At have en negativ og vred kæreste...

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Fledermäuslein
Indlæg: 2122
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6831

Re: At have en negativ og vred kæreste...

Indlægaf Fledermäuslein » 25. maj 2021, 07:39

Jeg ved ikke, om han er manipulerende med vilje. Men noget tyder på, at han godt kan fornemme, at du er ved at ændre dig i en retning, han ikke kan kontrollere.

Det er dog heller ikke vigtigt, hvorfor han gør, som han gør, det vigtige er, om det er et rart og trygt forhold for dig at være i. Og det lyder ikke sådan. Du bruger meget energi på at tilpasse dig ham og på ikke at udløse hans følelsesmæssige udbrud. Du er vant til, at han tager det ilde op, hvis du mener noget andet end ham, eller har andre behov end ham.

Han siger, du skal mærke efter, hvad du vil med hensyn til udlandet, men jo kun hvis du kommer frem til det samme som ham. Eksemplet med din familie viser jo, at det er fint, du har behov, så længe de svarer til hans. Ellers bliver det til, at det er noget, du gør mod ham (“jeg kan jo godt lide, du ikke har behov for at se andre”, “jeg ved slet ikke, hvem du er”). Det lyder ensomt og utrygt.

Og det lyder endog meget ubehageligt at gå med til uønsket sex for husfredens skyld.
3
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9019
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21838

Re: At have en negativ og vred kæreste...

Indlægaf Purple Haze » 25. maj 2021, 07:53

Santa skrev:Jeg synes at du skal være lidt praktisk omkring situationen.
Nu hvor du har besluttet at jeres forhold er slut, så læg en plan for afslutningen.
Og her tænker jeg ikke på hvordan/hvornår du skal tage samtalen med ham om at det er slut, men på hvor tager du hen, når du går? Hvad skal du have med? Hvordan kommer du derhen? Hvad med penge? Hvad med møbler? Hvad med hjælp fra familie?

Jeg laver lige en liste:
Sted - find adresse, eller lav aftale med boligens ejer om at du kommer (på et tidspunkt) og hvor længe du kan blive.
Transport - hvis du ikke har bil, så bus/togplan eller kan nogen køre dig med kort varsel?
Medbring - tøj, toiletsager, medicin, smykker, pas/dåbsattester etc. Selv ville jeg faktisk pakke en taske, eller i hvert fald lægge de ting i den, som godt kan pakkes på forhånd og måske have toilettasken semipakket, så det kan gå hurtigt.
Penge - hvis I har fælles økonomi, så sørg for at du har adgang til din del. Om det betyder at du hæver dem, eller flytter dem til en privat konto uden fælles adgang, ved du bedst.
Møbler - skal de med, skal de opmagasineres, hvordan får du dem flyttet? Undersøg mulighederne, find priser, adresser, bed om hjælp i omgangskredsen.
Hvem kan hjælpe og med hvad? Fortæl dem om din plan.


Jeg skriver ikke dette for at være dramatisk eller fordi jeg tror at du skal flygte i nattens mulm og mørke, men fordi det er en stor og følelsesmæssig voldsom beslutning. Følelserne river rundt i dig (forståeligt) og gør det svært. Så kan det være nemmere at komme afsted, hvis man har en plan klar, og måske bare behøver at ringe en op og sige: Jeg kommer nu.
Du har jo osse et barn med under armen, hvilket ikke gør det praktiske nemmere. Jeg tænker at det kan være en stor stopklods, hvis man har stor lyst til at gå sin vej, men først skal til at finde ud af alle de ting.
Jeg har kun prøvet at flytte fra søde kærester, uden det pres du står med, men selv der var det praktiske en vanskelig del af det og trak processen i langdrag.
Du behøver jo ikke skynde dig med planen, og du beslutter jo selv hvornår det brud skal ske. Det kan jo sagtens vente til du er helt klar mentalt, også selvom den praktiske plan er færdig.

Måske er det osse rart for dig at gøre noget konkret ved situationen, og at mærke at du (selvfølgelig) godt kan klare dig på egen hånd.


Er meget enig med Santa her.
Da jeg gik fra min ex. som var en ganske sød og rar mand, så var det også rigtig godt at have et sted at tage hen efter jeg havde "sprunget bomben", om ikke andet så fordi vi så kunne få lidt tid hver for sig og tænker over tingene. Har veninder der har gjort det samme - en af dem fandt ud af da hun sad "det nye sted" at det jo faktisk var helt forkert uden ham, så så fandt de samme igen, og det gjorde hun fordi hun fik tid til at være sig selv og 'mærke efter' uden indblanding.
Og det lyder som noget du/TS har brug for her, at få lov til at være alene med dine tanker og mærke rigtig efter.

Hvis du fortæller hvor i landet du findes (ikke nødvendigvis by, men evt. landsdel), så kan vi sikkert hjælpe med nogle forslag til "her og nu" eller midlertidige boliger du kan overveje.
Har fx. en bekendt der lige har lagt et (vist nok møbleret) hus til fremleje i en periode i Slagelse på FB, fordi famlilen skal flytte til udlandet. Og har set andre som har en lejlighed til udlejning et par måneder i Kbh. osv. Så hvis vi ved ca hvor du er, så kan vi give besked hvis vi ser noget der måske vil være noget for dig.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: At have en negativ og vred kæreste...

Indlægaf billiebean » 25. maj 2021, 07:58

Lige et kort perspektiv fra mig: Jeg tænker, at Moxy har ret i, at med udgangspunkt i hvordan situationen så ud for få dage siden, så er den nylige “våbenhvile” og forbedrede mavefornemmelse ikke én du skal dvæle alt for meget ved og bruge til at trække i land. Det er blot en normal udvikling i en relation, hvor følelser og fornemmelser afløser hinanden uden at det ændrer på de grundlæggende problemer eller strukturer. Det er nærmere en tid du bør bruge til at forberede dit exit, så du kan stå roligt og overbevist i den beslutning.

Jeg tænker også, at det er en god idé at læse denne tråd forfra. Det er super at du har nedskrevet dine tanker løbende! Det tror jeg, er rigtig godt at blive ved med. Være ikke bange for at skrive noget “forkert”. Det er som sagt naturligt at relationer bølger op og ned - det du skal finde ud af, er om det er sådan som I har det, det skal være eller om du skal noget andet. Det er helt okay at gå fra hinanden, og jo mere overbevist og rolig du kan være omkring beslutningen jo mere vil det også smitte af på din kæreste og hele situationen, tænker jeg.

Men jeg tror også, at kombinationen af hans adfærd - som jo lyder til at være en permanent personlighedsstruktur plus evt en form for stress eller psykisk nedtur - og din mere og mere udslettede og glemte evne til at stå op for dine grænser er en rigtig dårlig og betændt kombination. Det allerbedste ville i min optik være, at du fik terapi for at genlære at reagere naturligt på dine egne behov og grænser. Men det næstbedste må være, at du rækker ud efter fagpersoner, som kan hjælpe og støtte dig til at finde ud af, hvad der er op og ned. Jeg plejer altid at starte med min egen læge - også i svære situationer følelsesmæssigt og psykisk. Det kan man altid gøre. Det er en svær situation, du står i og du gør det virkelig godt!
6
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: At have en negativ og vred kæreste...

Indlægaf kidkomb » 25. maj 2021, 08:31

Hvis det nu var mig. Med mine erfaringer med systemet omkring børn. Så ville jeg helt hundrede tage på krisecenter. Det er et meget magtfuldt statement og vil blive taget i betragtning, når retten skal dømme (hvis I ikke kan blive enige) i sagen om forældermyndighed og samvær.
5
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: At have en negativ og vred kæreste...

Indlægaf Moxy-lady » 25. maj 2021, 10:03

kidkomb skrev:Hvis det nu var mig. Med mine erfaringer med systemet omkring børn. Så ville jeg helt hundrede tage på krisecenter. Det er et meget magtfuldt statement og vil blive taget i betragtning, når retten skal dømme (hvis I ikke kan blive enige) i sagen om forældermyndighed og samvær.


Jeg har helt ærligt tænkt det samme. Både fordi der sidder mennesker der der er vant til at hjælpe kvinder som (undskyld ts) har svært ved at holde fast i et usundt forhold og egne grænser, der er professionelle at snakke med og fordi det viser systemet at din kæreste gør dig utryg. Med de ting du har skrevet herinde er jeg ikke særlig meget i tvivl om at du er i et psykisk voldelig forhold og det betyder at du har ret til en plads på et krisecenter. Det betyder også at du ikke behøver forberede så meget og kan gå når du samler overskuddet til det. Jeg synes i og for sig Santa's indlæg med oversigt til de praktiske ting er rigtig fint, men når du har så svært ved at gå som dy har, så tror jeg ærligt at det er en dårlig ide at bruge en masse energi på at finde steder at bo og alt sådan noget. Derudover er der også en større risiko for at han opdager at du overvejer at gå, jo længere tid du er om det og jo flere praktiske foranstaltninger du gør. Jeg tror at du skal trække vejret dybt, helt ned i maven og så en dag hvor han (igen) gør noget uacceptabelt. Når du mærker din datters utryghed eller når han begår seksuelt overgreb mod dig så går du i dét øjeblik han er ude af døren.

Det første skridt er det sværeste, husk det. Det praktiske skal nok løse sig, og hvis du mangler noget er der masser af mennesker herinde der gerne vil hjælpe med praktiske ting.
2
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: At have en negativ og vred kæreste...

Indlægaf Ata » 25. maj 2021, 10:11

kidkomb skrev:Hvis det nu var mig. Med mine erfaringer med systemet omkring børn. Så ville jeg helt hundrede tage på krisecenter. Det er et meget magtfuldt statement og vil blive taget i betragtning, når retten skal dømme (hvis I ikke kan blive enige) i sagen om forældermyndighed og samvær.

Man skal vel ikke tage på krisecenter, fordi det er et magtfuldt statement, som vil gavne en i forældremyndighedssagen? :gruble:
16
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: At have en negativ og vred kæreste...

Indlægaf kidkomb » 25. maj 2021, 10:22

Ata skrev:
kidkomb skrev:Hvis det nu var mig. Med mine erfaringer med systemet omkring børn. Så ville jeg helt hundrede tage på krisecenter. Det er et meget magtfuldt statement og vil blive taget i betragtning, når retten skal dømme (hvis I ikke kan blive enige) i sagen om forældermyndighed og samvær.

Man skal vel ikke tage på krisecenter, fordi det er et magtfuldt statement, som vil gavne en i forældremyndighedssagen? :gruble:

Hvis man er bekymret for sit barns ve og vel i faderens varetægt, jo. At det er et overordentligt effektivt virkemiddel må og skal da være en del af beslutningen? Så længe systemet er så råddent som det er, så anvender kvinder krisecentret på den måde.
I denne situation lyder det absolut berettiget og derfor synes jeg ikke man bør tøve med at anvende det. En dag bliver systemet forhåbentlig bedre. Indtil da må man bruge de værktøjer, der er mest effektive, hvis ens barn (og en selv) er i fare.
4
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: At have en negativ og vred kæreste...

Indlægaf Ata » 25. maj 2021, 10:37

kidkomb skrev:
Ata skrev:
kidkomb skrev:Hvis det nu var mig. Med mine erfaringer med systemet omkring børn. Så ville jeg helt hundrede tage på krisecenter. Det er et meget magtfuldt statement og vil blive taget i betragtning, når retten skal dømme (hvis I ikke kan blive enige) i sagen om forældermyndighed og samvær.

Man skal vel ikke tage på krisecenter, fordi det er et magtfuldt statement, som vil gavne en i forældremyndighedssagen? :gruble:

Hvis man er bekymret for sit barns ve og vel i faderens varetægt, jo. At det er et overordentligt effektivt virkemiddel må og skal da være en del af beslutningen? Så længe systemet er så råddent som det er, så anvender kvinder krisecentret på den måde.
I denne situation lyder det absolut berettiget og derfor synes jeg ikke man bør tøve med at anvende det. En dag bliver systemet forhåbentlig bedre. Indtil da må man bruge de værktøjer, der er mest effektive, hvis ens barn (og en selv) er i fare.

At være bekymret for sit barns velbefindende, er jo ikke det samme som, at barnet er i reel fare. Jeg kan godt se klare tegn på, at trådstarter lever i et usundt forhold, men om det er decideret psykisk vold, er jeg usikker på. Man kan jo evt. ringe og tale med et krisecenter om det, men det er jo ikke meningen, at krisecentrene skal bruges som et sted man tager hen, for at markere at man ikke mener, at faren er egnet til at tage vare på barnet. Det er et sted, man skal tage hen, når man oplever sig selv og/eller sine børn udsat for reel (psykisk og/eller fysisk) fare.
6
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: At have en negativ og vred kæreste...

Indlægaf kidkomb » 25. maj 2021, 10:43

Ata skrev:
kidkomb skrev:
Ata skrev:
kidkomb skrev:Hvis det nu var mig. Med mine erfaringer med systemet omkring børn. Så ville jeg helt hundrede tage på krisecenter. Det er et meget magtfuldt statement og vil blive taget i betragtning, når retten skal dømme (hvis I ikke kan blive enige) i sagen om forældermyndighed og samvær.

Man skal vel ikke tage på krisecenter, fordi det er et magtfuldt statement, som vil gavne en i forældremyndighedssagen? :gruble:

Hvis man er bekymret for sit barns ve og vel i faderens varetægt, jo. At det er et overordentligt effektivt virkemiddel må og skal da være en del af beslutningen? Så længe systemet er så råddent som det er, så anvender kvinder krisecentret på den måde.
I denne situation lyder det absolut berettiget og derfor synes jeg ikke man bør tøve med at anvende det. En dag bliver systemet forhåbentlig bedre. Indtil da må man bruge de værktøjer, der er mest effektive, hvis ens barn (og en selv) er i fare.

At være bekymret for sit barns velbefindende, er jo ikke det samme som, at barnet er i reel fare. Jeg kan godt se klare tegn på, at trådstarter lever i et usundt forhold, men om det er decideret psykisk vold, er jeg usikker på. Man kan jo evt. ringe og tale med et krisecenter om det, men det er jo ikke meningen, at krisecentrene skal bruges som et sted man tager hen, for at markere at man ikke mener, at faren er egnet til at tage vare på barnet. Det er et sted, man skal tage hen, når man oplever sig selv og/eller sine børn udsat for reel (psykisk og/eller fysisk) fare.

Det er sandt. Men det er også sandt at det er et magtfuldt statement. At det, i nogle tilfælde, bliver misbrugt, gør det ikke mindre sandt. I øvrigt sagde jeg ingen steder at man skal tage på krisecenter bare fordi man ved det hjælper ens sag. Hvis du kan huske bare en brøkdel af sagen om min søster, så giver det ingen mening at tillægge mig det motiv. Overhovedet. Derfor er det stadig et magtfuldt statement.
Sorry, TS for off-topic. Jeg stopper her.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: At have en negativ og vred kæreste...

Indlægaf Ata » 25. maj 2021, 10:44

kidkomb skrev:
Ata skrev:
kidkomb skrev:
Ata skrev:
kidkomb skrev:Hvis det nu var mig. Med mine erfaringer med systemet omkring børn. Så ville jeg helt hundrede tage på krisecenter. Det er et meget magtfuldt statement og vil blive taget i betragtning, når retten skal dømme (hvis I ikke kan blive enige) i sagen om forældermyndighed og samvær.

Man skal vel ikke tage på krisecenter, fordi det er et magtfuldt statement, som vil gavne en i forældremyndighedssagen? :gruble:

Hvis man er bekymret for sit barns ve og vel i faderens varetægt, jo. At det er et overordentligt effektivt virkemiddel må og skal da være en del af beslutningen? Så længe systemet er så råddent som det er, så anvender kvinder krisecentret på den måde.
I denne situation lyder det absolut berettiget og derfor synes jeg ikke man bør tøve med at anvende det. En dag bliver systemet forhåbentlig bedre. Indtil da må man bruge de værktøjer, der er mest effektive, hvis ens barn (og en selv) er i fare.

At være bekymret for sit barns velbefindende, er jo ikke det samme som, at barnet er i reel fare. Jeg kan godt se klare tegn på, at trådstarter lever i et usundt forhold, men om det er decideret psykisk vold, er jeg usikker på. Man kan jo evt. ringe og tale med et krisecenter om det, men det er jo ikke meningen, at krisecentrene skal bruges som et sted man tager hen, for at markere at man ikke mener, at faren er egnet til at tage vare på barnet. Det er et sted, man skal tage hen, når man oplever sig selv og/eller sine børn udsat for reel (psykisk og/eller fysisk) fare.

Det er sandt. Men det er også sandt at det er et magtfuldt statement. At det, i nogle tilfælde, bliver misbrugt, gør det ikke mindre sandt. I øvrigt sagde jeg ingen steder at man skal tage på krisecenter bare fordi man ved det hjælper ens sag. Hvis du kan huske bare en brøkdel af sagen om min søster, så giver det ingen mening at tillægge mig det motiv. Overhovedet. Derfor er det stadig et magtfuldt statement.
Sorry, TS for off-topic. Jeg stopper her.

Jeg husker ikke noget om din søster, sorry. Jeg forholder mig udelukkende til, at der tales om det at tage på krisecenter som "et statement". Det synes jeg er dybt forkert.
3
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: At have en negativ og vred kæreste...

Indlægaf kidkomb » 25. maj 2021, 10:56

Ata skrev:Jeg husker ikke noget om din søster, sorry. Jeg forholder mig udelukkende til, at der tales om det at tage på krisecenter som "et statement". Det synes jeg er dybt forkert.

Og det var heller ikke det jeg sagde. At det ER et magtfuldt statement, er ikke det samme som at sige at man bare skal gøre det. Det er simpelthen to forskellige ting. Her taler vi om en konkret sag, hvor krisecenter er, tilsyneladende, meget relevant.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: At have en negativ og vred kæreste...

Indlægaf Hunkat » 29. maj 2021, 02:43

Er alt OK derhjemme TS?
4
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: At have en negativ og vred kæreste...

Indlægaf Moxy-lady » 29. maj 2021, 08:53

Ja, jeg tænker også meget på dig. Håber du lige kan skrive en kort besked om at du er okay?
2
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: At have en negativ og vred kæreste...

Indlægaf Tibbler » 12. jun 2021, 16:30

Sender en tanke - Håber du er ok :kram:
3
Enelleranden
Indlæg: 38
Tilmeldt: 20. maj 2021, 13:37
Kort karma: 15
Likede indlæg: 36

Re: At have en negativ og vred kæreste...

Indlægaf Enelleranden » 1. sep 2021, 09:59

Han fik hevet mig tilbage igen, overbevist mig om, at jeg tog helt fejl, at vi bare havde misforstået hinanden... Jeg troede på det indtil for et par dage siden. Jeg har mærket på det sidste, at jeg har trukket mig mere og mere fra ham, fordi han igen er blevet vred, negativ, urimelig. Jeg kan se, hvordan tingene hele tiden kommer ud af proportioner. Han overreagerer helt vildt på mange ting. Det er kommet snigende lige så stille, så det var først efter flere dage, hvor stort set alt han sagde var noget negativt. Verden er imod ham og han har helt urealistiske forventninger til hvordan omverden skal tilpasses ham.
Og fx for leden nat, hvor han vækkede mig fordi han ville melde sig syg fra job for at komme til læge. Jeg skulle finde en seddel, hvor det var beskrevet hvordan han skulle gøre, og tænde lyset i soveværelset, så vores datter vågnede. Det havde ikke været acceptert hvis jeg havde gjort det. Sådan er det jo ofte.
Jeg er ikke i tvivl om, at han ikke selv aner, hvad han gør ved andre mennesker. Han har ofte været uforstående overfor andres reaktioner, og jeg har fortalt ham at han kan virke temmeligt intimiderende. Det har han ikke helt enig i. Han siger jo bare sin mening. Det kan de jo også bare gøre. Jeg har også flere gange, som i mange gange taget ham i at modsige sig selv. Så spørger jeg ind til det og han bliver frustreret. Vender det næsten altid, joker eller skyder skylden på mig.
Anyway. Jeg ved, jeg må væk. Men jeg må tænke over hvordan, da vi nu er flyttet til et andet land. Jeg kan egentlig godt lide at være her, men vi må se. Jeg skal i hvert fald lige finde hoved og hale i hvad jeg skal gøre.
Jeg er dog mere rolig end sidst. Jeg kan godt se hvad han laver, og jeg er klar over det ikke kommer til at holde. Jeg er ked af, at jeg tog fejl, og vores datter alligevel ender som skilsmissbarn. Men jeg ved også at der kun er en vej. Det skal nok gå. Alt sker af en grund, og vi må bare se fremad. Jeg er ærgerlig over, at det jeg troede ikke var virkeligt. Jeg håbede sådan. Men sådan er livet indimellem.
3

Tilbage til "Livets forhold"