Ubådsmordet!

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf DenBruneMunk » 26. apr 2018, 10:38

Pax Romana skrev:
DenBruneMunk skrev:Er man ikke selv skyld i disse målrettede angreb, når ens kollegaer ofte og me-re og mere begynder at gå målrettet efter af skabe fake news omkring personer, og ikke bekræfter kil-der, eller direkte skriver artikler med ukorrekte oplysninger.
Nej, det ved gud man ikke er. Er så også alle de mennesker selv skyld i at de blev ofrer for et terrorangreb, fordi deres politikere fører en bestemt udenrigspolitik? Uanset hvad man mener om journalister og deres journalistik, så rokker det ikke ved det faktum at de er civile nonkombattanter som er beskyttet i henhold til international lov.

DenBruneMunk skrev:Man kan sige meget og gøre meget , verden er fyldt med mennesker som arbejder og kommunikerer med andre menneskere, bare sosu folket alene er udsatte, kommunale råd-giver er udsat. Verden er foranderlig, og det er helt sikkert ikke journalister som alene er udsat for mål-rettet angreb, de er dog en af mange men sådan er verden tiderne skifter og den er blevet mere rå at leve i, og når journalisme er blevet til en delvis fiktiv verden for nogle, så er det klart målrettet argumen-ter imod disse måske også skaber splid hos enkelte som ikke bliver særligt glade for deres måske mindre sande afspejlning af en virkelighed, som kun er sådan fordi journalisten har lært at sælge artikler og skrive dem så de får flere læsere.
Jeg ved godt at der er mange i det offentlige system som også er udsatte. Du kan bare ikke sammenligne de arbejdsvilkår med det at arbejde i en krigszone eller andre høj risikoområder. Den danske straffelov beskytter disse mennesker herhjemme. Det er ingen trøst når du først er overfaldet, men gerningsmanden straffes efter loven. Angreb på civile i krig eller væbnet konflikt er stort set umuligt at gøre noget ved. At tiderne skifter og verden er blevet mere rå, er sgu da en dårlig undskyldning.

DenBruneMunk skrev:Nogle journalister trækker på USA som godt stof til en forside eller artikler men ser vi på de nyheder som de skaber derovre, så er det ikke just
ikke politiske artikler, og nogle angriber en bestemt del af folket, andre en bestemt præsident.

Så må man svare igen med pennen i stedet for sværdet. Voldelige angreb er ikke en løsning.

DenBruneMunk skrev:Dengang hvor journalisme stadig var ægte, nok mere sandheder end tilfældet med ikke bekræftede fakta, det var det nok mere, hvis man ikke kunne klare mosten, så er man nok ikke af rette støbning til at være journalist. Idag? Jo, der er nogle som føler de skal have personlig beskyttelse nu, så kunne det jo bare være de skulle finde et arbejdsområde de magter, hvis de ikke magter at be-kæmpe egne målrettede angreb og modtage det samme fordi de måske ikke har gjort deres arbejde godt nok.
Finde et arbejdsområde de magter? Seriøst? Det kan sosu assistenten så også bare gøre. Det er virkeligt BS.

DenBruneMunk skrev:For at holde tråden, så kan jeg slet ikke se hvorfor en kvinde som træder ned i den ubåd, skulle være bedre beskyttet? Hvem kunne vide at fjolset var fanatisk syg i bolden, og var på vej til psykologisk behandling og havde siddet hjemme og dyrket drab på video og halshugninger?
Så kan ingen føle sig sikre mere, og er situationen ikke den samme i en elevator? I små lokaler i ventevæ-relset, eller andre lokationer hvor man ikke altid er alene men der kan være en anden person i samme rum?
Det var en forfærdelig skæbne Kim skulle havne i men det skaber ikke præcedens for at journalister skal beskyttes bedre, 100%. Bare husk, at PM havde få dage forinden også spurgt andre ikke journalistiske kvinder om at tage med i ubåden, og var det ikke Kim, så kunne det have været en anden ikke journali-stisk kvinde. Det er rent tilfælde og udvikler sig til rent misbrug af situationen fra journalisters side.
Det er da ikke det som det handler om. Har du læst den rapport som der linkes til?

https://rsf.org/en/rsf-index-2018-journ ... urope-well

Skal vi ikke bare blive enige at jeg ikke kan se hvorfor en journalist som går ned i en ubåd, og en sosu hjælper som kunne gøre det samme kræver forskelling behandling er noget vrøvl. Så kan du argumentere for journalisters krigs sti i resten af tråden, det er emnet uvedrørende, og Kim skulle på det punkt ikke have særskilt behandling når hun mødte op til interview med PM, for INGEN vidste noget om hvad der kunne være en skæbne fremtid for hende. Så lad nu være med at råbe ulven kommer , når dette er et unikt tilfælde, og ikke meget anderledes en sosu folk som risikerer deres dagligdag, og rådgivere som bliver truet på livet. Du kan ikke se forskellen fordi du ikke vil, og jeg tror godt jeg kan gennem skue resten, så lad os forholde os til emnet.

Denne tråd handler om PM, alt andet hører til i en anden tråd, hvis den skal drejes over omkring journalister og beskyttelse.
0
Brugeravatar
mucher
Indlæg: 452
Tilmeldt: 14. jul 2016, 13:02
Kort karma: 7
Likede indlæg: 337

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf mucher » 26. apr 2018, 10:39

LaScrooge skrev:
mucher skrev:
LaScrooge skrev:Der findes konsulenter derude hvis arbejde højest lever op til 2 som tjener det samme eller mere. Bare for at sætte det i perspektiv.

Ingen har vist påstået at der var tale om en verdensrekord. Der er på den anden side heller ikke nogen grund til at have ondt af højtlønnede forsvarsadvokater.


Hvem har ondt af dem? Hvem har påstået, at nogen at påstået at det var en verdensrekord? Altså, ud over dig.

Jeg har ikke påstået en skid. Hvad var din pointe med at der findes konsulenter med en endnu højere timetakst end en forsvarsadvokat?
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf dgd2007 » 26. apr 2018, 11:02

mucher skrev:
dgd2007 skrev:Hun har altid slået mig som en spøjs værtstype af en advokat at være :-p
[...]

Og jeg som gik og troede at det kun var snyltere som havde en værtstype ...
[...]

Ups, der skulle have stået "værtshustype". ;)
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf LaScrooge » 26. apr 2018, 11:22

mucher skrev:
LaScrooge skrev:
mucher skrev:
LaScrooge skrev:Der findes konsulenter derude hvis arbejde højest lever op til 2 som tjener det samme eller mere. Bare for at sætte det i perspektiv.

Ingen har vist påstået at der var tale om en verdensrekord. Der er på den anden side heller ikke nogen grund til at have ondt af højtlønnede forsvarsadvokater.


Hvem har ondt af dem? Hvem har påstået, at nogen at påstået at det var en verdensrekord? Altså, ud over dig.

Jeg har ikke påstået en skid. Hvad var din pointe med at der findes konsulenter med en endnu højere timetakst end en forsvarsadvokat?


Du lyder meget vred, så jeg gider ikke svare på dit spørgsmål.
5
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Pax Romana » 26. apr 2018, 11:28

DenBruneMunk skrev:Skal vi ikke bare blive enige at jeg ikke kan se hvorfor en journalist som går ned i en ubåd, og en sosu hjælper som kunne gøre det samme kræver forskelling behandling er noget vrøvl. Så kan du argumentere for journalisters krigs sti i resten af tråden, det er emnet uvedrørende, og Kim skulle på det punkt ikke have særskilt behandling når hun mødte op til interview med PM, for INGEN vidste noget om hvad der kunne være en skæbne fremtid for hende. Så lad nu være med at råbe ulven kommer , når dette er et unikt tilfælde, og ikke meget anderledes en sosu folk som risikerer deres dagligdag, og rådgivere som bliver truet på livet. Du kan ikke se forskellen fordi du ikke vil, og jeg tror godt jeg kan gennem skue resten, så lad os forholde os til emnet.

Denne tråd handler om PM, alt andet hører til i en anden tråd, hvis den skal drejes over omkring journalister og beskyttelse.
Så vi er enige om at være uenig. Helt fint med mig. :)
Og tillykke med du har set lyset. Så må jeg jo famle rundt i mørket. :lol:
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf DenBruneMunk » 26. apr 2018, 11:37

Pax Romana skrev:
DenBruneMunk skrev:Skal vi ikke bare blive enige at jeg ikke kan se hvorfor en journalist som går ned i en ubåd, og en sosu hjælper som kunne gøre det samme kræver forskelling behandling er noget vrøvl. Så kan du argumentere for journalisters krigs sti i resten af tråden, det er emnet uvedrørende, og Kim skulle på det punkt ikke have særskilt behandling når hun mødte op til interview med PM, for INGEN vidste noget om hvad der kunne være en skæbne fremtid for hende. Så lad nu være med at råbe ulven kommer , når dette er et unikt tilfælde, og ikke meget anderledes en sosu folk som risikerer deres dagligdag, og rådgivere som bliver truet på livet. Du kan ikke se forskellen fordi du ikke vil, og jeg tror godt jeg kan gennem skue resten, så lad os forholde os til emnet.

Denne tråd handler om PM, alt andet hører til i en anden tråd, hvis den skal drejes over omkring journalister og beskyttelse.
Så vi er enige om at være uenig. Helt fint med mig. :)
Og tillykke med du har set lyset. Så må jeg jo famle rundt i mørket. :lol:

Vi har alle lov til at have en holdning, og jeg prioriterer så anderledes og mener andet end du.

Det er helt normalt, derfor behøver du ikke handle i den butik på det grundlag, at være anderledes .
0
Brugeravatar
mucher
Indlæg: 452
Tilmeldt: 14. jul 2016, 13:02
Kort karma: 7
Likede indlæg: 337

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf mucher » 26. apr 2018, 11:48

LaScrooge skrev:
mucher skrev:
LaScrooge skrev:
mucher skrev:
LaScrooge skrev:Der findes konsulenter derude hvis arbejde højest lever op til 2 som tjener det samme eller mere. Bare for at sætte det i perspektiv.

Ingen har vist påstået at der var tale om en verdensrekord. Der er på den anden side heller ikke nogen grund til at have ondt af højtlønnede forsvarsadvokater.


Hvem har ondt af dem? Hvem har påstået, at nogen at påstået at det var en verdensrekord? Altså, ud over dig.

Jeg har ikke påstået en skid. Hvad var din pointe med at der findes konsulenter med en endnu højere timetakst end en forsvarsadvokat?


Du lyder meget vred, så jeg gider ikke svare på dit spørgsmål.

Selvfølgelig bryder jeg mig ikke om at se mine ord blive fordrejet (som når "ingen har påstået" bliver til "nogen har påstået"). Du kunne have nøjedes med at påpege at jeg var den eneste som brugte ordet "verdensrekord". Det var i øvrigt et retorisk trick (kendt som "overdrivelse fremmer forståelsen").
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf LaScrooge » 26. apr 2018, 12:01

mucher skrev:
LaScrooge skrev:
mucher skrev:
LaScrooge skrev:
mucher skrev:
LaScrooge skrev:Der findes konsulenter derude hvis arbejde højest lever op til 2 som tjener det samme eller mere. Bare for at sætte det i perspektiv.

Ingen har vist påstået at der var tale om en verdensrekord. Der er på den anden side heller ikke nogen grund til at have ondt af højtlønnede forsvarsadvokater.


Hvem har ondt af dem? Hvem har påstået, at nogen at påstået at det var en verdensrekord? Altså, ud over dig.

Jeg har ikke påstået en skid. Hvad var din pointe med at der findes konsulenter med en endnu højere timetakst end en forsvarsadvokat?


Du lyder meget vred, så jeg gider ikke svare på dit spørgsmål.

Selvfølgelig bryder jeg mig ikke om at se mine ord blive fordrejet (som når "ingen har påstået" bliver til "nogen har påstået"). Du kunne have nøjedes med at påpege at jeg var den eneste som brugte ordet "verdensrekord". Det var i øvrigt et retorisk trick (kendt som "overdrivelse fremmer forståelsen").


Det er småbizart at bruge tid på, men nu gør jeg det fordi jeg er inde i vanen: Det er dig, der i dit første svar til mig reagerer på indhold der ikke er der. Ingen har påstået verdensrekord (nej, korrekt, det havde ingen, så hvorfor begynder du at snakke om det?), der er ingen grund til at have ondt af (intet jeg havde skrevet kom af at jeg havde ondt af). Det er dig der suger verdensrekord og medlidenhed ud af tingene og brygger et indlæg på grund af det.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1628
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2697

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf KIM K » 26. apr 2018, 12:41

Akehurst2 skrev:
catnip skrev:Gad vide om Betina Hald oprigtigt har troet på at hun kunne, om ikke få ham frikendt, så få hans straf ned fra livstid?


Ja, det tror jeg. Der er også flere forsvarsadvokater, der ikke forstår/ikke mener, det burde have været livstid: https://www.b.dk/nationalt/forsvarsadvo ... -sjaeldent

Og på den baggrund giver det jo god mening at anke.


Jeg er enig i der bør ankes.
Men med hensyn til advokaternes seneste fremturen, kan det måske være svært for nogle at erkende man tog fejl, når man gennem næsten et år har udtalt sig som ekspert overfor pressen og andre. Det er nærliggende at spille bolden videre og mene/udtale det var retten der tog fejl, som i øvrigt blev afgjort ved enstemmighed.
Jeg synes forsvarsadvokaterne længe har haft svært ved at ville indse denne sag er usædvanlig grov, hvorfor det er svært at finde retspraksis på området.

Man kan tage delelementer fra den og overføre til mange andre sager, men ikke mange indeholder hele paletten: Drab, tilfældigt offer, voldtægt, grov mishandling, længere tids planlægning med flere forberedelser.

Michael Juul Eriksens eksempel med ekskæresten der dræbes er ikke sammenlignelig efter min mening. Dels er der i den sag relation mellem gerningsmand og offer, hvilket er helt essentielt. Retten skrev faktisk i sin begrundelse for fastsættelsen af staffen på livstid at de havde lagt vægt på Peter Madsen havde valgt en tilfældig kvinde som offer. Der er stor forskel på at dræbe en person som følge af et kontrovers, og så dræbe en tilfældig kvinde for hvem man ingen relationer har til.
Der var heller ikke partering og voldtægt inde over forud for drabet, og han nævner heller ikke et ord om at forbrydelsen skulle være planlagt, endsige med længere tids forberedelser.

Men de har ret i at det er uhyre sjældent en ustraffet idømmes livstid for et enkeltstående drab begået mod en voksen. Jeg kan kun komme i tanke om en enkelt sag som jeg tidligere har refereret til, og formoder det var samme sag anklageren trak op af hatten da han ville dokumentere retspraksis på området. Så alene af den grund bør der ankes. Betina Hald havde i øvrigt også overordentlig svært ved at understøtte sin påstand om at retspraksis skulle være en anden end livstid gennem sine eksempler.
Jeg synes hun fremlagde ét godt eksempel der omhandlede et grusomt rockerdrab der gav 16 års fængsel.

Det var nedenstående eksempel på retspraksis anklageren fremviste for retten. Hvis der er tale om samme sag som jeg tænker på skar han halsen over på offeret, men der var ingen mishandling eller partering.

- Kim Wall var blot på arbejde som journalist. Det er min opfattelse, at drabet på hende isoleret set som det mindste burde koste 16 års fængsel.
- Men med planlægningen og det seksuelle, så er vi helt oppe på livstid, siger anklageren og nævner nu en række tidligere sager.


Det blandt andet en sag, hvor en kvinde bliver voldtaget og efterfølgende dræbt. Hendes gerningsmand idømmes livstid, selvom han er tidligere ustraffet.

https://ekstrabladet.dk/112/her-er-pete ... rd/7127587
0
Brugeravatar
mucher
Indlæg: 452
Tilmeldt: 14. jul 2016, 13:02
Kort karma: 7
Likede indlæg: 337

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf mucher » 26. apr 2018, 12:54

LaScrooge skrev:
mucher skrev:
LaScrooge skrev:
mucher skrev:
LaScrooge skrev:
mucher skrev:
LaScrooge skrev:Der findes konsulenter derude hvis arbejde højest lever op til 2 som tjener det samme eller mere. Bare for at sætte det i perspektiv.

Ingen har vist påstået at der var tale om en verdensrekord. Der er på den anden side heller ikke nogen grund til at have ondt af højtlønnede forsvarsadvokater.


Hvem har ondt af dem? Hvem har påstået, at nogen at påstået at det var en verdensrekord? Altså, ud over dig.

Jeg har ikke påstået en skid. Hvad var din pointe med at der findes konsulenter med en endnu højere timetakst end en forsvarsadvokat?


Du lyder meget vred, så jeg gider ikke svare på dit spørgsmål.

Selvfølgelig bryder jeg mig ikke om at se mine ord blive fordrejet (som når "ingen har påstået" bliver til "nogen har påstået"). Du kunne have nøjedes med at påpege at jeg var den eneste som brugte ordet "verdensrekord". Det var i øvrigt et retorisk trick (kendt som "overdrivelse fremmer forståelsen").


Det er småbizart at bruge tid på, men nu gør jeg det fordi jeg er inde i vanen: Det er dig, der i dit første svar til mig reagerer på indhold der ikke er der. Ingen har påstået verdensrekord (nej, korrekt, det havde ingen, så hvorfor begynder du at snakke om det?), der er ingen grund til at have ondt af (intet jeg havde skrevet kom af at jeg havde ondt af). Det er dig der suger verdensrekord og medlidenhed ud af tingene og brygger et indlæg på grund af det.

Du er jo helt uden for pædagogisk rækkevidde. Det er vistnok almen viden at der findes konsulenter med højere timetakst end den citerede, og de fleste er enige om at forsvarsadvokater tjener godt, uanset at der findes folk som tjener endnu mere. Dit forsøg på "perspektivering" var overflødigt og nedladende, og det var DET mit første svar gik ud på (selvom du forsøger at få det til at handle om ordet "verdensrekord"). Over and out.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf LaScrooge » 26. apr 2018, 13:26

mucher skrev:
LaScrooge skrev:
mucher skrev:
LaScrooge skrev:
mucher skrev:
LaScrooge skrev:
mucher skrev:
LaScrooge skrev:Der findes konsulenter derude hvis arbejde højest lever op til 2 som tjener det samme eller mere. Bare for at sætte det i perspektiv.

Ingen har vist påstået at der var tale om en verdensrekord. Der er på den anden side heller ikke nogen grund til at have ondt af højtlønnede forsvarsadvokater.


Hvem har ondt af dem? Hvem har påstået, at nogen at påstået at det var en verdensrekord? Altså, ud over dig.

Jeg har ikke påstået en skid. Hvad var din pointe med at der findes konsulenter med en endnu højere timetakst end en forsvarsadvokat?


Du lyder meget vred, så jeg gider ikke svare på dit spørgsmål.

Selvfølgelig bryder jeg mig ikke om at se mine ord blive fordrejet (som når "ingen har påstået" bliver til "nogen har påstået"). Du kunne have nøjedes med at påpege at jeg var den eneste som brugte ordet "verdensrekord". Det var i øvrigt et retorisk trick (kendt som "overdrivelse fremmer forståelsen").


Det er småbizart at bruge tid på, men nu gør jeg det fordi jeg er inde i vanen: Det er dig, der i dit første svar til mig reagerer på indhold der ikke er der. Ingen har påstået verdensrekord (nej, korrekt, det havde ingen, så hvorfor begynder du at snakke om det?), der er ingen grund til at have ondt af (intet jeg havde skrevet kom af at jeg havde ondt af). Det er dig der suger verdensrekord og medlidenhed ud af tingene og brygger et indlæg på grund af det.

Du er jo helt uden for pædagogisk rækkevidde. Det er vistnok almen viden at der findes konsulenter med højere timetakst end den citerede, og de fleste er enige om at forsvarsadvokater tjener godt, uanset at der findes folk som tjener endnu mere. Dit forsøg på "perspektivering" var overflødigt og nedladende, og det var DET mit første svar gik ud på (selvom du forsøger at få det til at handle om ordet "verdensrekord"). Over and out.


:stoned:
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf dgd2007 » 7. maj 2018, 12:03

0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Pax Romana » 7. maj 2018, 12:47

dgd2007 skrev:Madsen anker kun strafudmålingen: http://nyheder.tv2.dk/krimi/2018-05-07- ... a-kim-wall
Ja, Betina Hald Engmark tænker taktisk.
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40745

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Akehurst2 » 7. maj 2018, 15:28

Pax Romana skrev:
dgd2007 skrev:Madsen anker kun strafudmålingen: http://nyheder.tv2.dk/krimi/2018-05-07- ... a-kim-wall
Ja, Betina Hald Engmark tænker taktisk.


Enig. Det er formentlig umuligt at få en anden afgørelse på skyldsspørgsmålet, hvorimod det ikke er umuligt på straffen, der jo er usædvanligt hård for et førstegansgdrab.

Og ved at begrænse anken til strafudmålingen kan de nøjes med at diskutere retspraksis, som er noget mere "mekanisk" hvorimod en anke af skyldssprørgsmålet vil medføre at hele forbrydelsen skal gennemgås igen med alle de grimme detaljer, og jeg er sikker på, det ville gøre det sværere at få nedsat straffen.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13317

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Rapfisk » 7. maj 2018, 15:28

Pax Romana skrev:
dgd2007 skrev:Madsen anker kun strafudmålingen: http://nyheder.tv2.dk/krimi/2018-05-07- ... a-kim-wall
Ja, Betina Hald Engmark tænker taktisk.

Det er vel også hendes job.
3
Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Livets forhold"