Min stærke far..

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Nogen
Indlæg: 44
Tilmeldt: 5. nov 2021, 09:37
Kort karma: 2
Likede indlæg: 35

Min stærke far..

Indlægaf Nogen » 10. nov 2021, 14:28

Jeg er flyttet hjem for en stund. Den første dag udtrykker han stor bekymring og spørger min bror og jeg om ikke vi vil flytte hjem permanent, for de har ikke råd til huset længere. Efter ca. en uge begyndte vi at have nogle rigtig gode snakke, og min far er bare dybt ulykkelig. Min stærke far, der altid har og altid står klar, når der er noget. Jeg har aldrig oplevet ham bare begynde at græde af ulykke over, hvor han står i sit liv. For 17 år siden var han på afvænning for alkoholisme, og har stolt holdt sig fra alkohol siden. Men i går fortalte han mig, at han var begyndt at drikke igen. For nogle år siden forsøgte han at tage livet af sig selv.. Det er så trist at se, hvordan han bare ligger ned, og ikke kan se noget lys. Han har dog udtrykt glæde over de snakke vi har, men han har det virkelig elendigt! Jeg er selvfølgelig bange for om drikkeriet tager til og kommer helt ud af proportioner, men mest af alt om han prøver at tage sit liv igen...
Jeg ringede til min bror i dag, han har været bekymret længe, men har ikke kunnet finde ud af, hvad der var galt. Min far åbner sig jo ikke bare lige op, men jeg er glad og taknemmelig for, at han denne gang selv sagde, han har det elendigt, og selv sagde, at han er begyndt at drikke igen. Min bror vil komme i morgen og være her et par dage. Og så skal vi snakke med vores andre søskende, så vi sammen kan sætte os ned, og finde ud af, hvad vi kan gøre. Jeg sagde det til min far, og han begyndte at græde. Han vidste ikke hvad han skulle sige, men han tror han skal klare alt selv, det har han altid gjort. Jeg prøvede at bruge hans egen mor som eksempel, han gjorde jo det samme for hende, da det begyndte at blive uoverskueligt. Så sagde jeg, at det faktisk også er virkelig dejligt, at kunne gøre noget for ham. Han har gjort så meget for os børn.. Jeg håber bare han hænger i, for jeg er faktisk ret sikker på, at vi kan løse det, og han kan få nogle gode sidste år. Jeg håber håber håber...

Ved ikke hvad jeg vil med det, det er bare hårdt..
4
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 9938
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1201
Likede indlæg: 17867

Re: Min stærke far..

Indlægaf .Magic. » 10. nov 2021, 14:44

:kram:
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Min stærke far..

Indlægaf zembra1986 » 10. nov 2021, 15:21

Det lyder godt nok også hårdt. Håber for jer alle at din far igen vil forsøge at komme ud af det. Det er lykkedes før.....tilmed i 17 år, så kan det lykkedes igen men der er selvfølgelig en årsag til han er begyndt igen, og det skal han have hjælp til at få bearbejdet. Håber for jer han vil tage imod den hjælp. Kram til dig :ae:
1
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18526

Re: Min stærke far..

Indlægaf PaleSeptember » 10. nov 2021, 16:02

Snak med din far om måske en henvisning til psykiatrien kunne være en ide. Det kunne godt lyde som en belastningsreaktion, og psykiatrien kan evt. samarbejde med misbrugscenter, hvis din far er interesseret i dette.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Nogen
Indlæg: 44
Tilmeldt: 5. nov 2021, 09:37
Kort karma: 2
Likede indlæg: 35

Re: Min stærke far..

Indlægaf Nogen » 10. nov 2021, 17:55

zembra1986 skrev:Det lyder godt nok også hårdt. Håber for jer alle at din far igen vil forsøge at komme ud af det. Det er lykkedes før.....tilmed i 17 år, så kan det lykkedes igen men der er selvfølgelig en årsag til han er begyndt igen, og det skal han have hjælp til at få bearbejdet. Håber for jer han vil tage imod den hjælp. Kram til dig :ae:


Tusind tak! Der er selvfølgelig en årsag, og han er heldigvis åben omkring det, i hvert fald overfor mig. Han siger han vil tage mod al den hjælp han kan få. Jeg tror på, at han kan komme på den anden side igen. Han har bare brug for hjælp til at komme ud af den livssituation han står i. Det er ikke umuligt. Jeg håber bare han hænger i, og får troen tilbage stille og roligt.
1
Nogen
Indlæg: 44
Tilmeldt: 5. nov 2021, 09:37
Kort karma: 2
Likede indlæg: 35

Re: Min stærke far..

Indlægaf Nogen » 10. nov 2021, 17:59

PaleSeptember skrev:Snak med din far om måske en henvisning til psykiatrien kunne være en ide. Det kunne godt lyde som en belastningsreaktion, og psykiatrien kan evt. samarbejde med misbrugscenter, hvis din far er interesseret i dette.


Han har allerede en diagnose og er i systemet. Desværre oplever han bare ikke, at det hjælper. Jeg tror måske han har svært ved at forklare sig, og hvis ikke man kender ham, så kan det være svært at finde ud af. Jeg er egentlig ikke i tvivl om, at han ville tage på afvænning igen, hvis vi spurgte ham. Og det er muligt, han skal det, komme lidt væk og være et andet sted. Det er også muligt, at han egentlig gerne vil det, men ikke føler han selv kan sige han vil afsted. Jeg vil prøve at lufte muligheden for ham. Tusind tak for input!
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Min stærke far..

Indlægaf Daine » 10. nov 2021, 19:42

Det lyder virkelig hårdt - både for ham og for jer. Men hvor er det godt han åbner op overfor dig, og hvor har du taget fint imod det :kram:

Jeg prøver at smide lidt tanker ind, det håber jeg er ok. Jeg har ingen erfaring med alkoholisme og hvad det kan føre med sig, så hvis det er helt off ift dine erfaringer med din far, så se bare bort fra dem. Jeg ved heller ikke om de passer på din fars alder.

- Hvordan er hans økonomi, reelt? Han udtrykker bekymring for om han kan blive i huset - hvor meget fylder de tanker? Kunne det være en ide at snakke med ham om salg og at flytte til en lejebolig, hvor der (måske, afhængigt af indtjening/formue) kan ydes ekstra økonomisk støtte? Eller at gennemgå hans økonomi sammen ned han og med en tættekam (og evt sammen med hans bankrådgiver), så han kan få noget ro i sindet?

- Hvordan er hans omgangskreds, kommer han ud? Ser han nogen? Jeg ved godt alt har været coronaramt, men har det helt afskåret ham fra aktiviteter?

- Har han hobbyer, det kan være med til at trække ham op af mudderhullet?

Min egen far var også denne store stærke mand, der kunne alt. Han var en ægte handymand og elskede at gå og pusle med småprojekter derhjemme eller for mig og mine brødre. Derudover kom han (og min mor) en del i det lokale aktivitetscenter for ældre, hvor de begge var frivillige. Min far gad ikke involvere sig i aktiviteterne (bridge, fotoklub, billard etc), men han ordnede alle småreparationer og hyggede sig med det i stedet.
Det ved jeg ikke om er noget din far også gør sig i - handymand arbejde. Men kunne det at være frivillig et sted gøre noget godt for ham?
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Nogen
Indlæg: 44
Tilmeldt: 5. nov 2021, 09:37
Kort karma: 2
Likede indlæg: 35

Re: Min stærke far..

Indlægaf Nogen » 10. nov 2021, 23:09

Daine skrev:Det lyder virkelig hårdt - både for ham og for jer. Men hvor er det godt han åbner op overfor dig, og hvor har du taget fint imod det :kram:

Jeg prøver at smide lidt tanker ind, det håber jeg er ok. Jeg har ingen erfaring med alkoholisme og hvad det kan føre med sig, så hvis det er helt off ift dine erfaringer med din far, så se bare bort fra dem. Jeg ved heller ikke om de passer på din fars alder.

- Hvordan er hans økonomi, reelt? Han udtrykker bekymring for om han kan blive i huset - hvor meget fylder de tanker? Kunne det være en ide at snakke med ham om salg og at flytte til en lejebolig, hvor der (måske, afhængigt af indtjening/formue) kan ydes ekstra økonomisk støtte? Eller at gennemgå hans økonomi sammen ned han og med en tættekam (og evt sammen med hans bankrådgiver), så han kan få noget ro i sindet?

- Hvordan er hans omgangskreds, kommer han ud? Ser han nogen? Jeg ved godt alt har været coronaramt, men har det helt afskåret ham fra aktiviteter?

- Har han hobbyer, det kan være med til at trække ham op af mudderhullet?

Min egen far var også denne store stærke mand, der kunne alt. Han var en ægte handymand og elskede at gå og pusle med småprojekter derhjemme eller for mig og mine brødre. Derudover kom han (og min mor) en del i det lokale aktivitetscenter for ældre, hvor de begge var frivillige. Min far gad ikke involvere sig i aktiviteterne (bridge, fotoklub, billard etc), men han ordnede alle småreparationer og hyggede sig med det i stedet.
Det ved jeg ikke om er noget din far også gør sig i - handymand arbejde. Men kunne det at være frivillig et sted gøre noget godt for ham?


Det er helt fint!

Hans økonomi er ikke prangende. Jeg kender den ikke i detaljer, men jeg kan høre på ham, at han har låst sig fast i et sort syn. Huset må sælges, og muligvis på tvangsauktion, men hvis det er der det er nået til, så er det jo bare sådan. Han vil utvivlsomt kunne få støtte til bolig osv, så han vil kunne leve fornuftigt. Han er ikke typen der kræver en masse. Tryghed er det vigtigste, og at vide at der er styr på det. Det er jo ikke noget problem, at ordne. Jeg har tilbudt at se på hans økonomi og muligheder for tilskud, så han kan få et billede af hvilken økonomi han kan have.

Han kommer ikke meget ud, men jeg tror bare han er kørt træt og føler sig fastlåst. Ansvar og forpligtelser som tynger, men som egentlig ikke er hans. Jeg har selv lige stået med den følelse han har. At føle sig fanget, i en blindgyde og ikke kunne se mulighederne.

Han fik for nogle år siden en diagnose, som spænder ben for ham. Jeg har selv prøvet at få en diagnose, som jeg måske kom til at lade definere mig. Jeg tror han gør lidt det samme. Han ser sig selv som skør, også helt almindeligt menneskelige ting der han som sygt. Han har gået for længe og tænkt for meget, har låst tankerne fast på en overbevisning, som måske er en lille del af hele sandheden. Så jeg prøver at forklare, hvad der er helt normalt, og hvor han har udfordringer. Men også at det kommer an på med hvilke briller man ser. Udfordringer kan også være fordele. Han bliver i hvert fald glad for at få at vide, at han er god nok, og ikke er helt skør.

Jeg har foreslået alverdens ting. Frivilligt arbejde, arbejde få timer, aftenskole, en anden sportsgren, osv. Lige nu er han bare fanget i dit hoved, så lige nu kan han ikke se det. Men jeg tror på at bliver godt igen.
0
Nogen
Indlæg: 44
Tilmeldt: 5. nov 2021, 09:37
Kort karma: 2
Likede indlæg: 35

Re: Min stærke far..

Indlægaf Nogen » 10. nov 2021, 23:16

Santopia skrev:Kram <3
Er din far i AA? De er virkelig gode ifht. at hjælpe til at føle dig rummet (kan jeg forstå på dem der er i det, jeg er ikke selv i AA).


Han er ikke der. Men det ligner ham også, at han orker ikke sidde der og lytte til folk og deres problemer, eller ytre sig om sine egne. Men han var i døgnbehandling sidst, og det gjorde virkelig godt. Jeg snakker med ham i morgen om han ønsker at komme det igen, hvis vi kan få kommunen med på idéen. De betalte sidst. Han kan ikke komme ud af det herhjemme. Det er hele situationen her der gør, at han drikker. Han trænger til et komplet sceneskift, og nogen til at ordne alt det praktiske. Det er jeg og mine søskende helt indstillede på at ordne. Det sværeste bliver at finde ud af, hvad han vil, så vi ikke overskrider hans grænser.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Min stærke far..

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. nov 2021, 23:30

Jeg håber og tror, at alene det at din far har betroet sig til jer, vil have en stor positiv effekt, fordi det er ekstremt krævende at gå og holde facaden, samtidig med at det er enormt drænende at sidde derhjemme og være alene.
Det kunne lyde, som om din far er blevet stresset af sin situation, og derfor tror jeg, at en rød tråd lige nu kan være at hjælpe ham med at definere og følge en simpel rutine for dagens gang, mens I tager jer af den lange bane ved at undersøge, hvad der kan gøres ved hans misbrug og økonomi. Når I har overblik over de konkrete muligheder, kan I inddrage ham.
0
Nogen
Indlæg: 44
Tilmeldt: 5. nov 2021, 09:37
Kort karma: 2
Likede indlæg: 35

Re: Min stærke far..

Indlægaf Nogen » 11. nov 2021, 05:44

DetSorteCirkus skrev:Jeg håber og tror, at alene det at din far har betroet sig til jer, vil have en stor positiv effekt, fordi det er ekstremt krævende at gå og holde facaden, samtidig med at det er enormt drænende at sidde derhjemme og være alene.
Det kunne lyde, som om din far er blevet stresset af sin situation, og derfor tror jeg, at en rød tråd lige nu kan være at hjælpe ham med at definere og følge en simpel rutine for dagens gang, mens I tager jer af den lange bane ved at undersøge, hvad der kan gøres ved hans misbrug og økonomi. Når I har overblik over de konkrete muligheder, kan I inddrage ham.


Jeg tror helt sikkert, at han har brug for, at vi finder en mulighed, som hans økonomi kan klare. Men det er kompliceret af, at han er gift, men har givet udtryk for at ville skilles. Jeg og mine søskende har set det komme i lang tid. Men vi kan ikke bare gå ind og overtage, og vi er nødt til at være sikre på hvad han vil ift det, og finde ud af, hvordan det rent praktisk skal foregå.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Min stærke far..

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. nov 2021, 05:59

Nogen skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg håber og tror, at alene det at din far har betroet sig til jer, vil have en stor positiv effekt, fordi det er ekstremt krævende at gå og holde facaden, samtidig med at det er enormt drænende at sidde derhjemme og være alene.
Det kunne lyde, som om din far er blevet stresset af sin situation, og derfor tror jeg, at en rød tråd lige nu kan være at hjælpe ham med at definere og følge en simpel rutine for dagens gang, mens I tager jer af den lange bane ved at undersøge, hvad der kan gøres ved hans misbrug og økonomi. Når I har overblik over de konkrete muligheder, kan I inddrage ham.


Jeg tror helt sikkert, at han har brug for, at vi finder en mulighed, som hans økonomi kan klare. Men det er kompliceret af, at han er gift, men har givet udtryk for at ville skilles. Jeg og mine søskende har set det komme i lang tid. Men vi kan ikke bare gå ind og overtage, og vi er nødt til at være sikre på hvad han vil ift det, og finde ud af, hvordan det rent praktisk skal foregå.


Jeg mener heller ikke, at I skal overtage eller tage beslutninger, men at det vil kunne hjælpe jeres far meget, at I undersøger, hvad der reelt er muligt, og hvilke løsninger han har at vælge imellem.

Jeres far lyder til at være kørt helt ned, og i den tilstand vil det for de fleste være enormt svært at tænke langsigtet og træffe store valg som fx. skilsmisse, da hjernen har fokus på at klare de helt nære gøremål som at komme op om morgenen, spise regelmæssigt, komme lidt udenfor, holde hjemmet på et tåleligt niveau, osv. Her kan I formodentlig hjælpe ham meget ved at støtte ham i at kunne holde en rytme kørende, så dagene ikke smelter sammen, og det endnu mere føles, som om han sidder fast. Det vil pleje hans hjerne og give ham små succeser, som kan være med til at genskabe troen på at magte livet.

Er konen (som jeg går ud fra ikke er jeres mor) til stede i hjemmet, og hvordan fungerer det i så fald mellem jer?
0
Nogen
Indlæg: 44
Tilmeldt: 5. nov 2021, 09:37
Kort karma: 2
Likede indlæg: 35

Re: Min stærke far..

Indlægaf Nogen » 11. nov 2021, 14:56

DetSorteCirkus skrev:
Nogen skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg håber og tror, at alene det at din far har betroet sig til jer, vil have en stor positiv effekt, fordi det er ekstremt krævende at gå og holde facaden, samtidig med at det er enormt drænende at sidde derhjemme og være alene.
Det kunne lyde, som om din far er blevet stresset af sin situation, og derfor tror jeg, at en rød tråd lige nu kan være at hjælpe ham med at definere og følge en simpel rutine for dagens gang, mens I tager jer af den lange bane ved at undersøge, hvad der kan gøres ved hans misbrug og økonomi. Når I har overblik over de konkrete muligheder, kan I inddrage ham.


Jeg tror helt sikkert, at han har brug for, at vi finder en mulighed, som hans økonomi kan klare. Men det er kompliceret af, at han er gift, men har givet udtryk for at ville skilles. Jeg og mine søskende har set det komme i lang tid. Men vi kan ikke bare gå ind og overtage, og vi er nødt til at være sikre på hvad han vil ift det, og finde ud af, hvordan det rent praktisk skal foregå.


Jeg mener heller ikke, at I skal overtage eller tage beslutninger, men at det vil kunne hjælpe jeres far meget, at I undersøger, hvad der reelt er muligt, og hvilke løsninger han har at vælge imellem.

Jeres far lyder til at være kørt helt ned, og i den tilstand vil det for de fleste være enormt svært at tænke langsigtet og træffe store valg som fx. skilsmisse, da hjernen har fokus på at klare de helt nære gøremål som at komme op om morgenen, spise regelmæssigt, komme lidt udenfor, holde hjemmet på et tåleligt niveau, osv. Her kan I formodentlig hjælpe ham meget ved at støtte ham i at kunne holde en rytme kørende, så dagene ikke smelter sammen, og det endnu mere føles, som om han sidder fast. Det vil pleje hans hjerne og give ham små succeser, som kan være med til at genskabe troen på at magte livet.

Er konen (som jeg går ud fra ikke er jeres mor) til stede i hjemmet, og hvordan fungerer det i så fald mellem jer?


Han har styr på at have rutine i hverdagen. Han får ordnet de ting han skal, kommer lidt ud osv. Men der er ingen tvivl om, at han er kørt fast. Han er overbevist om, at han bare skal drikke en lille smule i løbet af dagen, som åbenbart er ca 12 øl. Det synes jeg lyder af temmelig meget. Han refererer hele tiden til sin søster og hendes mand, som drikker en snaps eller to til frokost og deler en flaske vin til aftensmad. Jeg blev overrasket da han sagde 12 øl, og sagde også til ham, at det er meget. Jeg nævnte afvænning, hvad han tænkte om det, men det har han ikke lyst til. Han føler ikke der er nogen vej. Han har prøvet alverdens medicin som psykiateren fandt på, og intet hjalp, han har snakket med psykolog, det hjalp heller ikke. Han har dagligt cyklet og det hjalp ca 10%. Men alkohol tager den angst han føler. Han sagde, at det måske var tid at lægge kortene på bordet, og fortælle sin kone og resten af familien, at han drikker lidt hver dag for at klare det. Og det synes jeg er en god idé, at få det frem i lyset. Jeg sagde også, at om han har brug for at drikke og vil det, så er det hans valg. Det kan vi ikke bestemme, og at det nok kan hjælpe nogen gennem dagen, hvis de kan holde det på et lille niveau. Men problemet er, hvis det eskalerer, og det har det jo gjort før. Derfor vil vi uden tvivl være bekymrede. Han er overbevist om, at han kan holde det nede, men jeg tror nu nok det er på vej til at eskalere. For jeg går ikke ud fra han startede med 12 øl om dagen.. men jeg sagde også, at jeg satte stor pris på, at han selv havde sagt det, og at vi kan snakke om det. Han sagde, at han er glad for vores snakke. Det tror jeg virkelig han har manglet, at få sat ting i perspektiv, og se ting fra andre vinkler. Det formår han slet ikke selv, og jeg tror også bare det har gjort, at han er kørt helt fast. Det bliver jo ikke rettet op på en gang, men lidt efter lidt.
0
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Min stærke far..

Indlægaf Honningprut » 12. nov 2021, 09:58

Der er alternativer til AA, jeg har haft min gang i flere af 12-trinsfællesskaberne, der i blandt AA. Det er misforstået hvis man tror, at AA er et sted hvor man sidder i rundkreds og deler ud af sine problemer, vi deler om os selv - for os selv. Mange deler ikke om det der er svært, men bare om hverdagen og sådan - det der med at sidde i rundkreds osv. det er noget man ser på film. Ofte sidder man ved et bord til "almindelig møder", og på række hvis der er speak (et slags kort foredrag). Hvis din far beslutter sig for at prøve AA, så send mig en besked, jeg kender AA'er i hele landet - så jeg kan evt. være behjælpelig med at finde en god gruppe eller måske har jeg et nummer til en, han kan ringe til i jeres nærområde.

Jeg ved ikke hvor i bor i landet, men på Sjælland findes selvhjælpsgruppen SMART Recovery Danmark også, det er rimelig udbredt der i forhold til resten af landet. Det kan du evt. læse mere om på nettet.

I forbindelse med din far, tror jeg at i skal indstille jer på at kommunen nok ikke betaler en døgnbehandling, det er super svært at få tildelt det i dag. Faktisk skal man være mere død end levende, hvis du ønsker at din far skal i afrusning, så vil jeg råde jer til at kontakte psykiatrien, og min fornemmelse er også at misbrugsteamet til en start vil råde jer til det samme. Det der er med døgnbehandling er at det er super dyrt, i min kommune der er en af landets største har vi eksempelvis kun råd til at have 7 borgere i døgnbehandling af gangen.

Det der også er med døgnbehandlinger i dag er faktisk at langt de fleste, kører til AA eller NA 2-3 gange i ugen, dette uanset om der er tale om Minnesota behandling eller ej. Det handler i lige så grad om at få ens klienter ud i et godt miljø, mens de er i døgnbehandling.

Det der med at din far henviser til at andre drikker 2 snaps osv. er det vi kalder et benægtelsesmønster - det er "Retfærdiggørelse". I den forbindelse føler jeg også for at skrive, at det handler ikke om det er 1, 5 eller 12 øl man drikker, det handler om hvorfor man har behovet for at drikke dem. Selve handlingen, altså at drikke - er jo kun et symptom på det der i virkeligheden er i vejen.
1
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Nogen
Indlæg: 44
Tilmeldt: 5. nov 2021, 09:37
Kort karma: 2
Likede indlæg: 35

Re: Min stærke far..

Indlægaf Nogen » 12. nov 2021, 19:21

Honningprut skrev:Der er alternativer til AA, jeg har haft min gang i flere af 12-trinsfællesskaberne, der i blandt AA. Det er misforstået hvis man tror, at AA er et sted hvor man sidder i rundkreds og deler ud af sine problemer, vi deler om os selv - for os selv. Mange deler ikke om det der er svært, men bare om hverdagen og sådan - det der med at sidde i rundkreds osv. det er noget man ser på film. Ofte sidder man ved et bord til "almindelig møder", og på række hvis der er speak (et slags kort foredrag). Hvis din far beslutter sig for at prøve AA, så send mig en besked, jeg kender AA'er i hele landet - så jeg kan evt. være behjælpelig med at finde en god gruppe eller måske har jeg et nummer til en, han kan ringe til i jeres nærområde.

Jeg ved ikke hvor i bor i landet, men på Sjælland findes selvhjælpsgruppen SMART Recovery Danmark også, det er rimelig udbredt der i forhold til resten af landet. Det kan du evt. læse mere om på nettet.

I forbindelse med din far, tror jeg at i skal indstille jer på at kommunen nok ikke betaler en døgnbehandling, det er super svært at få tildelt det i dag. Faktisk skal man være mere død end levende, hvis du ønsker at din far skal i afrusning, så vil jeg råde jer til at kontakte psykiatrien, og min fornemmelse er også at misbrugsteamet til en start vil råde jer til det samme. Det der er med døgnbehandling er at det er super dyrt, i min kommune der er en af landets største har vi eksempelvis kun råd til at have 7 borgere i døgnbehandling af gangen.

Det der også er med døgnbehandlinger i dag er faktisk at langt de fleste, kører til AA eller NA 2-3 gange i ugen, dette uanset om der er tale om Minnesota behandling eller ej. Det handler i lige så grad om at få ens klienter ud i et godt miljø, mens de er i døgnbehandling.

Det der med at din far henviser til at andre drikker 2 snaps osv. er det vi kalder et benægtelsesmønster - det er "Retfærdiggørelse". I den forbindelse føler jeg også for at skrive, at det handler ikke om det er 1, 5 eller 12 øl man drikker, det handler om hvorfor man har behovet for at drikke dem. Selve handlingen, altså at drikke - er jo kun et symptom på det der i virkeligheden er i vejen.


Min far orker ikke noget lignende AA. Han har prøvet, og det siger han ingenting. Han er lidt sin egen.
Jeg luftede det med døgnbehandling, og det vil han heller ikke.

Men i dag, da jeg spurgte hvordan han havde det, så sagde han, at han havde en fin dag. Jeg fandt ud af, at det var fordi han lige havde investeret halvdelen af sin pensionsopsparing. Det var også derfor han var begyndt at drikke igen, fordi han havde tabt en masse penge. Han havde dårlig samvittighed over at have investeret, men han har da taget ved lære, og i stedet for at investere det hele havde han kun investeret det halve. Han lyste helt op med en begejstring jeg aldrig har set før, da han talte om det. Han fortalte at han har tjent virkelig mange penge på at investere. Men han var blevet dumdristig, og havde tabt rigtig mange penge. Det var d han forsøgte at tage livet af sig. Jeg sagde til ham, at hvis han er god til at investere og interesserer sig så meget for det, er det jo fjollet ikke at gøre, men at jeg håbede han ville sørge for at lægge noget til side hver gang han får et afkast, så opsparingen vokser, og han ikke mister det hele, når det ikke går som forventet. Jeg tror egentlig bare min far har gået i ekstremerne. Enten så investerer man alt, eller ingenting. Enten er man en succes, eller en fiasko. Jeg prøvede at forklare, at intet er sort eller hvidt. Jeg håber bare investeringen går godt, og han ikke bliver dumdristig!

Jeg snakkede også med ham i går om, at alkohol jo er selvmedicinering, og så længe han drikker, så finder han ikke kernen af problemet. Der er ingen tvivl om at han er i benægtelse omkring det.
0

Tilbage til "Livets forhold"