Fat shaming - har i været udsat for dette?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8897

Re: Fat shaming - har i været udsat for dette?

Indlægaf D.itsen » 29. jul 2017, 07:39

vibbsen skrev:
D.itsen skrev:Hvad de andre siger. Det er bestemt heller ikke sundt at veje for lidt. Specielt hvis man bliver syg er det vist rigtig skidt, men i sig selv kan det også give problemer.


Men tit så er dem der bliver udsat for skinny shaming jo ikke engang personer der er unaturligt tynde. Det er faktisk nok bare at være slank, så føler folk at sig "berettiget" til at komme med kommentarer.

Selvfølgelig skal man langt op i vægt før det bliver et problem. Men det ændrer jo ikke på at det uanset er langt mindre sundt at tage på i vægt for en der er slank, end det er for en der er overvægtig at tabe sig.

.

Det er altså stadig ikke usundt at tage på, selvom man er almindelig slank, medmindre det bliver så meget at man kommer op i fedme-kategorien. En let overvægt har meget meget lidt betydning for ens sundshedstilstand. Og den højere ende af normalskalen har jo ingen betydning.
Og man er ikke nødvendigvis usund fordi man er moderat overvægtig.
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: Fat shaming - har i været udsat for dette?

Indlægaf LadyFox » 29. jul 2017, 10:43

Jeg oplever ikke rigtig shaming for tiden. Men jeg har en oplevelse af at der ikke er nogen vægt der er god nok.
Jeg har lidt haft en Yo-yo vægt de sidste par år, den har holdt sig nogenlunde inden for min BMI (med undtagelse af en kort periode en 8 kilo over) og min oplevelse er at det kan være ganske få kilo der afgøre om folk siger "neeeej, gud - hvor er du blevet tynd" og "er du gravid? Nå ikke? Skal jeg ikke hjælpe dig med en kostplan?"
0
...
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Fat shaming - har i været udsat for dette?

Indlægaf girl_beat » 29. jul 2017, 11:14

Akehurst2 skrev:Min oplevelse, og det synes jeg også går igen her i tråden, er at det er langt mere legitimt at kommentere på folks kroppe, hvis de er slanke/undervægtige, men at kommentarerne er langt grovere, mere simple og svinske, hvis man er overvægtig.

Og som det er beskrevet: Det er alt andet lige lettere at blive mobbet med at leve op til en norm.

Jeg er 100% med på denne. At shame andre er dårlig stil uanset, men det er alligevel underligt, at man godt må pege og sige "du er godt nok tynd, men aldeles ikke "du er godt nok tyk" :stoned:
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15291
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Fat shaming - har i været udsat for dette?

Indlægaf Delfin » 29. jul 2017, 14:36

Det har jeg jeg i høj grad, mest mens jeg var yngre dog. Jeg har også haft perioder, hvor jeg tabte mig til normalvægt, og der var lutter positive ord. Og da folk begyndte at sige: 'Nu skal du ikke tabe dig mere', følte jeg det bestemt ikke som shaming, tværtimod.
1
14 11 14
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Fat shaming - har i været udsat for dette?

Indlægaf vibbsen » 29. jul 2017, 15:38

D.itsen skrev:
vibbsen skrev:
D.itsen skrev:Hvad de andre siger. Det er bestemt heller ikke sundt at veje for lidt. Specielt hvis man bliver syg er det vist rigtig skidt, men i sig selv kan det også give problemer.


Men tit så er dem der bliver udsat for skinny shaming jo ikke engang personer der er unaturligt tynde. Det er faktisk nok bare at være slank, så føler folk at sig "berettiget" til at komme med kommentarer.

Selvfølgelig skal man langt op i vægt før det bliver et problem. Men det ændrer jo ikke på at det uanset er langt mindre sundt at tage på i vægt for en der er slank, end det er for en der er overvægtig at tabe sig.

.

Det er altså stadig ikke usundt at tage på, selvom man er almindelig slank, medmindre det bliver så meget at man kommer op i fedme-kategorien. En let overvægt har meget meget lidt betydning for ens sundshedstilstand. Og den højere ende af normalskalen har jo ingen betydning.
Og man er ikke nødvendigvis usund fordi man er moderat overvægtig.


Jeg gentager lige mig selv i en anden formulering- for jeg får vist ikke mit budskab frem : Det vil altid være mere sundt for en der vejer 25 kilo for meget at tabe sig disse 25 kilo, end det vil være for en slank person at tage 25 kilo på.

Der er - når alt kommer til alt - altså væsentlig flere bivirkninger ved at veje for meget, end der er ved at veje almindeligt. Skinny shaming handler jo ikke engang om folk som er decideret tynde...Tit så handler det bare om folk som er bare normalvægtige. Fordi det åbenbart er helt OK at svine folk som ikke vejer lige så meget som en selv....

Det være sagt, så synes jeg at denne tråd kom til at handle om hvem der har værst. Jeg synes begge dele er lige slemt. Stod det til mig, så var der sådan en slags karma system der gjorde at folk som vægt-shamer skulle straffes med 15 kilo lige på røven....Hårdt og brutalt. PUFFFF..Og din røv ligner en ladeport....Tag den.....Og er du ikke færdig så kan vi da lige give dig 5 kilo muffin-bælte og 5 kilo på hvert lår...
4
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Fat shaming - har i været udsat for dette?

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. jul 2017, 15:45

girl_beat skrev:Jeg er 100% med på denne. At shame andre er dårlig stil uanset, men det er alligevel underligt, at man godt må pege og sige "du er godt nok tynd, men aldeles ikke "du er godt nok tyk" :stoned:


Det handler sandsynligvis om sociale roller og hakkeorden. Den, der shamer en under- eller normalvægtig person vil fx., i sin egen dumme logik, kunne slå på, at offeret jo får så rigeligt med bekræftelse i modeblade og andre medier, film og serier, osv., at der må være plads til en stikpille, ligesom det, der holder nogle personer med grimme tanker om overvægtige fra at sige dem højt, typisk vil være overlegen medlidenhed.
1
Liou
Indlæg: 327
Tilmeldt: 15. jul 2017, 15:49
Kort karma: 42
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 362

Re: Fat shaming - har i været udsat for dette?

Indlægaf Liou » 29. jul 2017, 17:25

Jeg var overvægtig fra jeg var 11 til 14 og meget stærk overvægtig fra jeg var 14 til 26. Jeg oplevede lidt af hvert. Alt fra velmenende men sårende kommentarer fra familien, så som "Tror du ikke du skulle springe kagen over?" til decideret mobning blandt jævnaldrende. Det gjorde ondt hver gang, men jeg fik det vendt til noget positivt ved at fokusere på humor og at have en god portion selvironi. På den måde havde jeg stadig venner + jeg havde nogle ting, der var langt værre at kæmpe med på det tidspunkt. Derfor følte jeg mig nok altid et eller andet sted accepteret og elsket, trods jeg måtte sluge en kommentar om min vægt i ny og næ. Der hvor jeg muligvis har været mest skuffet over min medmennesker, var faktisk da jeg tabte mig. Det var en periode med kæmpe personlige sejre for mig, men det var også her mit lidt naive verdensbillede for alvor blev revet i småstykker.Folk begyndt at behandle mig anderledes. Ikke kun familie og de få venner jeg havde dengang men helt fremmede mennesker. De var mere smilende, hjælpsomme, kontaktsøgende og fysiske. Jeg bemærkede ikke de her ting, dengang jeg var overvægtig, for jeg havde ikke rigtig noget at sammenligne med, men det var tydeligt nu. Jeg fik nemmere ved at få venner, kvinder begyndte lige pludselig at vise interesse igen for første gang siden jeg var elleve. Jeg tror først det var derefter, at det for alvor gik op for mig, hvor hårdt vi dømmer andre mennesker på deres vægt, og hvor overfladisk en verden vi enlig lever i. Jeg har det stadig sådan lidt underlig med det i dag. Som om jeg er splittet mellem 2 verdener. Jeg har sympati for og oprigtig ondt af overvægtige, der lider under folks fordomme, da jeg kan relatere. Men omvendt dømmer jeg også i et eller andet omfang selv, og jeg ved ikke rigtig hvad det siger om mig som person.
0
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Fat shaming - har i været udsat for dette?

Indlægaf A 7 » 30. jul 2017, 07:41

Hvordan reagerer man bedst overfor en kollega, der ind i mellem fatshamer sig selv?
(Har i øvrigt ikke hørt andre shame hende, hverken når hun er til stede eller ej).
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Fat shaming - har i været udsat for dette?

Indlægaf ajnaM » 30. jul 2017, 08:51

girl_beat skrev:Jeg er 100% med på denne. At shame andre er dårlig stil uanset, men det er alligevel underligt, at man godt må pege og sige "du er godt nok tynd, men aldeles ikke "du er godt nok tyk" :stoned:


Det er da logisk? Det er tabu at være buttet, men ikke tabu at være slank.


Hvis nu vi fjerner ekstremerne - anorektikerne og de ekstremt fede - er billedet måske mere tydeligt. Jeg vil vove at påstå, at nærmest ingen ser forkert på det at være i den lave ende af normal-BMI'et. Til gengæld er der masser af negative konnotationer i at ligge i den høje ende af normalspektret.

Og derfor bliver det mere slemt at sige 'du er godt nok tyk', mens det ikke er lige så slemt at sige 'du er godt nok tynd'. For i de fleste tilfælde vil det være negativt ladet, når man siger, at en person er tyk, mens det vil være positivt at sige til en person, at vedkommende er tynd.
10
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Fat shaming - har i været udsat for dette?

Indlægaf ajnaM » 30. jul 2017, 17:02

Smiling_Goat skrev:Meget slank kvinde hopper lige ind her.. Jeg bliver faktisk ked af det, når nogen siger "du er godt nok tynd" til mig (eller lignende.) For det ved jeg godt, men sådan ser jeg altså ud, og det lyder ikke som om, det er en rar ting at være, når de siger det på den måde, og jeg kunne aldrig finde på at sige tak. Jeg ville også være blevet ked af det, hvis nogen havde sagt: "du er godt nok tyk" til mig, da jeg var det. Jeg synes oprigtigt ikke, det ene er bedre end det andet, og jeg synes det er røv, at jeg åbenbart ikke har lige så meget "ret" til at blive ked, når jeg bliver kaldt meget tynd som hvis jeg blev kaldt meget tyk, for det er lige ubehageligt at stå i den modtagende ende. Om samfundet så (siges det) dikterer at slank er bedst eller ej, så er essensen af de to udtalelser ens, når de sendes af sted: du er forkert.

Og helt ærligt, skulle nogen en dag forsøge at oprigtigt komplimentere mig ved at kalde mig slank, ville jeg blive dybt forvirret og ikke vide, hvad jeg skulle svare. Det er en størrelse. Jeg ved ikke, hvordan det skulle være positivt eller sige noget om min person, at jeg er spinkel. Så jeg har et godt stofskifte, og hvad så?



Ingen har ret til at bestemme, hvad andre bør eller ikke bør blive kede af det.

Men at du ville blive ked af at blive kaldt tynd ændrer bare ikke på, at undervægt idealiseres i langt højere grad end overvægt i vores samfund.
Langt flere unge piger prøver på at blive tynde, end at blive tykke. Der er langt mere offentlig shaming af overvægtige i medierne, sundhedssystemet etc. Hele populærkulturen hylder undervægt. Prøv at google 'slankekur' og se, hvor mange hits det får i forhold til 'fedekur...' Bare det, at du selv betegner det som 'et godt stofskifte' er vel i grunden sigende.

Så selv om du personligt synes, det er lige så 'slemt' at være slank som at være buttet, vover jeg at påstå, at du er i undertal.
13
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Fat shaming - har i været udsat for dette?

Indlægaf ajnaM » 30. jul 2017, 18:42

Smiling_Goat skrev:
Du har i hvert fald ret i, at jeg ikke er enig. Jeg tror, der er en frygtelig masse snak om, at vi som samfund shamer overvægtige, og jeg tror også, at der er en masse slanke mennesker, der som jeg, mener at der er mindst lige så meget thin-shaming. Måske mere, fordi det jo åbenbart er mere socialt acceptabelt, eftersom tyndhed er så ønsket. Jeg ser ikke, at overvægt udskammes i medierne, tværtimod. Der er regler om hvor små modeller må være, ikke hvor store. Jeg forstår samtidig ikke, hvordan min kommentar om stofskifte er sigende for noget ud over, at jeg ikke ser tyndhed som noget særligt.

Jeg tror, der går en del overvægtige mennesker rundt og tror, at tynde mennesker der føler sig thin-shamet har et luksusproblem, og jeg kan godt forstå det, for jeg har selv været tyk, og jeg forstod ikke de tyndes problem - for de levede jo op til idealet! (Jeg siger ikke, du tilhører nogen af siderne.) Jeg vil bare pointere, at jeg ikke en eneste gang oplevede fatshaming trods et bmi på 30, men til gengæld har oplevet min andel af grove bemærkninger som slank, OG at der i denne tråd har været en masse eksempler på slanke mennesker, der har følet sig shamet, men de bliver af en eller anden grund lidt overset og endda bedt om at holde mund, fordi det rigtige tabu er overvægt.

Jeg synes det er rigtig ærligt, at vi tilsyneladende skal stå i hvert vores hjørne. Jeg synes ikke, det er okay at kalde tykke mennesker grimme ting, og jeg synes heller ikke man skal kalde tynde mennesker grimme ting. Jeg kan ikke se, hvorfor vi skal gå rundt og påpege hinandens størrelser og udseende, og jeg kan ikke se, hvorfor tykke mennesker har mere ret til at blive såret, end jeg har. Jeg gider ikke kaldes en "mager cykelpumpe", få at vide at "sex med mig må være som at vælte på cykel" eller høre at "man nemt kan mærke mine knogler." Udskamning SKER for tynde mennesker, og jeg kan ikke se, hvorfor det ikke skulle såre lige så meget, som det sårer en overvægtig at blive kaldt noget nedsættende vægtrelateret.


Jeg tror, vi taler forbi hinanden. :genert:

Min pointe er, at det er mere socialt acceptabelt at være slank end at være buttet - som du også selv siger, når du skriver, at 'tyndhed er så ønsket'. Jeg siger ikke, at det er rigtigt eller forkert, eller at man ikke kan have det anderledes, bare at idealet er, at man er slank eller spinkel - ikke buttet eller overvægtig.

Min kommentar gik oprindeligt på, at en anden debattør undrede sig over, hvorfor det er mere okay at sige 'du er da tynd' end 'du er da tyk'. Og det er det, fordi 'du er tynd' er at fortælle folk, at de lever op til et ideal - mens 'du er da tyk' er at fortælle folk, at de ikke gør. Som jeg skrev før: I de fleste tilfælde vil det være negativt ladet, når man siger, at en person er tyk, mens det vil være positivt at sige til en person, at vedkommende er tynd.

Det betyder ikke, at enkelte mennesker ikke kan føle sig ramt alligevel, eller at der ikke findes idioter derude, der siger 'du er slank' og mener det som en sviner - man er bare nødt til lige at have proportionerne i orden, når man diskuterer det helt generelt.
6
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Fat shaming - har i været udsat for dette?

Indlægaf ajnaM » 30. jul 2017, 19:26

Smiling_Goat skrev:Det jeg siger er bare, at jeg ikke tror på præmisset om, at det nødvendigvis må være positivt, når nogen påtaler andre kvinders tyndhed. Jeg kan forstå, at slankhed på overfladen er mindre tabuiseret end overvægt, men jeg oplever ikke folk gå rundt og komplimentere hinanden for deres lave bmi. Der er aldrig nogen der siger "hvor ser du slank ud i den kjole" til mig, for det ville være noget sært noget at sige, og det ville ikke lyde så frygteligt meget som en kompliment som det bare ville forvirre. Hvis man er overvægtig eller i gang med et vægttab kan "hvor ser du slank ud i den kjole" bestemt være en kompliment, men hvis personen tydeligvis har normalt bmi er det bare en lidt sær ting at sige.


Ah.

Jeg oplever det helt omvendt, og gjorde det også, da jeg var tynd. Jeg har fået, og får stadig tit, komplimenter som 'ej, hvor ser du godt ud - har du ikke tabt dig et par kilo?' og den slags. Da jeg var tyndere blev jeg tit komplimenteret for min vægt - og jeg opfattede i øvrigt altid kommentarer som 'ej, hvor er du tynd' som et kompliment, også selvom det nogle gange blev sagt lidt spydigt af veninder med et par kilo for meget på sidebenene...

Jeg har aldrig fået komplimenter for at tage på. Aldrig. Og har aldrig hørt andre give et kompliment for vægtøgning (altså igen, hvis vi fjerner de ekstreme tilfælde som anoreksi.)



Men nej, selvfølgelig er det ikke altid positivt, når folk påtaler kvinders tyndhed. Men som tendens, så er det (i mine øjne).
9
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9628

Re: Fat shaming - har i været udsat for dette?

Indlægaf Tanten » 30. jul 2017, 22:03

Jeg glemte faktisk helt, at jeg for kort tid siden blev fatshamet af en kæmpe kegle på fb, der ikke kunne argumentere, men i stedet begyndte at kommentere på min størrelse, min frisure og mine smykker. Jeg tænkte det dog ikke som fatshaming, fordi han svinede ALLE, han ikke var enige med, ved at blive personligt perfid i forhold til deres udseende - uanset hvordan de så ud.
0
Brugeravatar
Whydontyouandi
Indlæg: 198
Tilmeldt: 30. jun 2016, 15:22
Kort karma: 110
Likede indlæg: 773

Re: Fat shaming - har i været udsat for dette?

Indlægaf Whydontyouandi » 2. aug 2017, 20:24

Hm, næ.
Ikke medmindre mobning som barn tæller med (jeg var lidt småtyk).

Men jeg har sommetider følt mig som en omvandrende krop. Det er en mærkelig fornemmelse. Og som regel fordi man er i det forkerte selskab.
Senest rettet af Whydontyouandi 12. aug 2017, 20:40, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Mittemis
Indlæg: 133
Tilmeldt: 4. jan 2016, 07:20
Kort karma: 27
Likede indlæg: 95

Re: Fat shaming - har i været udsat for dette?

Indlægaf Mittemis » 10. aug 2017, 08:23

Ja, er blevet fat-shamet mange gange.

I 9.-10. klasse var jeg på festival, og der var jeg gået i seng i mit telt. Nogle andre fyre (en jeg endda havde et crush på) sad udenfor og fortsatte festen. Så råbte en af fyrene mit navn, jeg svarede "jaaa".. Og så saghde han "du er så fed at det gør ondt i mine øjne..". Øhh nå. Hvad skulle jeg lige svare inde fra teltet? Idiot.

I byen er jeg meget ofte blevet peget og grint af. En fyr lavede endda sådan en "bip bip bip" lyd som når en lastbil bakker da jeg prøvede at bakke ud af en menneskemængde ved en dør.

Det er selvfølgelig mest fulde mennesker, men det sker nu også andre gange. I Rom skulle vi op i peterskirken op i toppen af kuplen. Man går på en meget smal og snoet trappeopgang. Man kan kun gå 1 af gangen og kan ikke overhale. Personerne bag mig gik og brokede sig over at det gik for langsomt, og mente at det var pga "hende den fede" foran. De kunne ikke se at jeg altså bare gik så hurtigt/langsomt som det kunne lade sig gøre pga dem foran mig.
Så sent som den anden dag gik jeg ud med skraldet hjemme, og på gaden udenfor stod 3 teenagere som begyndte at grine og pege da jeg kom ud af døren. Og gik efter mig ned af gaden og fniste og indikerede med håndbevægelser hvor fed jeg er.
Jeg har også oplevet en mand sige om en chokolade bar "at den havde jeg ikke brug for" og trykkede to fingre ind i min mave.

Da jeg var gravid, skulle jeg også høre på MANGE formaninger fra den ene jordemoder. Fint lige at fortælle at det ikke er optimalt at være overvægtig gravid, men stop dig selv efter de første 5 kommentarer. Jeg HAR forstået. Jeg er ikke dum eller døv. Bare tyk.
1

Tilbage til "Livets forhold"