Er nogen af jer flyttet fra by til landet-landet?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Er nogen af jer flyttet fra by til landet-landet?

Indlægaf Krølle » 14. feb 2017, 13:27

Jeg er i forvejen sådan lidt en eremitkrebs, der kun sjældent kommer ud af mit lille hus - jeg elsker at tilbringe tid med gode venner, men i hverdagenhar jeg nærmest intet behov fir social kontakt og er derfor faktisk rigtig dårlig til at være opsøgende.

Hvor mærkeligt det end lyder, tror jeg næsten, at jeg ville være bedre til det, hvis jeg boede på bøh-landet. Der VED man jo, at besøg skal planlægges og vare en weekend, så man falder ikke så nemt i "ja ja, vi finder ud af noget"-fælden. Samtidig er min erfaring, at man faktisk er mere/bedre sammen, når det er længere tid og ikke en fredag aften efter arbejde, hvor man endelig får planlagt noget (og ender med at komme i seng kl bæ, fordi det er så længe siden...)

I virkeligheden er det mest huset her i byen og job, der er udfordringen. Huset kan selvsagt lejes ud i en periode, så reelt er det mandens job - det er ikke sådan et, man bare lige tager en pause fra, og desuden er vilkårene på landet måske værre end i byen. Hmm...

Tror vi starter med at tage forlænget fri til sommer og se, hvordan det der ø-liv fungerer for os. Måske giver løsningen sig selv efter at have prøvet det :)
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8936
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25598

Re: Er nogen af jer flyttet fra by til landet-landet?

Indlægaf Madam Pomfrey » 14. feb 2017, 13:50

Krølle skrev:så reelt er det mandens job - det er ikke sådan et, man bare lige tager en pause fra, og desuden er vilkårene på landet måske værre end i byen. Hmm...


Måske er vilkårene anderledes, måske er de værre, måske er de bedre, måske er de sjovere, måske er der mere selvbestemmelse, måske er det dødens pølse.

Som med mange andre erhverv i mindre lokalsamfund, så tror jeg også netop dette jobs vilkår OGSÅ bliver det man selv sætte rammerne for.
Altså hvor tydelig man er, ifht. arbejdstid og fritid, at man venligt men autoritært kan sige "jeg har fri nu Fru. Hansen, de må ringe imorgen"
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
gro71
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. nov 2015, 12:26
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3260

Re: Er nogen af jer flyttet fra by til landet-landet?

Indlægaf gro71 » 14. feb 2017, 14:10

Jeg er vokset op på landet. Altså helt derude, hvor der kun kørte busser i hverdagene og hvor alle kendte alle. Min mor var den lokale købmand, og jeg var det lokale avisbud, så ALLE vidste, hvem vi var. Og jeg hadede det bare. Jeg hadede, at jeg ikke kunne gøre nogetsomhelst, uden at det omgående "fandt vej" retur til min mor via byens sladrekællinger. Jeg hadede, at min såkaldte "veninde" egentlig var en led, tyvagtig snog, men at jeg ikke kunne undgå hende, fordi vi gik på den samme, lillebitte skole og var i samme klasse. Jeg hadede, at jeg ikke kunne bevæge mig nogen steder, fordi der altid skulle aftales den helt store logistik, fordi der netop ikke kørte busser efter kl. 17.30 om aftenen og slet ikke i weekenderne.

Så da jeg fyldte 18 og skulle beslutte mig for en videregående uddannelse, faldt valget på Århus. Det er det bedste, jeg nogensinde har gjort for mig selv. Og jeg kommer aldrig til at bo så langt ude på landet igen.
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Er nogen af jer flyttet fra by til landet-landet?

Indlægaf Krølle » 14. feb 2017, 14:34

Havde vi børn, ville jeg også være mere skeptisk eller i hvert fald forbeholden. Som to voksne mennesker med kørekort og en bolig tilbage i Kbh virker det mindre livsomvæltende - fungerer det ikke for os, kan vi jo altid vende tilbage til byen uden at det ændrer hele vores liv (andet end selvvalgt). Børn hiver bare et andet ansvar og andre udfordringer end hvis man "bare" er to voksne, der har taget en beslutning.
4
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Er nogen af jer flyttet fra by til landet-landet?

Indlægaf milisa » 14. feb 2017, 15:18

Jeg er vokset op på landet og elskede det. Det kan kun gå for langsomt med at vende tilbage.
0
Tally-ho
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4890
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 552
Likede indlæg: 8800

Re: Er nogen af jer flyttet fra by til landet-landet?

Indlægaf Skorstenen » 14. feb 2017, 16:21

Lad os lave en tjekliste til Krølle: Hermed mine input - I bygger bare videre :) Så kan hun sætte flueben hen ad vejen. Tingene er jo ikke et must, men det er gode ting at have i overvejelserne. Vi går ud fra, at I nu har fået øje på et hus som I godt kunne se jer selv i. Kig så på:

1: Hvor kommer vandet fra?
2: Hvorledes opvarmes huset? Brændeovn er godt, men regeringen er ved at se sig sure på dem, og desuden kommer alt det træ ikke spadserende af sig selv. Træpilleovne er også gode, men du vil virkelig gerne have en varmekilde den dag hvor strømmen går i flere timer (ja, det sker altså stadig)
3: Er kloakeringen i orden? Mange kommuner har påbudt nye kloakker og separering af regnvand, og det er let en udgift på over 50.000 kr.
4: Er det en privat-vej som I selv skal vedligeholde? Tænker mht grus - sne m.v. Det kan også være en privat fællesvej, så spørg nuværende ejere om hvad udgiften til det er.
5: Hvor langt er der til nærmeste indkøbsmulighed?
6: Hvad giver de nuværende ejere i forsikring (kan så fortælle at vores ejendom koster 13.000 pr år, så det er bestemt en væsentlig udgift), og er stuehus nyværdiforsikret eller sumforsikret?
7: Snak med evt naboer - ved de noget om en lokalplan der kan fordre noget omkring en mølle lige i baghaven, eller noget fredning af jord/bygninger? Er der et vandland på vej eller en minkfarm på vej?
8: Mulighed for at gå til sport/hobby/andet
9: Kan du se en gylletank tæt på - så forvent fluer om sommeren. Mange. Fluer.
10: Og så en ting jeg godt ville have vidst :sur: : Hvis du giver sælger lov til liiiiiige at have lidt sager til at stå, så har du faktisk givet ham ret til at bruge din grund som opbevaringsplads så længe han vil. Så sørg for at han har tømt det fuldstændigt - medmindre småmaskiner og den slags følger med i handlen.
7
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Er nogen af jer flyttet fra by til landet-landet?

Indlægaf billiebean » 2. mar 2017, 15:15

Skorstenen skrev:Lad os lave en tjekliste til Krølle: Hermed mine input - I bygger bare videre :) Så kan hun sætte flueben hen ad vejen. Tingene er jo ikke et must, men det er gode ting at have i overvejelserne. Vi går ud fra, at I nu har fået øje på et hus som I godt kunne se jer selv i. Kig så på:

1: Hvor kommer vandet fra?
2: Hvorledes opvarmes huset? Brændeovn er godt, men regeringen er ved at se sig sure på dem, og desuden kommer alt det træ ikke spadserende af sig selv. Træpilleovne er også gode, men du vil virkelig gerne have en varmekilde den dag hvor strømmen går i flere timer (ja, det sker altså stadig)
3: Er kloakeringen i orden? Mange kommuner har påbudt nye kloakker og separering af regnvand, og det er let en udgift på over 50.000 kr.
4: Er det en privat-vej som I selv skal vedligeholde? Tænker mht grus - sne m.v. Det kan også være en privat fællesvej, så spørg nuværende ejere om hvad udgiften til det er.
5: Hvor langt er der til nærmeste indkøbsmulighed?
6: Hvad giver de nuværende ejere i forsikring (kan så fortælle at vores ejendom koster 13.000 pr år, så det er bestemt en væsentlig udgift), og er stuehus nyværdiforsikret eller sumforsikret?
7: Snak med evt naboer - ved de noget om en lokalplan der kan fordre noget omkring en mølle lige i baghaven, eller noget fredning af jord/bygninger? Er der et vandland på vej eller en minkfarm på vej?
8: Mulighed for at gå til sport/hobby/andet
9: Kan du se en gylletank tæt på - så forvent fluer om sommeren. Mange. Fluer.
10: Og så en ting jeg godt ville have vidst :sur: : Hvis du giver sælger lov til liiiiiige at have lidt sager til at stå, så har du faktisk givet ham ret til at bruge din grund som opbevaringsplads så længe han vil. Så sørg for at han har tømt det fuldstændigt - medmindre småmaskiner og den slags følger med i handlen.


Det med privat boring vs. vandværk - hvorfor er det bedre med vandværk? Er det pga. at man selv står med problemet, hvis ens boring ikke fungerer eller?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er nogen af jer flyttet fra by til landet-landet?

Indlægaf Slettet bruger » 2. mar 2017, 16:12

SÅ tager jeg springet, fra at have boet i byer på 200K op til en 4 millioner i 25 år vender jeg tilbage til en ca 200-personers landsby.

Må få mig en knallert og en grøn mælkekasse at sætte bagpå så jeg passer ind.
1
Brugeravatar
sortkaffe
Indlæg: 838
Tilmeldt: 11. maj 2016, 20:55
Kort karma: 145
Likede indlæg: 1008

Re: Er nogen af jer flyttet fra by til landet-landet?

Indlægaf sortkaffe » 2. mar 2017, 17:24

- jeg er på vej til at flytte på landet - landet
Frisk luft - medmindre landmanden lige har været afsted med sin gyllevogn
flot natur
ro og fred
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15361
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1249
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25706

Re: Er nogen af jer flyttet fra by til landet-landet?

Indlægaf Delfin » 2. mar 2017, 17:45

Krølle skrev:
Tror vi starter med at tage forlænget fri til sommer og se, hvordan det der ø-liv fungerer for os. Måske giver løsningen sig selv efter at have prøvet det :)


Der er himmelvid forskel på en ø med og uden turister, så tag også lige en tur udenfor sæson, når halvdelen af boligerne på øen står tomme og ting lukker ned for vinteren.

Jeg bor ikke på landet, landet, og jeg kommer heller aldrig til det. Selvom jeg nyder roen i min lille by, kan det også blive for småt for mig. Jeg kan godt lide kombinationen af at have gågade, forretninger og lidt "byliv" indenfor rækkevidde, mens jeg kun skal cykle 5 min før jeg står i skoven, på en mark eller ved vandet.
2
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4890
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 552
Likede indlæg: 8800

Re: Er nogen af jer flyttet fra by til landet-landet?

Indlægaf Skorstenen » 3. mar 2017, 12:03

billiebean skrev:
Skorstenen skrev:Lad os lave en tjekliste til Krølle: Hermed mine input - I bygger bare videre :) Så kan hun sætte flueben hen ad vejen. Tingene er jo ikke et must, men det er gode ting at have i overvejelserne. Vi går ud fra, at I nu har fået øje på et hus som I godt kunne se jer selv i. Kig så på:

1: Hvor kommer vandet fra?
2: Hvorledes opvarmes huset? Brændeovn er godt, men regeringen er ved at se sig sure på dem, og desuden kommer alt det træ ikke spadserende af sig selv. Træpilleovne er også gode, men du vil virkelig gerne have en varmekilde den dag hvor strømmen går i flere timer (ja, det sker altså stadig)
3: Er kloakeringen i orden? Mange kommuner har påbudt nye kloakker og separering af regnvand, og det er let en udgift på over 50.000 kr.
4: Er det en privat-vej som I selv skal vedligeholde? Tænker mht grus - sne m.v. Det kan også være en privat fællesvej, så spørg nuværende ejere om hvad udgiften til det er.
5: Hvor langt er der til nærmeste indkøbsmulighed?
6: Hvad giver de nuværende ejere i forsikring (kan så fortælle at vores ejendom koster 13.000 pr år, så det er bestemt en væsentlig udgift), og er stuehus nyværdiforsikret eller sumforsikret?
7: Snak med evt naboer - ved de noget om en lokalplan der kan fordre noget omkring en mølle lige i baghaven, eller noget fredning af jord/bygninger? Er der et vandland på vej eller en minkfarm på vej?
8: Mulighed for at gå til sport/hobby/andet
9: Kan du se en gylletank tæt på - så forvent fluer om sommeren. Mange. Fluer.
10: Og så en ting jeg godt ville have vidst :sur: : Hvis du giver sælger lov til liiiiiige at have lidt sager til at stå, så har du faktisk givet ham ret til at bruge din grund som opbevaringsplads så længe han vil. Så sørg for at han har tømt det fuldstændigt - medmindre småmaskiner og den slags følger med i handlen.


Det med privat boring vs. vandværk - hvorfor er det bedre med vandværk? Er det pga. at man selv står med problemet, hvis ens boring ikke fungerer eller?


Her var det fx okker der var et stort problem :)
0
hthy
Indlæg: 575
Tilmeldt: 17. aug 2015, 22:48
Kort karma: 32
Likede indlæg: 699

Re: Er nogen af jer flyttet fra by til landet-landet?

Indlægaf hthy » 4. mar 2017, 01:22

Skorstenen skrev:
billiebean skrev:
Skorstenen skrev:Lad os lave en tjekliste til Krølle: Hermed mine input - I bygger bare videre :) Så kan hun sætte flueben hen ad vejen. Tingene er jo ikke et must, men det er gode ting at have i overvejelserne. Vi går ud fra, at I nu har fået øje på et hus som I godt kunne se jer selv i. Kig så på:

1: Hvor kommer vandet fra?
2: Hvorledes opvarmes huset? Brændeovn er godt, men regeringen er ved at se sig sure på dem, og desuden kommer alt det træ ikke spadserende af sig selv. Træpilleovne er også gode, men du vil virkelig gerne have en varmekilde den dag hvor strømmen går i flere timer (ja, det sker altså stadig)
3: Er kloakeringen i orden? Mange kommuner har påbudt nye kloakker og separering af regnvand, og det er let en udgift på over 50.000 kr.
4: Er det en privat-vej som I selv skal vedligeholde? Tænker mht grus - sne m.v. Det kan også være en privat fællesvej, så spørg nuværende ejere om hvad udgiften til det er.
5: Hvor langt er der til nærmeste indkøbsmulighed?
6: Hvad giver de nuværende ejere i forsikring (kan så fortælle at vores ejendom koster 13.000 pr år, så det er bestemt en væsentlig udgift), og er stuehus nyværdiforsikret eller sumforsikret?
7: Snak med evt naboer - ved de noget om en lokalplan der kan fordre noget omkring en mølle lige i baghaven, eller noget fredning af jord/bygninger? Er der et vandland på vej eller en minkfarm på vej?
8: Mulighed for at gå til sport/hobby/andet
9: Kan du se en gylletank tæt på - så forvent fluer om sommeren. Mange. Fluer.
10: Og så en ting jeg godt ville have vidst :sur: : Hvis du giver sælger lov til liiiiiige at have lidt sager til at stå, så har du faktisk givet ham ret til at bruge din grund som opbevaringsplads så længe han vil. Så sørg for at han har tømt det fuldstændigt - medmindre småmaskiner og den slags følger med i handlen.


Det med privat boring vs. vandværk - hvorfor er det bedre med vandværk? Er det pga. at man selv står med problemet, hvis ens boring ikke fungerer eller?


Her var det fx okker der var et stort problem :)



Mine forældre havde egen brønd indtil midt i 70'erne. Hvis der var lange tørkeperioder sank vandstanden i brønden, Og hvis man ikke var påpasselig kunne den elektriske pumpe, der fik vandet ind til huset tage skade hvis der ikke kom vand med ind. Så det var en fast procedure at måle vandstanden inden man gik i bad. De købte tit vand fra mejeriet og varforegangsmænd for at få fælles vandværk i deres lille landsby, hvilket også lykkedes.


Der er heller ingen kontrol med egen vandboring, så der kan være bakterie m.m. i.
2
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1744
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 6026

Re: Er nogen af jer flyttet fra by til landet-landet?

Indlægaf Ondemand » 4. mar 2017, 02:32

Gaskomfur!
Det er billigt i drift, og virker også når strømmen er gået.
0
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12717
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 912
Likede indlæg: 12448

Re: Er nogen af jer flyttet fra by til landet-landet?

Indlægaf Guilded_Lily » 4. mar 2017, 08:17

Ondemand skrev:Gaskomfur!
Det er billigt i drift, og virker også når strømmen er gået.


Det er bare pisseirriterende, når man lørdag aften står og har gang i et par gode steaks og en god fond, og så løber flasken tør - og har man ingen back-up er gode dyr sgu rådne, hvis den nærmeste tank 14 km væk er lukket... Heldigvis (!) har Bilka reddet vores røv et par gange.
1
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1744
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 6026

Re: Er nogen af jer flyttet fra by til landet-landet?

Indlægaf Ondemand » 4. mar 2017, 11:04

Guilded_Lily skrev:
Ondemand skrev:Gaskomfur!
Det er billigt i drift, og virker også når strømmen er gået.


Det er bare pisseirriterende, når man lørdag aften står og har gang i et par gode steaks og en god fond, og så løber flasken tør - og har man ingen back-up er gode dyr sgu rådne, hvis den nærmeste tank 14 km væk er lukket... Heldigvis (!) har Bilka reddet vores røv et par gange.


Jeg har lært at have en reserveflaske klar :fløjt:
0
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler

Tilbage til "Livets forhold"