Er din levestandard bedre end dine forældre?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Er din levestandard bedre end dine forældre?

Indlægaf Madam Pomfrey » 21. sep 2020, 19:40

IrmaPigen skrev:
IrmaPigen skrev:Jeg bor alene og er ugift, men alligevel er min levestandard bedre.

Jeg er vokset op i en arbejderfamilie, som boede i lejebolig. Jeg har taget en længere videregående uddannelse og har ejet fast ejendom siden 2001, og jeg har ingen børn. Så ja, selvom jeg føler mig helt almindelig, så har nok mere at rutte med end de havde. Men jeg føler mig nu ikke rigere end de jævnaldrende i mine omgivelser.


Faktisk føler jeg mig ofte fattigere end andre jævnaldrende.

Når jeg kigger på dem, der bor her i det kvarter hvor min kæreste bor og ser hvad de har råd til af biler i indkørslen, nybyggede huse, sommerhuse og huse i Spanien osv. Så kan man sige, at de self ofte er et par, dvs to der tjener pengene. Men flere af dem er skilt, og ofte sker det, at huset bliver overtaget af den ene part. Der står to biler i alle indkørsler, nærmest uden undtagelse. Og det er altså Teslaer, Mercedeser, Audier, Folkevogne osv. og ikke billige biler.

Jeg fatter faktisk ikke, hvordan folk får råd til den livsførsel :gruble: og når jeg parkerer min lille Spark i min kærestes carport, er den ubetinget den billigste bil på vejen :lol:



Jeg har også spekuleret over netop det nogen gange. Og tænkt at nogen enten har nogle sindsygt godt lønnede jobs.
Alternativt har deres forældre spillet en rolle på den ene eller anden måde, måske har de haft formue eller friværdi og har kunne bidrage til boligkøbet enten som medejer, eller i form af gave. Eller bare generelt en holdning om at dele ud af økonomiske overskud i form af årligt beløb, fremfor at penge skal arves senere hen. Og der kan jo også være arv fra bedsteforældre/forældre i billedet.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Kakadu
Indlæg: 3478
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 572
Likede indlæg: 10263

Re: Er din levestandard bedre end dine forældre?

Indlægaf Kakadu » 21. sep 2020, 19:59

Nej, men de tjener så også ret mange penge.
Dertil kommer, at vi har valgt at prioritere tid sammen fremfor ting. Så vi lever af én indtægt. Hvis vi begge to arbejdede, ville vi dog stadig ikke tjene så meget som mine forældre - i hvert fald ikke med den stilling, min mand har pt.
0
Hvis hesten er død, så stå af.
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Er din levestandard bedre end dine forældre?

Indlægaf IrmaPigen » 21. sep 2020, 21:14

Madam Pomfrey skrev:
IrmaPigen skrev:
IrmaPigen skrev:Jeg bor alene og er ugift, men alligevel er min levestandard bedre.

Jeg er vokset op i en arbejderfamilie, som boede i lejebolig. Jeg har taget en længere videregående uddannelse og har ejet fast ejendom siden 2001, og jeg har ingen børn. Så ja, selvom jeg føler mig helt almindelig, så har nok mere at rutte med end de havde. Men jeg føler mig nu ikke rigere end de jævnaldrende i mine omgivelser.


Faktisk føler jeg mig ofte fattigere end andre jævnaldrende.

Når jeg kigger på dem, der bor her i det kvarter hvor min kæreste bor og ser hvad de har råd til af biler i indkørslen, nybyggede huse, sommerhuse og huse i Spanien osv. Så kan man sige, at de self ofte er et par, dvs to der tjener pengene. Men flere af dem er skilt, og ofte sker det, at huset bliver overtaget af den ene part. Der står to biler i alle indkørsler, nærmest uden undtagelse. Og det er altså Teslaer, Mercedeser, Audier, Folkevogne osv. og ikke billige biler.

Jeg fatter faktisk ikke, hvordan folk får råd til den livsførsel :gruble: og når jeg parkerer min lille Spark i min kærestes carport, er den ubetinget den billigste bil på vejen :lol:



Jeg har også spekuleret over netop det nogen gange. Og tænkt at nogen enten har nogle sindsygt godt lønnede jobs.
Alternativt har deres forældre spillet en rolle på den ene eller anden måde, måske har de haft formue eller friværdi og har kunne bidrage til boligkøbet enten som medejer, eller i form af gave. Eller bare generelt en holdning om at dele ud af økonomiske overskud i form af årligt beløb, fremfor at penge skal arves senere hen. Og der kan jo også være arv fra bedsteforældre/forældre i billedet.


Jeg tror de bruger deres friværdi. En af kærestens venner er ved at bygge nyt hus. Et dyrt projekt, der nok kommer ytil at løbe op i et beløb op mod 7 mio Kr. Og husene i den her lille by kan Prismæssigt slet ikke nå derop, hvis du spørger mig. Samme ven var ved at dø af grin en dag, jeg sagde, at jeg ikke gad skylde over en million i min ejerlejlighed. Jeg sagde det i relation til, at jeg havde været oppe og se på en tagbolig i min ejerforening. Som self var federe end min lejlighed, men det det ville også betyde jeg ville øge min gæld med 200-300 hundrede tusinde, hvilket jeg ikke lige har lyst til. Han syntes det var ret mærkeligt jeg ikke gad skylde over en mio Kr og holdningen er "det er da lige meget"
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er din levestandard bedre end dine forældre?

Indlægaf Slettet bruger » 22. sep 2020, 03:16

ajnaM skrev:Det er klart også det sted, jeg ser den største forskel - og i øvrigt den ting, der bidrager mest til uligheden. Stort set alle mine nordsjælland-venner flyttede i forældrekøb, da vi flyttede hjemmefra. Senere købte de dem til lavere pris, og så havde de på bunden til næste køb. Det gør, at jeg har venner, der sidder i boliger til 8-9 mil, selvom de tjener måske lidt over gennemsnittet.

Det er med til at presse prisen op på lejligheder i byerne og gøre det endnu sværere for unge uden penge med hjemmefra at komme ind på markedet. På den måde bider det sig selv i halen, og sådan øges den social(økonomisk)e arv.


De har dog en vej ud, de kan vælge at bo stort set alle andre steder i landet end inden for en radius af 50 kilometer til København.
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6166
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16116

Re: Er din levestandard bedre end dine forældre?

Indlægaf Urtekussen » 22. sep 2020, 04:16

Jeg vil tro det er nogenlunde det samme - måske lidt bedre økonomisk end mine forældre var, da jeg var barn.
0
2011
2015
2018
2020
2023
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Er din levestandard bedre end dine forældre?

Indlægaf JoyNips » 22. sep 2020, 05:41

abcd skrev:
ajnaM skrev:Det er klart også det sted, jeg ser den største forskel - og i øvrigt den ting, der bidrager mest til uligheden. Stort set alle mine nordsjælland-venner flyttede i forældrekøb, da vi flyttede hjemmefra. Senere købte de dem til lavere pris, og så havde de på bunden til næste køb. Det gør, at jeg har venner, der sidder i boliger til 8-9 mil, selvom de tjener måske lidt over gennemsnittet.

Det er med til at presse prisen op på lejligheder i byerne og gøre det endnu sværere for unge uden penge med hjemmefra at komme ind på markedet. På den måde bider det sig selv i halen, og sådan øges den social(økonomisk)e arv.


De har dog en vej ud, de kan vælge at bo stort set alle andre steder i landet end inden for en radius af 50 kilometer til København.


Det fører da stadig til en skævvridning hvis dem der kommer fra familier med penge kan bo i forældrekøb i kbh og Århus og læse på de prestigefyldte universiteter, efterfølgende købe boligen billigere og dermed have en lettere indgang til boligmarkedet mens dem fra familier uden penge er tvunget til at studere i fx Aalborg, Odense og Esbjerg, hvor de højere uddannelser oftest opfattes som andenrangs i forhold til København (og til dels Århus) og de i øvrigt stadig heller ikke har mulighed for at søge de prestigefyldte jobs i København fordi boligmarkedet er svært at komme ind på.

Og så taler vi slet ikke om at det jo altså ikke er alle uddannelser der findes på flere universiteter.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er din levestandard bedre end dine forældre?

Indlægaf Slettet bruger » 22. sep 2020, 06:02

JoyNips skrev:
abcd skrev:
ajnaM skrev:Det er klart også det sted, jeg ser den største forskel - og i øvrigt den ting, der bidrager mest til uligheden. Stort set alle mine nordsjælland-venner flyttede i forældrekøb, da vi flyttede hjemmefra. Senere købte de dem til lavere pris, og så havde de på bunden til næste køb. Det gør, at jeg har venner, der sidder i boliger til 8-9 mil, selvom de tjener måske lidt over gennemsnittet.

Det er med til at presse prisen op på lejligheder i byerne og gøre det endnu sværere for unge uden penge med hjemmefra at komme ind på markedet. På den måde bider det sig selv i halen, og sådan øges den social(økonomisk)e arv.


De har dog en vej ud, de kan vælge at bo stort set alle andre steder i landet end inden for en radius af 50 kilometer til København.


Det fører da stadig til en skævvridning hvis dem der kommer fra familier med penge kan bo i forældrekøb i kbh og Århus og læse på de prestigefyldte universiteter, efterfølgende købe boligen billigere og dermed have en lettere indgang til boligmarkedet mens dem fra familier uden penge er tvunget til at studere i fx Aalborg, Odense og Esbjerg, hvor de højere uddannelser oftest opfattes som andenrangs i forhold til København (og til dels Århus) og de i øvrigt stadig heller ikke har mulighed for at søge de prestigefyldte jobs i København fordi boligmarkedet er svært at komme ind på.

Og så taler vi slet ikke om at det jo altså ikke er alle uddannelser der findes på flere universiteter.


Jeg vil påstå at problemet er meget lille omkring Aarhus fordi byens geografiske udstrækning er så ringe. Hvis man ikke kan finde en bolig omkring Aarhus, kan man finde en tæt på stationen i Randers eller Horsens og sidde i tog i en halv time frem og tilbage, og der koster boliger ikke ret meget. Det er ikke værre end at tage S-toget til Ballerup fra København H. Det med boliger er ret specifikt et Københavns-problem. Og jeg er da enig i at det er et problem at penge i den grad følger boligejerskab i Hovedstaden, det burde i stedet følge egen indsats igennem indkomst. Men der er en løsning hvis man er tilpas frustreret over det: Bo alle andre steder i Danmark end tæt omkring København.
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Er din levestandard bedre end dine forældre?

Indlægaf ajnaM » 22. sep 2020, 06:03

JoyNips skrev:
abcd skrev:
ajnaM skrev:Det er klart også det sted, jeg ser den største forskel - og i øvrigt den ting, der bidrager mest til uligheden. Stort set alle mine nordsjælland-venner flyttede i forældrekøb, da vi flyttede hjemmefra. Senere købte de dem til lavere pris, og så havde de på bunden til næste køb. Det gør, at jeg har venner, der sidder i boliger til 8-9 mil, selvom de tjener måske lidt over gennemsnittet.

Det er med til at presse prisen op på lejligheder i byerne og gøre det endnu sværere for unge uden penge med hjemmefra at komme ind på markedet. På den måde bider det sig selv i halen, og sådan øges den social(økonomisk)e arv.


De har dog en vej ud, de kan vælge at bo stort set alle andre steder i landet end inden for en radius af 50 kilometer til København.


Det fører da stadig til en skævvridning hvis dem der kommer fra familier med penge kan bo i forældrekøb i kbh og Århus og læse på de prestigefyldte universiteter, efterfølgende købe boligen billigere og dermed have en lettere indgang til boligmarkedet mens dem fra familier uden penge er tvunget til at studere i fx Aalborg, Odense og Esbjerg, hvor de højere uddannelser oftest opfattes som andenrangs i forhold til København (og til dels Århus) og de i øvrigt stadig heller ikke har mulighed for at søge de prestigefyldte jobs i København fordi boligmarkedet er svært at komme ind på.

Og så taler vi slet ikke om at det jo altså ikke er alle uddannelser der findes på flere universiteter.


Præcis.

Og det har samtidig konsekvenser for andre end de studerende - eksempelvis har byerne svært ved at rekruttere uddannede lærere og pædagoger, blandt andet fordi de ikke har råd til at bo her. Der er mange fordele i en blandet befolkningssammensætning i byerne.
5
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Er din levestandard bedre end dine forældre?

Indlægaf Santa » 22. sep 2020, 06:17

Nej, min levestandard er ikke højere end mine forældres.

De er fra den forgyldte 68-generation, som købte et billigt hus, havde råd til at kun min far arbejdede (indrømmet, hans arbejde som styrmand/kaptajn var ret godt lønnet) og min mor gik hjemme, uddannede sig og arbejdede halv tid. De kunne spare op, investere og bygge til. Huset blev betalt ud og var steget kraftigt i værdi. De kunne rejse og dyrke deres hobbyer, “der skal jo ikke være noget tilbage, når vi dør!”. De arvede selv pæne summer efter deres hårdt opsparende forældre. Og de kunne gå tidligt på pension.

Vi lever ikke skidt, slet ikke. Men hvor de bor i provinsen, og kom tidligt på arbejdsmarkedet (og dermed fast indkomst plus pensionsindbetaling), så bor vi i KBH og har uddannet os til starten af 30’erne. Vores velstand i dag er forankret i utroligt held på boligområdet med en billig andelslejlighed (som kan sælges til mange, mange gange prisen) og så det triste faktum at vi ikke fik børn.
Vi mangler ikke noget, der er råd til hund, bil og sommerhus. Men pensionen er ikke så fed endnu....godt at man skal arbejde til man er ældgammel, så bliver der sq nok kun ganske få år at finansiere!
(Sagde hun bittert!)
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er din levestandard bedre end dine forældre?

Indlægaf Slettet bruger » 22. sep 2020, 07:08

ajnaM skrev:Og det har samtidig konsekvenser for andre end de studerende - eksempelvis har byerne svært ved at rekruttere uddannede lærere og pædagoger, blandt andet fordi de ikke har råd til at bo her. Der er mange fordele i en blandet befolkningssammensætning i byerne.


Jeg tror ikke lærere og pædagoger får råd til familie-ejerboliger i København igen, det skib er sejlet. Når der er en knap ressource, skal man konkurrere om den på en eller anden parameter. Ejerboligerne må man konkurrere om på penge, der er ikke rigtig anden rimelig vis, andelsboligtanken har f.eks. spillet fallit, det leder ikke til andet end penge under bordet. Men man kan godt vælge om det skal være penge tjent nu, eller penge tjent for mange år siden, der tæller, og der synes jeg man burde flytte beskatning fra indkomst til ejendom, det ville i højere grad lade folk der tjener deres penge nu, købe. Men det er svært at få igennem fordi det ikke tager modstanderne mange øjeblikke at finde en historie om en arm pensionist i sin villa i Vanløse med 6 millioners friværdi som han vil være nødt til at flytte fra hvis ejendomsskatterne stiger, for han vil ikke tage lån til at betale skatterne - stakkel.

Lærere og pædagoger i byen kan ikke konkurrere på penge, så de må konkurrere på ventelister til lejeboliger. Hvis der skal flere af dem i København, må man bygge flere almennyttige boliger, og så være kritisk i forhold til hvem man lader bo der - i.e. færre på overførselsindkomst.
1
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 5990

Re: Er din levestandard bedre end dine forældre?

Indlægaf Ondemand » 22. sep 2020, 08:03

Jeg har en markant bedre levestandard, men udgangspunktet var heller ikke imponerende. Vi var to børn med en enlig, psykisk syg mor på alkohol og piller. Det har været en stor motivationsfaktor for mig. Selv om jeg har en pænt over-gennemsnittet indtægt har jeg aldrig prioriteret dyre biler og den slags - jeg sætter virkelig pris på den frihed der følger med at have lave faste udgifter :)
0
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1592
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 204
Likede indlæg: 2900

Re: Er din levestandard bedre end dine forældre?

Indlægaf Kilix » 22. sep 2020, 10:20

Min levestandard er meget bedre end mine foraeldres. De har begge et par uddannelser i baglommen, og er begge pensionister nu.
Jeg tjener meget mere end de nogensinde har gjort. Og jeg er ufaglaert.
0
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Er din levestandard bedre end dine forældre?

Indlægaf Thomas31 » 22. sep 2020, 16:30

abcd skrev:
JoyNips skrev:
abcd skrev:
ajnaM skrev:Det er klart også det sted, jeg ser den største forskel - og i øvrigt den ting, der bidrager mest til uligheden. Stort set alle mine nordsjælland-venner flyttede i forældrekøb, da vi flyttede hjemmefra. Senere købte de dem til lavere pris, og så havde de på bunden til næste køb. Det gør, at jeg har venner, der sidder i boliger til 8-9 mil, selvom de tjener måske lidt over gennemsnittet.

Det er med til at presse prisen op på lejligheder i byerne og gøre det endnu sværere for unge uden penge med hjemmefra at komme ind på markedet. På den måde bider det sig selv i halen, og sådan øges den social(økonomisk)e arv.


De har dog en vej ud, de kan vælge at bo stort set alle andre steder i landet end inden for en radius af 50 kilometer til København.


Det fører da stadig til en skævvridning hvis dem der kommer fra familier med penge kan bo i forældrekøb i kbh og Århus og læse på de prestigefyldte universiteter, efterfølgende købe boligen billigere og dermed have en lettere indgang til boligmarkedet mens dem fra familier uden penge er tvunget til at studere i fx Aalborg, Odense og Esbjerg, hvor de højere uddannelser oftest opfattes som andenrangs i forhold til København (og til dels Århus) og de i øvrigt stadig heller ikke har mulighed for at søge de prestigefyldte jobs i København fordi boligmarkedet er svært at komme ind på.

Og så taler vi slet ikke om at det jo altså ikke er alle uddannelser der findes på flere universiteter.


Jeg vil påstå at problemet er meget lille omkring Aarhus fordi byens geografiske udstrækning er så ringe. Hvis man ikke kan finde en bolig omkring Aarhus, kan man finde en tæt på stationen i Randers eller Horsens og sidde i tog i en halv time frem og tilbage, og der koster boliger ikke ret meget. Det er ikke værre end at tage S-toget til Ballerup fra København H. Det med boliger er ret specifikt et Københavns-problem. Og jeg er da enig i at det er et problem at penge i den grad følger boligejerskab i Hovedstaden, det burde i stedet følge egen indsats igennem indkomst. Men der er en løsning hvis man er tilpas frustreret over det: Bo alle andre steder i Danmark end tæt omkring København.


Det hjælper bare ikke meget, at Aarhus er lille, når tilgængeligheden er så ringe. Aarhus er nu omringet af et motorvejssammenfletningshelvede, der optager enorm plads, har kostet milliarder at bygge, og bare fodrer overfyldte indfaldsveje med stadig flere biler, mens toget er udsultet og fungerer som i 1800-tallet. Derfor har jeg svært ved at se, at situationen er meget anderledes end i københavn.

Fejlen i begge dele af landet er, at man ikke for længe siden har fået gjort de stationsnære områder i mange små og mellemstore byer mere attraktive at bo i. Derfor er virkeligheden desværre, at hvis man siger Næstved, Ringsted, slagelse til mange københavnere, så dør de lidt indeni. og det samme for Aarhus ift Randers, Horsens osv. Man har virkelig lykkedes med at indskrænke manges økonomiske, bolig- og jobmæssige frihed.
0
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Er din levestandard bedre end dine forældre?

Indlægaf Thomas31 » 22. sep 2020, 16:35

JoyNips skrev:
abcd skrev:
ajnaM skrev:Det er klart også det sted, jeg ser den største forskel - og i øvrigt den ting, der bidrager mest til uligheden. Stort set alle mine nordsjælland-venner flyttede i forældrekøb, da vi flyttede hjemmefra. Senere købte de dem til lavere pris, og så havde de på bunden til næste køb. Det gør, at jeg har venner, der sidder i boliger til 8-9 mil, selvom de tjener måske lidt over gennemsnittet.

Det er med til at presse prisen op på lejligheder i byerne og gøre det endnu sværere for unge uden penge med hjemmefra at komme ind på markedet. På den måde bider det sig selv i halen, og sådan øges den social(økonomisk)e arv.


De har dog en vej ud, de kan vælge at bo stort set alle andre steder i landet end inden for en radius af 50 kilometer til København.


Det fører da stadig til en skævvridning hvis dem der kommer fra familier med penge kan bo i forældrekøb i kbh og Århus og læse på de prestigefyldte universiteter, efterfølgende købe boligen billigere og dermed have en lettere indgang til boligmarkedet mens dem fra familier uden penge er tvunget til at studere i fx Aalborg, Odense og Esbjerg, hvor de højere uddannelser oftest opfattes som andenrangs i forhold til København (og til dels Århus) og de i øvrigt stadig heller ikke har mulighed for at søge de prestigefyldte jobs i København fordi boligmarkedet er svært at komme ind på.

Og så taler vi slet ikke om at det jo altså ikke er alle uddannelser der findes på flere universiteter.


Har Danmark virkelig hele tre kategorier af "prestigefyldte" universiteter? Det lyder som endnu noget opdyrket amerikansk tankegang. Mon ikke, man går lidt for meget op i små ting, eller fri fantasi.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Er din levestandard bedre end dine forældre?

Indlægaf JoyNips » 22. sep 2020, 16:54

Thomas31 skrev:
JoyNips skrev:
abcd skrev:
ajnaM skrev:Det er klart også det sted, jeg ser den største forskel - og i øvrigt den ting, der bidrager mest til uligheden. Stort set alle mine nordsjælland-venner flyttede i forældrekøb, da vi flyttede hjemmefra. Senere købte de dem til lavere pris, og så havde de på bunden til næste køb. Det gør, at jeg har venner, der sidder i boliger til 8-9 mil, selvom de tjener måske lidt over gennemsnittet.

Det er med til at presse prisen op på lejligheder i byerne og gøre det endnu sværere for unge uden penge med hjemmefra at komme ind på markedet. På den måde bider det sig selv i halen, og sådan øges den social(økonomisk)e arv.


De har dog en vej ud, de kan vælge at bo stort set alle andre steder i landet end inden for en radius af 50 kilometer til København.


Det fører da stadig til en skævvridning hvis dem der kommer fra familier med penge kan bo i forældrekøb i kbh og Århus og læse på de prestigefyldte universiteter, efterfølgende købe boligen billigere og dermed have en lettere indgang til boligmarkedet mens dem fra familier uden penge er tvunget til at studere i fx Aalborg, Odense og Esbjerg, hvor de højere uddannelser oftest opfattes som andenrangs i forhold til København (og til dels Århus) og de i øvrigt stadig heller ikke har mulighed for at søge de prestigefyldte jobs i København fordi boligmarkedet er svært at komme ind på.

Og så taler vi slet ikke om at det jo altså ikke er alle uddannelser der findes på flere universiteter.


Har Danmark virkelig hele tre kategorier af "prestigefyldte" universiteter? Det lyder som endnu noget opdyrket amerikansk tankegang. Mon ikke, man går lidt for meget op i små ting, eller fri fantasi.


Hvis du med “man” mener at jeg gør, så nej.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Livets forhold"