Hvad filosoferer du over lige nu?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Hvad filosoferer du over lige nu?

Indlægaf paint » 3. sep 2017, 14:20

Bad Samaritan skrev:
paint skrev:Jeg er ved at læse en roman (Dark matter) - hvor plottet er den kvantefysiske superposition ( det, at et fysisk system (f.eks. en elektron) kan eksistere i mere end én af dets teoretiske mulige tilstande (egenskabskonfigurationer) samtidigt.)

I romanen, er det dog ikke et elektron, der bliver udsat for det - men et menneske.

Det har givet enledning til nogle virkeligt dybe filosofiske funderinger. Det er ikke ligefrem tanker man (normalt) går og tænker hver dag. :gruble:

(bortset fra det, skal det også lige læses en gang eller to, før man fanger pointen. Hatten af, herfra, for kvantefysikere))


Hvis resultatet på en eller anden vis munder ud i noget med, at der reelt kan være fire Anne Sophia Hermansener, så vil jeg gerne melde mig ud af menneskeheden...


Ikke bare 4, men et uendeligt antal eksemplarer af hende (og dig). Til gengæld, kan både hun og dig, være meget forskellige i alle udgaverne. Måske endda døde. Kan den sidste mulighed ikke få dig til at overveje at genindtræde i menneskeheden igen? ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Hvad filosoferer du over lige nu?

Indlægaf Myresluger » 3. sep 2017, 14:58

abcd skrev:
vibbsen skrev:
LaMariposa skrev:
Hunkat skrev:...Personligt er jeg ude i en eksenistental diskussion om, om man overhovedet kan have været til DHL stafet hvis man ikke poster det på facebook :fløjt:


Det kan man. Jeg var til DHL og løb i en ret god tid, men det var ikke på Facebook :D


Det kan alle jo komme og sige :-D

Interessant nok så er der aldrig nogensinde nogen der poster et indlæg med "Jæssss....DHL stafet. Gennemførte mine 5 kilometer i en ny personlig tidsrekord 44.27 :rock: :rock: :rock: "

Det er altid sådan noget med "DHL gennemført i tiden 7 minutter og 52 sekunder #hurtigsomvinden" eller "2 fra vores hold udgik, så jeg måtte løbe 3 gange #awesomerun"


Det virker paradoksalt for hvis man har trænet bare 2 uger op til og vejer under 120 kilo, er man formentlig hurtigere end 98% af deltagerne. Det er til DHL-stafet ikke til at sparke sig frem for mennesker der er på årets eneste løbetur og prustende kæmper sig af sted med 10 kilometer i timen. Jeg er på ingen måde nogen hurtigløber, men det bedste ved det arrangement er at jeg kan føle mig som lidt af en Supermand når jeg løber forbi skarer af mennesker der ser ud som om de er to skridt og en udånding fra at falde døde om.

Gad vide hvor mange penge vi kunne spare på sundhedsvæsenet hvis det var obligatorisk for alle danskere at løbe 5 kilometer bare 2 gange om ugen. Dispensation til syge og gamle. Springer man løbeturen over en eller flere gange på en måned, straffes det med bøde på 10% af ens løn efter skat.


Jep, mega god idé. Så kan jeg få udskiftet mine knæ endnu tidligere!! :whine:

Du er godt klar over at for rigtig mange mennesker er løb en ualmindelig dårlig motionsform? Det gælder for folk med problemer med led, ryg og alle dem der er overvægtige. Så jeg tror din gode idé kunne gå hen og give voldsomt forøget behov for orthopæder.
4
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad filosoferer du over lige nu?

Indlægaf Slettet bruger » 3. sep 2017, 15:48

Myresluger skrev:Jep, mega god idé. Så kan jeg få udskiftet mine knæ endnu tidligere!! :whine:

Du er godt klar over at for rigtig mange mennesker er løb en ualmindelig dårlig motionsform? Det gælder for folk med problemer med led, ryg og alle dem der er overvægtige. Så jeg tror din gode idé kunne gå hen og give voldsomt forøget behov for orthopæder.


Hvis du er skadet, er du jo undtaget. Og at dømme fra DHL-stafetten er der en meget stor gruppe mennesker som godt kan løbe og ville have gavn af det. Løb er fantastisk motion, kroppen er designet perfekt til det, men det kræver selvfølgelig at man ikke er vokset op i en sofa.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad filosoferer du over lige nu?

Indlægaf kidkomb » 2. maj 2018, 21:14

Asfalt er tykkere end sirup. Jeg er usikker på hvad det betyder for mit verdensbillede.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad filosoferer du over lige nu?

Indlægaf dgd2007 » 2. maj 2018, 22:09

Fyrst Eberhard skrev:- Måske kan hunde slet ikke lide at lege "hent pinden". Måske henter de bare pinden, fordi de tror vi mennesker elsker at kaste pinde og gerne vil gøre os glade.

- Hvad kaldte man elektriske ål før elektricitet blev opdaget.

- Meget ville være ude af kontrol, hvis mennesker ikke fik tømmermænd.

- Hvis jorden vi går på pludselig blev usynlig, men insekter og andre ting som lever i den ikke gjorde, ville det nærmest ikke kunne blive mere rædselsfuldt.

- Blod er tykkere end vand. Men sirup er tykkere end blod. Derfor må pandekager være vigtigere end familie.

Fantastisk! Jeg tror, jeg også må til at filosofere lidt mere ... :lol:
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad filosoferer du over lige nu?

Indlægaf Fru Sunshine » 4. maj 2018, 15:58

Når en flok elever i 5. klasse har fint styr på berettende tekster og beskrivende tekster og kender forskel på dem, hvorfor kan de så bare ikke fatte, at man ikke kan bruge "der", når det handler om tid?

De bliver sgu ved med deres "Der vi kom hjem".
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvad filosoferer du over lige nu?

Indlægaf LaScrooge » 15. maj 2018, 10:44

Om jeg, hvis jeg tænker over forholdet mellem det én-, to- og tredimensionelle, kan tvinge min hjerne til at begribe det firdimensionelle.
Eller, jeg filosoferer ikke over det, jeg prøver at gøre det.

Jeg øver mig også i at forestille mig uendelighed.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvad filosoferer du over lige nu?

Indlægaf LaScrooge » 15. maj 2018, 11:37

Confucius skrev:
LaScrooge skrev:Jeg øver mig også i at forestille mig uendelighed.


Nogen gange, når jeg har trang til at få hovedpine, så siger jeg til mig selv: Du har et uendeligt antal kasser. I hver kasse er der 1 hvid kugle og 10 sorte kugler. Hvilken farve kugler er der flest af?


Den var go' ;)
0
And we both know: I will be delicious
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad filosoferer du over lige nu?

Indlægaf Slettet bruger » 15. maj 2018, 11:56

Confucius skrev:
LaScrooge skrev:Jeg øver mig også i at forestille mig uendelighed.


Nogen gange, når jeg har trang til at få hovedpine, så siger jeg til mig selv: Du har et uendeligt antal kasser. I hver kasse er der 1 hvid kugle og 10 sorte kugler. Hvilken farve kugler er der flest af?



Der er flere grader af uendelighed. Der er uendelighed man kan tælle, f.eks. et uendeligt antal kugler. Man kan lægge kuglerne op på række og og tælle alle kuglerne. Man bliver aldrig færdig, men rækkefølgen er veldefineret, og enhver given kugle får på et tidspunkt tildelt et nummer i rækkefølgen. De naturlige tal og de rationelle tal er tællelige.

Så er der den utællelige slags uendelighed som omfatter de reelle tal. De reelle tal kan ikke tælles.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Hvad filosoferer du over lige nu?

Indlægaf Pax Romana » 15. maj 2018, 12:39

Confucius skrev:Ingen mad, ingen drikkevarer, ingen onani/sex og ingen rygning.
:gruble: Altså, lige som de fleste ægtemænd? :fløjt:
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad filosoferer du over lige nu?

Indlægaf dgd2007 » 15. maj 2018, 12:41

Vi skal nok holde øje med, om dine indlæg i perioden bærer præg af dehydreringsvildelse :fløjt:
1
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Hvad filosoferer du over lige nu?

Indlægaf Pax Romana » 15. maj 2018, 12:49

dgd2007 skrev:Vi skal nok holde øje med, om dine indlæg i perioden bærer præg af dehydreringsvildelse :fløjt:
Siger du at de nuværende bærer præg af fuldemandssnak? :fløjt:
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Hvad filosoferer du over lige nu?

Indlægaf Flora » 26. maj 2018, 21:30

Hvorfor et nifoldigt leve ikke afsluttes med et "Og så det lange.. hurraaaaaaaaaa" :P
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvad filosoferer du over lige nu?

Indlægaf hotlips » 28. maj 2018, 21:34

Min lille nevø skal hedde Isak.. Så har min far to børnebørn der hedder Benjamin og Isak, det er vist ikke helt hvad min farfar havde håbet, han har aldrig sagt et ord om det men han har brugt 60 år på primært at studere sin kone, min farmors familie der stammer fra Island, Færøerne, Danmark og Norge så langt tilbage som det kan spores, bogstaveligt talt, han har været formand for dansk slægtsforskningsråd og bidraget meget til de undersøgelser man har lavet på den islandske og færøske dna.
Og han var i sin tid i avisen fordi de ville give min ene farbror et gammelt færøsk navn der ikke længere var lovligt, men de fandt nu alligevel nogle der er så forældede at folk kronisk siger hva når de præsenterer sig.

Jeg ved ikke hvorfor det er sådan, det er ikke fordi han er racist, ihvertfald ikke i gængs forstand, men det er meget meget vigtigt for ham at vi er af nordisk slægt og det må vi meget gerne skilte med.

Måske har det noget at gøre med at han selv er så typisk sydlandsk at se på og det er min far og hans brødre også, især min ene farbror, han ligner fuldstændig det menneske der må komme nærmest hvordan en Ægypter eller en græker fra Asterix og obelix ser ud. Ikke fordi de har meget mørk hud, men de har mørkt hår og masser af det så det nærmest stritter til tider, store næser og buskede øjenbryn.. I det hele taget sydlandske træk og det er sket mere end en gang at folk sydpå har troet de lavede sjov med dem når de har sagt de ikke forstod sproget.

Jeg har engang fået ham til at indrømme at det nok er mere end bare lidt sandsynligt at hans morfar kom fra et af de slaviske lande, men vi ved ikke hvem han var og han har nægtet at tale om det siden.

Det er meget usædvanligt for os, jeg plejer at få svar hvis jeg spørger ham om noget men hans mor kom fra Tyskland og det blev han bebrejdet under krigen, selvom hun døde da han var 5, det var før den overhovedet startede og han blev udelukket fra modstandsbevægelsen af samme årsag.. Til de manglende folk efter overgivelsen, så blev han udstyret med et gevær og sat til at tage imod tyske soldater der ville overgive sig til danskerne,14 år gammel.

Det kan også bare være han er en gammel mand og det sidder i ham at det er mindre heldigt at have sydlandske gener, jeg ved det ikke, men for en der har brugt så mange år på at forske i slægt er det mærkeligt at han har et lidt skævt forhold til det endnu.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Hvad filosoferer du over lige nu?

Indlægaf paint » 15. feb 2020, 17:22

Fyrst Eberhard skrev:At man aldrig kommer til at se sit eget ansigt i virkeligheden, men kun på billeder og i spejle.


Det sjove ved det er, at hvis man viser en person f.eks 3 billeder af vedkommende, og kun det éne af dem er retvendt (altså som andre ser os) så vælger alle de spejlvendte billeder, fordi det er sådan vi har vænnet os til at se os selv.

Dette er også grunden til at mange af os ikke synes, vi ligner os selv på billeder - eller ser 'forkerte' ud. Det billede vi har af os selv (i hjernen) er det spejlvendte. :)
6
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Livets forhold"