Julestemning i en corona tid

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Julestemning i en corona tid

Indlægaf Misantropen » 26. nov 2020, 17:50

Ironisk nok passer julen 2020 mig rigtig godt. Jeg holder ikke jul og de sidste år har eksponeringen hængt mig langt ud af halsen længe før vi har nået december. Men fordi jeg nærmest ikke har handlet i butikker eller på anden måde er blevet overdynget med julemusik, julepynt osv. siden september er noget af min gamle juleglæde blevet vækket :lol:

Det kan være jeg er blevet værre end Gertrud Sand næste år :santa2:
1
Brugeravatar
GuldPilen
Indlæg: 623
Tilmeldt: 7. okt 2020, 08:05
Kort karma: 29
Likede indlæg: 254

Re: Julestemning i en corona tid

Indlægaf GuldPilen » 26. nov 2020, 19:55

Jeg har sagt fra i år. Ingen jule led lys, inde julepynt, ingen julenisser og ja ingen julemad. Det bliver nok den eneste jule flere år frem, som ikke vil fremstå som jul normalt gør. Julehumøret er sat på pause, og rerun køres i december 2021.

Og så må man stadig forsøge at ønske glædelig jul til alle også her på debatten :)
0
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: Julestemning i en corona tid

Indlægaf heysamaysa » 26. nov 2020, 20:12

jeg er i mega julestemning lige nu! har lige gået rundt inde i Aalborg her til aften og kigget på alt den smukke juleudsmykning :love:

3. dec kunne min dreng være blevet 5 år så der daler julestemningen helt sikkert igen, men så plejer den langsomt at komme tilbage i løbet af noget tid.

jeg skal først til julefrokost til januar (hvis man kan til den tid) og plejer faktisk sjældent at være til julefrokost i december, så jeg er ikke så ramt af corona-partypooberen
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Julestemning i en corona tid

Indlægaf Artem » 26. nov 2020, 21:13

Sofakartoflen skrev:I forhold til shopping og mundbind; jeg kan virkelig anbefale visir i stedet. Jeg føler mig godt beskytte, og jeg føler ikke, at jeg skal genbruge min luft i nær samme grad. Det eneste, der er svært, er, hvis man skal have briller af og på (læsebriller)

Problemet for mig er mine briller og at jeg cykler meget rundt.
For jo koldere det bliver og jo længere tid jeg har været ude, og når jeg så kommer ind i varmen og måske også er lidt forpustet, så dugger de briller helt vildt.
Kan huske for et par uger siden hvor jeg havde cyklet en længere tur inden jeg skulle ind i en sports butik, der gik der omkring 10 min før jeg kunne se ud af mine briller.
Bruger linser til sport, og hvis jeg er ude og handle i forbindelse med det så er mundbind jo ikke noget problem.
Med visir tænker jeg den fylder for meget, cykler jo som sagt rundt og vil være lidt bøvlet at have med.

Som sådan er løsningen simpel, husk at tage linser i inden en længere shoppetur. Er bare svært at ændre vaner, og der er jo en grund til at jeg ikke bruger linser hele tiden.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43971

Re: Julestemning i en corona tid

Indlægaf paint » 26. nov 2020, 23:35

Artem skrev:
Sofakartoflen skrev:I forhold til shopping og mundbind; jeg kan virkelig anbefale visir i stedet. Jeg føler mig godt beskytte, og jeg føler ikke, at jeg skal genbruge min luft i nær samme grad. Det eneste, der er svært, er, hvis man skal have briller af og på (læsebriller)

Problemet for mig er mine briller og at jeg cykler meget rundt.
For jo koldere det bliver og jo længere tid jeg har været ude, og når jeg så kommer ind i varmen og måske også er lidt forpustet, så dugger de briller helt vildt.
Kan huske for et par uger siden hvor jeg havde cyklet en længere tur inden jeg skulle ind i en sports butik, der gik der omkring 10 min før jeg kunne se ud af mine briller.
Bruger linser til sport, og hvis jeg er ude og handle i forbindelse med det så er mundbind jo ikke noget problem.
Med visir tænker jeg den fylder for meget, cykler jo som sagt rundt og vil være lidt bøvlet at have med.

Som sådan er løsningen simpel, husk at tage linser i inden en længere shoppetur. Er bare svært at ændre vaner, og der er jo en grund til at jeg ikke bruger linser hele tiden.


Jeg har hørt nogle sige, at barberskum er løsningen. Man sprøjter det direkte på brilleglassene. Lader det sidde lidt, og tørrer det så af, og pudser glassene med en ren klud.
Det skal lige siges, at jeg ikke selv har prøvet det (jeg bruger kun læsebriller) ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Julestemning i en corona tid

Indlægaf hotlips » 27. nov 2020, 00:09

Det er stadig kun november og indtil enten første søndag i advent eller første december er det altid forbudt med julehalløj her.

Men vi har længe belavet os på at det bliver en anderledes december end det plejer, men vi skal nu nok få en dejlig juletid, det er jeg slet ikke i tvivl om.

Nu på søndag skal vi ind til min mor, hun har brækket benet tre steder, så hun skal lige have lidt hjælp til tøjvask og så videre, og så skal vi se alene hjemme, lave dekoraser og så kommer min drengs far og spiser med derinde.
Det skal nok blive hyggeligt og vi glæder os.

Der er selvfølgelig en masse ting der er aflyst, julefesten i boligforeningen, klippe klistre på skolen, juletræstænding og vi plejer både at se den lokale og den inde i byen.. Og familiefødaelsdag for min dreng som faktisk normalt er den dag i december hvor vi ser hele familien.

Men vi ser frem til ikke at være helt så trætte, og en stor del af vores hygge er når vi hopper i nattøjet om eftermiddagen og så spiser aftensmad i sofaen og ser julekalender og julefilm, og når maden er båret ud så har vi en stor kurv med stjernestrimler og glanspapir og ark med kravlenisser og så sidder vi og fedter lidt med det imens.

Vi håber at se noget familie hver af de resterende tre adventssøndage, med undtagelse af en gang hos mine bedsteforældre har vi ikke set andet familie end min mor og min drengs far siden marts, så jeg synes godt vi kan tillade os at se nogle af dem nu, det er blandt andet folk der er på pension og på anden vis har en meget lav kontaktflade til hverdag.

Og selvom jeg elsker jul og selskab så bliver det sq stort ikke at føle jeg er blevet ramt af en lastbil når vi når juleaften, så jeg pønser faktisk lidt på om vi skulle gøre et eller andet sært, måske som at sove i shelter eller tage ud og ro kajak eller hvad det nu kan blive til, jeg tror det godt kunne vise sig at være en god ting at have noget der giver et afbræk fra jul og stress men normalt har jeg slet ikke så mange kræfter at den slags kan komme på tale.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25615

Re: Julestemning i en corona tid

Indlægaf Madam Pomfrey » 27. nov 2020, 06:33

Smiling_Goat skrev:Men det er jo heller ikke jul endnu.

Jeg har faktisk undret mig og tænkt over om folk ikke er ekstra tidligt ude i år. Jeg har altid været særdeles julepositiv, og siden jeg var barn, har der været en fast regel om, at vi først gik i gang med jul til 1. Advent eller 1. December (alt efter hvad der kom først.)


Jo mange er startet tidligt, jeg har hørt det både fra folk jeg omgås, men kan også se det i en fb julegruppe.
Og argumentet/årsagen er stort set hele vejen igennem, at det er en afledning fra corona og dens indflydelse.
At folk trænger til at fokusere på noget positivt og glædeligt, og at det for mange er jul.

Og det giver god mening.
Der findes også tidlige undersøgelser der beskriver hvor positivt indflydelse jul har på os, og det er pynte op og gøre klar.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Undtagelsen
Indlæg: 2243
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 221
Likede indlæg: 4589

Re: Julestemning i en corona tid

Indlægaf Undtagelsen » 27. nov 2020, 06:54

Vi pyntede op og bagte småkager sidste weekend.
Normalt går vi ellers ikke igang før 1. søndag i advent, men barnet glædede sig simpelthen så meget og efter at have overvejet lidt og kommet frem til hvor sejt jeg egentlig synes sådan et børnehavebarn har tacklet hele coronatiden og alle restriktionerne, gav jeg mig og synes egentlig bare at hun skal have AL den jul hun overhovedet kan kapere. Så kan jeg godt overleve en ekstra uges juleri i år.

Juletræ kommer dog ikke før om et par uger og småkagebagning kommer vi også til at gøre igen.
1
Smiling_Goat
Indlæg: 2725
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:29
Kort karma: 1282
Likede indlæg: 12249

Re: Julestemning i en corona tid

Indlægaf Smiling_Goat » 27. nov 2020, 06:56

Madam Pomfrey skrev:
Smiling_Goat skrev:Men det er jo heller ikke jul endnu.

Jeg har faktisk undret mig og tænkt over om folk ikke er ekstra tidligt ude i år. Jeg har altid været særdeles julepositiv, og siden jeg var barn, har der været en fast regel om, at vi først gik i gang med jul til 1. Advent eller 1. December (alt efter hvad der kom først.)


Jo mange er startet tidligt, jeg har hørt det både fra folk jeg omgås, men kan også se det i en fb julegruppe.
Og argumentet/årsagen er stort set hele vejen igennem, at det er en afledning fra corona og dens indflydelse.
At folk trænger til at fokusere på noget positivt og glædeligt, og at det for mange er jul.

Og det giver god mening.
Der findes også tidlige undersøgelser der beskriver hvor positivt indflydelse jul har på os, og det er pynte op og gøre klar.


Ja, jeg har selv tænkt det kunne være forklaringen. Det er bare så uvant for mig at være den, der skal slå hælende i og insistere på at vente med at jule :lol:
0
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3316

Re: Julestemning i en corona tid

Indlægaf Minionine » 27. nov 2020, 06:56

Jeg kom i julestemning allerede for et par uger siden. Min datter og jeg har pyntet op herhjemme, klippet julepynt og hørt julemusik allerede.
Måske jeg synes det er lidt ekstra hyggeligt, fordi hun nu er 4 år og rigtigt kan være med i det. Jeg vil gerne give hende nogle gode juleminder :)
Jeg oplever at mange er begyndt tidligt med at jule i år. Man bruger så meget tid derhjemme, så hvorfor ikke gøre det ekstra hyggeligt.

Der er dog flere partypoopere i år. Jeg plejer at ELSKE at tage til julefrokost og diverse julehyggeting, så det er mega øv. Og så skal min datter holde jul med sin far i år, hvilket jeg heller ikke synes er super sjovt for mig.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13012
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Julestemning i en corona tid

Indlægaf Pandesteg » 27. nov 2020, 07:16

Det er jo ikke december endnu, så tænker det er meget normalt ikke at være i superduper julestemning.

Vi har drukket gløgg og spist småkager, juleklippet, hørt julemusik og set julefilm - og der er kommet lyskæder op udendørs og lidt pynt indendørs. Jeg hænger mig ikke så meget i hvornår vi begynder på juleriet, det er bare når vi føler for det og ikke noget med, at det må vi først efter en eller anden bestemt dato. December plejer at flyve afsted, så jeg bliver ikke træt at jul inden det hele er omme alligevel.
Vil dog give dig ret i at jeg også kommer til at mangle juleafslutninger rundt omkring, ikke at jeg plejer at have en masse på programmet af den slags, men kommer til at savne dem, som jeg plejer at deltage i.

Nå ja og så har jeg bare accepteret, at jeg aldrig rigtig kommer i julestemning som da jeg var barn, så jeg går ikke og venter på den der fornemmelse indeni, for jeg har accepteret, at den ikke kommer andet end glimtvis, og det er også OK.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11298
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23357

Re: Julestemning i en corona tid

Indlægaf Mani » 27. nov 2020, 12:54

Jeg er ikke i noget der minder om julestemning. Jeg kan slet ikke overskue det. Mine forældre er skilt og begge syge, så det er ‘bare’ mig der skal komme på besøg hos dem. Jeg skal købe julegaver for dem og de ønsker sig ikke noget særligt ‘bare lidt hjemmelavet konfekt og småkager’.
Vi skal have svigerforældrene til jul, så der skal købes ind og pyntes op.
2 af mine medarbejdere er sygemeldt med kræft, så der er også ekstra at se til.
Det skal nok blive jul og alle hygger sig. Det gør det altid. Og jeg kan vel slappe lidt af mellem jul & nytår nu julefrokosterne er aflyst :deer:
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36810

Re: Julestemning i en corona tid

Indlægaf Daine » 27. nov 2020, 15:35

Jeg er i ok julestemning, jeg har pyntet op, dog meget mindre end jeg plejer, men det passer mig godt. Jeg har efterhånden accepteret at den der “sne-udenfor-ild-i-pejsen-varm-kakao”følelse kun findes i drømmeland og at jeg må arbejde med virkeligheden i stedet for. Så kan det da godt være at det ikke bliver helt som planlagt, men jeg nyder de øjeblikke hvor jeg bare er glad og i fullblown julelykke. Jeg tror faktisk også det ville være lidt anstrengende at have det sådan hele tiden :D
Og så er jeg heldig at jeg reagerer positivt på dufte når jeg nu arbejder i en bagerbutik med bageriet lige bagved. Jeg kommer i julestemning på 2 sek når duften af nybagte brunkager, sirupskager og honningkager bølger ud i butikken :love:
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
fisken80
Indlæg: 22341
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Julestemning i en corona tid

Indlægaf fisken80 » 27. nov 2020, 15:53

Det er lidt sjovt det ked vejret. Jeg forbinder slet ikke sne med jul simpelthen fordi det jo nærmest aldrig sker. Så julevejr for mig er også høj sol og plusgrader. Regnvejr er til gengæld døden, dét kan godt fjerne lidt af min julestemning. Mest fordi jeg så ikke rigtig gider at gå ture, og netop gåture i decembermørket er noget jeg forbinder med jul, fordi man så kan gå og kigge på folks julelys (og lidt ind af deres vinduer på deres pynt).
Der må gerne komme sne, det ville jeg også synes var hyggeligt, men det er ikke en nødvendighed for julestemning hos mig.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 210
Likede indlæg: 6140

Re: Julestemning i en corona tid

Indlægaf Contrast » 27. nov 2020, 20:12

Jeg synes jeg er kommet godt i julestemning. Det er selvfølgelig øv der er nogle ting jeg ikke kan, som de store julemarkeder og den slags, men jeg kan stadig være sammen med min familie og venner, og jeg kan også komme til nogle mindre julearrangementer, der er coronavenlige. Jeg har i øvrigt fået pyntet op til jul i dag, hvilket jeg er ret stolt af :D det plejer først at ske i december.
0
Inge Færch Schott

Tilbage til "Livets forhold"