Pligtinvitationer

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Ghattner
Indlæg: 2502
Tilmeldt: 17. aug 2017, 12:27
Kort karma: 146
Likede indlæg: 6677

Pligtinvitationer

Indlægaf Ghattner » 12. jun 2021, 08:28

Hvordan har I det med “pligtinvitationer” og hvordan håndterer I dem? Altså de sociale situationer hvor man føler sig nødsaget til at invitere een man egentlig ikke har lyst til. Det kan der fx være forskellige grunde til. Det er ikke altid lige til bare at sige at man ikke vil have en træls person med. Fx det at invitere ens tantes let trælse, småracistiske nye mand med til familiefødselsdagen fordi man ikke vil såre sin tante. Eller ens vens ensomme ven man ved har der svært, og heller ikke har lyst til at gøre livet endnu mere surt for.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Pligtinvitationer

Indlægaf Ata » 12. jun 2021, 09:42

Jeg inviterer dem med, men tillader mig så nogen gange at holde nogle arrangementer for en lidt snævrere kreds. Fx til min egen fødselsdag inviterer jeg kun min bror og hans mand, samt min bedste veninde og hendes mand og børn - og fravælger gamle Faster Oda og min far (som så også er død nu). Der forkæler jeg så at sige mig selv ved kun at invitere dem, hvis selskab jeg nyder.
0
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Pligtinvitationer

Indlægaf Kanga » 12. jun 2021, 11:06

Jeg har droppet en rund fødselsdag, dels for at undgå pligtinvitation. Der var andre faktorer der spillede ind, men en stor del af det var, at det forventedes at jeg inviterede min svigerinde.

Hun var sikkert ikke kommet, men tænk hvis hun var, så var det blevet mega akavet, og min mand ville føle sig forpligtet til at tage sig af hende hele festen, da hun ikke ville kende nogen andre.

Kanga
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Pligtinvitationer

Indlægaf Misantropen » 12. jun 2021, 13:56

Jeg synes det er svært hvis de har en adfærd der går ud over andre. Fx hvis de er dumme at høre på, bliver meget fulde, har larmende, uopdragne børn og lignende.

Det er dog sjældent jeg selv har stået i situationen som vært så jeg ved det faktisk ikke. Som udgangspunkt har jeg ingen skrupler ved at vægte de øvrige gæster og arrangementet højere, men det kan være svært hvis det er nogen der ikke forstår hvad deres adfærd gør/er(fordi de ikke oplever sig selv fuld etc.) eller ikke synes deres uopdragne børn er en belastning. Nogle gange vil man jo gerne have personerne med.
0
Fruity
Indlæg: 4015
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7264

Re: Pligtinvitationer

Indlægaf Fruity » 12. jun 2021, 16:41

Jeg kan egentlig godt lide pligtindbydelser. Der er noget næstekærligt over dem.
Jeg foretager dem bare med det for øje.
Jeg har kun en gang prøvet at invitere nogen, hvor jeg var bekymret for, deres adfærd ville ødelægge festen. Dengang tog jeg det med dem inden og gjorde det klart, at det ville være uacceptabelt og blive anset som et fravalg af relationen til mig.
Jeg har egentlig rigeligt med familie, der er sære og skal rummes... Men det er ikke nok til at ødelægge festen for mig. Det tager jeg med.
2
Brugeravatar
Saltsyreopvask
Indlæg: 507
Tilmeldt: 14. apr 2021, 13:27
Kort karma: 35
Likede indlæg: 618

Re: Pligtinvitationer

Indlægaf Saltsyreopvask » 13. jun 2021, 10:14

Den eneste pligtinvitation jeg nogensinde sender, er til min mors partner. Ellers føler jeg mig ikke forpligtet til at invitere nogen, hvis jeg ikke vil se dem. Men det er jo så nok også kun, fordi alle andre i min kreds, som jeg inviterer til ting, er folk jeg kan lide og gerne vil se. Havde det været anderledes, havde situationen sikkert været en anden. Men jeg er nu heller ikke en, der inviterer til fest til højre og venstre.
1
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Pligtinvitationer

Indlægaf Honningprut » 13. jun 2021, 20:48

Vi har ofte problematikker i forbindelse med pligt invitationer. Vi drikker ikke alkohol, grundet tidligere misbrug. Vi forsøger at leve et nogenlunde normalt liv, men det har naturligvis betydning i forhold til at invitere til sociale begivenheder. Jeg har meldt klart ud at hvis vi inviterer til noget, så inviterer vi indenfor den ramme, som vi føler er det rigtige for os. Til vores bryllup valgte jeg eksempelvis ikke at invitere nogle virkelig gode veninder med, fordi de har et lidt "ungt sind" når det kommer til alkohol. Vi ville således ikke have et bryllup der emmede af teenager stive kvinder, eller onkel fulde mænd.

Det valgte jeg at sige højt. Altså at grunden til at de ikke var invitereret med, var fordi at jeg ikke ønskede fulde mennesker i den kaliber til vores bryllup. Hvilket også blev accepteret. Jeg tænker, at jeg ville gøre det samme, hvis det handlede om små racistiske bemærkninger og den slags, mest af alt fordi, at jeg slet ikke af person er sådan. Når jeg inviterer til noget, så forventer at mine gæster opfører sig efter hensigten. Det synes jeg godt man kan forvente af voksne mennesker.
1
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:

Tilbage til "Livets forhold"