Er du religiøs?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4686
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 684
Likede indlæg: 21509

Re: Er du religiøs?

Indlægaf catnip » 21. apr 2024, 11:27

Galoldriel skrev:
catnip skrev:Nej. Jeg er evolutionsbiolog. Jeg har det også lidt stramt med at blive betegnet som ateist, fordi det stadig er bundet op på teisme. Jeg er sådan generelt træt af ting der er struktureret udfra religion, som om det er default.


Ser det dét at være videnskabsperson som uforeneligt med at være religiøs sådan generelt? :)


Det er det for mig, og rigtig mange andre. Men ikke alle.
0
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10221
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1215
Likede indlæg: 18363

Re: Er du religiøs?

Indlægaf .Magic. » 21. apr 2024, 14:55

Purple Haze skrev:
Brutus skrev:Jeg er en forhærdet beton-ateist.
Jeg fatter ikke at voksne, nogenlunde intelligente mennesker, kan tro på nogen form for guder.


Jeg har det på samme måde.

Men derfor kam jeg da godt blive misundelig på folk som tror. Tænker det på mange måder må være dejligt at tro der er en mening med det hele og at vi ser vores kære igen når vi dør.
Det gad jeg rigtig gerne være overbevist om.

Det kan man sagtens tro på selvom man ikke tror på en gud.
0
ajnaM
Indlæg: 10078
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27590

Re: Er du religiøs?

Indlægaf ajnaM » 21. apr 2024, 16:09

Sophies-mor skrev:
Galoldriel skrev:
Sophies-mor skrev:Jeg er troende, men ikke religiøs.


Må jeg spørge, hvad der adskiller tro fra religiøsitet i dit perspektiv?

Tro er at tro. Religiøsitet er praksisdelen.
Jeg går ikke kirke hver søndag fx. Men ville gerne.
Ortodokse jøder fx er både troende og religiøse, fordi de lever efter specifikke regler.
Kulturkristne tror på "noget", men udøver det ikke i praksis.
Og så er der mellemtingene.


Tænk, jeg ser kulturkristne lige omvendt - de tror ikke, men udøver i en eller anden grad ved at komme i kirken til barnedåb, bryllup og begravelse…
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
fisken80
Indlæg: 22540
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1140
Likede indlæg: 52960

Re: Er du religiøs?

Indlægaf fisken80 » 21. apr 2024, 17:07

ajnaM skrev:
Sophies-mor skrev:
Galoldriel skrev:
Sophies-mor skrev:Jeg er troende, men ikke religiøs.


Må jeg spørge, hvad der adskiller tro fra religiøsitet i dit perspektiv?

Tro er at tro. Religiøsitet er praksisdelen.
Jeg går ikke kirke hver søndag fx. Men ville gerne.
Ortodokse jøder fx er både troende og religiøse, fordi de lever efter specifikke regler.
Kulturkristne tror på "noget", men udøver det ikke i praksis.
Og så er der mellemtingene.


Tænk, jeg ser kulturkristne lige omvendt - de tror ikke, men udøver i en eller anden grad ved at komme i kirken til barnedåb, bryllup og begravelse…


Udøvelse af en religion kan jo godt være andet end ritualerne. Det kan også være, at man lever efter de regler troen opstiller. Det er der næppe mange kulturkristne der gør.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7538
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 831
Likede indlæg: 19750

Re: Er du religiøs?

Indlægaf Animi » 21. apr 2024, 17:12

Nej, jeg er ikke religiøs og tror ikke på en gud. Men jeg er stadig medlem af folkekirken, fordi jeg ser det som en del af historien, og derfor ikke har noget imod at støtte det økonomisk. Jeg vil også rigtig gerne giftes i en kirke, selvom jeg ikke er religiøs, fordi jeg bare synes, det er rigtigt fint og lidt det jeg selv forbinder med et bryllup
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7922

Re: Er du religiøs?

Indlægaf Sophies-mor » 21. apr 2024, 20:17

ajnaM skrev:
Sophies-mor skrev:
Galoldriel skrev:
Sophies-mor skrev:Jeg er troende, men ikke religiøs.


Må jeg spørge, hvad der adskiller tro fra religiøsitet i dit perspektiv?

Tro er at tro. Religiøsitet er praksisdelen.
Jeg går ikke kirke hver søndag fx. Men ville gerne.
Ortodokse jøder fx er både troende og religiøse, fordi de lever efter specifikke regler.
Kulturkristne tror på "noget", men udøver det ikke i praksis.
Og så er der mellemtingene.


Tænk, jeg ser kulturkristne lige omvendt - de tror ikke, men udøver i en eller anden grad ved at komme i kirken til barnedåb, bryllup og begravelse…

Det er den kulturkristne del af det. At man kun benytter kirken til dåb, bryllup, konfirmation og begravelse. Hvis man var "rigtig" kristen og religiøs, gik man der noget oftere.
Mange kulturkristne tror ikke på en Gud. Men på, at der er noget.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Bergen
Indlæg: 7338
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11971

Re: Er du religiøs?

Indlægaf Bergen » 21. apr 2024, 22:01

Galoldriel skrev:Ja, er du medlem af et trossamfund, spirituelt søgende eller noget helt tredje?

Vil du betegne dig selv som agnostiker/atheist?

Og har du lyst til at fortælle lidt om, hvad du gør dig af tanker om religiøsitet, spirituel søgen, atheisme, etc.?

Tilføj gerne flere kategorier, hvis du synes, jeg har overset noget.



Nej.
Ikke religiøs. Ikke medlem af et trossamfund.
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3784
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8237

Re: Er du religiøs?

Indlægaf Anilara » 22. apr 2024, 05:10

Jeg er kristen, protestantistk, medlem af folkekirken.
0
Brugeravatar
Alpha
Indlæg: 61
Tilmeldt: 11. mar 2024, 13:18
Kort karma: 1
Likede indlæg: 78

Re: Er du religiøs?

Indlægaf Alpha » 22. apr 2024, 07:24

Jeg er asatroende (Forn Sidr) og for mig handler det om friheden til at være det menneske jeg er. I den nordiske mytologi ser jeg følelser og tanker som taler til mig som det menneske jeg nu engang opfatter mig som.
1
Brugeravatar
PAX II
Indlæg: 927
Tilmeldt: 2. mar 2022, 11:34
Kort karma: 82
Likede indlæg: 2644

Re: Er du religiøs?

Indlægaf PAX II » 22. apr 2024, 08:39

Jeg er ikke døbt og for mit vedkommende har det aldrig givet mening at tro. Jeg har taget aktivt stilling til spørgsmålet, og er afklaret. Jeg er ateist.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15504
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25936

Re: Er du religiøs?

Indlægaf Delfin » 22. apr 2024, 12:52

Nej
Jeg er døbt, konfirmeret og vokset op i et Indremissionsk hjem, men jeg har lagt det religiøse og troen helt fra mig
Kommer dog i kirken til det sædvanlige firkløver; Dåb, konfirmationer, bryllupper og begravelser/bisættelser

Jeg er fortsat medlem af folkekirken dels af nogle af de grunde som Pjeps er inde på, og dels er det bare lettere for min datter den dag hun skal holde put.i.hul.fest for mig, at der er en skabelon at gå ud fra, og en præst til at køre showet, så hun ikke selv skal ud i at opfinde en handling. Der er rigeligt andet at tage sig af, når folk dør. Hvis hun selv måtte ønske at vælge kirkelig handling fra, kan hun bare gøre det, men det tror jeg nu ikke hun ville kaste sig ud i
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1195

Re: Er du religiøs?

Indlægaf Moe » 22. apr 2024, 13:12

Det er et godt spørgsmål. Jeg tror på kreationisme, dvs. at jeg accepterer de videnskabelige sandheder vedrørende the fine-tuning osv.

Det beviser dog ikke religion. Jeg kender ikke alle verdens religioner, primært Bibelen, dvs. jødedommen og kristendommen. Jeg har respekt for Bibelen, som jeg mener indeholder visdom.

Den samme respekt kan jeg ikke give religionerne og kirkerne, som alle bryder en række ting fra Bibelen, det er kun omfanget, der varierer.

Tror jeg på, at verden blev skabt på 6 bogstavelige dage for 7000 år siden? Nej, men det betyder ikke, at Bibelen er uden visdom.

Så må man selv vurdere, hvad man vil betragte mig som.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14956
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1189
Likede indlæg: 25184

Re: Er du religiøs?

Indlægaf sigge » 22. apr 2024, 13:22

catnip skrev:
Galoldriel skrev:
catnip skrev:Nej. Jeg er evolutionsbiolog. Jeg har det også lidt stramt med at blive betegnet som ateist, fordi det stadig er bundet op på teisme. Jeg er sådan generelt træt af ting der er struktureret udfra religion, som om det er default.


Ser det dét at være videnskabsperson som uforeneligt med at være religiøs sådan generelt? :)


Det er det for mig, og rigtig mange andre. Men ikke alle.


Jeg har altid syntes, at der var et interessant modsætningsforhold i, at min fætter er indremissionsk og har en meget naturvidenskabelig uddannelse som kemiingeniør. Vi har dog ikke en type relation, hvor det er noget, jeg føler, vi kan tage en debat om. Han har aldrig forsøgt at pådutte mig sin måde at tro og udøve tro på, så jeg føler heller ikke, at jeg "har ret til" at begynde at stille spørgsmål til hans ageren. Men jeg kunne nu godt tænke mig at vide, hvordan han får det til at hænge sammen.
0
You can't spell awesome without me.
Sorenspige
Indlæg: 7136
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9520

Re: Er du religiøs?

Indlægaf Sorenspige » 22. apr 2024, 13:27

Jeg er kristen, men ikke på den indre missionske måde med bandlysning af abort og sex før ægteskabet.

Når jeg sidder i en kirke, føler jeg mig hjemme (jeg går dog ikke i kirke oftere en gennemsnitsdanskeren). Jeg kan godt lide tanken om, at vi aldrig er alene, og at vi altid er elsket af Gud.
2
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17384
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3595
Likede indlæg: 42410

Re: Er du religiøs?

Indlægaf LaMariposa » 22. apr 2024, 14:44

Sorenspige skrev:Jeg er kristen, men ikke på den indre missionske måde med bandlysning af abort og sex før ægteskabet.

Når jeg sidder i en kirke, føler jeg mig hjemme (jeg går dog ikke i kirke oftere en gennemsnitsdanskeren). Jeg kan godt lide tanken om, at vi aldrig er alene, og at vi altid er elsket af Gud.


Det her beskriver meget godt, hvordan jeg har det. Jeg går nok i kirke lidt oftere end gennemsnittet, fordi jeg synes det er et godt sted at finde ro i en presset hverdag.
1
:lun: Be brave

Tilbage til "Livets forhold"