At flytte til et andet land

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf Kattefjæs » 29. maj 2017, 07:52

Tamara skrev:
Kattefjæs skrev:
FruDulle skrev:
cola skrev:Jer der er flyttet fra Danmark, stemmer i stadig til valg i Dk ? og kan i stemme begge steder ?


Man kan kun stemme i DK de første 2 år efter man er rejst ud. Ingen stemmeret i det nye land.

I hvert fald hvis man er udenfor EU, måske der er andre hvis man bor i EU. Det ved jwg ikke


Jeg kan ikke stemme i Storbritannien - det skal man være statsborger for at få lov til.




Du kan (formentlig) stemme til Local Goverment og EUparliament. Men ikke General Election. Hvordan det bliver efter Brexit må tiden jo vise.

https://www.gov.uk/elections-in-the-uk


Altså der ved jeg godt, jeg bor her og er registreret til at stemme ;) Men nu er det ikke lokalvalg som er på vej herovre, og på ingen måde fyldestgørende ifht. den indflydelse man gerne vil have i det land man bor og betaler skat i.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf Kattefjæs » 29. maj 2017, 07:54

:whip:
cola skrev:Så jer der flytter ud af landet vil ikke være det lands statsborger, som i flytter til eller er i, hvad jeg kalder rodløse, dvs folk der flytter rundt mellem alle lande?

Jeg spørger bare fordi jeg undre mig lidt over man flytter væk fra Danmark, men stadig vil være dansk statsborger, uden dog at kunne stemme (åbenbart), kan være det er for besværligt at ændre statsborgerskab, jeg aner intet om det, er fint tilfreds med mit lille hjørne af Danmark :-)



Hvad mener du med "ikke vil være statsborger"? Du ved forhåbentlig godt at der skal mere til end at man flytter til et andet land for at blive statsborger, ikke?

Som det ser ud lige nu vil det tage mig godt og vel seks år mere, og en satans masse penge, at blive statsborger i Storbritannien og dermed opnå stemmeret. Det har ikke noget med vilje og lyst at gøre, det er bare sådan reglerne er skruet sammen.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf Akehurst2 » 29. maj 2017, 08:02

cola skrev:Så jer der flytter ud af landet vil ikke være det lands statsborger, som i flytter til eller er i, hvad jeg kalder rodløse, dvs folk der flytter rundt mellem alle lande?

Jeg spørger bare fordi jeg undre mig lidt over man flytter væk fra Danmark, men stadig vil være dansk statsborger, uden dog at kunne stemme (åbenbart), kan være det er for besværligt at ændre statsborgerskab, jeg aner intet om det, er fint tilfreds med mit lille hjørne af Danmark :-)


Det er svært og langsommeligt at blive statsborger i langt de fleste lande. Det er altså ikke noget, man bare lige gør. Man gør det især ikke, hvis man ikke er fraflyttet permanent og ved, at der man flytter til er det man skal blive for evigt (så evigt som noget nu er). Statsborgerskab er for de fleste en dyb og rodfæstet ting, og noget man er knyttet til og derfor ikke bare opgiver. Man holder jo ikke op med at være dansk, fordi man ikke bor i Danmark (i en periode).

Som du selv skrev, så aner du intet om det - det fremgår tydeligt. Men prøv da at spørge lidt mere åbent ind til det i stedet for at kalde folk rodløse og nærmest synes det er forkert, man beholder sit danske statsborgerskab som fraflyttet.
5
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf Kattefjæs » 29. maj 2017, 08:08

Akehurst2 skrev:
Det er svært og langsommeligt at blive statsborger i langt de fleste lande. Det er altså ikke noget, man bare lige gør. Man gør det især ikke, hvis man ikke er fraflyttet permanent og ved, at der man flytter til er det man skal blive for evigt (så evigt som noget nu er). Statsborgerskab er for de fleste en dyb og rodfæstet ting, og noget man er knyttet til og derfor ikke bare opgiver. Man holder jo ikke op med at være dansk, fordi man ikke bor i Danmark (i en periode).

Som du selv skrev, så aner du intet om det - det fremgår tydeligt. Men prøv da at spørge lidt mere åbent ind til det i stedet for at kalde folk rodløse og nærmest synes det er forkert, man beholder sit danske statsborgerskab som fraflyttet.


Det er nærmest spot on ifht. den danske ensporethed og selvtilfedshed som jeg beskrev i et tidligere indlæg.
2
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf Akehurst2 » 29. maj 2017, 09:52

FruDulle skrev:
Jeg ville være pænt træt af at på 10 år at skifte mellem egyptisk, Jamaicansk, Vietnamisk, bengalsk og burmesisk statsborgerskab. Og iøvrigt virkeligt dårlige statsborgerskaber at have kan jeg afsløre.

Jeg vil aldrig opgive mit danske, never.


Også en virkelig, virkelig relevant ting. Hvorfor dog opgive så godt et statsborgerskab som det danske? Det er et af dem, der giver mulighed for visumfrie rejser til allerflest lande, det er et EU-statsborgerskab med de fordele, der er knyttet til det og det er nordisk, hvilket giver yderligere fordele intern i Norden.
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf Kattefjæs » 29. maj 2017, 10:03

Akehurst2 skrev:
FruDulle skrev:
Jeg ville være pænt træt af at på 10 år at skifte mellem egyptisk, Jamaicansk, Vietnamisk, bengalsk og burmesisk statsborgerskab. Og iøvrigt virkeligt dårlige statsborgerskaber at have kan jeg afsløre.

Jeg vil aldrig opgive mit danske, never.


Også en virkelig, virkelig relevant ting. Hvorfor dog opgive så godt et statsborgerskab som det danske? Det er et af dem, der giver mulighed for visumfrie rejser til allerflest lande, det er et EU-statsborgerskab med de fordele, der er knyttet til det og det er nordisk, hvilket giver yderligere fordele intern i Norden.


Jeg kan ikke se nogen fordele i at opgive det. At man flytter til udlandet, betyder jo ikke at man aldrig har tænkt sig at tage hjem igen. Det kan da godt være at jeg ikke gider bo her mere når jeg er 60, og så giver det da fin mening at have bevaret sit statsborgerskab intakt.

Jeg kender mange som har flyttet land, men kun få som har opgivet deres oprindelige statsborgerskab. Min mor gjorde da hun flyttede til Danmark, men det var fordi man ikke kunne få dobbelt statsborgerskab dengang, så det var hun nødt til for at blive dansker.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf kidkomb » 29. maj 2017, 10:11

Da jeg boede i Sverige og var grænsegænger, dvs boede i Sverige, men arbejdede og betalte skat i Danmark, nøjagtig som hvis jeg boede her, måtte jeg ikke stemme.
Altså wtf, jeg betalte AL min skat i Dk, kun boligskat betalte jeg i Sverige og så må jeg ikke stemme.
Shit, det er åndssvagt. Så jeg glæder mig til at få lov til at stemme til næste folketingsvalg. Efter 10 år uden stemmeret, men med fuld skattepligt.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf cola » 29. maj 2017, 10:24

Kattefjæs skrev:
Akehurst2 skrev:
FruDulle skrev:
Jeg ville være pænt træt af at på 10 år at skifte mellem egyptisk, Jamaicansk, Vietnamisk, bengalsk og burmesisk statsborgerskab. Og iøvrigt virkeligt dårlige statsborgerskaber at have kan jeg afsløre.

Jeg vil aldrig opgive mit danske, never.


Også en virkelig, virkelig relevant ting. Hvorfor dog opgive så godt et statsborgerskab som det danske? Det er et af dem, der giver mulighed for visumfrie rejser til allerflest lande, det er et EU-statsborgerskab med de fordele, der er knyttet til det og det er nordisk, hvilket giver yderligere fordele intern i Norden.


Jeg kan ikke se nogen fordele i at opgive det. At man flytter til udlandet, betyder jo ikke at man aldrig har tænkt sig at tage hjem igen. Det kan da godt være at jeg ikke gider bo her mere når jeg er 60, og så giver det da fin mening at have bevaret sit statsborgerskab intakt.

Jeg kender mange som har flyttet land, men kun få som har opgivet deres oprindelige statsborgerskab. Min mor gjorde da hun flyttede til Danmark, men det var fordi man ikke kunne få dobbelt statsborgerskab dengang, så det var hun nødt til for at blive dansker.


Men hvorfor var hun nødt til det ? Ikke at jeg har noget imod at folk er danske statsborger og de må hoppe rundt lige så tosset de har lyst, men et eller andet sted vil jeg ikke kalde det at flytte til et andet land hvis du beholder dit statsborgerskab, så er du bare på langtidsvisit.
Det er derfor jeg spørger, for det jeg læser når nogen siger flytter til et andet land er at du forlader det land du havde til fordel for et andet, med alle de goder og negative sider alle lande nu engang har.
Det kan godt være mine spørgsmål er lidt hårde, men det er ikke sådan ment, jeg stiller dem blot som jeg ser dem, og når man intet ved om hverken statsborgerskab eller andet, så skal disse spørgsmål nu engang til, ellers finder jeg da aldrig ud af det, med mindre jeg selv går ind på hvert lands hjemmeside og tjekker ud og bruger google som en tosset, for noget jeg kun er nysgerrig omkring.

Men hvis det at være snæversynet eller det som en anden skrev... så må det være sådan, for jeg vil altid være nysgerrig, også omkring ting jeg ikke selv på nogen måde har tænkt mig. Samme spørgsmåls type vil komme til en der skulle springe bungyjump...eller for den sags skyld, stå på ski, 2 ting jeg aldrig kommer til at prøve, men derfor stadig gerne vil vide alt om det, bare fordi.
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf Kattefjæs » 29. maj 2017, 10:35

cola skrev:Men hvorfor var hun nødt til det ? Ikke at jeg har noget imod at folk er danske statsborger og de må hoppe rundt lige så tosset de har lyst, men et eller andet sted vil jeg ikke kalde det at flytte til et andet land hvis du beholder dit statsborgerskab, så er du bare på langtidsvisit.
Det er derfor jeg spørger, for det jeg læser når nogen siger flytter til et andet land er at du forlader det land du havde til fordel for et andet, med alle de goder og negative sider alle lande nu engang har.
Det kan godt være mine spørgsmål er lidt hårde, men det er ikke sådan ment, jeg stiller dem blot som jeg ser dem, og når man intet ved om hverken statsborgerskab eller andet, så skal disse spørgsmål nu engang til, ellers finder jeg da aldrig ud af det, med mindre jeg selv går ind på hvert lands hjemmeside og tjekker ud og bruger google som en tosset, for noget jeg kun er nysgerrig omkring.

Men hvis det at være snæversynet eller det som en anden skrev... så må det være sådan, for jeg vil altid være nysgerrig, også omkring ting jeg ikke selv på nogen måde har tænkt mig. Samme spørgsmåls type vil komme til en der skulle springe bungyjump...eller for den sags skyld, stå på ski, 2 ting jeg aldrig kommer til at prøve, men derfor stadig gerne vil vide alt om det, bare fordi.


Fordi det på daværende tidspunkt ikke var muligt for hende bare at flytte til Danmark og blive gift og få børn uden også at søge om dansk statsborgerskab. Og det indebar altså at hun var nødt til at opgive sit oprindelige statsborgerskab fordi Danmark ikke tillod dobbelt.

Hvis du mener at man skal opgive sit danske statsborgerskab når man flytter ud af landet, så mener du at vi alle sammen skal blive statsløse, eller hvad? Som flere af os har skrevet kan det jo ikke lade sig gøre at blive statsborgere i et andet land. For nogle vil det tage år. For andre vil det reelt aldrig kunne lade sig gøre uanset hvad. Skal de bare klippe deres danske pas i stykker og være statsløse resten af livet? :forvirret:

Jeg tror ikke at vi har brug for at du lige kommer ind fra sidelinjen og fortæller os din definition på hvad det vil sige at være flyttet til et andet land (!). Det er da så ligegyldigt hvad du synes.

Det er måske bedre at du bare googler dig frem til tingene hvis din eneste måde at lære nyt på er at gatecrashe en tråd og skrive nedladende om folks valg i livet. Det kan godt være at du ikke mener det sådan, men du skriver ikke ligefrem på en måde som lægger op til høflig debat.

Pointen med tråden er at os, som rent faktisk er flyttet til et andet land, kan udveksle erfaringer. Det giver mening at følge med hvis du overvejer det samme, men hvis du bare gerne vil stille spørgsmålstegn ved hvordan man dog kan forlade Danmark og beholde sit statsborgerskab, så er det måske bedre hvis du enten bruger google eller opretter din egen tråd.
3
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf Akehurst2 » 29. maj 2017, 10:38

cola skrev:Men hvorfor var hun nødt til det ? Ikke at jeg har noget imod at folk er danske statsborger og de må hoppe rundt lige så tosset de har lyst, men et eller andet sted vil jeg ikke kalde det at flytte til et andet land hvis du beholder dit statsborgerskab, så er du bare på langtidsvisit.
Det er derfor jeg spørger, for det jeg læser når nogen siger flytter til et andet land er at du forlader det land du havde til fordel for et andet, med alle de goder og negative sider alle lande nu engang har.
Det kan godt være mine spørgsmål er lidt hårde, men det er ikke sådan ment, jeg stiller dem blot som jeg ser dem, og når man intet ved om hverken statsborgerskab eller andet, så skal disse spørgsmål nu engang til, ellers finder jeg da aldrig ud af det, med mindre jeg selv går ind på hvert lands hjemmeside og tjekker ud og bruger google som en tosset, for noget jeg kun er nysgerrig omkring.

Men hvis det at være snæversynet eller det som en anden skrev... så må det være sådan, for jeg vil altid være nysgerrig, også omkring ting jeg ikke selv på nogen måde har tænkt mig. Samme spørgsmåls type vil komme til en der skulle springe bungyjump...eller for den sags skyld, stå på ski, 2 ting jeg aldrig kommer til at prøve, men derfor stadig gerne vil vide alt om det, bare fordi.


Hvorfor er man ikke flyttet, hvis man har bolig, adresse og liv der hvor man er?

Selvom jeg opholder mig her midlertidigt, så har jeg jo både bolig og arbejde her, og lver ligesom derhjemme med fitnesscenter og supermarked og dagligliv, slet ikke på ferie, men et rigtigt liv.

Men statsborgerskab er jo noget helt andet. Det handler om, hvor man stammer fra og hører hjemme og hvilket land, man føler man hører til og identificerer sig med. Du får det til at lyde som om, det bare er en opholdstilladelse.
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf Kattefjæs » 29. maj 2017, 10:51

Nå, men det illustrerer jo meget fint hvad jeg nævnte tidligere i tråden med fordømmelse/at folk ikke forstår hvordan man dog kan få sig selv til at forlade Paradis på jord.

Var der nogle af jer som oplevede fordømmelse fra familie/venner?

Jeg har været meget heldig på det punkt - de er heldigvis åbensindede mennesker, og jeg tror ikke at det kom som en overraskelse for nogen da jeg flyttede. På det tidspunkt havde jeg periodevis arbejdet i udlandet og rejst frem og tilbage i fem år da min kæreste boede her allerede. Jeg tror da måske at der var lidt tristhed over at vi nok ikke kom til at ses så meget som før, men ikke noget som overskyggede glæden.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf Akehurst2 » 29. maj 2017, 11:04

Kattefjæs skrev:Nå, men det illustrerer jo meget fint hvad jeg nævnte tidligere i tråden med fordømmelse/at folk ikke forstår hvordan man dog kan få sig selv til at forlade Paradis på jord.


Jo, man må gerne forlade paradis på jord, emn så skal man også droppe statsborgerskabet og evt. aldrig komme tilbage igen. Eller noget.

Kattefjæs skrev:Var der nogle af jer som oplevede fordømmelse fra familie/venner?

Jeg har været meget heldig på det punkt - de er heldigvis åbensindede mennesker, og jeg tror ikke at det kom som en overraskelse for nogen da jeg flyttede. På det tidspunkt havde jeg periodevis arbejdet i udlandet og rejst frem og tilbage i fem år da min kæreste boede her allerede. Jeg tror da måske at der var lidt tristhed over at vi nok ikke kom til at ses så meget som før, men ikke noget som overskyggede glæden.


Jeg oplevede slet ikke andet end total opbakning, interesse og en hel del misundelse. Det gør nok en forskel, at jeg kun er flyttet midlertidigt, for der er selvfølgelig flere, der har givet udtryk for at de vil savne mig, men samtidig sagt, at det jo ikke er for evigt (og alle er meget beroliget af, at min mand er blevet hjemme, for det ses som en slags garanti for, at jeg ikke pludselig finder på at blive hernede).

Men jeg kommer også fra en familie (og svigerfamilie) der altid har rejst og boet meget i udlandet og giftet sig med folk fra andre lande, så det er bare sådan man lever, og på den måde ikke noget, nogen undrede sig over.
1
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf cola » 29. maj 2017, 11:12

Kattefjæs skrev:
cola skrev:Men hvorfor var hun nødt til det ? Ikke at jeg har noget imod at folk er danske statsborger og de må hoppe rundt lige så tosset de har lyst, men et eller andet sted vil jeg ikke kalde det at flytte til et andet land hvis du beholder dit statsborgerskab, så er du bare på langtidsvisit.
Det er derfor jeg spørger, for det jeg læser når nogen siger flytter til et andet land er at du forlader det land du havde til fordel for et andet, med alle de goder og negative sider alle lande nu engang har.
Det kan godt være mine spørgsmål er lidt hårde, men det er ikke sådan ment, jeg stiller dem blot som jeg ser dem, og når man intet ved om hverken statsborgerskab eller andet, så skal disse spørgsmål nu engang til, ellers finder jeg da aldrig ud af det, med mindre jeg selv går ind på hvert lands hjemmeside og tjekker ud og bruger google som en tosset, for noget jeg kun er nysgerrig omkring.

Men hvis det at være snæversynet eller det som en anden skrev... så må det være sådan, for jeg vil altid være nysgerrig, også omkring ting jeg ikke selv på nogen måde har tænkt mig. Samme spørgsmåls type vil komme til en der skulle springe bungyjump...eller for den sags skyld, stå på ski, 2 ting jeg aldrig kommer til at prøve, men derfor stadig gerne vil vide alt om det, bare fordi.


Fordi det på daværende tidspunkt ikke var muligt for hende bare at flytte til Danmark og blive gift og få børn uden også at søge om dansk statsborgerskab. Og det indebar altså at hun var nødt til at opgive sit oprindelige statsborgerskab fordi Danmark ikke tillod dobbelt.

Hvis du mener at man skal opgive sit danske statsborgerskab når man flytter ud af landet, så mener du at vi alle sammen skal blive statsløse, eller hvad? Som flere af os har skrevet kan det jo ikke lade sig gøre at blive statsborgere i et andet land. For nogle vil det tage år. For andre vil det reelt aldrig kunne lade sig gøre uanset hvad. Skal de bare klippe deres danske pas i stykker og være statsløse resten af livet? :forvirret:

Jeg tror ikke at vi har brug for at du lige kommer ind fra sidelinjen og fortæller os din definition på hvad det vil sige at være flyttet til et andet land (!). Det er da så ligegyldigt hvad du synes.

Det er måske bedre at du bare googler dig frem til tingene hvis din eneste måde at lære nyt på er at gatecrashe en tråd og skrive nedladende om folks valg i livet. Det kan godt være at du ikke mener det sådan, men du skriver ikke ligefrem på en måde som lægger op til høflig debat.

Pointen med tråden er at os, som rent faktisk er flyttet til et andet land, kan udveksle erfaringer. Det giver mening at følge med hvis du overvejer det samme, men hvis du bare gerne vil stille spørgsmålstegn ved hvordan man dog kan forlade Danmark og beholde sit statsborgerskab, så er det måske bedre hvis du enten bruger google eller opretter din egen tråd.

Jeg er da ked af at jeg sådan har villet få oplysninger fra folk der faktisk stod i det, og derfor har spurgt lidt akavet. For mig er det nu bare sådan jeg spørger, og hvorfor er det ligegyldigt hvad jeg syntes, hvis det jeg syntes kan ændres af nogen som faktisk gider svare på mine spørgsmål omkring noget jeg er nysgerrig omkring, du er da 100 % deff af det du selv er imod hos danskerne, totalt lukket og uden nogen grund til at sende din viden videre til andre.

Jeg vil bare gerne vide hvordan det er, hvad det er, hvorfor det er. Tag mig som et barn der stiller en bunke hvorfor spørgsmål, for det er hvad jeg gør og jeg får da ikke svar på mine hvorfor spørgsmål hvis alle opføre sig som dig, totalt fornærmet over at jeg tillader mig at spørge ind til noget jeg intet ved noget om.

Så er der nogen af jer der er flyttet der ikke bliver fornærmet over mine spørgsmål, vil jeg stadig gerne have svar på hvorfor i valgte at flytte, hvorfor i ikke valgte at skifte statsborgerskab (den del har jeg vist fået på plads, det er alt for besværlig og langtrukken, og i føler jer stadig danske) hvorfor lige det land, og hvad det har haft af betydning for resten af jeres familie at i sådan flyttede.

Jeg er blevet lidt klogere på det der flytteri, men vil gerne vide mere, hvis det er tilladt.
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf Kattefjæs » 29. maj 2017, 11:19

Akehurst2 skrev:Jo, man må gerne forlade paradis på jord, emn så skal man også droppe statsborgerskabet og evt. aldrig komme tilbage igen. Eller noget.


Hehe, quite!


Jeg oplevede slet ikke andet end total opbakning, interesse og en hel del misundelse. Det gør nok en forskel, at jeg kun er flyttet midlertidigt, for der er selvfølgelig flere, der har givet udtryk for at de vil savne mig, men samtidig sagt, at det jo ikke er for evigt (og alle er meget beroliget af, at min mand er blevet hjemme, for det ses som en slags garanti for, at jeg ikke pludselig finder på at blive hernede).

Men jeg kommer også fra en familie (og svigerfamilie) der altid har rejst og boet meget i udlandet og giftet sig med folk fra andre lande, så det er bare sådan man lever, og på den måde ikke noget, nogen undrede sig over.


Lyder godt. Og ja, uanset hvad er det nok noget andet når det er midlertidigt, men derfor er det stadig vigtigt at man føler sig heppet på. Eller i hvert fald ikke aktivt fordømt.

Min svigerfamilie har været udstationeret og boet på flere kontinenter - og er blandt de få briter som taler mere end ét sprog - så på den måde er jeg også heldig.

Det er et lidt akavet tidspunkt at flytte til Storbritannien, men det er jo ikke alt i livet man kan planlægge sig ud af. Jeg var ikke i stand til at flytte tidligere, men omvendt var det heller ikke nødvendigvis her jeg partout skulle hen. For mig var det et spørgsmål om hvor jeg kunne få job. Alternativet var at være på dagpenge i Danmark, så i den forstand var det vel i alles interesse at jeg flyttede.

Jeg ved så ikke hvor vi er henne om ti år - det virker usandsynligt at vi bliver i stand til at købe et sted at bo her, og der er meget lidt sikkerhed i at bo til leje (plus det er absurd dyrt), så det kan ikke rigtig lade sig gøre at spare op. Det synes jeg ikke er holdbart for evigt, så jeg har det fint med at være her så længe det tager mig at skabe fodfæste på arbejdsmarkedet og blive ordentligt konkurrencedygtig, men på et eller andet tidspunkt må vi nok videre.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: At flytte til et andet land

Indlægaf Kattefjæs » 29. maj 2017, 11:23

cola skrev:Jeg er da ked af at jeg sådan har villet få oplysninger fra folk der faktisk stod i det, og derfor har spurgt lidt akavet. For mig er det nu bare sådan jeg spørger, og hvorfor er det ligegyldigt hvad jeg syntes, hvis det jeg syntes kan ændres af nogen som faktisk gider svare på mine spørgsmål omkring noget jeg er nysgerrig omkring, du er da 100 % deff af det du selv er imod hos danskerne, totalt lukket og uden nogen grund til at sende din viden videre til andre.

Jeg vil bare gerne vide hvordan det er, hvad det er, hvorfor det er. Tag mig som et barn der stiller en bunke hvorfor spørgsmål, for det er hvad jeg gør og jeg får da ikke svar på mine hvorfor spørgsmål hvis alle opføre sig som dig, totalt fornærmet over at jeg tillader mig at spørge ind til noget jeg intet ved noget om.

Så er der nogen af jer der er flyttet der ikke bliver fornærmet over mine spørgsmål, vil jeg stadig gerne have svar på hvorfor i valgte at flytte, hvorfor i ikke valgte at skifte statsborgerskab (den del har jeg vist fået på plads, det er alt for besværlig og langtrukken, og i føler jer stadig danske) hvorfor lige det land, og hvad det har haft af betydning for resten af jeres familie at i sådan flyttede.

Jeg er blevet lidt klogere på det der flytteri, men vil gerne vide mere, hvis det er tilladt.


Læg ud med at henvende dig ordentligt til folk og stil dine spørgsmål uden at fordømme, så skal du nok få ordentlige svar tilbage helt uden klammeri. Som du spørger får du svar!
3

Tilbage til "Livets forhold"