Matematik og modløshed.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Matematik og modløshed.

Indlægaf Muspel » 18. aug 2020, 18:21

Aima skrev:
Muspel skrev:Jeg er ikke god til matematik, så har ikke kunnet bidrage positivt indtil videre. Men nu kom der noget, jeg faktisk har forstand på; betydningen af at lære et fags fagsprog.

Alle de der ord, der er nye for dig. Dem kan det være klogt at træne, så du får dem under huden. Metoder kan være;

Vendespil, hvor du fx laver et matematikstykke på den ene brik og betegnelsen på den anden. Altså fx ‘ligning’ og 2X+7= 11 på hver sin brik. Få dine kloge hjælpere herinde til at komme med de vigtige ord og eksempler.

Fag-ordbog: lav en stor oversigt, hvor du skriver ordene ned, og forklarer med egne ord, hvad det er.

Ordkort; lidt en udvidelse af fagordbog. Nu skal du bare have flere forklaringer - en tegning du selv laver, din egen forklaring, lærebogens forklaring og et eksempel. Måske også et ‘her bruges det i virkeligheden’


Ja, det er en rigtig god idé! Det vil jeg klart gøre, så snart jeg føler, jeg er lidt mere fortrolig med alle betydningerne. Jeg skal på en eller anden måde bare lige have lidt bedre styr på dem, inden jeg reelt kan træne. Som det er nu er det ikke altid, jeg kan skelne en ligning fra en formel fx, og mens jeg sidder og skriver det her, bliver jeg i tvivl om, om en ligning ER en formel. Jeg ved heller ikke helt med en forskrift og et matematisk udtryk. Der er også noget der hedder bevis, og så er der dét der med at isolere, men DEN har jeg vist styr på! Det gør man i ligninger, fordi man gerne vil have bogstaver og tal på hver side af lighedstegnet, så det er nemmere at regne.

Og så er der alle regnereglerne, jeg også skal prøve at huske, og det forvirrer mig, når tal i én opgave fx kaldes x og y og så synes jeg, jeg finder en opgave der til forveksling handler om det samme, men hvor tallene hedder a og b, men sådan er det vist med algebra, man skal ikke tænke for meget over bogstaverne, og jeg kan også godt mærke, at den del er blevet nemmere.



Det skulle gerne hjælpe dig til at blive fortrolig med det. Og så kan du bruge det som opslagsbog bagefter. Hvis det er vendespil metoden kan du altid lige hjælpe dig selv med at farven fx er ens på de to, der passer sammen.
1
Finidut
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 26. feb 2016, 12:32
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1790

Re: Matematik og modløshed.

Indlægaf Finidut » 18. aug 2020, 19:15

Aima skrev:Først, tusind tak for dine inputs, jeg sætter mig og gennemlæser dem med det samme! Den slags er guld værd for mig, virkelig.

Finidut skrev:Og du har sq helt selv lavet ALLE DISSE OPGAVER uden hjælp fra os! Tænk lige lidt over, HVOR fedt, det er, og HVOR langt, du allerede er kommet! Det kræver altså sit selv at sætte sig ind i matematik. Thumbs up til dig big time :love2: Og så lige en række af dem her:

:banan: :banan2: :banan: :banan2: :banan: :banan2: :banan: :banan2: :banan: :banan2:


Og ja!! Virkelig! Jeg har haft det sådan der hele dagen, og jeg kunne næsten ikke falde i søvn i formiddag, fordi jeg var sådan helt forvirret over at det lykkedes mig med den opgave. Jeg ville virkelig gerne have haft en timelapse af mig selv i min sofa med min laptop i nat, hvordan jeg har siddet, ligget, sat på mine knæ, taget mig til hovedet og holdt mig for munden for ikke at skrige højt, da de der tjek-felter endelig blev grønne :lol:

Jeg synes også, der er ting fra de andre lektioner, ligninger fx, der i højere grad begynder at blive spiselige. Det er bare vildt, hvordan jeg i 2-3 timer kan sidde og glo og være sådan komplet clueless, og så følelsen af at det alligevel åbenbarer sig gradvist.

Men det er stadig svært, synes jeg, og jeg har fortsat så meget jeg skal lære. Jeg synes fx stadig at nogle af de helt basale begreber er svære, og det er også dét, du korrekser mig for. Dét der med, hvornår noget er et matematisk udtryk, en forskrift, en ligning, en formel og hvad det er man skal gøre ved dem hver især, altså om man skal definere eller udregne og hvornår man skal isolere og hvad det egentlig vil sige, at gøre de forskellige ting. Det synes jeg stadig er uigennemskueligt, men jeg må simpelthen bare klø på. Jeg bruger også Restudy rigtigt, rigtigt meget. Hver gang, jeg lige har en time inden sengetid, ser jeg matematikforløb derinde. Det er ret genialt :)


Det med at sidde og stirre på den samme side i flere timer (eller dage :nerve:), før man knækker koden, kender jeg SÅ godt! På uni, når der var læseferie, så var det altid sådan noget med, at mine historie-, statskundskabs- og danskstuderende venner fortalte om, hvor mange sider, de havde læst på en dag, mens jeg bare var sådan, at jeg havde ikke engang læst én side :lol:

Jeg håber ikke, at jeg er for hård ved dig, når jeg retter nogle af tingene. Hvis jeg gør, vil du så ikke lige sige: Slap af, Finidut, nu er du sgu for skrap! :genert: Det er mega svært at forstå, hvad der er den helt korrekte matematiske notation. Det er noget, alle elever kæmper med i matematik, men på et tidspunkt, når man har set notationen tilpas mange gange, så begynder man ligeså stille selv at bruge dem. Sådan learning by doing. Du er også allerede selv i gang med det, men det ser du nok ikke på samme måde som jeg gør. Jeg kan betrygge dig med, at du er på vej ;)

Det er så godt, at du benytter Restudy. Du går vel heller ikke til timer og har en lærer, der forklarer og fortæller, hvordan det hele hænger sammen? Så er Restudy et virkelig godt redskab, plus man kan se videoerne igen og igen, og man kan stoppe og få alle tankerne med osv.

Aima skrev:
Muspel skrev:Jeg er ikke god til matematik, så har ikke kunnet bidrage positivt indtil videre. Men nu kom der noget, jeg faktisk har forstand på; betydningen af at lære et fags fagsprog.

Alle de der ord, der er nye for dig. Dem kan det være klogt at træne, så du får dem under huden. Metoder kan være;

Vendespil, hvor du fx laver et matematikstykke på den ene brik og betegnelsen på den anden. Altså fx ‘ligning’ og 2X+7= 11 på hver sin brik. Få dine kloge hjælpere herinde til at komme med de vigtige ord og eksempler.

Fag-ordbog: lav en stor oversigt, hvor du skriver ordene ned, og forklarer med egne ord, hvad det er.

Ordkort; lidt en udvidelse af fagordbog. Nu skal du bare have flere forklaringer - en tegning du selv laver, din egen forklaring, lærebogens forklaring og et eksempel. Måske også et ‘her bruges det i virkeligheden’


Ja, det er en rigtig god idé! Det vil jeg klart gøre, så snart jeg føler, jeg er lidt mere fortrolig med alle betydningerne. Jeg skal på en eller anden måde bare lige have lidt bedre styr på dem, inden jeg reelt kan træne. Som det er nu er det ikke altid, jeg kan skelne en ligning fra en formel fx, og mens jeg sidder og skriver det her, bliver jeg i tvivl om, om en ligning ER en formel. Jeg ved heller ikke helt med en forskrift og et matematisk udtryk. Der er også noget der hedder bevis, og så er der dét der med at isolere, men DEN har jeg vist styr på! Det gør man i ligninger, fordi man gerne vil have bogstaver og tal på hver side af lighedstegnet, så det er nemmere at regne.

Og så er der alle regnereglerne, jeg også skal prøve at huske, og det forvirrer mig, når tal i én opgave fx kaldes x og y og så synes jeg, jeg finder en opgave der til forveksling handler om det samme, men hvor tallene hedder a og b, men sådan er det vist med algebra, man skal ikke tænke for meget over bogstaverne, og jeg kan også godt mærke, at den del er blevet nemmere.


Jeg synes, at Muspels forslag er så mega gode. Jeg aner selv intet om den slags, men jeg er ret sikker på, at de metoder kan hjælpe. Jeg vil også notere mig dem til min egen undervisning, for jeg tror, det kan hjælpe nogle elever, som lærer på en anden måde end jeg har gjort. Aima, du er så sindssygt god til sprog (i hvert fald det danske, kan jeg se på dine indlæg herinde), så det er så smart, som Muspel skriver, at se på matematik som et (fag-)sprog, der skal læres, på linje med alle mulige andre sprog.

Jeg vil gerne skrive en kortfattet oversigt over, hvad man forstår ved de forskellige begreber som formel, ligning, funktion, forskrift, sammenhæng, matematisk udtryk, bevis, isolering, og brugen af de forskellige bogstaver. Det bliver lige i morgen ;)

Men jeg tjekker lige dine rettelser igennem med det samme :)
1
Finidut
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 26. feb 2016, 12:32
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1790

Re: Matematik og modløshed.

Indlægaf Finidut » 18. aug 2020, 19:50

Aima skrev:
Finidut skrev:<3


Jeg forstod dine inputs, så nu håber jeg, de hænger fast. Jeg brugte også ret meget energi på netop at finde de rigtige natoationer, men det er svært, synes jeg. Hvordan er dette?
1.png

2.png


Og så et spørgsmål: I den første skriver jeg, at jeg indsætter i sammenhængen, fordi det er en potenssammenhæng, ik´?

I den anden skriver jeg i formlen. Men er den anden ikke en sammenhæng? Og hvornår er der tale om en potensfunktion? Og den første er også en formel ikke? Altså en formel for en potenssammenhæng?


Først: Det ER mega svært med den korrekte matematiske notation. Det er sådan noget man lærer, når man har set det tilstrækkelig nok gange i fx eksempler o. lign. Og du er allerede virkelig godt i gang med at lære den. Det, der ligger mig mest på sinde er, at du opdager, at den matematiske notation faktisk hjælper dig til at simplificere opgaverne, og til, at du opdager, at når man har den der matematiske notation, så angriber man nærmest alle opgaver på samme måde. Hvis man ikke ved, hvad man skal, så bruger man sin metode med at finde ud af, hvad x er, hvad y er osv. og skriver det ned. Så finder man sin formel, sætter ind, isolerer, beregner og kommer frem til en konklusion. Alene det, at du starter dine opgaver med en indledning, sætter ind, løser en ligning, beregner og kommer med en konklusion, er allerede en stor del af at forstå metoden, så du er godt på vej! Jeg forsøger at skrive, at mine rettelser er småting, men du må gerne skrive, hvis de forvirrer mere end de gavner :fløjt:

Småting ;):
Husk at nedsænke x i rx og y i ry i dine indledninger, så de står præcis som i formlen.
Drop *100, når du omregner fra decimaltal til procent (jeg ved godt, det er det, du gør på lommeregneren, men lighedstegnet gælder ikke, når man ganger den ene side med 100 og ikke den anden (fordi man altid skal gøre det samme på begge sider af lighedstegne - alternativt kan du i stedet for at gange med 100 gøre det, at du ganger med 100%, fordi 100% = 1 og det må man godt gange med, uden der sker noget - så skal du bare huske, at du ikke skal gange med 100% på lommeregneren, men med 100).

Svar på de to spørgsmål til sidst:
Jo, sammenhængen, fordi det er en potenssammenhæng, men faktisk mest af alt fordi, at de i opgavebeskrivelsen ovenover skriver sammenhæng, og så er det god kutyme også at bruge det udtryk i besvarelsen.

Jo, du kunne også godt have skrevet sammenhængen i anden del, for det er jo en sammenhæng mellem rx og ry. Det ville også være okay. Vi forstår det samme ved en sammenhæng i matematik som i det almindelige sprog, men hvis vi skal opskrive en sammenhæng i matematik, så gør vi det ved et præcist matematisk udtryk.

Egentlig er ordet “formel” ikke et matematisk defineret og anerkendt begreb. Det er et ord, vi udelukkende bruger i undervisningssammenhæng. Når vi skriver formel, så er det ofte fordi, at det er et matematisk udtryk, som en eller anden har udledt ved at isolere i en ligning, som eleverne så godt må benytte sig af, uden de selv skal isolere sig frem til “formlen”. Det er en “magisk” formel, som nogle andre har fundet frem til, som man godt må bruge uden at forklare nærmere om, hvordan den er fremkommet. Så måske tænk på det som en “magisk formular” i stedet for en “formel”.

Der er tale om en potensfunktion, når sammenhængen mellem x og y er på formen: y=b*x^a. Ligesom der er tale om en eksponentialfunktion, når sammenhængen mellem x og y er på formen: y = b*a^x.

Ordet funktion henviser til en betydning af, at noget er en funktion af noget andet, altså at det der noget afhænger af noget andet, altså når der er en sammenhæng mellem det der noget og det der noget andet.

Når vi så siger potensfunktion, så betyder det, at der er tale om en funktion (altså en sammenhæng), som kan skrives på en bestemt måde, nemlig hvor x opløftes til en potens.

Når vi siger eksponentialfunktion, så betyder det at der er tale om en funktion (sammenhæng), som kan skrives på en anden bestemt måde, nemlig hvor vi i stedet opløfter i x’te.

Funktionen betegner man oftest med bogstavet f, hvorfor man ofte erstatter y med f(x) (fordi man så kan se, at f(x) afhænger af, hvad x er - skriver man bare y, kan man jo ikke se, at y afhænger af, hvad x er). Så en funktion kan man bare se som en sammenhæng mellem to variable, nemlig x og y = f(x). En funktionsforskrift, med tryk på forskrift, er selve det matematiske udtryk for funktionen, altså det matematiske udtryk for, hvordan sammenhængen ser ud, med de helt konkrete værdier af konstanterne indsat. Et eksempel kunne være f(x) = 7x+3. En forskrift indeholder altid f(x), x og = og ikke nogle a’er eller b’er, men rigtige konkrete tal (i eksemplet 7 og 3 indsat på a og b’s plads).

Et matematisk udtryk er et eller andet, der er skrevet, som indholder en eller anden form for matematisk notation. Eksempler er “x=3”, “7>3”, alle ligninger og forskrifter for funktioner. En figur er ikke et matematisk udtryk, men der kan godt indgå matematiske udtryk på en figur.

En ligning er et matematisk udtryk, hvori der indgår et lighedstegn, og hvor man skal isolere en af variablerne, x eller y (som du netop også selv skriver).

Bogstaverne x og y bruges til variabler, altså til ting, der kan variere.
Bogstaverne a, b, c, d bruges til konstanter, altså til ting, der ikke varierer, men er fastlagte.
Bogstaverne f, g og h bruges til funktioner.
Så hvis du en dag får behov for selv at bruge et bogstav for en funktion, så er det altså sidste linje, du skal tage fra, og hvis du en dag får behov for at bruge et bogstav til en konstant, så er det de første bogstaver i alfabetet, der skal bruges.

Nå, nu kom jeg så alligevel til at skrive, hvad de forskellige matematiske begreber dækker over.
Senest rettet af Finidut 18. aug 2020, 21:12, rettet i alt 4 gange.
0
Finidut
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 26. feb 2016, 12:32
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1790

Re: Matematik og modløshed.

Indlægaf Finidut » 18. aug 2020, 21:00

Og et bevis er, groft sagt og i gymnasieundervisningssammenhæng, udledningen af en formel, dvs. hele begrundelsen for, at en formel er rigtig.

Og ja, det blev så ikke heeelt så kortfattet :fløjt:
Senest rettet af Finidut 18. aug 2020, 21:14, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Matematik og modløshed.

Indlægaf Aima » 18. aug 2020, 21:13

Tusind tak, Finidut! Hvor er det bare perfekt! Jeg vil nærlæse det og tage egne-ords-noter, så snart jeg har tid igen, måske i bilen i morgen, når vi kører på ferie.

Og du er slet, slet, SLET ikke for skrap! Jeg er SÅ taknemmelig over dét du og Apostrof og de andre gør, så I skal virkelig love mig, I ikke bruger mere energi end højst nødvendigt på at overveje jeres ord. Hvis jeg har lavet noget lort eller skrevet noget vås, så er det bare om at fortælle mig det, jeg er helt cool med den slags og tager det overhovedet ikke personligt, for det ved jeg jo det ikke er. Desuden husker jeg sikkert også bedre, at jeg ikke skal formulere mig på en konkret x-måde, hvis jeg bare får at vide det er noget usorteret vrøvl :)
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Matematik og modløshed.

Indlægaf Aima » 18. aug 2020, 21:26

Nu har jeg lige læst det igennem, det er SÅ godt!! Der er flere oplysninger der gav mig sådan en “Nååååårh!”-oplevelse, og som forklarede ting, jeg har undret mig over tidligere. Perfekt!

1000 * :kys:^100
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Finidut
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 26. feb 2016, 12:32
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1790

Re: Matematik og modløshed.

Indlægaf Finidut » 18. aug 2020, 21:27

Aima skrev:Tusind tak, Finidut! Hvor er det bare perfekt! Jeg vil nærlæse det og tage egne-ords-noter, så snart jeg har tid igen, måske i bilen i morgen, når vi kører på ferie.

Og du er slet, slet, SLET ikke for skrap! Jeg er SÅ taknemmelig over dét du og Apostrof og de andre gør, så I skal virkelig love mig, I ikke bruger mere energi end højst nødvendigt på at overveje jeres ord. Hvis jeg har lavet noget lort eller skrevet noget vås, så er det bare om at fortælle mig det, jeg er helt cool med den slags og tager det overhovedet ikke personligt, for det ved jeg jo det ikke er. Desuden husker jeg sikkert også bedre, at jeg ikke skal formulere mig på en konkret x-måde, hvis jeg bare får at vide det er noget usorteret vrøvl :)


Jeg er glad for, du tager det på den måde. I det konkrete tilfælde vidste jeg bare ikke, hvordan jeg kunne beskrive det bedre end “matematisk vrøvl”, men det lød alligevel bare så nedladende, for selvfølgelig ved man ikke, hvordan man skriver helt matematisk korrekt, når man næsten lige er startet, og hvis man gjorde, så havde man jo heller intet at lære. Så jeg er glad for, at du læser det på den måde, som intentionen har været. Jeg vil bare så gerne, at du ikke længere er modløs overfor matematikken, men får nogle succeser, som du kan bruge til at booste motivationen og engagementet med. Og dem kan jeg se, du allerede har fået en del af, og det er så fedt! :kys:

God ferie! Synes bare, du skal slappe af og nyde din ferie, for det lyder til, at du har fortjent den! De rettelser, jeg skrev til afleveringen, var vitterligt småting, og svarene på de andre ting kan du sagtens udskyde, for det er mere universelle matematik-ting end lige decideret om din aflevering. Slap af, nyd det, og vend så tilbage til matematikken efter din ferie :kys:
1
Finidut
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 26. feb 2016, 12:32
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1790

Re: Matematik og modløshed.

Indlægaf Finidut » 18. aug 2020, 21:33

Aima skrev:Nu har jeg lige læst det igennem, det er SÅ godt!! Der er flere oplysninger der gav mig sådan en “Nååååårh!”-oplevelse, og som forklarede ting, jeg har undret mig over tidligere. Perfekt!

1000 * :kys:^100


Ej, hvor dejligt! Tak :kys:

(ÆLSKER det matematiske udtryk (!) med de sindssygt mange :kys:)
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Matematik og modløshed.

Indlægaf Aima » 18. aug 2020, 21:39

Tak!

Jeg tør simpelthen ikke give slip på den i 10 dage. Opgaven om potensfunktioner har først deadline om en uge, men jeg gik igang i god tid, fordi jeg kan se, næste lektion og aflevering er en kæmpeopgave, vistnok baseret på et eksamenssæt. Jeg bekymrer mig for meget om, hvorvidt det kan lade sig gøre for mig at lære det her og afslutte forløbet tilfredstillende, hvis jeg ikke et par gange om ugen lige får bekræftet at jeg godt kan lidt. Det fylder virkeligt meget for mig. Men det er egentlig ok, for ligeså frustreret og decideret ked af det jeg kan blive, når det er ren hyletone, mindst lige så fedt synes jeg det er, når jeg får følelsen af at være på vej mod en løsning. Jeg kan jo tjekke mine besvarelser online, og det er sådan helt med tilbageholdt åndedræt, når jeg sammenligner. Når jeg så kan se, at jeg er nået frem til noget der er rigtige og fremgangsmåden også svarer nogenlunde til de vejledende løsninger, er det sgu ærligt bare et sus. Jeg tror faktisk også det er derfor jeg kan sidde med det i så mange timer i stræk. Hvis jeg begynder at blive træt, skal der bare en enkelt lille succesoplevelse til og så er det næsten umuligt for mig at gå i seng og sove, fordi jeg pludselig peaker på energi af ren og skær motivation for at prøve at se om jeg også forstår den næste opgave :)
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Matematik og modløshed.

Indlægaf Aima » 18. aug 2020, 21:40

Finidut skrev:
Aima skrev:Nu har jeg lige læst det igennem, det er SÅ godt!! Der er flere oplysninger der gav mig sådan en “Nååååårh!”-oplevelse, og som forklarede ting, jeg har undret mig over tidligere. Perfekt!

1000 * :kys:^100


Ej, hvor dejligt! Tak :kys:

(ÆLSKER det matematiske udtryk (!) med de sindssygt mange :kys:)


Jeg synes også selv det er sjovt :cool:
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Matematik og modløshed.

Indlægaf Aima » 26. aug 2020, 11:14

Næste lektion består i, ah jeg skal aflevere et eksamensoplæg søndag d. 6. senest til midnat. Lektionen er estimeret til at tage 28 timer, men jeg går ud fra det ikke er nok, så jeg er så småt begyndt at kigge på det. Jeg har været igennem nogle simple øvelser, og det gik faktisk ok! Jeg forstår så nogenlunde hvad det overordnet handler om, føler jeg, og jeg begynder også at kunne se den overhængende sammenhæng i lineære, eksponentielle og potensfunktioner. Altså, jeg forstod også godt at de var i familie før, men jeg kan mærke, at jeg forstår det bedre nu og ret hurtigt kan definere om det er det ene eller andet og hvorfor, hvis jeg ser dem på formel eller graf.

Jeg forstår også, at det jeg lige har påbegyndt, altså regression, vistnok handler om forventet udvikling og hvordan man kan aflæse den vba. datasæt.

Øvelserne jeg lige har lavet, gik ud på at jeg skulle gennemskue hvad en funktion sagde om et datasæt og forklare hvad a og b betød. Og så skulle jeg finde ud af at bruge et interaktivt værktøj i iBogen. Det gik! Mine svar var rigtige.

I aften kigger jeg på lidt flere øvelser og så skal jeg have lært at benytte Geogebra og lave regression i Wordmat. Derefter håber jeg, jeg er klar til at lave den første opgave (af 3) i eksamenssættet. Lige nu er jeg optimistisk :)
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Rosen
Indlæg: 347
Tilmeldt: 23. maj 2016, 11:41
Kort karma: 40
Likede indlæg: 523

Re: Matematik og modløshed.

Indlægaf Rosen » 26. aug 2020, 12:10

Jeg har ikke lært matematik i Danmark, så hvad præcis er du i gang med lige nu som du ikke forstår?

Jeg er ingeniør og har i gamle dage undervist privat i matematik. Det ville jeg anbefale.

Måske skal du bare lige få forklaret starten, hvor resten nemmere kommer "af sig selv". Ligesom, hvis du helt fra start har stirret dig blind på opgaverne og bare ikke fået dem til at give mening.
0
Finidut
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 26. feb 2016, 12:32
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1790

Re: Matematik og modløshed.

Indlægaf Finidut » 26. aug 2020, 12:31

Aima skrev:Næste lektion består i, ah jeg skal aflevere et eksamensoplæg søndag d. 6. senest til midnat. Lektionen er estimeret til at tage 28 timer, men jeg går ud fra det ikke er nok, så jeg er så småt begyndt at kigge på det. Jeg har været igennem nogle simple øvelser, og det gik faktisk ok! Jeg forstår så nogenlunde hvad det overordnet handler om, føler jeg, og jeg begynder også at kunne se den overhængende sammenhæng i lineære, eksponentielle og potensfunktioner. Altså, jeg forstod også godt at de var i familie før, men jeg kan mærke, at jeg forstår det bedre nu og ret hurtigt kan definere om det er det ene eller andet og hvorfor, hvis jeg ser dem på formel eller graf.

Jeg forstår også, at det jeg lige har påbegyndt, altså regression, vistnok handler om forventet udvikling og hvordan man kan aflæse den vba. datasæt.

Øvelserne jeg lige har lavet, gik ud på at jeg skulle gennemskue hvad en funktion sagde om et datasæt og forklare hvad a og b betød. Og så skulle jeg finde ud af at bruge et interaktivt værktøj i iBogen. Det gik! Mine svar var rigtige.

I aften kigger jeg på lidt flere øvelser og så skal jeg have lært at benytte Geogebra og lave regression i Wordmat. Derefter håber jeg, jeg er klar til at lave den første opgave (af 3) i eksamenssættet. Lige nu er jeg optimistisk :)


Det lyder da SÅ godt, Aima! Det er så dejligt at høre, at du ikke er i nærheden af at opgive modet, når du blot kigger på opgaven, men faktisk tænker, at det skal da nok gå og det kan jeg nok godt finde ud af. Jeg tror på dig :gogo: Og hepper på dig :klap:

Ift. regression (hvad enten den er lineær, eksponentiel eller potentiel), så kan jeg give lidt indledende overblik (forhåbentlig - og hvis ikke, så springer du bare over det) :)

Du har i de tidligere lektioner lært, hvordan man bestemmer forskriften for en funktion, når grafen går igennem 2 punkter. Det gjorde du med alle de der formler for udregning af a og b for hhv. lineære, eksponential- og potens-funktioner, hvor du så til sidst kunne opskrive sammenhængen.

Får man nu i stedet for 2 punkter opgivet 3 eller flere punkter, så kan man ikke finde en graf, der går igennem alle punkter, men kun en masse grafer, der ligger tæt på, fysisk set. Får man en computer til at udføre regression på alle punkterne, så finder computeren “den bedste graf”, dvs. dén graf, der fysisk set ligger tættest på alle punkterne. Den udregner så at sige alle mulige forskrifter igennem og finder lige præcis dén graf, hvor afstanden mellem dén og punkterne er mindst mulig, fysisk set. I teorien kan man godt udregne det i hånden, men heldigvis har vi i dag computere til at udregne det for os. Computeren udregner a og b for os, hvorefter vi kan sætte dem ind i forskriften for funktionen, og så har vi en formel for sammenhængen, eller rettere, for den bedste sammenhæng, der findes.

Får vi at vide, at sammenhængen forventes at fortsætte uændret, kan vi bruge den til at forudsige, hvad der sker når xxx sker. Det kunne vi også i de tidligere lektioner, hvor vi kun havde 2 punkter, for der havde vi jo også en forskrift for funktionen, som vi kunne bruge. Forskellen mellem de tidligere lektioner og nu er altså ikke, hvad vi kan forudsige, men hvor mange punkter, vi får opgivet. Hvis 2 punkter, så er det formlerne fra de tidligere lektioner, og hvis 3 eller flere punkter, så er det regression.

Hvis man skal afgøre, hvorvidt en række punkter passer bedst til en lineær funktion, en eksponentialfunktion eller en potensfunktion, så tegner man punkterne ind i et koordinatsystem og kigger på, hvordan de ligger. Forestiller man sig en streg, der er tegnet gennem punkterne, ligner det så mest grafen for en lineær, en eksponential- eller en potensfunktion? Når man har afgjort det, kan man bruge den pågældende type regression til at bestemme forskriften/formlen for funktionen.
3
Finidut
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 26. feb 2016, 12:32
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1790

Re: Matematik og modløshed.

Indlægaf Finidut » 26. aug 2020, 13:14

Ift. regression i WordMat, så kan jeg anbefale denne korte YouTube-video, som er meget overskuelig og nem at følge.

0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Matematik og modløshed.

Indlægaf Aima » 26. aug 2020, 13:43

Rosen skrev:Jeg har ikke lært matematik i Danmark, så hvad præcis er du i gang med lige nu som du ikke forstår?

Jeg er ingeniør og har i gamle dage undervist privat i matematik. Det ville jeg anbefale.

Måske skal du bare lige få forklaret starten, hvor resten nemmere kommer "af sig selv". Ligesom, hvis du helt fra start har stirret dig blind på opgaverne og bare ikke fået dem til at give mening.


Er det mit startoplæg du måske tager udgangspunkt i her? :) Dengang var det vist nærmest det hele, jeg ikke forstod, og jeg overvejede også kraftigt at supplere med privatundervisning. Egentlig havde jeg aftalt med min kæreste, at han skulle gå mit materiale igennem så han kunne hjælpe mig, men det kom aldrig så langt, fordi jeg fik lavet mine opgaver med hjælp fra debattører i tråden her i stedet.

Så det går bedre nu. Jeg forstår ikke matematik, som jeg forstår de andre fag, og jeg må arbejde langt hårdere for det, men jeg får afleveret mine ting og får fin respons, og jeg har efterhånden fundet ud af, at jeg fremfor at opgive, oftest lige skal trække vejret og prøve igen, hvis noget er helt uforståeligt for mig :)
1
I'll stick with hell no's and headphones...

Tilbage til "Livets forhold"