Danskerne skifter navn som aldrig før

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Danskerne skifter navn som aldrig før

Indlægaf dgd2007 » 21. maj 2017, 23:05

Ellin skrev:
dgd2007 skrev:[...]
Men jeg er nødt til at sige, at vendingen med at "respektere andres valg" i mine ører lyder som noget af mest nedladende, man kan sige :genert:

Hvorfor er det nedladende? At respektere andres valg, kan da ikke være nedladende?

Njaeh, det ved jeg heller ikke, om det altid er. Men det kan godt nogle gange lyde lidt i retning af: "Jeg synes vist nok, det er tosset, men whatever rocks your boat ..." - altså ligeglæde. Men altså det var ikke var voldsomt rettet mod dit indlæg. Det "tændte" bare noget i mig, fordi jeg har hørt det brugt en del gange fra dengang jeg begyndte i debatter, og hvor det helt sikkert blev brugt på den måde. :)
0
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Danskerne skifter navn som aldrig før

Indlægaf Skralde » 22. maj 2017, 07:42

Jeg bryder mig ikke specielt meget om mit navn og har da af og til drømt om at tilføje en stavelse, som ville gøre navnet mere feminint i mine øjne, men dybest set generer det mig nok ikke nok til at jeg ville gøre det.
Min datter hedder ikke et specielt normalt navn. Vi/jeg valgte det dog ikke fordi hun skulle fremstå mere unik end andre, men slet og ret fordi at jeg er vild med det :) Vi valgte dog også at give hende et helt almindeligt mellemnavn (Mie), mest af alt så hun havde mulighed for at bruge dette i stedet for hvis hun ikke kunne lide sit specielle fornavn, eller evt. skulle blive træt af at stave sit navn eller lign. Det bliver dog nok ikke aktuelt, for ind til videre elsker hun sit navn :)
1
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4867

Re: Danskerne skifter navn som aldrig før

Indlægaf Kaffe » 23. maj 2017, 20:26

Jeg er ligeglad med, hvad jeg hedder, for det har ikke noget med noget at gøre, udover at det er praktisk, at ikke alle hedder det samme. Synes jeg.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Danskerne skifter navn som aldrig før

Indlægaf dgd2007 » 24. maj 2017, 15:42

Mavis skrev:"Sofie, mød min ven Molly".
"Molly! Det kan man da ikke hedde! Det er kun hunde der hedder det!"
[...]

Jeg kan forstå, at mine fordomme om navnet Molly ikke er helt opdaterede :lol:
Det eneste, jeg kommer i tanke om, er en eller anden tv-serie eller sådan noget, der hed "Molly Dodd".
Og så denne endnu ældre sag:

0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Danskerne skifter navn som aldrig før

Indlægaf Flora » 24. maj 2017, 16:09

Sørøver Sallys moster hedder Molly. Det er da hyggeligt :D (Hvis altså man er gammel nok til at huske Sørøver Sally :P)

Jeg synes det er et fint navn :)
0
Brugeravatar
Trommedreng
Indlæg: 276
Tilmeldt: 13. jan 2016, 14:15
Kort karma: 34
Geografisk sted: Teheranistan
Likede indlæg: 390

Re: Danskerne skifter navn som aldrig før

Indlægaf Trommedreng » 26. maj 2017, 08:48

Jeg har før overvejet at skifte mit fornavn ud til fordel for Axel.
0
I would have written you a shorter letter, but I did not have the time.
Brugeravatar
Roland Gift
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27. maj 2017, 20:33
Kort karma: 0
Likede indlæg: 2

Re: Danskerne skifter navn som aldrig før

Indlægaf Roland Gift » 27. maj 2017, 21:15

Wizzze skrev:Har du skiftet navn, eller overvejet at gøre det?

Jeg har aldrig helt forstået ønsket/behovet for at skifte navn, men jeg har så heller ikke oplevet nogen kriser eller problemer med mit navn.


Registrerede mig blot for at bidrage til denne tråd. Jeg kommer til at tælle i statistikkerne for 2017, hvor der givetvis bliver endnu flere end sidste år som skifter navn.

Mit tilfælde er nærmest det modsatte af Louise som blev til Izza fordi det var unikt - jeg har aldrig brudt mig om al den opmærksomhed man får når man har et navn der skiller sig ud (hvad er det for noget, hvordan udtaler du det, hvor kommer du egentlig fra), gider ikke bruge energi på det. Desuden har jeg aldrig brudt mig om den måde mit fornavn rimede med efternavnet på. Så alt i alt handlede det om, hvordan jeg havde det med mig selv.

Hvorfor man skifter navn fra Rene til René er mig lidt en gåde, men det kan være at den der lille streg gør en lige så stor forskel for vedkommende som et navneskift gør for mig.

Det sjove er at jeg faktisk næsten ikke mærker det - har fået nyt pas, kørekort m.m. hvor efternavnet vel at mærke er det samme som før, og det føles ikke som noget ekstraordinært. Da mit navn blev kaldt op i et venteværelse forleden, sagde jeg "ja" som om jeg havde heddet det hele livet.

Nu er jeg meget praktisk indstillet, så kunne ikke finde på at skifte på basis af overtro. Til gengæld kan jeg sagtens forstå folk som skifter fordi det andet er lidt for uheldigt. Hedder man Sand til efternavn, skal man som forælder nok holde sig fra fornavne som Anders. Der kan være mange eksempler... kendte en gang en Erik med et noget mindre gængs efternavn, men det samlede navn udtalt hurtigt lød lidt som "erektion".
2
Some people have got to paint and draw, Harry had to work in clay and stone. Like the waves coming to the shore, it was in his blood and in his bones.

Tilbage til "Livets forhold"