Fra bums med selvmordstanker til styr på sit shit.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Fønix
Indlæg: 122
Tilmeldt: 5. mar 2024, 17:16
Kort karma: 1
Likede indlæg: 26

Re: Fra bums med selvmordstanker til styr på sit shit.

Indlægaf Fønix » 6. mar 2024, 20:05

Ata:

Svarede jeg lige på noget helt andet end dét, du spurgte om egentlig? Var der nogen som helst sammenhæng i det? :-)
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6452
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 768
Likede indlæg: 15243

Re: Fra bums med selvmordstanker til styr på sit shit.

Indlægaf Ata » 6. mar 2024, 20:13

Fønix skrev:
Ata skrev:En anden måde at formulere det på kunne være, at du jo aldrig har fået taget dig af de sår fra din barndom, som fik dig til at søge ned i den hashtåge. Du har bare lagt låg på. Og måske er der stadig lagt ret meget låg på, omend med en lidt mere moden administrator end tidligere? Måske er der ikke så god kontakt til den følelsesmæssige side af dig, fordi den er lukket inde og væk pga. de traumer der er koblet til den?


Det er utvivlsom rigtigt. Jeg kan tydeligt mærke det. Og det har drevet ekskærester til vanvid, fordi jeg det ene øjeblik kan være utroligt fyldt med ømhed - og det næste, skal jeg bare væk. Jeg vil gerne have nærhed, men kan næsten ikke holde ud, at være i den, når jeg får den. Når jeg ser andre, der har det lige sådan, så ved jeg det nærmest inden, jeg har udvekslet to ord med dem.

Jeg har den samme adfærd på dette punkt, som når jeg oplever, at nostalgien kommer over mig. Så begynder jeg at grave og pille i en fortid, som jeg hurtigt forsvinder fra igen, når jeg først opdager, hvad den består af. På det punkt kan jeg være rigtigt irriterende.

Men jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre ved det. Det er mit helt store fremtidsprojekt og bliver nok det hårdeste af alt.

Det er ret almindeligt for mennesker, som har oplevet omsorgssvigt og utryghed i deres opvækst. Det er fordi deres tilknytningserfaringer har lært dem, at det de længes efter (kærlighed og tryghed) samtidig er (livs)farligt for dem, fordi deres omsorgspersoner er så skræmmende og utilregnelige. Så derfor vil man på én gang føle sig draget mod at knytte sig til andre og føle sig skræmt fra vid og sans over det.

Hvis du en dag vil arbejde med det i terapi, så tænker jeg, at en terapiform som ISTDP kunne være god til dig. :)
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6452
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 768
Likede indlæg: 15243

Re: Fra bums med selvmordstanker til styr på sit shit.

Indlægaf Ata » 6. mar 2024, 20:14

Fønix skrev:Ata:

Svarede jeg lige på noget helt andet end dét, du spurgte om egentlig? Var der nogen som helst sammenhæng i det? :-)

Jeg synes, der var fin sammenhæng i det. For mig er det, jeg skrev om, og det du beskrev ret tæt knyttet sammen. Så det gav fuld mening.
1
Brugeravatar
Fønix
Indlæg: 122
Tilmeldt: 5. mar 2024, 17:16
Kort karma: 1
Likede indlæg: 26

Re: Fra bums med selvmordstanker til styr på sit shit.

Indlægaf Fønix » 6. mar 2024, 22:00

Skorstenen skrev:Jeg har også oplevet det. Men jeg er blevet rigtig god til at tænke fremad og ikke bagud. De eneste bagudrettede tanker jeg har er, "kan du huske dengang hahahaha det var sjovt" eller "tak fordi du har været med til at forme den jeg er idag" eller "tak for erfaringen"

Jeg er blevet mega god til at bede min hjerne om at holde kæft.


Dette indlæg har jeg gået og tygget lidt på. Det tror jeg faktisk, jeg vil øve mig lidt på. Jeg vil ikke amputere mig selv mere, end jeg allerede har gjort, men der er faktisk nogle gange, hvor den skal lukke skuffen. Eksempelvis fortryder jeg min seneste ransagning af gamle bekendtskaber. Jeg burde nok have ventet lidt for at se, om det ikke bare var fuldmånen, som trak i mig. :-)
1
Brugeravatar
Fønix
Indlæg: 122
Tilmeldt: 5. mar 2024, 17:16
Kort karma: 1
Likede indlæg: 26

Re: Fra bums med selvmordstanker til styr på sit shit.

Indlægaf Fønix » 6. mar 2024, 22:01

Ata skrev:
Fønix skrev:Ata:

Svarede jeg lige på noget helt andet end dét, du spurgte om egentlig? Var der nogen som helst sammenhæng i det? :-)

Jeg synes, der var fin sammenhæng i det. For mig er det, jeg skrev om, og det du beskrev ret tæt knyttet sammen. Så det gav fuld mening.


:gogo:
0
Brugeravatar
Fønix
Indlæg: 122
Tilmeldt: 5. mar 2024, 17:16
Kort karma: 1
Likede indlæg: 26

Re: Fra bums med selvmordstanker til styr på sit shit.

Indlægaf Fønix » 7. mar 2024, 07:16

Rhododendron skrev:Min barndom har båret præg af for meget voksenansvar lagt på mine skuldre, med forældre der på hver deres måde har været misbrugere og generelt dysfunktionelle. Det har ikke kun været dårligt, men det dysfunktionelle har været med til at forme drømmen om mit voksenliv.
Jeg drømte om villa, Volvo og vovse med 1,8 barn, fuldtidsjob (ikke nødvendigvis karrierer og lange uddannelser) og gift med den samme partner i 40 år, for det var sådan en “rigtig” familie så ud i mine øjne.

Det var IKKE sådan mit liv blev, men det er til dels et aktivt valg, for da jeg opnåede de tre v’er kunne jeg alligevel ikke leve på den måde :tie:
Jeg har haft en stort problem med at hvile i det jeg var i
, og var altid utilfreds med noget eller havde svært ved at tage et valg, og stå ved det. På en måde var jeg altid på vej videre.
Så f.eks. er jeg flyttet mange gange og har haft en del forskellige partnere og “frem og tilbage- forhold”.

Jeg har været overbevist om at det nok var pga. min opvækst med alkoholiske/misbrugende forældre, da jeg troede min opvækst havde gjort mig rodløs.
Men da jeg som voksen fik en adhd diagnose, faldt der ro på og det gav pludselig mening hvorfor jeg altid var på vej videre, og hvorfor mine forhold og venskaber var så meget anderledes end andres relationer :lol:


Det fremhævede genkender jeg fuldstændigt. Det var også årsagen til, at forholdet med drømme-kvinden i mit liv ikke holdt. Noget, jeg fortryder, men som ikke kunne være anderledes. Jeg kunne heller ikke finde mig til rette i det. Desuden var forholdet grundlagt på utroskab overfor hendes daværende mand, og så er man vel sådan set allerede færdig før man er kommet fra start.

Note to self: don't be that guy!
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6452
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 768
Likede indlæg: 15243

Re: Fra bums med selvmordstanker til styr på sit shit.

Indlægaf Ata » 7. mar 2024, 07:32

Fønix skrev:
Skorstenen skrev:Jeg har også oplevet det. Men jeg er blevet rigtig god til at tænke fremad og ikke bagud. De eneste bagudrettede tanker jeg har er, "kan du huske dengang hahahaha det var sjovt" eller "tak fordi du har været med til at forme den jeg er idag" eller "tak for erfaringen"

Jeg er blevet mega god til at bede min hjerne om at holde kæft.


Dette indlæg har jeg gået og tygget lidt på. Det tror jeg faktisk, jeg vil øve mig lidt på. Jeg vil ikke amputere mig selv mere, end jeg allerede har gjort, men der er faktisk nogle gange, hvor den skal lukke skuffen. Eksempelvis fortryder jeg min seneste ransagning af gamle bekendtskaber. Jeg burde nok have ventet lidt for at se, om det ikke bare var fuldmånen, som trak i mig. :-)

Du lyder som typen som reagerer meget udad, når du mærker noget - opsøger folk, ryger hash, flytter, ændrer livsstil osv. Måske kunne du med fordel lære at håndtere det, du mærker, mere indeni dig selv? Altså, at prøve at finde ud af, hvad det er for nogle følelser og behov, der rører på sig? Hvis man lærer at blive bedre i stand til at forstå det, er der også mindre chance for, at man laver en eller anden random handling, som viser sig at være en blindgyde.
5
Brugeravatar
Fønix
Indlæg: 122
Tilmeldt: 5. mar 2024, 17:16
Kort karma: 1
Likede indlæg: 26

Re: Fra bums med selvmordstanker til styr på sit shit.

Indlægaf Fønix » 7. mar 2024, 08:52

Ata skrev:
Fønix skrev:
Skorstenen skrev:Jeg har også oplevet det. Men jeg er blevet rigtig god til at tænke fremad og ikke bagud. De eneste bagudrettede tanker jeg har er, "kan du huske dengang hahahaha det var sjovt" eller "tak fordi du har været med til at forme den jeg er idag" eller "tak for erfaringen"

Jeg er blevet mega god til at bede min hjerne om at holde kæft.


Dette indlæg har jeg gået og tygget lidt på. Det tror jeg faktisk, jeg vil øve mig lidt på. Jeg vil ikke amputere mig selv mere, end jeg allerede har gjort, men der er faktisk nogle gange, hvor den skal lukke skuffen. Eksempelvis fortryder jeg min seneste ransagning af gamle bekendtskaber. Jeg burde nok have ventet lidt for at se, om det ikke bare var fuldmånen, som trak i mig. :-)

Du lyder som typen som reagerer meget udad, når du mærker noget - opsøger folk, ryger hash, flytter, ændrer livsstil osv. Måske kunne du med fordel lære at håndtere det, du mærker, mere indeni dig selv? Altså, at prøve at finde ud af, hvad det er for nogle følelser og behov, der rører på sig? Hvis man lærer at blive bedre i stand til at forstå det, er der også mindre chance for, at man laver en eller anden random handling, som viser sig at være en blindgyde.


Jeg kan være meget impulsstyret. Det kan både være sjovt og komplet nederen. Men selvom det måske ikke virker sådan, så prøver jeg også, at tænke over hvad jeg selv laver og hvorfor. Og hvis det viser sig, jeg ikke har gennemtænkt det, så bruger jeg meget energi på at efterrationalisere. Som f.eks. nu.

Jeg læste også et indlæg fra en anden debattør herinde, som netop havde været udsat for, at gamle bekendte pludselig kom dumpende ud af det blå og ville ses igen. Det ville vedkommende gerne have sig frabedt - og den ramte altså. Jeg kan godt selv se, at det også kan være pænt irriterende, at blive opsøgt af gamle bekendte, som bare lige vil se aben igen. Jeg har aldrig tænkt sådan på det, men selvfølgelig giver det mening. Dét har jeg forstået nu. Og det er heller ikke det, der er mit motiv, men det kommer til at se sådan ud, når det ender med at blive resultatet.

Men jeg lever meget udaf. Og emotionelt er jeg bagud på point. Jeg har svært ved, at forstå mig selv og fremskrive effekten af mine handlinger på anden måde end ved ,at gennemleve dem og så se på dét, der er tilbage. Trial and error, learn by doing - og alt det der.
0
Ego81
Indlæg: 572
Tilmeldt: 4. nov 2015, 14:35
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1521

Re: Fra bums med selvmordstanker til styr på sit shit.

Indlægaf Ego81 » 7. mar 2024, 11:15

Jeg kender godt trangen til at opsøge gamle relationer, men min motivation er anderledes. Jeg havde det ret skidt i mine 20'er og opførte mig ikke altid hensigtsmæssigt. Der er rigtig mange ting, jeg skammer mig over og gerne ville gøre om. Jeg er et andet sted nu, og min trang til at opsøge folk fra fortiden kommer af, at jeg har lyst til at vise, at jeg er en anden nu...at jeg har formået at gøre uni færdig, at jeg har et hjem og et job, og at jeg i det hele taget stadig er i live. Jeg har ikke lyst til at blive husket som den, jeg var dengang.

Jeg har dog kun rakt ud til to personer, og de er begge i mit liv nu og virker til at have tilgivet mig og til, at de godt kan se, at jeg har ændret mig.
3
Brugeravatar
Fønix
Indlæg: 122
Tilmeldt: 5. mar 2024, 17:16
Kort karma: 1
Likede indlæg: 26

Re: Fra bums med selvmordstanker til styr på sit shit.

Indlægaf Fønix » 8. mar 2024, 06:30

Ego81 skrev:Jeg kender godt trangen til at opsøge gamle relationer, men min motivation er anderledes. Jeg havde det ret skidt i mine 20'er og opførte mig ikke altid hensigtsmæssigt. Der er rigtig mange ting, jeg skammer mig over og gerne ville gøre om. Jeg er et andet sted nu, og min trang til at opsøge folk fra fortiden kommer af, at jeg har lyst til at vise, at jeg er en anden nu...at jeg har formået at gøre uni færdig, at jeg har et hjem og et job, og at jeg i det hele taget stadig er i live. Jeg har ikke lyst til at blive husket som den, jeg var dengang.

Jeg har dog kun rakt ud til to personer, og de er begge i mit liv nu og virker til at have tilgivet mig og til, at de godt kan se, at jeg har ændret mig.


Det er sgu' i orden, Ego. Jeg er oprigtigt glad for, at det er gået fremad for dig også. Jeg synes, jeg kan huske dit brugernavn fra den periode tilbage i midt 2000. Kan det passe?
1
Ego81
Indlæg: 572
Tilmeldt: 4. nov 2015, 14:35
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1521

Re: Fra bums med selvmordstanker til styr på sit shit.

Indlægaf Ego81 » 8. mar 2024, 07:38

Fønix skrev:
Ego81 skrev:Jeg kender godt trangen til at opsøge gamle relationer, men min motivation er anderledes. Jeg havde det ret skidt i mine 20'er og opførte mig ikke altid hensigtsmæssigt. Der er rigtig mange ting, jeg skammer mig over og gerne ville gøre om. Jeg er et andet sted nu, og min trang til at opsøge folk fra fortiden kommer af, at jeg har lyst til at vise, at jeg er en anden nu...at jeg har formået at gøre uni færdig, at jeg har et hjem og et job, og at jeg i det hele taget stadig er i live. Jeg har ikke lyst til at blive husket som den, jeg var dengang.

Jeg har dog kun rakt ud til to personer, og de er begge i mit liv nu og virker til at have tilgivet mig og til, at de godt kan se, at jeg har ændret mig.


Det er sgu' i orden, Ego. Jeg er oprigtigt glad for, at det er gået fremad for dig også. Jeg synes, jeg kan huske dit brugernavn fra den periode tilbage i midt 2000. Kan det passe?


Tak :blush2: Og ja, jeg startede på Jubii i 2001 :D
1
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5130
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1221
Likede indlæg: 20919

Re: Fra bums med selvmordstanker til styr på sit shit.

Indlægaf Zombie » 10. mar 2024, 07:18

Savner du livsvidner?
1
aka Forbies

:gammel:
Vosha2
Indlæg: 27
Tilmeldt: 25. okt 2022, 08:04
Kort karma: 3
Likede indlæg: 40

Re: Fra bums med selvmordstanker til styr på sit shit.

Indlægaf Vosha2 » 13. mar 2024, 08:03

Det kender jeg ikke selv. Altså jeg kan da godt en eller anden random dag hvis jeg keder mig, søge efter nogle gamle venner på Facebook, se deres profiler, smile lidt også glemmer jeg alt om det igen. Ergo er det ikke noget jeg bruger særlig meget energi på eller tænker over.

De venner jeg havde dengang var dengang. Vi er ikke venner mere af forskellige årsager. Jeg vil langt hellere se fremad og glædes ved mine nuværende relationer og pleje dem end at være stuck i fortiden.

Måske du savner venner og relationer her og nu? Tænker hvis dit følelsesmæssige behov for venner var udfyldt så var behovet for at være i fortiden og dvæle ved gamle relationer muligvis ikke så stor?
0
Rosen
Indlæg: 348
Tilmeldt: 23. maj 2016, 11:41
Kort karma: 40
Likede indlæg: 523

Re: Fra bums med selvmordstanker til styr på sit shit.

Indlægaf Rosen » 13. mar 2024, 12:53

Fønix skrev: Indlæg fjernet da TS bad folk om ikke at quote


Det skal absolut ikke lyde dårligt; men jeg tænkte på om du mon har en form for personlighedsforstyrrelse, eller er bipolar?
Tænker en psykolog eller psykiater måske kunne hjælpe dig med, at forstå dig selv bedre :).
2
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4914
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 553
Likede indlæg: 8845

Re: Fra bums med selvmordstanker til styr på sit shit.

Indlægaf Skorstenen » 13. mar 2024, 18:42

Rosen skrev:

Det skal absolut ikke lyde dårligt; men jeg tænkte på om du mon har en form for personlighedsforstyrrelse, eller er bipolar?
Tænker en psykolog eller psykiater måske kunne hjælpe dig med, at forstå dig selv bedre :).


Synes det er vildt at stille diagnoser ud fra et indlæg du tydeligvis ikke har læst ordentligt :mellow:
2

Tilbage til "Livets forhold"