Uddannelseshjælp

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Bulgur manden
Indlæg: 1
Tilmeldt: 25. jan 2017, 22:50
Kort karma: 0

Uddannelseshjælp

Indlægaf Bulgur manden » 25. jan 2017, 23:01

Hej,

Jeg aner ikke om det er det rigtige sted at spørge meeen, er lidt i krig med mig selv, så nu prøver jeg.

I går ansøgte jeg om uddannelseshjælp, fordi jeg kom i en kedelig situation:
Jeg har en færdig HTX, og vidste ikke hvad jeg så skulle, så var jeg begyndt på tømrer men fandt ud af at det ikke var mig og følte mig meget udenfor. Da jeg så stoppede på tømrer uddannelsen blev det jul og jeg fik en stor sjat penge i julegaver, som jeg har levet af ind til nu (godt 2 mdr)

Da jeg var inde og snakke med dem på jobcentret sagde de at jeg skulle i aktivering i form af nyttejob. Lige nu sidder jeg med en frygt for at sidde fast i det nyttejob eller bare generelt set sidde fast hvor jeg gør... jeg har ingen anelse om hvad jeg vil (har været på UG adskillige gange) men der er
aldrig noget der interessere mig. + Er vilt bange for at folk har fordomme om folk på uddannelses/kontanthjælp. Jeg er også bange for at havne sammen med folk som er meget "livs" trætte og har været på bistand i lang tid og bare er slaggere...

så for at opssummere:
* Har folk (jer) fordomme om folk på Uddannelseshjælp?
* Dem der er ude ved nyttejob, er de slaggere/er de nogle "skidtinger"?
* Hvad kan jeg gøre for at komme vidre med mit liv?

:panik:
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Uddannelseshjælp

Indlægaf girl_beat » 26. jan 2017, 08:15

Bluebell skrev:Glem, hvad andre mener og find ud af, hvad du vil med job og uddannelse, så du kan forsørge dig selv.

This! Sæt dig nogle mål og brug din energi på at forfølge dem - ikke på hvad alle andre gør eller tænker :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Uddannelseshjælp

Indlægaf Rapfisk » 26. jan 2017, 08:34

Jeg ville ikke vide, hvis folk var på uddannelseshjælp, med mindre de fortalte mig det. Hvis du bare fortæller folk, at du er på den-og-den uddannelse, når du ellers finder ud af, hvad den skal være, er det andet folk uvedkommende. Hvad angår eventuelle klassekammerater/medstuderende, er det vel sjældent en information, man giver om sig selv. Det kan man i hvert fald selv bestemme.

Formålet med nyttejob er at give en smagsprøve på arbejdsmarkedet og skabe et ønske om at komme videre enten med ordinært/støttet arbejde eller med uddannelse. Det er bestemt ikke sikkert, at du kommer til at være sammen med andre nyttejobbere. Jeg plejer altid, når jeg er i situationer, jeg ikke bryder mig om at være i, at huske mig selv på, at det er alle de andre også. Hvis nogen ser mig på en datingside - ja, så er de jo også på datingsiden. Hvis nogen ser mig til a-kassemøde, er de også til a-kassemøde. Og så videre. Det gælder også den anden vej: Efter al sandsynlighed er de fleste, du vil møde i systemet, ligesom dig selv kommet ud for noget i livet, som gør, at de er endt dér. Så er det dit (og de andres) ansvar at få noget positivt ud af det.

Hvad angår det med at finde uddannelse, er det svært for mange. Har du mulighed for at tale med en uddannelsesvejleder? Hvis du ikke kan finde på noget, du gerne vil, kan det være en fordel at se på, hvad det er, du ikke vil.
Har du fx lyst til at være sygeplejerske? Hvis nej, hvorfor ikke?
- Hvis det er de skæve arbejdstider, skal du måske se efter noget, der giver almindelige arbejdstider
- Hvis det er den lange uddannelse, skal du måske se efter en kort uddannelse
- Hvis det er arbejdet med mennesker, skal du måske se efter noget, hvor du kan være mere dig selv
- Og så videre

På den måde kan man tit indsnævre. Derudover bliver de fleste jobs sjovere, når man har lært dem og er god til dem. Det betyder, at man godt kan få stor glæde af et fag, når man er kommet i gang, selv om det ikke var "det eneste rigtige", da man startede.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Uddannelseshjælp

Indlægaf Rapfisk » 26. jan 2017, 10:39

I øvrigt er det langt fra sikkert, at du kommer til at være sammen med en masse andre "nyttejobbere", hvor du kommer hen. Per definition er nyttejob tjanser, som ikke ellers bliver gjort, og det vil derfor normalt ikke være en stor bunke mennesker, der sendes samme sted hen.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Uddannelseshjælp

Indlægaf Fru Sunshine » 26. jan 2017, 18:27

Min søn får uddannelseshjælp og er i nyttejobs.
Han droppede ud af pædagogstudiet for et år siden, og kom efterfølgende ikke ind på den uddannelse, han ønskede.

Jeg har ingen fordomme, og det havde jeg heller ikke før.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26584

Re: Uddannelseshjælp

Indlægaf Santa » 26. jan 2017, 19:13

Jeg har ingen fordomme om mennesker, som har svært ved at finde ud af hvad de vil uddannes til og hvad deres ønskejob er.

Men jeg har fordomme om folk, der synes, at det er en god grund til ikke at bidrage til samfundet og forsørge sig selv indtil de finder ud af det. Jeg har selv måtte arbejde i kedsommelige, lavtlønnede og ufaglærte job indtil lyset gik op for mig, og jeg gik i gang med det, jeg gerne ville.
Så efter min mening, skal du i gang med at arbejde - tjener, tankstation, rengøring, hvad ved jeg, bare det betaler dine udgifter.
Man kan godt få afklaring ud af dissse jobs - rengøringsjobbet lærte mig, at jeg ikke ville arbejde alene uden andre omkring mig; tjenerjobbet at jeg ikke gider at arbejde aften/nat/weekend og tankstationen at jeg hader uniformer!
Og livserfaring er altid en gevinst.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Uddannelseshjælp

Indlægaf godtnavn » 26. jan 2017, 19:45

Hvis jeg var dig ville jeg lede efter noget ufaglært arbejde, med det nye uddannelsesloft ville jeg ikke vælge en uddannelse medmindre jeg var meget meget sikker, for man har jo ikke længere muligheden for at vælge om (i hvert fald ikke hvis man bliver færdig). Så jeg ville arbejde et par år og finde ud af hvad jeg ville med livet før jeg startede på en uddannelse.
0
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Uddannelseshjælp

Indlægaf twinkle » 27. jan 2017, 22:34

Jeg kan godt forstå at det er svært at finde ud af hvad du vil, men det bliver du nok nødt til at få afklaret. Jobcentret har mulighed for et give dig et uddannelsespålæg som indbefatter, at du SKAL være startet på en uddannelse inden for 12 mdr.

Jeg vil også opfordre dig til at tage ufaglærte jobs, såfremt det er muligt.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26584

Re: Uddannelseshjælp

Indlægaf Santa » 13. jun 2018, 11:39

Mathilde......har du læst tråden?
Og evt tjekket datoen på den?
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Uddannelseshjælp

Indlægaf JoyNips » 13. jun 2018, 11:42

"Alle"? Altså... som i trådstarter? Der aldrig vendte tilbage på tråden??

Flot Mathilde...
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Uddannelseshjælp

Indlægaf Akehurst2 » 13. jun 2018, 12:40

Nu skal I ikke skræmme Mathilde helt væk.

Jeg glæder mig meget til at høre mere om hvordan unge synes, det er "fedt at blive skubbet lidt til" ved at få halveret deres indkomst.
3
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Uddannelseshjælp

Indlægaf Tux » 13. jun 2018, 18:41

JoyNips skrev:"Alle"? Altså... som i trådstarter? Der aldrig vendte tilbage på tråden??

Flot Mathilde...

Er det nu også et krav at journalister skal kunne læse og forstå tal også? Ej nu har jeg aldrig..
1

Tilbage til "Livets forhold"