Hvor mange procent af din løn får du udbetalt?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Marengs
Indlæg: 210
Tilmeldt: 23. feb 2024, 09:22
Kort karma: 12
Likede indlæg: 284

Re: Hvor mange procent af din løn får du udbetalt?

Indlægaf Marengs » 3. apr 2024, 21:49

godtnavn skrev:
fisken80 skrev:
avdotja skrev:Men fisken, når beløbet ikke er inklusiv pension, kan I jo netop ikke sammenligne :forvirret:

Hvis hun siger at hun får 55.000 kr/måneden og du nævner dine 50.000 kr/måneden, så får man jo indtryk af at hun tjener 10% mere end dig. Men hvis du så oveni de 50.000 også får 15% i pension, mens hun ingenting får i pension, så er det jo dig der har den bedste løn.


Men pointen er, at det mener jeg ikke jeg har.
Jeg opfatter ikke pensionen som en del af lønnen. Og det gør jeg ikke, fordi jeg synes det er hamrende misvisende når den inddrages. Man kan ikke købe en agurk i Brugsen her og nu for sin pensionsindbetaling, derfor finder jeg den dybt uinteressant når der sammenlignes løn.

Fint nok, hvis man vil sammenligne den SAMLEDE lønpakke. Men så skal der meget mere med end bare løn og pension. Så skal vi have fat i betalte pauser, løn i forbindelse med sygdom, løn ved barsel, ekstra fridage, fri telefon, fri bil osv.

Men det er bare virkelig sjældent de ting kommer med når man snakker løn, det er altid kun løn og pension. Og det er misvisende.
Enten må vi sammenligne bruttolønnen uden pension og ellers må vi sammenligne det hele.


Men folk der får 0% på pension fra arbejdsgiver er jo nødt til så selv at lægge til side til pensionen fra lønnen hvis de skal have noget at leve for som gamle, og de penge kan de jo heller ikke købe agurker for.


Grunden til, pensionen går fra i a-indkomsten er jo, det er et skattefradrag for præcis denne type pensioner. Når man betaler til sin bil og får et kørselsfradrag, så går man jo heller ikke ned i løn.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11411
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23703

Re: Hvor mange procent af din løn får du udbetalt?

Indlægaf Mani » 4. apr 2024, 10:45

Marengs skrev:
godtnavn skrev:
fisken80 skrev:
avdotja skrev:Men fisken, når beløbet ikke er inklusiv pension, kan I jo netop ikke sammenligne :forvirret:

Hvis hun siger at hun får 55.000 kr/måneden og du nævner dine 50.000 kr/måneden, så får man jo indtryk af at hun tjener 10% mere end dig. Men hvis du så oveni de 50.000 også får 15% i pension, mens hun ingenting får i pension, så er det jo dig der har den bedste løn.


Men pointen er, at det mener jeg ikke jeg har.
Jeg opfatter ikke pensionen som en del af lønnen. Og det gør jeg ikke, fordi jeg synes det er hamrende misvisende når den inddrages. Man kan ikke købe en agurk i Brugsen her og nu for sin pensionsindbetaling, derfor finder jeg den dybt uinteressant når der sammenlignes løn.

Fint nok, hvis man vil sammenligne den SAMLEDE lønpakke. Men så skal der meget mere med end bare løn og pension. Så skal vi have fat i betalte pauser, løn i forbindelse med sygdom, løn ved barsel, ekstra fridage, fri telefon, fri bil osv.

Men det er bare virkelig sjældent de ting kommer med når man snakker løn, det er altid kun løn og pension. Og det er misvisende.
Enten må vi sammenligne bruttolønnen uden pension og ellers må vi sammenligne det hele.


Men folk der får 0% på pension fra arbejdsgiver er jo nødt til så selv at lægge til side til pensionen fra lønnen hvis de skal have noget at leve for som gamle, og de penge kan de jo heller ikke købe agurker for.


Grunden til, pensionen går fra i a-indkomsten er jo, det er et skattefradrag for præcis denne type pensioner. Når man betaler til sin bil og får et kørselsfradrag, så går man jo heller ikke ned i løn.

Der er skattefradrag for flere typer pensioner. Det skal bare oplyses på forskudsopgørelsen/årsopgørelsen.
Jeg synes der er pænt stor forskel på en løn hvorfra man selv skal indbetale pension og en løn hvor der er indbetalt pension. Nej, man kan ikke købe agurker for de penge nu, men det kan man når man går på pension så derfor er pensionsindbetalinger relevante.
Det er også relevant, hvis man har fx. fri bil eller bolig inkluderet.
3
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Modesty Blame
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 527
Likede indlæg: 9573

Re: Hvor mange procent af din løn får du udbetalt?

Indlægaf Modesty Blame » 7. apr 2024, 14:53

58 % for marts, men det er ikke helt retvisende, for der var en bonus.
0
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1289
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 199
Likede indlæg: 2729

Re: Hvor mange procent af din løn får du udbetalt?

Indlægaf Frandsen » 8. apr 2024, 15:58

53 %. Betaler frivilligt 10 % af min løn til pension. Hvis ikke jeg gjorde det, så var vi nok oppe på 57-58 %
0
Fræksak
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 476
Likede indlæg: 4257

Re: Hvor mange procent af din løn får du udbetalt?

Indlægaf Fræksak » 10. apr 2024, 11:24

59%. Jeg er lavtlønnet akademiker på 20 timer/ugen pga børns mangeårige mistrivsel. I praksis vel ansat i en typisk HK-stilling.
0

Tilbage til "Livets forhold"