Tråden for os, der ikke orker vinter

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7725
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 590
Likede indlæg: 11409

Re: Tråden for os, der ikke orker vinter

Indlægaf Kerrigan » 5. okt 2022, 15:52

paint skrev:Aahr - kun 2½ måned, så går vi mod lysere tider - og har sommeren foran os, og ikke bag os.Always Look on the Bright Side of Life ;)

Og så kan man imellemtiden holde Diwali. Den indiske lysfest, det er om 2½ uge. :lol2:
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Tråden for os, der ikke orker vinter

Indlægaf Delfin » 5. okt 2022, 17:16

paint skrev:
Delfin skrev:
paint skrev:Aahr - kun 2½ måned, så går vi mod lysere tider - og har sommeren foran os, og ikke bag os.Always Look on the Bright Side of Life ;)


Blah :genert:


At det bliver mørkere om vinteren, her i vores hjørne af planeten, er noget vi ikke kan ændre. Men vi kan ændre, hvordan vi forholder os til det. Eller i det mindste prøve på det. Jeg er heller ikke selv specielt begejstret for den mørke periode. Derfor besluttede jeg for år tilbage, at lave lidt privat kognitiv terapi på mig selv mht. det. I virkeligheden handler det vel lidt om den gamle floskel om glasset er halvt tomt eller halvt fuldt. Jeg har valgt det sidste. Og dertil lagt teknikken, der går på at hvis f.eks et problem synes stort - så del det op i mindre bidder, som du synes er passende - når du nu alligevel ikke kan gøre noget ved at det bliver mørkere. Resultat: nu er det til at overskue.

Det sidste er lidt i retning af den Tour de France cykelrytterne bruger.
Hvis de på andendagen i løbet, tænker på, at de nu de næste tre uger, dag ud og dag ind, skal køre mange tusind kilometer rundt i hele Frankrig, og over Europas højeste bjerge - så stod de af på dag 2. Derfor fokuserer de kun på, hvad de skal dagen efter - eller perioden frem til næste hviledag, og lukker resten ude. Min 'første bid', er perioden op til 21 dec. hvor det vender. :)


Det glæder det mig oprigtigt, at du har fundet din måde at leve med det, men du ved også godt, at det der virker for den ene, ikke altid virker for den anden. Din metode kender jeg godt og bruger i andre sammenhænge.
Jeg lever også med det på min egen måde, men fedt kommer jeg aldrig til at finde det. Vinteren har også indvirkning på min bipolare lidelse, og det ved jeg at jeg ikke er ene om. Jeg ser det både hos familie og andre jeg har haft kontakt med undervejs. Også på jobbet kan jeg direkte observere, at vores beboere (asp-forstyrrelser) også er meget påvirket psykisk af mørke og kulde, det ses særligt hos dem med komorbide lidelser, omend de ikke altid selv er bevidst om deres årscyklus.
Som nattevagt er det tillige ret så surt, at jeg dårligt nok ser dagens lys. Det når lige at blive lyst, inden jeg går i seng, og når jeg står op er det mørkt igen, og nej jeg kan ikke ændre min søvnrytme. 7-8 timers søvn er minimum, hvis jeg skal klare nætterne. Men netop der bruger jeg teknikken. Jeg tæller en arbejdsuge som 1234321 dage. Det gør jeg sådan set altid, men i den mørke tid er det værre, både fysisk og psykisk.
2
14 11 14
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Tråden for os, der ikke orker vinter

Indlægaf paint » 5. okt 2022, 17:47

Delfin skrev:
paint skrev:
Delfin skrev:
paint skrev:Aahr - kun 2½ måned, så går vi mod lysere tider - og har sommeren foran os, og ikke bag os.Always Look on the Bright Side of Life ;)


Blah :genert:


At det bliver mørkere om vinteren, her i vores hjørne af planeten, er noget vi ikke kan ændre. Men vi kan ændre, hvordan vi forholder os til det. Eller i det mindste prøve på det. Jeg er heller ikke selv specielt begejstret for den mørke periode. Derfor besluttede jeg for år tilbage, at lave lidt privat kognitiv terapi på mig selv mht. det. I virkeligheden handler det vel lidt om den gamle floskel om glasset er halvt tomt eller halvt fuldt. Jeg har valgt det sidste. Og dertil lagt teknikken, der går på at hvis f.eks et problem synes stort - så del det op i mindre bidder, som du synes er passende - når du nu alligevel ikke kan gøre noget ved at det bliver mørkere. Resultat: nu er det til at overskue.

Det sidste er lidt i retning af den Tour de France cykelrytterne bruger.
Hvis de på andendagen i løbet, tænker på, at de nu de næste tre uger, dag ud og dag ind, skal køre mange tusind kilometer rundt i hele Frankrig, og over Europas højeste bjerge - så stod de af på dag 2. Derfor fokuserer de kun på, hvad de skal dagen efter - eller perioden frem til næste hviledag, og lukker resten ude. Min 'første bid', er perioden op til 21 dec. hvor det vender. :)


Det glæder det mig oprigtigt, at du har fundet din måde at leve med det, men du ved også godt, at det der virker for den ene, ikke altid virker for den anden. Din metode kender jeg godt og bruger i andre sammenhænge.
Jeg lever også med det på min egen måde, men fedt kommer jeg aldrig til at finde det. Vinteren har også indvirkning på min bipolare lidelse, og det ved jeg at jeg ikke er ene om. Jeg ser det både hos familie og andre jeg har haft kontakt med undervejs. Også på jobbet kan jeg direkte observere, at vores beboere (asp-forstyrrelser) også er meget påvirket psykisk af mørke og kulde, det ses særligt hos dem med komorbide lidelser, omend de ikke altid selv er bevidst om deres årscyklus.
Som nattevagt er det tillige ret så surt, at jeg dårligt nok ser dagens lys. Det når lige at blive lyst, inden jeg går i seng, og når jeg står op er det mørkt igen, og nej jeg kan ikke ændre min søvnrytme. 7-8 timers søvn er minimum, hvis jeg skal klare nætterne. Men netop der bruger jeg teknikken. Jeg tæller en arbejdsuge som 1234321 dage. Det gør jeg sådan set altid, men i den mørke tid er det værre, både fysisk og psykisk.


Tak :)

Jeg er faktisk så heldig, at det ikke er det store problem for mig - min metode eller ej. Men jeg kan selvfølgelig sagtens forstå, at lider man af en lidelse som din - eller noget tilsvarende, er det svært. Du har min oprigtige medfølelse.
Men om ikke andet så bliver det ikke værre, fordi man prøver at mildne lufte lidt for sig selv med diverse egne metoder. Og ja, metoden jeg beskriver er ikke ukendt. Den bruges i mange sammenhænge, hvis der er brug for at gøre noget uoverskueligt lidt mere overskueligt. Jeg beskrev det her, med den tanke, at nogle måske kunne bruge den., og dermed gøre livet lidt lettere for sig selv. :)
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Tråden for os, der ikke orker vinter

Indlægaf LaMariposa » 5. okt 2022, 17:56

For mig er trætheden det værste. Kan næsten ikke hænge sammen efter klokken 19.30, og jeg sidder kun og tænker på, hvornår jeg kan tillade mig at gå i seng. Det er et mareridt at være ude, hvor jeg skal være social, for jeg skal kæmpe for at holde mig vågen og for ikke at sidde og gabe konstant. Det er rædsomt.
0
:lun: Be brave
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Tråden for os, der ikke orker vinter

Indlægaf 1234 » 17. nov 2022, 20:07

Man ved vinteren er på vej, når man opdager, at man har brugt en halv time på ferieresearch.
1
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Tråden for os, der ikke orker vinter

Indlægaf IrmaPigen » 18. nov 2022, 05:58

paint skrev:Aahr - kun 2½ måned, så går vi mod lysere tider - og har sommeren foran os, og ikke bag os.Always Look on the Bright Side of Life ;)


Det er helt korrekt. Og der er jo faktisk kun en måned og et par dage til lyset begynder at tiltage. Vintersolhverv ligger den 20./21. dec.
2
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2717

Re: Tråden for os, der ikke orker vinter

Indlægaf Frandsen » 18. nov 2022, 09:12

For mig er det altid marts, der er den værste måned. For jeg bliver SÅ skuffet hvert år, når der stadig er frostgrader eller falder sne, når kalenderen lover freaking forår!

I år synes jeg, det har været lettere - indtil videre. Og ja, jeg ved godt, vinteren ikke en gang er begyndt endnu - men jeg plejer at være gået i panik nu, over at der er 100 år til, at sommeren kommer tilbage.

Tror, det er, fordi det har været så mildt. Og at solen har været så meget fremme. Og fordi jeg har haft så crazy travlt, at jeg ikke har lagt mærke til, at vi nu næsten er i december.
3
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Tråden for os, der ikke orker vinter

Indlægaf JoyNips » 21. nov 2022, 09:09

Det er da meget pænt, det der sne. Nu har vi set det. Så må det gerne gå væk igen, tak!
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Tråden for os, der ikke orker vinter

Indlægaf LaMariposa » 22. nov 2022, 16:20

Vi besluttede os for en spontan tur til Spanien her i november, og det er absolut ikke sidste gang, vi gør det. Vi snakker om at forkorte sommerferien, så vi har en uge mere her om efteråret/vinteren. Nøj, det er skønt.
2
:lun: Be brave
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Tråden for os, der ikke orker vinter

Indlægaf IrmaPigen » 1. dec 2022, 16:43

Sølle 20 dage, venner, så gå det den anden vej :pompom:
3
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18526

Re: Tråden for os, der ikke orker vinter

Indlægaf PaleSeptember » 21. dec 2022, 06:53

Fra i dag af bliver dagene længere. Nu kan det kun gå fremad!
4
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Tråden for os, der ikke orker vinter

Indlægaf IrmaPigen » 5. jan 2023, 07:08

Dagens længde var i går tiltaget med 12 minutter og 15 sekunder :D
4
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7725
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 590
Likede indlæg: 11409

Re: Tråden for os, der ikke orker vinter

Indlægaf Kerrigan » 5. jan 2023, 12:18

IrmaPigen skrev:Dagens længde var i går tiltaget med 12 minutter og 15 sekunder :D

15 minutter her i Østjylland. :devil2:
1
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Tråden for os, der ikke orker vinter

Indlægaf LaMariposa » 5. jan 2023, 12:23

Kerrigan skrev:
IrmaPigen skrev:Dagens længde var i går tiltaget med 12 minutter og 15 sekunder :D

15 minutter her i Østjylland. :devil2:


Pralhals… :D
0
:lun: Be brave
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Tråden for os, der ikke orker vinter

Indlægaf IrmaPigen » 5. jan 2023, 16:25

14 minutter og 5 sekunder i dag - det går stærkt nu! :sol:
0

Tilbage til "Livets forhold"