superfedt arbejde, der gav rigtig godt. Jeg har også pakket vareprøver i et års tid. Alle mine teenagejobs har jeg fået gennem mine forældre, der kendte nogen der kendte nogen.

Mit første rigtige voksenjob fik jeg uden at have søgt stillingen, fordi jeg havde været til samtale på en anden stilling som jeg havde søgt på den klassiske måde med jobopslag und alles. Teamlederen kunne huske mig fra samtalen og kontaktede mig, fordi hun mente at jeg ville passe ind der.
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Hvordan fik du dit første job?

Indlægaf Evapeva » 10. sep 2017, 16:45

Mit første job var som uddeler af det lokale kirkeblad. Jeg tjente 250,- på to timers arbejde hver gang, ganske fin løn til en 11-årig (dengang var der ingen nedre regler for "børnarbejde" *mimre-mimre*).

Mit første rigtige job fik jeg ved... at søge det? :lol: Søgte jobbet en mandag, kom til samtale onsdag, blev ansat torsdag, startede mandagen efter. :D Jeg er der endnu.
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:

Tilbage til "Livets forhold"