Hvor meget omgås I naboer?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13032
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3544
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 56028
Kontakt:

Re: Hvor meget omgås I naboer?

Indlægaf Ado » 25. mar 2024, 16:42

Vi var overvældet over den velkomst vi fik, da vi flyttede ind i vores hus. Folk på landet er noget mere åbne og varme, skal jeg love for.
Før boede vi i et typisk villakvarter, og var kun på smalltalk med to af naboerne. Da vi flyttede ud på landet, blev vi budt velkommen med det samme og inviteret til nabohyggeaften med fire af de naboer vi har omkring os. Læs: Omkring os = de huse der ligger med nogle marker og matrikler mellem os :D. De har en tradition med at mødes to gange om året, hvor hver par tager en ret mad med, og så bliver der hygget og drukket vin. Skide hyggeligt, og virkelig søde mennesker.

Nogle naboer til den anden markside stopper tit op og snakker og har inviteret os op til vin i deres hyggelige havepavilion. Et andet hold naboer inviterede som de første til "ikke noget særligt", og så mødte vi op til det mest overdådige bord. Dem hygger vi meget med. De var her og spise sidste uge, og det var vanvittig hyggeligt.
Vi er omgivet af de sødeste og mest hjertevarme mennesker herude, vi hjælper hinanden og vi hygger sammen. Jeg elsker alt ved det.
8
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15420
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25797

Re: Hvor meget omgås I naboer?

Indlægaf Delfin » 25. mar 2024, 17:22

Jeg har boet her i over 20 år og har naboer, der har boet her lige så længe. Nogle har jeg haft jævnaldrende børn med gennem nogle år, og jeg har også været i afdelingsbestyrelsen, så nogle er jeg kommet til at kende lidt mere hen over årene. Nogle kun på fællesarealer og andre har det været lidt mere med. De 3 forskellige naboer, jeg i tidens løb har delt havehegn med på den ene side, har jeg snakket med over hegnet, uden at vi render hinanden på dørene. Nogle af dem har jeg også udvekslet lidt tjenester med. Vande havekrukker når vi er på ferie fx.
Der har været en del dødsfald gennem de sidste 5-10 år, så der har været stor udskiftning. Det er ikke alle de nye, jeg ved hvem er og hvilken lejlighed de bor i. Jeg vil gerne drosle ned på udvidet kontakt, men jeg hilser altid venligt og veksler måske et ord eller to uden at det skal blive til mere end det.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
rosena
Indlæg: 242
Tilmeldt: 13. feb 2016, 11:26
Kort karma: 8
Likede indlæg: 188

Re: Hvor meget omgås I naboer?

Indlægaf rosena » 25. mar 2024, 18:01

Bor i enderækkehus og vi taler med alle i rækken, som er 5 huse i alt. Specielt vores nabo taler vi meget med og spiser sammen med. Vi er nogenlunde jævnaldrende, ingen af os har børn og så går vi og laver noget på husene begge steder og får hjælp af hinanden, låner værktøj, holder rejsegilde for et skur og den slags :D
De næste i rækken taler vi nogenlunde ofte med. De har små børn, som er vilde med min mand, så det ene af børnene er jævnligt forbi. Den anden er for lille…ellers var hun også kommet. Det er så hyggeligt :)
0
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2861
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5578

Re: Hvor meget omgås I naboer?

Indlægaf Luffegås » 26. mar 2024, 16:22

Mine forældre er fra 60'erne, jeg er fra 88 - men jeg synes aldrig jeg har haft godt naboskab med nogen og ikke set mine forældre heller have det BORTSET fra et sted min mor boede. Der var en sød gammel dage der boede ved siden af på etagen og hende var jeg tit inde hos og lege og blive passet. Men da vi flyttede tog min mor mig aldreig hen og besøgte hende selvom det var et par gader væk.

Ellers er det mest igennem børn vi nu ser naboer, og ikke sådan så vi selv dyrker det.
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5089
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9847

Re: Hvor meget omgås I naboer?

Indlægaf Tilly » 26. mar 2024, 18:39

Jeg bor i en opgang med 6 lejligheder. Jeg er kun på højlig hilsen med de andre beboere.
0
Brugeravatar
Skinkehunden
Indlæg: 798
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:17
Kort karma: 144
Likede indlæg: 1959

Re: Hvor meget omgås I naboer?

Indlægaf Skinkehunden » 28. mar 2024, 11:18

Bor i et hus med 5 lejligheder, og deler gård med nabohuset også med 5 lejligheder, alle ejet af samme udlejer. Har et fint forhold til alle på nær underboen, vi er ikke på talefod og det kommer vi aldrig igen :tie: De øvrige sludrer vi gerne med når vi møder dem i gården og hjælper hinanden i det omgang man kan og har lyst.
0
Formerly known as Gerbilwoman :)
Neverkont
Indlæg: 1894
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2951

Re: Hvor meget omgås I naboer?

Indlægaf Neverkont » 28. mar 2024, 12:30

Artem skrev:Det handler om børn.

Voksne med børn i et kvarter med mange andre børn. Kommer til at kende hinanden gennem de børn.

Voksne uden hjemmeboende børn, og i et nyt kvarter eller lejlighed vil ikke få den samme kontakt til naboer.


Det kan også handle om hunde. ;)

Jeg bor i en almennyttig boligafdeling, og er jævnligt i kontakt med flere andre beboere. Vi snakker meget og hjælper af og til hinanden med div. ting.
En har jeg af og til drukket kaffe ell.l. med, en anden har jeg været til kaffe-kage hos til hendes fødselsdag.
Jeg er blevet veninde med en kvinder, der bor på en anden vej i nabolaget.

De fleste af dem havde jeg nok ikke kendt meget til hvis ikke jeg havde haft hund, men til trods for, at nogle af os ikke længere har hund (mig selv incl.) er vi gode til, at holde kontakten.

På en sommerdag har en tur med hunden, som kunne gøres på 1/2-1 time, godt kunnet tage 3 timer, fordi jeg mødte en jeg kendte og så kom der en anden og deltog i snakken, og på vej videre mødte jeg en anden o.s.v.
1
Rosen
Indlæg: 348
Tilmeldt: 23. maj 2016, 11:41
Kort karma: 40
Likede indlæg: 523

Re: Hvor meget omgås I naboer?

Indlægaf Rosen » 5. apr 2024, 19:39

Jeg kender dem godt af forskellige grunde.

Vores børn har været venner. Vi holder vejfest hvert år. Jeg har været i bestyrelsen i grundejerforeningen i mange år. Vi har en hund og møder naboer på gaden med deres hunde og snakker.

Jeg synes det er synd, at disse forhold er ved at forsvinde, selvom jeg er en af de “heldige” som har kontakt med mange på vejen. Mere fællesskab tak :)
0
godtnavn
Indlæg: 11174
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12998

Re: Hvor meget omgås I naboer?

Indlægaf godtnavn » 6. apr 2024, 13:52

Hvor jeg bor nu er det kun hilsen og lidt småsnakken med enkelte når vi mødes udenfor, ikke andet end det. Hvor jeg er vokset op og også selv boede i lejlighed til jeg var 22 var der en masse fælles og socialt og jeg snakker stadig med alle når jeg en gang i mellem er der. Jeg synes dog det er ret rart at kunne gå i Netto uden at snakke med folk nu, det kunne jeg ikke der hvor jeg boede før, omvendt var jeg alene den gang og dermed var det meget rart at få snakket med folk på dage uden planer, så det er ikke udelukket jeg vælger et lignende sted at bo når jeg er gammel og børnene flyttet hjemmefra og hvis manden dør før mig, for tror godt jeg kunne blive ensom et sted som her hvis jeg boede alene, og det selvom jeg har masser af familie og venner.
0

Tilbage til "Livets forhold"