Er du en voksenven?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Er du en voksenven?

Indlægaf HerErJeg » 24. sep 2017, 19:26

BlueBunny skrev:Jeg er frivillig i en helt anden kontekst. Her skal vi fremvise rene børneattester (eller hvad det hedder). Altså de indhenter papirer hos politiet som viser man ikke er straffet. Er der den slags sikkerhed hos voksenvennerne? Jeg synes det lyder lidt uorganiseret?

Jo da, de slækker ikke på formaliteterne, men det er ikke en garanti for at personen kan bruges til opgaven.
Det er nok også fordi at mænd er en stor mangelvare, så det kan nok let virke forceret uden at alle skridt i processen tages i roligt tempo.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Er du en voksenven?

Indlægaf HerErJeg » 4. feb 2018, 05:51

Så nu bliver det spændende. Et nyt match med en ny dreng er ved at blive kørt i stilling. Jeg har en god fornemmelse af både dreng og familie ud fra diverse beskrivelser, men vi mangler at mødes.
Det ødelagde altså noget sidste gang, at jeg vidste at en anden mand havde fejlet rollen som voksenven. Det er ikke tilfældet her, men det er jo noget som ikke må gå galt.
En af reglerne jeg synes er svær, er den med at man ikke må agere som den manglende forældrer. Hvornår gør man det, hvornår gør man det ikke? Det er jo møder og hygge på ugebasis i en nogle timer, men det kan jo godt være nødvendigt at markere lidt, hvis drengen sidder og sumper med Ipad uden at vise interesse.
Så kan det godt blive lidt forældre-agtigt, men nødvendigt i en vis grad for at komme videre. I hvert fald skal disse mulige situationer snakkes igennem med moren inden de sker.
Jeg ved at konflikter over elektronik var noget af grunden til at venskabet gik i stykker for den tidligere dreng og blev lukket ned, altså inden jeg skulle være ven nr. 2, men det blev jo aldrig en realitet.
1
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Er du en voksenven?

Indlægaf Animi » 4. feb 2018, 08:00

Hvor er det spændende, jeg håber det ender med et venskab denne her gang!
Synes det er SÅ fedt, at du gerne vil være voksenven. Min niece har en voksenven, og det er altså bare helt fantastisk hvor godt det er for hende.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Er du en voksenven?

Indlægaf milisa » 4. feb 2018, 08:21

HerErJeg skrev:Så nu bliver det spændende. Et nyt match med en ny dreng er ved at blive kørt i stilling. Jeg har en god fornemmelse af både dreng og familie ud fra diverse beskrivelser, men vi mangler at mødes.
Det ødelagde altså noget sidste gang, at jeg vidste at en anden mand havde fejlet rollen som voksenven. Det er ikke tilfældet her, men det er jo noget som ikke må gå galt.
En af reglerne jeg synes er svær, er den med at man ikke må agere som den manglende forældrer. Hvornår gør man det, hvornår gør man det ikke? Det er jo møder og hygge på ugebasis i en nogle timer, men det kan jo godt være nødvendigt at markere lidt, hvis drengen sidder og sumper med Ipad uden at vise interesse.
Så kan det godt blive lidt forældre-agtigt, men nødvendigt i en vis grad for at komme videre. I hvert fald skal disse mulige situationer snakkes igennem med moren inden de sker.
Jeg ved at konflikter over elektronik var noget af grunden til at venskabet gik i stykker for den tidligere dreng og blev lukket ned, altså inden jeg skulle være ven nr. 2, men det blev jo aldrig en realitet.


Jeg tænker, at det handler om ikke at blande sig generelt i ting som tøj, mad, vaner osv. Men jeg kan nu ikke se noget til hinder for at sætte grænser for opførsel under samvær så længe det bliver som små råd i stedet for løftede pegefingre. Hvis nu moderen er helt ok med at I spiller Playstation hele dagen på trods af solskin og blå himmel, og det er det, drengen vil, jamen, så kan du jo godt kommentere på, at det er langt federe at spille fodbold eller lign, og at det er kedeligt at sidde indenfor. Men du kan ikke decideret sige, at han ikke må.

Men altså, som du siger, så længe du og moderen er enige om strategien, så tænker jeg ikke, du kan gøre noget forkert.

I øvrigt: Du er rockersej...
0
Tally-ho
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Er du en voksenven?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 4. feb 2018, 08:32

HerErJeg skrev:Så nu bliver det spændende. Et nyt match med en ny dreng er ved at blive kørt i stilling. Jeg har en god fornemmelse af både dreng og familie ud fra diverse beskrivelser, men vi mangler at mødes.
Det ødelagde altså noget sidste gang, at jeg vidste at en anden mand havde fejlet rollen som voksenven. Det er ikke tilfældet her, men det er jo noget som ikke må gå galt.
En af reglerne jeg synes er svær, er den med at man ikke må agere som den manglende forældrer. Hvornår gør man det, hvornår gør man det ikke? Det er jo møder og hygge på ugebasis i en nogle timer, men det kan jo godt være nødvendigt at markere lidt, hvis drengen sidder og sumper med Ipad uden at vise interesse.
Så kan det godt blive lidt forældre-agtigt, men nødvendigt i en vis grad for at komme videre. I hvert fald skal disse mulige situationer snakkes igennem med moren inden de sker.
Jeg ved at konflikter over elektronik var noget af grunden til at venskabet gik i stykker for den tidligere dreng og blev lukket ned, altså inden jeg skulle være ven nr. 2, men det blev jo aldrig en realitet.


Jeg synes at det er helt fantastisk at du begiver dig ud i det, for de der mænd er vitterligt en mangelvare i livet hos drenge uden far.
Mht. 'opdragelse' og lign. så må du helt sikkert godt markere dine egne grænser. Sæt dem som du ville gøre med en hvilken som helst anden (voksen) ven, det gør det også klart for drengen hvor han har dig og hvad jeres venskab kan/skal indeholde.
Det er formynderisk og forældreagtigt at sige "du må/skal ikke..." , men helt i tråd med et venskab at gøre opmærksom på hvad det gør ved dig i relationen og venskabet hvis han sidder med snuden i IPad'en eller lign. og så kan I snakke lidt om det i stedet og måske han selv kommer frem til at ændre på det.
Du kan både spørge ind til om han har nogle specifikke interesser og så sørge for nogle aktiviteter indenfor det, eller hvis du selv har en hobby du brænder for indvie ham i hvorfor dette netop er vildt interessant. Prøv at komme ud af huset, det giver ofte et godt udgangspunkt for en relation (hvis ikke han har angst eller lign. selvfølgelig)

Du vil det gerne, og det er første og bedste skridt - rigtigt meget held og lykke med det!
1
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Er du en voksenven?

Indlægaf HerErJeg » 4. feb 2018, 08:41

Velvet-Goldmine skrev:
HerErJeg skrev:Så nu bliver det spændende. Et nyt match med en ny dreng er ved at blive kørt i stilling. Jeg har en god fornemmelse af både dreng og familie ud fra diverse beskrivelser, men vi mangler at mødes.
Det ødelagde altså noget sidste gang, at jeg vidste at en anden mand havde fejlet rollen som voksenven. Det er ikke tilfældet her, men det er jo noget som ikke må gå galt.
En af reglerne jeg synes er svær, er den med at man ikke må agere som den manglende forældrer. Hvornår gør man det, hvornår gør man det ikke? Det er jo møder og hygge på ugebasis i en nogle timer, men det kan jo godt være nødvendigt at markere lidt, hvis drengen sidder og sumper med Ipad uden at vise interesse.
Så kan det godt blive lidt forældre-agtigt, men nødvendigt i en vis grad for at komme videre. I hvert fald skal disse mulige situationer snakkes igennem med moren inden de sker.
Jeg ved at konflikter over elektronik var noget af grunden til at venskabet gik i stykker for den tidligere dreng og blev lukket ned, altså inden jeg skulle være ven nr. 2, men det blev jo aldrig en realitet.


Jeg synes at det er helt fantastisk at du begiver dig ud i det, for de der mænd er vitterligt en mangelvare i livet hos drenge uden far.
Mht. 'opdragelse' og lign. så må du helt sikkert godt markere dine egne grænser. Sæt dem som du ville gøre med en hvilken som helst anden (voksen) ven, det gør det også klart for drengen hvor han har dig og hvad jeres venskab kan/skal indeholde.
Det er formynderisk og forældreagtigt at sige "du må/skal ikke..." , men helt i tråd med et venskab at gøre opmærksom på hvad det gør ved dig i relationen og venskabet hvis han sidder med snuden i IPad'en eller lign. og så kan I snakke lidt om det i stedet og måske han selv kommer frem til at ændre på det.
Du kan både spørge ind til om han har nogle specifikke interesser og så sørge for nogle aktiviteter indenfor det, eller hvis du selv har en hobby du brænder for indvie ham i hvorfor dette netop er vildt interessant. Prøv at komme ud af huset, det giver ofte et godt udgangspunkt for en relation (hvis ikke han har angst eller lign. selvfølgelig)

Du vil det gerne, og det er første og bedste skridt - rigtigt meget held og lykke med det!


Playstation er trods alt noget som flere kan hygge sig med, men Ipad er bare en verden hvor klappen går ned. Det fylder bare desværre rigtig meget ved børn i dag, så det er bestemt et fokusområde.
Så er nogle mødre ret fremme i skoene mht at overvåge og kontrollere, folkene i lokalafdelingen oplever mødre som insisterer på at være med til de første gange med samvær, men det ødelægger lysten mellem barnet og den nye voksen, at man ikke kan tale frit uden at nogen lytter med.
Det er IKKE tilfældet ved 'min mor' heldigvis.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Er du en voksenven?

Indlægaf HerErJeg » 27. feb 2018, 05:49

Nu er det nu. Sidste runde, så er må det betegnes som en realitet.
Der er desværre kommet grus i maskineriet i form af alvorlig sygdom i drengens allernærmeste familie. Så det er mere aktuelt end nogensinde før at venskabet kommer på skinner, så det er helt utroligt vigtigt, at jeg kommer godt i mål med det sidste skridt her.
Det er synd for drengen at han nu også skal have tanker på sygdom, det er helt ikke noget han har brugt for at kæmpe med også.
2
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Er du en voksenven?

Indlægaf hotlips » 28. feb 2018, 11:11

Jeg har en ex der er det for en lille dreng der ikke har nogen far og en mor med psykiske problemer. Det kører vist stille og roligt, jeg har indtryk af at det er lidt som man omgås andre venner det er bare en i børnemodel.

Det tror jeg også er den bedste måde, hvis man gør det så man kommer med en holdning om at man nærmest er en form for støttepædagog så tror jeg slet ikke det giver det der er hensigten, selvom det kan være fint med den slags så tror jeg ikke der er noget der er mere værd end et reelt venneforhold man går ind i med alt hvad der hører til, det er jo det de fleste børn heldigvis har i deres omgivelser og hvis ikke man er villig til det så tror jeg det kan få stor betydning for et barn skelner ikke.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Er du en voksenven?

Indlægaf HerErJeg » 12. mar 2018, 17:38

Nu er der gået et par uger, hvor jeg har skullet være selvkørende sammen med drengen. Mit indtryk ker at det er en helt ualmindeligt taknemmelig dreng at have med at gøre. Jeg tror han synes det er spændende de små ting vi laver, og utroligt langt fra den verden han færdes i til hverdag.
Jeg føler mig helt høj når jeg kører hjem efter at have afleveret ham, han er glad, hans mor er glad (og lettet). Jeg er faktisk helt overrasket over mig selv, at jeg turde tage springet i noget som jeg ikke kender løsningen på på forhånd, men så lærer jeg da at improvisere og at snakke om løst og fast uden at have en rød tråd at følge.
På sigt håber jeg også det har en afsmittende virkning på min egen dreng, han kan godt være svær at sparke i gang, forhånentlig bliver han ramt af en smule nysgerrighed.
17
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Er du en voksenven?

Indlægaf Skralde » 21. mar 2018, 18:14

Hvor er det bare skønt! Fedt at der findes folk som dig :gogo:
0
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Er du en voksenven?

Indlægaf HerErJeg » 2. aug 2018, 06:02

En lille update:
Projektet er desværre blevet lukket fra drengens og hans mors side. Det irriterer mig, og jeg får selvfølgelig aldrig en fuld forklaring.
Jeg må sande at familier kan være særdeles komplekse størrelser, og familien her er jeg aldrig kommet under huden på. I visse punkter føler jeg mig uoplyst, der er en række forhold som jeg gerne ville kende til for at kunne være klædt på ren vidensmæssigt, hvis nu drengen skulle nævne noget eller få lyst til at snakke.
Men 4 måneder + sommerferie uden at vi har set hinanden, det er ikke tilfredsstillende på en eller anden måde. Jeg giver mig fuldt ud i at engagere mig, nu skal jeg trække mig tilbage og sunde mig, for jeg kan ikke bare melde mig på banen til en ny dreng uden af den nuværende dreng er blevet fortid rent mentalt, ellers vil jeg komme til at drage paralleller mellem de to, og det kan en ny dreng ikke være tjent med.
Der har været en del direkte omkostninger forbundet med at være voksenven, benzin, forplejning, entre, materialer osv., men også brug af flextimer og afspadsering for at få det til at passe med skoletid og afhentninger.

Men 10-11-12 år er en særdeles svær alder, elektronik og medier fylder hele deres liv, og der den risiko at jeg simpelthen er blevet fravalgt fordi jeg koster 3-4 timer væk fra skærmen en gang om ugen. Jeg håber ikke vi er kommet dertil, men det KAN godt være noget i den retning i mit tilfælde.
Mødre bør nok overveje grundigt, om det i virkeligheden er noget de forcerer deres børn ind i, det KAN også være et tilfælde her, men jeg ved det ikke.

Nu skal jeg i hvert fald lige trække vejret....
2
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Er du en voksenven?

Indlægaf Rapfisk » 2. aug 2018, 06:18

Det er en rigtig svær alder at komme ind i, men jeg er sikker på, at du har skabt nogle minder hos drengen, som kan være med til at styrke ham også senere i livet.

Men venskaber skal være gensidige, og selvfølgelig er det anstrengende at miste et venskab - blive valgt fra. Måske ved drengen heller ikke selv helt hvorfor, og måske er det ikke en rationel beslutning. Sådan kan mennesker også være.

Jeg synes bestemt, at du skal slikke sårene og klappe dig selv på skulderen for det, du allerede har gjort.

P.s. Til en anden gang, hvis der kommer en anden gang: Kan du ikke spille computer med dem? Eller er det ikke noget, der interesserer dig?
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Er du en voksenven?

Indlægaf BlueBunny » 2. aug 2018, 06:23

Jeg synes det er ærgerligt det ikke er lykkedes når du gør så stor en indsats.
Jeg synes omvendt det lyder som om du analyserer og projektgør forholdet. Og så bliver det måske ikke så naturligt og sjovt. Jeg tænker det bliver lidt ulige og du dermed bliver mere en hjælper og aflastning, og drengen kan måske mærke det.
Jeg håber du finder et sted du kan gøre en forskel og du vil møde en der indser det.
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Er du en voksenven?

Indlægaf HerErJeg » 2. aug 2018, 06:29

Rapfisk skrev:Det er en rigtig svær alder at komme ind i, men jeg er sikker på, at du har skabt nogle minder hos drengen, som kan være med til at styrke ham også senere i livet.

Men venskaber skal være gensidige, og selvfølgelig er det anstrengende at miste et venskab - blive valgt fra. Måske ved drengen heller ikke selv helt hvorfor, og måske er det ikke en rationel beslutning. Sådan kan mennesker også være.

Jeg synes bestemt, at du skal slikke sårene og klappe dig selv på skulderen for det, du allerede har gjort.

P.s. Til en anden gang, hvis der kommer en anden gang: Kan du ikke spille computer med dem? Eller er det ikke noget, der interesserer dig?


Jeg kan godt spille computer, men det skal ikke være på hans hjemmebane og et eller andet sted, så skal jeg heller ikke lægge beslag på min søns Playstation for at få mit projekt til at lykkes. I dette tilfælde var opgaven direkte at vise drengen en verden væk fra hans mor, venindefnidder og storesøstre. Der var kvinder alle steder, men ingen mænd til at lave "mandeting" med ham.
Jeg ser det mere som en opgave at vise sådan en dreng en verden som er analog, fri for elektronik. Hvad kan hænderne bruges til, hvad er dagligdagens opgaver? Skal der laves et bål, bygges en hule, skiftes hjul på en bil, eller bare cykles en tur og snakke?
0
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Er du en voksenven?

Indlægaf Bergen » 2. aug 2018, 16:20

Kan du evt få tildelt et yngre barn? Det er ofte nemmere at skabe relationer der end til børn tæt på teenagealderen? Jeg er sikker på, st du kan blive en vidunderlig voksenven trods bump på vejen.
3

Tilbage til "Livets forhold"