Juridisk forbrugerspørgsmål

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
fisken80
Indlæg: 22529
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1138
Likede indlæg: 52935

Juridisk forbrugerspørgsmål

Indlægaf fisken80 » 8. apr 2024, 13:53

Jeg ved, der sidder jurister herinde, der arbejder med eller har arbejdet med forbruger-jura, måske en kan svare på om følgende er vildledende prissætning:

Jeg har et kontaktlinse-abonnement hos Louis Nielsen, i det abonnement indgår, at jeg kan købe solbriller til halv pris. Jeg går ind i butikken, finder et par solbriller, der koster 795,- der står inklusiv glas med enkeltstyrke på prismærket. Jeg går op til kassen og siger, at jeg har kontaktlinse-abonnement. De taster og pludselig er prisen det halve af 1195,- Det undrer jeg mig temmelig meget over og jeg får så den forklaring, at solbrilleglassene koster 400 kroner, men at der er rabat så solbrilleglassene er gratis, så hvis man bare går ind og køber solbrillerne og går igen, så koster de 795,- men hvis man har abonnement og derfor kan få dem til halv pris, så kan man ikke få to rabatter samtidig, så derfor bliver de 400 lagt oveni de 795,- og så bliver min pris 597.5 kroner.

Jeg vil jo så mene, at det er totalt uigennemskueligt. Hvis min kæreste går ind og køber solbrillerne som de hænger på montren, så får han reelt aldrig at vide, at han får en rabat på 400 kroner. Så er prisen 795,-
Men fordi jeg får rabat via mit kontaktlinse-abonnement, så opfinder de pludselig, at solbrille-glassene koster 400 kroner ekstra, så brillerne nu koster 1195,-

Er der en sag? Hvad siger debattens jurister?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Lys
Indlæg: 5925
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10664

Re: Juridisk forbrugerspørgsmål

Indlægaf Lys » 8. apr 2024, 16:55

Blot for at være sikker på at jeg forstår det rigtigt:

Stod der ikke på et skilt eller andet i forbindelse med solbrillerne, at det var en rabatteret pris?

Står der noget sted i dine vilkår for rabatten pga kontaktlinseabonnementet, at flere rabatter ikke kan kombineres?
0
fisken80
Indlæg: 22529
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1138
Likede indlæg: 52935

Re: Juridisk forbrugerspørgsmål

Indlægaf fisken80 » 8. apr 2024, 17:23

Lys skrev:Blot for at være sikker på at jeg forstår det rigtigt:

Stod der ikke på et skilt eller andet i forbindelse med solbrillerne, at det var en rabatteret pris?

Står der noget sted i dine vilkår for rabatten pga kontaktlinseabonnementet, at flere rabatter ikke kan kombineres?


Der står ingen steder, at der er rabat. Først når man går til kurven. I den fysiske butik fremgår det slet ikke.
Jeg gik derind igen. Tog et par solbriller og bad om at købe dem. De stod til 795,- men når man vil købe dem lægger de 400 kr oveni for at gøre dem til solbriller. Men på montren er det skiltet som solbriller og det er solbrilleglas der sidder i.

Damen i butikken nævnte intet om en rabat. Hun sagde direkte, at de ville koste 1195,- at købe som solbriller. Fordi man skal betale for glasset oveni. Men det fremgår ingen steder. Jeg bad hende decideret vise mig, hvor det fremgik. Det kunne hun ikke.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Lys
Indlæg: 5925
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10664

Re: Juridisk forbrugerspørgsmål

Indlægaf Lys » 8. apr 2024, 19:45

fisken80 skrev:
Lys skrev:Blot for at være sikker på at jeg forstår det rigtigt:

Stod der ikke på et skilt eller andet i forbindelse med solbrillerne, at det var en rabatteret pris?

Står der noget sted i dine vilkår for rabatten pga kontaktlinseabonnementet, at flere rabatter ikke kan kombineres?


Der står ingen steder, at der er rabat. Først når man går til kurven. I den fysiske butik fremgår det slet ikke.
Jeg gik derind igen. Tog et par solbriller og bad om at købe dem. De stod til 795,- men når man vil købe dem lægger de 400 kr oveni for at gøre dem til solbriller. Men på montren er det skiltet som solbriller og det er solbrilleglas der sidder i.

Damen i butikken nævnte intet om en rabat. Hun sagde direkte, at de ville koste 1195,- at købe som solbriller. Fordi man skal betale for glasset oveni. Men det fremgår ingen steder. Jeg bad hende decideret vise mig, hvor det fremgik. Det kunne hun ikke.


Så lyder det umiddelbart som om 795 kr er normalprisen vil jeg mene.
0
Kaffe
Indlæg: 2557
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 358
Likede indlæg: 4918

Re: Juridisk forbrugerspørgsmål

Indlægaf Kaffe » 9. apr 2024, 10:05

Det er da helt skørt.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9867
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1863
Likede indlæg: 9590

Re: Juridisk forbrugerspørgsmål

Indlægaf Spjaerten » 9. apr 2024, 10:43

Man får stadig et sæt briller gratis om året ikke, indgår solbriller en som en option der?

Er der noget med refleks behandling der er de 400kr?
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9867
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1863
Likede indlæg: 9590

Re: Juridisk forbrugerspørgsmål

Indlægaf Spjaerten » 9. apr 2024, 10:50

Spjaerten skrev:Man får stadig et sæt briller gratis om året ikke, indgår solbriller en som en option der?

Er der noget med refleks behandling der er de 400kr?

Ps prøver bare at forestille mig årsagen til pris diff
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11394
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23638

Re: Juridisk forbrugerspørgsmål

Indlægaf Mani » 9. apr 2024, 10:57

Altså nu spørger jeg nok dumt, men jeg er vant til at hos en optiker koster stellet en pris og glassene en anden - tilsammen har man brilleprisen. Er det anderledes hos Louis Nielsen?
For ellers mener jeg det giver fin mening, hvis det er et stel hvor man kan tilkøbe glas med eller uden styrker af varierende grad.

Hov, du skriver inklusiv enkeltstyrkeglas - så ignorer hvad jeg skriver.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
fisken80
Indlæg: 22529
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1138
Likede indlæg: 52935

Re: Juridisk forbrugerspørgsmål

Indlægaf fisken80 » 9. apr 2024, 11:29

Spjaerten skrev:Man får stadig et sæt briller gratis om året ikke, indgår solbriller en som en option der?

Er der noget med refleks behandling der er de 400kr?


Nej til begge dele.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Lys
Indlæg: 5925
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10664

Re: Juridisk forbrugerspørgsmål

Indlægaf Lys » 9. apr 2024, 11:31

Hvis jeg skal se det fra deres side, så bruger de sikkert kun betegnelsen “enkeltstyrkeglas” om almindelige brilleglas (uden solfilter), men når der så på stativet er briller med solglas, så mener jeg godt at man kan argumentere for, at de må bære ansvaret for at man misforstår (hvis det er det, der er tale om).
0
fisken80
Indlæg: 22529
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1138
Likede indlæg: 52935

Re: Juridisk forbrugerspørgsmål

Indlægaf fisken80 » 9. apr 2024, 11:34

Mani skrev:Altså nu spørger jeg nok dumt, men jeg er vant til at hos en optiker koster stellet en pris og glassene en anden - tilsammen har man brilleprisen. Er det anderledes hos Louis Nielsen?
For ellers mener jeg det giver fin mening, hvis det er et stel hvor man kan tilkøbe glas med eller uden styrker af varierende grad.

Hov, du skriver inklusiv enkeltstyrkeglas - så ignorer hvad jeg skriver.


Deres forklaring er, at det er solbrillestellet, der koster 795,- men dels står der helt tydeligt inklusiv glas med enkeltstyrke og dels er der glas i de solbriller der hænger på stativet og som man kan tage med til kassen og købe. Ekspedienten påstod, at hvis jeg insisterede på at købe solbrillen så skulle hun tage glassene ud...

Det mest absurde er, at jeg startede med klart og tydeligt at spørge "Er de her solbriller MED solbrilleglas og får jeg dem til det halve når jeg har linseabonnement?" Hun svarede at jaja, det gjorde jeg. Jeg spurgte igen: "MED solbrilleglasset" og hun gentog, at det udelukkende var, hvis der skulle antirefleks eller lignende at det ville blive dyrere.

Men da jeg så påpegede, at jeg altså havde fået noget andet at vide dagen før, så ændrede hun det pludselig. Så var det kun når man købte to for ens pris, at der var solbrilleglas med i prisen...

Men altså, jeg har sendt en klage til forbrugerombudsmanden nu.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22529
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1138
Likede indlæg: 52935

Re: Juridisk forbrugerspørgsmål

Indlægaf fisken80 » 9. apr 2024, 11:35

Lys skrev:Hvis jeg skal se det fra deres side, så bruger de sikkert kun betegnelsen “enkeltstyrkeglas” om almindelige brilleglas (uden solfilter), men når der så på stativet er briller med solglas, så mener jeg godt at man kan argumentere for, at de må bære ansvaret for at man misforstår (hvis det er det, der er tale om).


Det er præcis det der er tale om. Og der står ingen steder, at glassene ikke kan være solbrilleglas. Og det er solbriller med solbrilleglas, der er udstillet.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Lys
Indlæg: 5925
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10664

Re: Juridisk forbrugerspørgsmål

Indlægaf Lys » 9. apr 2024, 11:52

Men jeg er kommet lidt i tvivl om deres argument er, at det kun er almindelige brilleglas der indgår til 795 kr eller om det handler om at de 795 kr er en rabatpris og du ikke har lov til at få rabat på rabat?

Resultatet er muligvis det samme, men spørgsmålet er hvordan man skal argumentere for at du burde have lov til at købe for 400 kr.
0
fisken80
Indlæg: 22529
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1138
Likede indlæg: 52935

Re: Juridisk forbrugerspørgsmål

Indlægaf fisken80 » 9. apr 2024, 12:00

Lys skrev:Men jeg er kommet lidt i tvivl om deres argument er, at det kun er almindelige brilleglas der indgår til 795 kr eller om det handler om at de 795 kr er en rabatpris og du ikke har lov til at få rabat på rabat?

Resultatet er muligvis det samme, men spørgsmålet er hvordan man skal argumentere for at du burde have lov til at købe for 400 kr.


Uanset om man kommer som kunde med linseabonnement eller som kunde-fra-gaden, så skal man betale 400 oveni for at få solbrilleglas i.
Men på stativet står brillerne udstillet som solbriller med solbrilleglas i og der er en mærkat med prisen inklusiv glas i enkeltstyrke. Det fremgår ingen steder, at de glas der er inkluderet kun er almindelige glas. Og det er, i mine øjne, lidt usandsynligt, at nogen sætter almindelige glas i et par solbriller.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11394
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23638

Re: Juridisk forbrugerspørgsmål

Indlægaf Mani » 9. apr 2024, 12:14

fisken80 skrev:
Mani skrev:Altså nu spørger jeg nok dumt, men jeg er vant til at hos en optiker koster stellet en pris og glassene en anden - tilsammen har man brilleprisen. Er det anderledes hos Louis Nielsen?
For ellers mener jeg det giver fin mening, hvis det er et stel hvor man kan tilkøbe glas med eller uden styrker af varierende grad.

Hov, du skriver inklusiv enkeltstyrkeglas - så ignorer hvad jeg skriver.


Deres forklaring er, at det er solbrillestellet, der koster 795,- men dels står der helt tydeligt inklusiv glas med enkeltstyrke og dels er der glas i de solbriller der hænger på stativet og som man kan tage med til kassen og købe. Ekspedienten påstod, at hvis jeg insisterede på at købe solbrillen så skulle hun tage glassene ud...

Det mest absurde er, at jeg startede med klart og tydeligt at spørge "Er de her solbriller MED solbrilleglas og får jeg dem til det halve når jeg har linseabonnement?" Hun svarede at jaja, det gjorde jeg. Jeg spurgte igen: "MED solbrilleglasset" og hun gentog, at det udelukkende var, hvis der skulle antirefleks eller lignende at det ville blive dyrere.

Men da jeg så påpegede, at jeg altså havde fået noget andet at vide dagen før, så ændrede hun det pludselig. Så var det kun når man købte to for ens pris, at der var solbrilleglas med i prisen...

Men altså, jeg har sendt en klage til forbrugerombudsmanden nu.

Godt.
Det lyder helt skørt. Jeg havde bare glemt at genlæse startindlægget igen før jeg svarede og så kun det seneste svar i dag - hvilket mit svar desværre bar præg af.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'

Tilbage til "Livets forhold"