B-mennesker

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
abcd
Indlæg: 6309
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10331

Re: B-mennesker

Indlægaf abcd » 17. apr 2024, 08:48

Kerrigan skrev:
abcd skrev:B-mennesker bliver syge fordi de er mere tilbøjelige til at skubbe døgnet i weekenden. Det et usundt. Men hvis de begynder på en fast rytme, kan den lige så godt starte kl. 6 om morgenen som kl. 9, de bliver ikke mere syge af at stå op kl. 6.

Hvorfor er det så vigtigt for dig at B-mennesker skal op kl. 6?


Jeg er ligeglad med hvornår folk står op, det må de selv om.

Det jeg har et problem med, er usammenhængende vrøvl. Og det er der åbenlyst en del af i forbindelse med dette emne.
0
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7816
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 599
Likede indlæg: 11584

Re: B-mennesker

Indlægaf Kerrigan » 17. apr 2024, 08:51

abcd skrev:
Kerrigan skrev:
abcd skrev:
Kerrigan skrev:Det er sjældent at det er et vækkeur der vækker mig. Jeg har en lille en der vækker mig tidligere end det.
Med det sagt, så har jeg vækkeur sat til alle ugens dage kl. 7, da jeg tror på regelmæssighed.
Da jeg ikke havde børn havde jeg et vækkeur sat til kl. 9, og var som regel oppe kl. 8:30.
Jeg oplever at jeg har en permanent jetlag pga. denne forskydning i døgnrytmen.

Kronobiologi er en videnskab, så det er lidt sært at affeje den med at du ikke tror på det abcd.
Du kan rent faktisk se i dine gener hvorvidt du er A- eller B-menneske.


Kronobiologi handler om vores reaktion på solens gang. Men når jeg bringer solen ind i det, får jeg at vide at folks døgnrytmer er uafhængige af solen. Hvordan hænger det sammen?

Og jeg spurgte lidt længere oppe: Hvis vores døgnrytme er afhængig af solen, bør B-menneske-tingen så ikke være irrelevant om vinteren hvor solen går ned om eftermiddagen?

Og som sagt: Hvis man sender folk ud i skoven uden ure og lys, er der en stærk tendens til at de går i seng med solen. Men det gør dem jo til A-mennesker. Hvad betyder det i forhold til kronobiologi?

Set fra min side virker det som om man bare leder efter undskyldninger for at være dårlig til at komme ordentlig tid i seng. For argumentationen et fuldstændigt usammenhængende og ingen kan besvare de simpleste spørgsmål.

Nej, det gør det ikke udelukkende. Det handler om døgnrytmer.

Jeg ved ikke hvad det gør ved vores kronobiologi at blive sendt ud i skoven og på den måde få ændret en døgnrytme. Det er trods alt de færreste der lyster det eller har muligheden for at gøre det, og jeg har egentligt ikke lyst til at diskutere hypoteser. Jeg ved slet ikke nok om emnet til at kunne gøre dette.


Det er ikke en hypotese at kunstigt lys forstyrrer menneskers søvnrytme, og at hvis man tager det kunstige lys fra dem, begynder de at stå op ved solopgang.

I meget gamle dage var normen at man gik i seng med solen, vågnede om natten og var vågen i et par timer, sov lidt mere, og så vågnede med solen. Så når vi går i seng til midnat og vågner kl. 7, har det intet med naturlig rytme at gøre, det har at gøre med at vores rytmer forstyrres af kunstigt lys.

Det har jeg heller ikke påstået, men det er en hypotese at begynde at filosofere over hvordan mennesket ville reagere hvis man plantede dem i en skov uden ur og lys. Må de så heller ikke tænde bål så de kan få mad?
Lys er ikke den eneste faktor. Frisk luft og mad påvirker også.

Der er planter som åbner og lukker uafhængigt af sollys, de åbner og lukker på samme tidspunkt hvert eneste døgn uafhængigt af om de står i sollys eller i et mørkt, lukket rum.
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7816
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 599
Likede indlæg: 11584

Re: B-mennesker

Indlægaf Kerrigan » 17. apr 2024, 08:53

abcd skrev:
Kerrigan skrev:
abcd skrev:B-mennesker bliver syge fordi de er mere tilbøjelige til at skubbe døgnet i weekenden. Det et usundt. Men hvis de begynder på en fast rytme, kan den lige så godt starte kl. 6 om morgenen som kl. 9, de bliver ikke mere syge af at stå op kl. 6.

Hvorfor er det så vigtigt for dig at B-mennesker skal op kl. 6?


Jeg er ligeglad med hvornår folk står op, det må de selv om.

Det jeg har et problem med, er usammenhængende vrøvl. Og det er der åbenlyst en del af i forbindelse med dette emne.

Ja, det har jeg også et problem med.

I'm out. Hav det hyggeligt.
3
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Petrix
Indlæg: 3769
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3657

Re: B-mennesker

Indlægaf Petrix » 17. apr 2024, 09:03

fisken80 skrev:
abcd skrev:
Akehurst2 skrev:Men nu du spørger, så synes jeg ikke, det er vildt tidligt at stå op kl. 8.00 - men at møde kl. 8.00 kræver for mig at jeg står op senest 6.30, og det synes jeg er tidligt.


Men ud fra hvilke mål er 6.30 tidligt? Det kan vel ikke rigtigt siges at være tidligt i forhold til solens gang.


Ud fra samme mål som at klokken 21.30 er sent for mig.
Jeg ved ikke, hvorfor du så gerne vil blande solens gang ind i det. Min krop er ligeglad med solens gang. Og det er jeg ret sikker på, at Akehurst’ også er.

Jeg kender i øvrigt flere, der er forblevet B-mennesker også efter at de fik børn.

Jeg kan i øvrigt uden problemer sove nogle timer eller tre længere i weekenden uden at det på nogen måde fucker med min døgnrytme. Jeg er stadig frisk mandag morgen klokken 5.05.


Solens gang har da alt med tiden og éns døgnrytme at gøre.
0
27102021
ajnaM
Indlæg: 10078
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27592

Re: B-mennesker

Indlægaf ajnaM » 17. apr 2024, 12:16

Jeg fik et barn for snart 12 år siden, som er udpræget a-menneske. Han har hele sit liv stået op omkring kl. 5.30. Det er fuldkommen ligegyldigt, hvornår han går i seng - og rejser vi med tidsforskel, retter han sig lynhurtigt ind til at vågne kl. 5.30 lokal tid. Han har i øvrigt altid været LYSvågen, så snart han slog øjnene op, og har aldrig snoozet en dag i sit liv.

Lillebror på 8 er helt modsat. Han sover gerne til kl. 9-10 stykker, hvis han kan komme til det, og igen er det uafhængigt af, hvornår han går i seng. Han kan snooze i timevis om morgenen, vågne og falde i søvn igen. Han er i øvrigt svær at få til at falde i søvn om aftenen og fungerer klart bedst senere på dagen, hvor storebror er bedst i morgentimerne og er åbenlyst træt om aftenen, selvom han er 4 år ældre.

Deres far er ligesom storebror på det punkt, mens jeg er ligesom lillebror.

Jeg har ALTID haft det på den måde. Nu har jeg, på grund af børn, været tvunget til at stå op omkring 6.30 i mange år (og børnene forsvinder ikke i weekenderne), og dermed kunne man mene, at jeg havde en vis rutine. Det gør INGEN forskel i forhold til min optimale døgnrytme. Jeg er sygt træt om morgenen og skal slæbe mig ud af sengen, mens jeg er på mit friskeste efter kl. 22 om aftenen, hvor jeg skal slæbe mig i seng.

Min optimale døgnrytme ville være noget med at gå i seng omkring kl. 2 og sove til kl. 10.

Min kæreste har det helt omvendt og har det bedst, når han kan sove 22 (måske endda før) og stå op kl. 6. Inden vi fik børn prøvede han at tilpasse sig min døgnrytme, men uden held. Som ung var han ulykkelig over altid at gå kold før midnat - men han KAN simpelthen ikke fungere særligt godt efter kl. 22.

Det har igen aldrig rykket sig. Det har altid været sådan. Uanset hvor mange år, vi har forsøgt at rykke på rytmerne.



Lang historie kort: Selvfølgelig er der forskel. Og det handler ikke kun om vaner og rutiner.
10
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
abcd
Indlæg: 6309
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10331

Re: B-mennesker

Indlægaf abcd » 17. apr 2024, 12:42

I gamle dage på landet skulle man op med solen, det var bare betingelserne. Mon der dengang også var horder af B-mennesker der bare aldrig sov... Eller var de mon trætte efter en dag i marken og sov fint.
0
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2975
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 281
Likede indlæg: 8384

Re: B-mennesker

Indlægaf Fru Himmelblå » 17. apr 2024, 12:52

abcd skrev:I gamle dage på landet skulle man op med solen, det var bare betingelserne. Mon der dengang også var horder af B-mennesker der bare aldrig sov... Eller var de mon trætte efter en dag i marken og sov fint.


Det er vel svært at vide, hvis der ikke er nogen dokumentation for hverken det ene eller det andet.

Det er vel som sådan forsat sådan fungerer for rigtig mange mennesker. Arbejdet startet på et givent tidspunkt om man trives med det eller ej. Og han kan godt være træt efter en arbejdsdag og stadig ikke trives med rytmen.

Jeg er i tvivl om hvad målet er med tråden?
3
Vir prudens non contra ventum mingit
abcd
Indlæg: 6309
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10331

Re: B-mennesker

Indlægaf abcd » 17. apr 2024, 12:58

Fru Himmelblå skrev:
abcd skrev:I gamle dage på landet skulle man op med solen, det var bare betingelserne. Mon der dengang også var horder af B-mennesker der bare aldrig sov... Eller var de mon trætte efter en dag i marken og sov fint.


Det er vel svært at vide, hvis der ikke er nogen dokumentation for hverken det ene eller det andet.

Det er vel som sådan forsat sådan virker for rigtig mange mennesker. Arbejdet startet på et givent tidspunkt om man trives med det eller ej. Og han kan godt være træt efter en arbejdsdag og stadig ikke trives med rytmen.

Jeg er i tvivl om hvad målet er med tråden?


Hvorfor skulle der være noget særligt mål med tråden? Er det noget nyt at der skal være det?

Jeg tror ikke det er svært at vide om landmænd i gamle dage sov. Selvfølgelig sov de. Og de sov flere timer end vi gør i dag. Forskellen er alt det kunstige lys vi har. Når solen f.eks. går ned kl. 18, så er det svært at argumentere for at der skulle være en særlig rytme der gør at man først skal i seng 8 timer senere, kl. 2 om natten. Hvis nu man sad ude i en skov uden hjælpemidler, og det blev mørkt kl. 18, og man ikke havde andre lyskilder end solen, så ville man selvfølgelig ikke sidde oppe til kl. 2 og stirre ind i mørket.
0
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1268
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 242
Likede indlæg: 4128

Re: B-mennesker

Indlægaf Galoldriel » 17. apr 2024, 13:10

abcd skrev:
Jeg tror ikke det er svært at vide om landmænd i gamle dage sov. Selvfølgelig sov de. Og de sov flere timer end vi gør i dag. Forskellen er alt det kunstige lys vi har. Når solen f.eks. går ned kl. 18, så er det svært at argumentere for at der skulle være en særlig rytme der gør at man først skal i seng 8 timer senere, kl. 2 om natten. Hvis nu man sad ude i en skov uden hjælpemidler, og det blev mørkt kl. 18, og man ikke havde andre lyskilder end solen, så ville man selvfølgelig ikke sidde oppe til kl. 2 og stirre ind i mørket.


... Medmindre der lusker rovdyr rundt i mørket, og man var nødt til at holde vagt.

Det er nok ikke kun lyset, der er afgørende for døgnrytmen, men også alt det, der foregår rundt omkring én.

Jeg har ikke læst så meget op på de undersøgelser, der refereres til, men læste engang lidt om zeitgebers, som er eksterne faktorer, der påvirker det indre biologiske ur. Det drejer sig ikke kun om lys, men også spisemønstre, temperatur, social interaktion, m.m.

Jeg skal ikke gøre mig klog på det, for som sagt ved jeg ikke nok, og jeg har også lidt svært ved at overskue trådens forløb. Men det forekommer mig i hvert fald, døgnrytmen ikke kun afhænger af lysforhold. Hvis det også er det, du mener, så spring bare mit indlæg over :)

Edit: Det er jo spændende, så, om det indre biologiske ur kan nulstilles, hvis man fjerner alle de her zeitgebers, og hvad dét så ville betyde for døgnrytmen.
1
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
abcd
Indlæg: 6309
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10331

Re: B-mennesker

Indlægaf abcd » 17. apr 2024, 13:14

Galoldriel skrev:
abcd skrev:
Jeg tror ikke det er svært at vide om landmænd i gamle dage sov. Selvfølgelig sov de. Og de sov flere timer end vi gør i dag. Forskellen er alt det kunstige lys vi har. Når solen f.eks. går ned kl. 18, så er det svært at argumentere for at der skulle være en særlig rytme der gør at man først skal i seng 8 timer senere, kl. 2 om natten. Hvis nu man sad ude i en skov uden hjælpemidler, og det blev mørkt kl. 18, og man ikke havde andre lyskilder end solen, så ville man selvfølgelig ikke sidde oppe til kl. 2 og stirre ind i mørket.


... Medmindre der lusker rovdyr rundt i mørket, og man var nødt til at holde vagt.

Det er nok ikke kun lyset, der er afgørende for døgnrytmen, men også alt det, der foregår rundt omkring én.

Jeg har ikke læst så meget op på de undersøgelser, der refereres til, men læste engang lidt om zeitgebers, som er eksterne faktorer, der påvirker det indre biologiske ur. Det drejer sig ikke kun om lys, men også spisemønstre, temperatur, social interaktion, m.m.

Jeg skal ikke gøre mig klog på det, for som sagt ved jeg ikke nok, og jeg har også lidt svært ved at overskue trådens forløb. Men det forekommer mig i hvert fald, døgnrytmen ikke kun afhænger af lysforhold. Hvis det også er det, du mener, så spring bare mit indlæg over :)


Jeg er enig. Når man rejser med fly på tværs af tidszoner, serverer de også mad efter destinationens tid, for at man hurtigere justerer kroppen.

I øvrigt mht. rovdyr, så har det almindelige faktisk været at man lagde sig til at sove med solen, og så vågnede og vågede de farligste timer om natten, hvorefter man igen sov til solopgang. Natten ville også være lidt lang det meste af året ellers.
0
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1268
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 242
Likede indlæg: 4128

Re: B-mennesker

Indlægaf Galoldriel » 17. apr 2024, 13:17

abcd skrev:
Galoldriel skrev:
abcd skrev:
Jeg tror ikke det er svært at vide om landmænd i gamle dage sov. Selvfølgelig sov de. Og de sov flere timer end vi gør i dag. Forskellen er alt det kunstige lys vi har. Når solen f.eks. går ned kl. 18, så er det svært at argumentere for at der skulle være en særlig rytme der gør at man først skal i seng 8 timer senere, kl. 2 om natten. Hvis nu man sad ude i en skov uden hjælpemidler, og det blev mørkt kl. 18, og man ikke havde andre lyskilder end solen, så ville man selvfølgelig ikke sidde oppe til kl. 2 og stirre ind i mørket.


... Medmindre der lusker rovdyr rundt i mørket, og man var nødt til at holde vagt.

Det er nok ikke kun lyset, der er afgørende for døgnrytmen, men også alt det, der foregår rundt omkring én.

Jeg har ikke læst så meget op på de undersøgelser, der refereres til, men læste engang lidt om zeitgebers, som er eksterne faktorer, der påvirker det indre biologiske ur. Det drejer sig ikke kun om lys, men også spisemønstre, temperatur, social interaktion, m.m.

Jeg skal ikke gøre mig klog på det, for som sagt ved jeg ikke nok, og jeg har også lidt svært ved at overskue trådens forløb. Men det forekommer mig i hvert fald, døgnrytmen ikke kun afhænger af lysforhold. Hvis det også er det, du mener, så spring bare mit indlæg over :)


Jeg er enig. Når man rejser med fly på tværs af tidszoner, serverer de også mad efter destinationens tid, for at man hurtigere justerer kroppen.

I øvrigt mht. rovdyr, så har det almindelige faktisk været at man lagde sig til at sove med solen, og så vågnede og vågede de farligste timer om natten, hvorefter man igen sov til solopgang. Natten ville også være lidt lang det meste af året ellers.


Jo da, men for at man kan sove sikkert igennem de mørke timer, må man jo befinde sig et sted, som er sikret. Men det kan en enkelt eller få vagter også klare, hvis man er flere. Er man alene, må man håbe, de nataktive rovdyr ikke kigger forbi.
0
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
abcd
Indlæg: 6309
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10331

Re: B-mennesker

Indlægaf abcd » 17. apr 2024, 13:45

Poul Jørgen Jennum er professor og overlæge fra Dansk Center for Søvnmedicin, og han har følgende at sige om det:

"Poul Jørgen Jennum forklarer, at man ikke taler om A- og B-mennesker i biologiens verden. B-mennesker er adfærdsbetinget.

»Hvis du synes, det er sjovt at sidde oppe om natten og se på en morsom tv-udsendelse, så vælger du en livsførelse, som forskubber din døgnrytme i kontrast til dit biologiske behov. Det er i virkeligheden hovedårsagen til det, vi kalder A- og B-mennesker. Et udlevet B-menneske er ikke nødvendigvis et genetisk betinget B-menneske, men en person, der simpelthen ikke kan komme i seng,« siger Poul Jørgen Jennum."

https://samvirke.dk/artikler/a-eller-b- ... -styre-det
1
ajnaM
Indlæg: 10078
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27592

Re: B-mennesker

Indlægaf ajnaM » 17. apr 2024, 17:27

abcd skrev:Poul Jørgen Jennum er professor og overlæge fra Dansk Center for Søvnmedicin, og han har følgende at sige om det:

"Poul Jørgen Jennum forklarer, at man ikke taler om A- og B-mennesker i biologiens verden. B-mennesker er adfærdsbetinget.

»Hvis du synes, det er sjovt at sidde oppe om natten og se på en morsom tv-udsendelse, så vælger du en livsførelse, som forskubber din døgnrytme i kontrast til dit biologiske behov. Det er i virkeligheden hovedårsagen til det, vi kalder A- og B-mennesker. Et udlevet B-menneske er ikke nødvendigvis et genetisk betinget B-menneske, men en person, der simpelthen ikke kan komme i seng,« siger Poul Jørgen Jennum."

https://samvirke.dk/artikler/a-eller-b- ... -styre-det


Jeg tror, som med det meste andet, ikke det er enten 100% arv eller ren miljø. Mit bud er, at du fødes med præferencer i et eller andet omfang, og at din personlighed og dit liv formes ud fra det udgangspunkt.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Cornus
Indlæg: 144
Tilmeldt: 10. okt 2022, 08:11
Kort karma: 1
Likede indlæg: 24

Re: B-mennesker

Indlægaf Cornus » 21. apr 2024, 08:58

Akehurst2 skrev:
abcd skrev:
Tobywan skrev:Fungerer klart bedst hvis min søvn ligger mellem 02:00 og 10:00, men hedder i praksis 23:00 - 07:00 - og lidt længere i weekenden.


Hvad ville der ske hvis du kl. 7 om morgenen satte dit ur til kl. 10, og så bare levede dit liv i en anden tidszone hvor du kunne sove til kl. 10 hver dag?

Det er i praksis det vi gør med sommertid. Vi står en time tidligere op, men vi gør det ved at flytte tidszone, og efter en uge er der vel ikke længere nogen der tænker over at de faktisk står en time tidligere op hver dag end de gjorde for en uge siden.


Tja, hvad ville der ske, hvis man flyttede til et land, hvor man generelt aldrig mødte før kl. 9 om morgenen og det hele så var forskudt lidt i den retning?

Jeg boede i Bruxelles i nogle år, og der var det normale at møde efter 9.00, gerne helt frem til 10.00. Det var fantastisk for mig, jeg kunne virkelig mærke, hvor meget det betød at skyde dagen den times tid eller lidt mere. Jeg havde meget lettere ved at stå op uden at skulle snooze. Mange flere møder lå sidst på eftermiddagen og arbejdsdagen var i det hele taget tilrettelagt så eftermiddagen/tidlig aften var vigtigere end formiddage, for man holdt også lang frokost, der startede kl. 12.00, og for en som mig, der bare generelt først føler mig rigtig inspireret efter kl. 14.00 var det skønt.

Har ofte hørt A-mennesker, der har været på ferie i Sydeuropa filosofere over, hvordan man dog gør med de sene middage i de samfund, hvis man hellere sov på det tidspunkt, og hver gang siger jeg, at der må A-menneskerne så indrette sig, ligesom B-menneskerne må i Danmark.



Nå, så sku man ha været født i Belgien…

Men, at møde så sent, gælder/gjaldt vel ikke for lagerfolk, truckførere og rengøringsassistenter…?
0
fisken80
Indlæg: 22544
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1143
Likede indlæg: 52966

Re: B-mennesker

Indlægaf fisken80 » 2. maj 2024, 09:18

Jeg læste lige en kommentar på Facebook, der handlede om et studie, der angiveligt skulle være blevet lavet i USA i 60'erne. Man lukkede en flok mennesker inde i et hus uden vinduer og uden nogen former for tidskilde. Ingen vidste med andre ord hvad klokken var på noget tidspunkt.

Personerne delte sig i tre grupper. En gruppe, der forlængede døgnet til 26 timer, en gruppe, der afkortede det til 22 timer og en gruppe, der fastholdt døgnet på 24 timer.

Jeg aner ikke om det studie virkelig findes, men hvis det gør er det da vildt interessant i forhold til den her diskussion.

Det var i øvrigt en kommentar til denne artikel: https://www.weekendavisen.dk/2024-10/id ... 1714376459
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Livets forhold"