Solotråden

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14790
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 689
Likede indlæg: 19221

Re: Solotråden

Indlægaf Flora » 14. jun 2023, 07:38

Fruity skrev:
Pjeps skrev:
Mani skrev:
Jydepigen skrev:
Flora skrev:Jeg havde følgende samtale med et familiemedlem forleden:

Ham: Laver du så mad til dig selv hver dag?
Mig: Ja, de fleste dage gør jeg da.
Ham: Det er prisværdigt!
Mig: Hvorfor er det det?
Ham: Ja, det ville jeg i hvert fald ikke gøre, hvis jeg var alene.
Mig: Skulle jeg så leve af rugbrød, bare fordi jeg er alene? Det gør da ingen forskel, om man laver mad til en eller to.
Ham: Nå, nej. Det gør det vel ikke.

Det er en del gange, jeg har hørt den slags kommentarer i tidens løb. Synes sgu, det er så sært.


Samme samtale har jeg også haft mange gange.. Hvorfor er det ikke værd at lave mad til kun sig selv? Jeg bliver lidt fortørnet :ticks:
Nu har jeg altid boet selv. Så skulle jeg have levet af rugbrød til aftensmad i 16 år? Ellers tak!

Jeg tror det er os der kører død i den daglige madlavning, der tænker at vi ville springe over hvis det kun var os selv :genert:


Man kan jo ikke springe madlavningen over i årevis. Jeg har aldrig boet sammen med nogen og jeg flyttede hjemmefra i 1989 :D
Jeg tror ærlig talt ikke at der er nogen der gider leve af ostemadder, take out ogvpasta med ketchup i ret lang tid. ( fraset min fætter som stadig ikke laver mad og han flyttede hjemmefra før mig :lol: Tilgengæld bliver han virkelig taknemmelig når man inviterer på hjemmelavet mad).

Jeg ville også løbe træt i madlavning hvis jeg skulle tage hensyn til hvad andre har lyst til , kan lide osv. når man kun laver til sig selv er det nemmere. Det behøver jo ikke at være stor kulinarisk madlavningskunst hver dag. Og en familie portion holder i flere dage, Så daglig madlavning er ikke en ting hos mig. Jeg laver max varm ret 2 x om ugen , og så ryger det bare i mikroen de andre dage.

Jeg møder også folk der er forundret over at jeg gider. Jamen jeg gider ikke skod mad, bare fordi jeg er single , hvorfor i alverden skulle jeg gide det. Og hvis jeg var i et parforhold skulle jeg jo også lave mad ( bare med hensyntagen til partners præferencer).


Jeg kender nu en del singler, der lever sådan. Og gjorde det også selv i de to år, jeg boede alene. Det kræver selvfølgelig, man bor et sted, hvor der er et udvalg af varieret og sund take away.


Der er sikkert nogen, der lever sådan. Det er der sikkert også folk i forhold, der gør. Jeg tror dog ikke, det er normen. Slet ikke blandt langtidssingler. Jeg finder det ret naturligt at lave den mad, jeg har lyst til at spise. Ville ikke gide at leve af rugbrød og take away. Og jeg synes, det er sært at blive rost for at lave mad til sig selv. Jeg tvivler på, at folk i forhold bliver rost for at lave mad til dem selv og deres partner.
6
Fynerfin82
Indlæg: 1486
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 179
Likede indlæg: 4081

Re: Solotråden

Indlægaf Fynerfin82 » 14. jun 2023, 10:55

Jeg er en af dem, der virkelig ikke gider lave mad til mig selv. Så jeg synes sjovt nok slet ikke, at det er en underlig samtale. Men før børn og mand, lavede jeg jo mad til mig selv, så måske ville jeg være forsat med det, hvis jeg aldrig havde boet sammen med nogen.
Det sker max 1 gang om måneden, at jeg laver mad til mig selv. Men jeg laver jo mad hver anden uge når jeg har børn, så det er ikke fordi jeg aldrig laver mad.
1
Senitra80
Indlæg: 298
Tilmeldt: 4. maj 2023, 15:56
Kort karma: 14
Likede indlæg: 318

Re: Solotråden

Indlægaf Senitra80 » 14. jun 2023, 12:00

Jeg melder mig ind i koret - jeg er også en af dem, der ikke gider lave mad til sig selv. Hvis det var en del af en lønaftale, ville jeg helt sikkert benytte mig af det..... Jeg kan godt finde ud af at lave mad - også god mad - men jeg gider ikke.....

Jeg har flere gange drømt om, at finde en kommende kærste, som er kok - men problemet ville så nok være, at han ikke gad at lave mad, når han endelig skulle ha fri fra arbejde :lol:
2
Brugeravatar
klumphen
Indlæg: 1701
Tilmeldt: 1. jan 2016, 17:57
Kort karma: 289
Likede indlæg: 3262

Re: Solotråden

Indlægaf klumphen » 18. jun 2023, 13:41

Jeg gider heller ikke rigtig lave mad til mig selv, men jeg vil også gerne ha' noget sundt at spise. Så mit kompromis er at jeg næsten altid laver "one pot" retter. Det er nemt og det skaber ikke ret meget opvask.
4
Brugeravatar
FrkFauna
Indlæg: 390
Tilmeldt: 21. dec 2020, 16:42
Kort karma: 36
Likede indlæg: 562

Re: Solotråden

Indlægaf FrkFauna » 18. jun 2023, 16:34

Jeg kan godt lide at lave mad, også selvom det kun er til mig selv. (Den har jeg så også fået mange kommentarer på gennem tiden)

Nåja, men du er også kun dig selv så selvfølgelig har du bedre tid og overskud til og lave mad, bare vent til du får familie.
At du gider lave mad, da jeg boede alene levede jeg udelukkende af takeaway og mad-invitationer.
Du burde være hjemmegående husmor med det overskud, hvad er din hemmelighed?

:nerve: Jojo ..

Men, oftes laver jeg til flere dage hvor noget af det bliver fryset ned, så har jeg lidt forskelligt som jeg kun skal varme op.
Bevares.. Som alle andre har jeg også de dage hvor jeg ikke gider/har lyst til at lave mad, der bliver det som regel takeaway eller rugbrød.
3
They say time heals all wounds.
- Broken hearts aren't that simple.


The only creatures that are evolved enough to convey pure love are animals and infants.
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6394
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 773
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14740

Re: Solotråden

Indlægaf Pjeps » 3. jul 2023, 20:08

Jeg kom til at gå ind i tråden, hvordan ser jeres morgner ud. Havde ikke lige luret det var en børnetråd.

Jeg blev helt stresset bare ved tanken om at skulle tage hensyn til andre end mig selv når jeg lige er vågnet :lol:

Min morgen ser således ud. De første 30 min foregår i fuldstændig ro, jeg tænder ikke for noget der larmer. Jeg sidder bare og vågner mens jeg drikker noget vand. Jeg gaber højlydt 40-60 gange. Så begynder min krop ellers at vågne op så jeg kan gå i gang med bad mm. Har jeg fri, kan jeg sagtens bruge de første par timer af dagen på st sidde og læse .

Hvordan ser din solo morgen ud ?
2
:ninja:
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21495

Re: Solotråden

Indlægaf Nesnay » 3. jul 2023, 20:13

Mit vækkeur ringer 6.20. Jeg vågner, drikker vand, læser nyheder/debat, går på toilettet og børster tænder i forholdsvis roligt tempo indtil 6.45. Så går jeg i bad mv., ordner hår/(begrænset) makeup og skal gerne ud ad døren 7.20. Soundtracket hertil er P1 Morgen.

Jeg er absolut ikke morgenfrisk, så det hele går lidt langsomt om morgenen, og jeg er glad for, jeg kun skal tænke på mig selv.

Har jeg fri, kan det sagtens tage timer at stå rigtigt op. Så læser jeg eller er på nettet, og evt. spiser jeg morgenmad i sengen :D
2
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 103
Likede indlæg: 4926

Re: Solotråden

Indlægaf Patience » 3. jul 2023, 20:16

På arbejdsdage ringer mit ur ca. 30 min før jeg skal afsted - jeg er ikke typen der skal have lang tid om morgenen. Jeg sidder typisk lige 10-15 min og scroller på facebook eller kigger på debatten mens jeg vågner. Så sætter jeg kaffe over så den er klar til at komme med på bilturen og så lynbad og tøj på eller kun tøj på hvis jeg har været i bad om aftenen.

På fridage tuller jeg som regel rundt i nattøj de første par timer, hvis jeg ikke skal noget og drikker kaffe, hører lydbog og og hygger med min kat og vågner rigtig stille og roligt.
2
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24647
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3203
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36857

Re: Solotråden

Indlægaf Daine » 3. jul 2023, 21:18

På morgenvagt morgener står jeg op kl. 4.30 og sætter som det første en lydbog i gang på iPaden. Så morgentoilette og ved 5 tiden tusser jeg ud i køkkenet og finder noget at drikke, stener lidt debat/spil. Jeg er ude af døren ca. 5.15.
På lukkevagt morgener står jeg op mellem 6 og 7, sætter en lydbog i gang og går i bad, tørrer hår, tager tøj på etc. Så har jeg typisk lidt rengøring (støvsugning, opvask) at tage mig af, og jeg får som regel også spist morgenmad. Jeg læser op på nyheder, debat, IG og har bare en rolig morgen. Jeg er ude af døren ca 10.15.
På fridage afviger det ikke særlig meget fra lukkevagtmorgenerne, borset fra jeg jo ikke tager på arbejde. Tøjstilen er lidt mere afslappet, og jeg søger hurtigt hen i sofaen med min iPad og noget at drikke. Jeg er generelt mageligt anlagt :D
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14790
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 689
Likede indlæg: 19221

Re: Solotråden

Indlægaf Flora » 4. jul 2023, 08:49

Jeg arbejder hjemmefra og skal ikke i gang på et bestemt tidspunkt, så jeg sover bare, til jeg vågner af mig selv. Typisk ved 9-10-tiden. Så går jeg ud og laver morgenmad og kaffe og spiser/drikker det i sofaen, mens jeg læser mails/debat/nyheder/whatever. Når jeg synes, jeg er klar, går jeg i gang med arbejdet. Fridage er ca. det samme, bare uden at jeg går i gang med arbejdet.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1863
Likede indlæg: 9591

Re: Solotråden

Indlægaf Spjaerten » 4. jul 2023, 08:55

På kontor
Ur ca kl 6.15/20
Står op og kigger lidt nyheder, hvis jeg ikke har været i bad aftenen før, så bad. Make up og tøj på og ud af døren kl 7.05 - møder kl 7.30

Hjemmekontor: vågner oftest af mig selv omkring kl 6.45. Tøj på, læse nyheder mm. Logger på kl 8
0
Tryk på * :slem:
Senitra80
Indlæg: 298
Tilmeldt: 4. maj 2023, 15:56
Kort karma: 14
Likede indlæg: 318

Re: Solotråden

Indlægaf Senitra80 » 4. jul 2023, 11:58

Vågner naturligt (og uden vækkeur) omkring kl 4 eller 5 om morgenen.
Afhængig af mødetider er det normal morgenrutine og ud af døren. Hvis jeg først skal møde kl 8, så kan jeg give lidt mere tid. Plejer at sætte mål for min dag om morgenen også samt at have opdateret min google kalender.
0
Brugeravatar
Jydepigen
Indlæg: 1153
Tilmeldt: 12. dec 2016, 13:39
Kort karma: 91
Likede indlæg: 956

Re: Solotråden

Indlægaf Jydepigen » 4. jul 2023, 13:13

Hverdage:
Står op omkring kl. 7-7.10. Ud på badeværelset og ordne det der skal ordnes, tøj på, ordner min morgenmad som tages med på job. Ude af døren omkring kl. 7.45. Altid lidt stram tidsplan, men er b-menneske, så ikke god til at stå tidligere op end højst nødvendigt. Der skal helst bare være ro om morgenen for mig.

Weekend:
Hvis jeg skal til træning, så står jeg op omkring en halv time før. Så kl. 7.30/8.30.
Ellers ligger jeg bare og snuer så længe jeg har lyst :)
0
Brugeravatar
Rullegardinia
Indlæg: 1024
Tilmeldt: 4. nov 2016, 20:06
Kort karma: 98
Likede indlæg: 3388

Re: Solotråden

Indlægaf Rullegardinia » 4. jul 2023, 18:08

Mit vækkeur ringer kl. 6.10. Typisk er jeg vågen, og aå står jeg op og drøner rundt for at få tøj på, laget make up, få linser i og lavet te. Så spiser jeg min morgenmad og drikker min morgente, mens jeg ser et eller andet på iPad’en.

Og så ud ad døren, så jeg er på arbejde ved 7-tiden.
0
Enten er man nødt til at dø I utide – eller også bliver man gammel. Livet går med at blive ældre. Nogen tredje mulighed gives ikke.
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6394
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 773
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14740

Re: Solotråden

Indlægaf Pjeps » 18. jul 2023, 03:34

Jeg følger med i mine venner og kollegaers evige jagt efter dates og kærlighed , og bliver både imponeret over deres drive og”op på hesten igen” mentalitet, og forundret over de dog gider. Inderst inde forstår jeg ikke hvordan de orker “ny date med nr xx” . Det er nemt at sige når man selv trives i solo tilværelsen . Jeg har ikke 100 % lukket muligheden parforhold, men jeg trænger ikke nødvendigvis til en partner. Men slår lynet ned en tilfældig dag i Rema, så får det da en chance, men jeg opsøger det ikke. Jeg jagter det heller ikke. Jeg får tics ved tanken om dating apps og deslige, og har haft svært ved at udtrykke hvad det er der er så utiltalende for mig ved den måde at mødes på.

Men i dag læste jeg dette som kun er er et uddrag fra et længere svar i brevkasse;

Alt for mange mennesker bruger dating-apps som Candycrush, et spil på mobilen, der bare handler om at slå noget tid ihjel, mens man alligevel sidder og venter på at tørre sig i røven. Kvaliteten af interaktionerne afspejler det udgangspunkt, og det er derfor, Tinder og alle de andre tit minder mere om lokumsbøger end om romantiske mødesteder.

Og jeg var bare , Yes , endelig er der en der formulerer hvad det er der er galt med dating apps.
8
:ninja:

Tilbage til "Livets forhold"