Dilemma: 2 familiearrangementer

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Dilemma: 2 familiearrangementer

Indlægaf HappyPaww » 27. jun 2020, 05:38

I bund og grund tror jeg at det bedste er at ringe til eller mødes med søster og tage en ærlig snak om det hele. Det der over skrift kan hurtigt blive noget “jamen det er da okay”, men hvor hun i virkeligheden er sur og skuffet.

Det ville i hvert fald bløde slaget op hos mig, hvis min søster rent faktisk forklarede hvorfor hun følte for at prioritere familieweekenden men også hvor stort et dilemma det er :)
1
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Dilemma: 2 familiearrangementer

Indlægaf Kanga » 27. jun 2020, 08:08

I det her tilfælde, havde jeg valgt det store familiearrangement. Når søster planlægger navngivningsfest på en dag, hvor der allerede er arrangement i familien, så synes jeg, det må være hendes sats.

MEN det sagt, så forstår jeg dilemmaet. Jeg forstår også søsterens skuffelse, hvis TS ikke kommer.
Da vores søn skulle døbes, holdt vi det i start november. Min svigerinde bor i udlandet, en time i fly og måske 1000,- for en flybillet. Hun meldte simpelthen afbud, ikke fordi hun skulle noget andet, men fordi hun ikke ville bruge penge på at rejse til DK så kort før jul, hvor hun også skulle hjem. Det var vi skuffede over. Vores søn er eneste barnebarn i min kærestes familie, så vi synes jo, det var once in a lifetime. Vi ville have haft hende til fadder, men det kunne vi så heller ikke. Da svigerfar tilbød at betale billetten, kom hun. Det var sgu en flad fornemmelse. At vide, at vi og vores barn ikke var prioriterede for en flybillet på sølle 1000,-, men da svigerfar betalte gad hun godt.

Kanga
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Dilemma: 2 familiearrangementer

Indlægaf avdotja » 27. jun 2020, 09:05

HappyPaww skrev:Jeg kan kun sætte mig i din søsters sted, og sige at jeg ville blive umådeligt skuffet og ked af hvis min egen søster prioriterede noget andet over mit barns dåb/navngivning. Det ville ikke nødvendigvis have konsekvenser for vores forhold, men det ville kræve rigtig meget for at jeg følte at familieforholdet var genoprettet...

I min nære familie er det også vigtigt at alle tropper op til ting som navngivning/barnedåb og min søster vil uden tvivl blive ekstrem skuffet, hvis jeg ikke dukker op til min seneste nieces barnedåb. Af samme årsag bliver jeg (samt resten af den nærmeste familie, dvs søskende + bedsteforældre) altid spurgt inden forældreparret lægger sig fast på den endelige dato.

Men når man ikke engang gider besvære sig at med at afstemme datoen med folk (ja faktisk ovenikøbet fastholder den, når man man får at vide at to "vigtige" formentlig deltagere ikke kan), kan det umuligt være særlig afgørende at de pågældende personer dukker op.
8
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Dilemma: 2 familiearrangementer

Indlægaf avdotja » 27. jun 2020, 09:22

Kanga skrev:I det her tilfælde, havde jeg valgt det store familiearrangement. Når søster planlægger navngivningsfest på en dag, hvor der allerede er arrangement i familien, så synes jeg, det må være hendes sats.

MEN det sagt, så forstår jeg dilemmaet. Jeg forstår også søsterens skuffelse, hvis TS ikke kommer.
Da vores søn skulle døbes, holdt vi det i start november. Min svigerinde bor i udlandet, en time i fly og måske 1000,- for en flybillet. Hun meldte simpelthen afbud, ikke fordi hun skulle noget andet, men fordi hun ikke ville bruge penge på at rejse til DK så kort før jul, hvor hun også skulle hjem. Det var vi skuffede over. Vores søn er eneste barnebarn i min kærestes familie, så vi synes jo, det var once in a lifetime. Vi ville have haft hende til fadder, men det kunne vi så heller ikke. Da svigerfar tilbød at betale billetten, kom hun. Det var sgu en flad fornemmelse. At vide, at vi og vores barn ikke var prioriterede for en flybillet på sølle 1000,-, men da svigerfar betalte gad hun godt.

Kanga

Jeg tror der er mange der ville blive lidt skuffede i den situation. Men jeg tror også det er vigtigt at huske på at for de fleste er barnedåb nok den mindste, "store" begivenhed. Jeg er troligt dukket op til alle nevøer/niecers barnedåber, men skulle det blive nødvendigt at prioritere en dag, rangerer det stadigvæk (langt) under andre store begivenheder såsom bryllup (herunder kobber-, sølv- og guldbryllup), polterabend, konfirmation samt diverse runde fødselsdage.

Jeg har selv boet i udlandet og gjorde en indsats for at komme hjem til mine søskendes vigtige begivenheder, men da min bror luftede muligheden for at holde barnedåb en (eller to :gruble: ) weekend(er) før jeg alligevel ville komme hjem i en anden anledning, så meldte jeg ud at det i så fald ikke var sikkert at jeg ville komme (på trods af at jeg egentlig ikke havde andre planer). Da det var vigtigt for min bror med min deltagelse, flyttede han det til en weekend der passede bedre ind i mit skema.

Og det er nok det der er afgørende for mig: hvis det er vigtigt med et bestemt familiemedlems deltagelse, så synes jeg at man skylder at afstemme skemalægningen med vedkommende. Man kan ikke på den ene side sige at noget er så vigtigt at man bliver skuffet hvis personen ikke deltager, men at det på samme tid ikke er vigtigt nok til at man selv gider gøre en indsats for at personen kan deltage.
12
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Dilemma: 2 familiearrangementer

Indlægaf Kanga » 27. jun 2020, 11:54

avdotja skrev:
Kanga skrev:I det her tilfælde, havde jeg valgt det store familiearrangement. Når søster planlægger navngivningsfest på en dag, hvor der allerede er arrangement i familien, så synes jeg, det må være hendes sats.

MEN det sagt, så forstår jeg dilemmaet. Jeg forstår også søsterens skuffelse, hvis TS ikke kommer.
Da vores søn skulle døbes, holdt vi det i start november. Min svigerinde bor i udlandet, en time i fly og måske 1000,- for en flybillet. Hun meldte simpelthen afbud, ikke fordi hun skulle noget andet, men fordi hun ikke ville bruge penge på at rejse til DK så kort før jul, hvor hun også skulle hjem. Det var vi skuffede over. Vores søn er eneste barnebarn i min kærestes familie, så vi synes jo, det var once in a lifetime. Vi ville have haft hende til fadder, men det kunne vi så heller ikke. Da svigerfar tilbød at betale billetten, kom hun. Det var sgu en flad fornemmelse. At vide, at vi og vores barn ikke var prioriterede for en flybillet på sølle 1000,-, men da svigerfar betalte gad hun godt.

Kanga

Jeg tror der er mange der ville blive lidt skuffede i den situation. Men jeg tror også det er vigtigt at huske på at for de fleste er barnedåb nok den mindste, "store" begivenhed. Jeg er troligt dukket op til alle nevøer/niecers barnedåber, men skulle det blive nødvendigt at prioritere en dag, rangerer det stadigvæk (langt) under andre store begivenheder såsom bryllup (herunder kobber-, sølv- og guldbryllup), polterabend, konfirmation samt diverse runde fødselsdage.

Jeg har selv boet i udlandet og gjorde en indsats for at komme hjem til mine søskendes vigtige begivenheder, men da min bror luftede muligheden for at holde barnedåb en (eller to :gruble: ) weekend(er) før jeg alligevel ville komme hjem i en anden anledning, så meldte jeg ud at det i så fald ikke var sikkert at jeg ville komme (på trods af at jeg egentlig ikke havde andre planer). Da det var vigtigt for min bror med min deltagelse, flyttede han det til en weekend der passede bedre ind i mit skema.

Og det er nok det der er afgørende for mig: hvis det er vigtigt med et bestemt familiemedlems deltagelse, så synes jeg at man skylder at afstemme skemalægningen med vedkommende. Man kan ikke på den ene side sige at noget er så vigtigt at man bliver skuffet hvis personen ikke deltager, men at det på samme tid ikke er vigtigt nok til at man selv gider gøre en indsats for at personen kan deltage.


Det kan man mene, og jeg kan godt følge dig. Vores alternativ havde været at holde dåb i juledagene, da sviger ville være hjemme fra 23.-26. dec. Det kunne vi ikke få til at hænge sammen. Og der var 7-8 uger mellem dåb og jul. Det var ikke fordi, vi lagde dåben 14 dage før jul. Rejsetid og udgift havde ikke været meget anderledes end Aalborg-Kbh., selvom sviger boede i udlandet.
0
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Dilemma: 2 familiearrangementer

Indlægaf Kanga » 28. jun 2020, 14:26

JumboJette skrev:
Kanga skrev:Det kan man mene, og jeg kan godt følge dig. Vores alternativ havde været at holde dåb i juledagene, da sviger ville være hjemme fra 23.-26. dec. Det kunne vi ikke få til at hænge sammen. Og der var 7-8 uger mellem dåb og jul. Det var ikke fordi, vi lagde dåben 14 dage før jul. Rejsetid og udgift havde ikke været meget anderledes end Aalborg-Kbh., selvom sviger boede i udlandet.


Det kan også være, at svigerindes økonomi er stram, siden hun først kunne rejse med svigerfars hjælp til billetten? Måske skred han ind, fordi han kender hendes situation? Det er det første, jeg tænker, når jeg hører sådan noget. Been there, nemlig.

Det sagt, så forstår jeg godt skuffelsen.

Jeg har forresten prøvet et dilemma i boldgaden. Min svigerinde + mand planlagde barnedåb på min søsters 30-års fødselsdag sidste sommer. Jeg meldte allerede ud fra start, at vi ikke ville kunne deltage hele dagen. Det ændrede ingenting, på trods af, at min mand skulle stå fadder. Så vi smuttede tidligere for at komme videre til fødselsdag. Egentlig ikke et problem på dén vis, men jeg synes godt, de kunne have clearet med fadderne, om datoen passede. Også når nu det var i uge 30 i sommerferien.

Da vi selv skulle holde barnedåb for Mindsten var de forresten meget hurtige til at melde ud, at det var en skidt dag pga hendes weekendarbejde. :lol:
Jeg griner, fordi der kan være mange grunde til, at det passer skidt. Men en weekendvagt kan byttes, det er svært at flytte en 30-års fødselsdag. :D


Det er da ikke sikkert! Hvis man har byttet meget, det allerede er en bytter, man tager for en anden. Der kan være mange årsager. Alt efter hvilket job det er selvf.

Jeg har selv i mange år arbejdet skiftende arbejdstider, og jeg hadede den kommentar, for det efterlod et indtryk af, at mit arbejde ikke var et rigtigt arbejde og at folk (min far) ikke rigtigt tog mig alvorligt eller syntes, mit job var noget særligt.

Kanga
6
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Dilemma: 2 familiearrangementer

Indlægaf Aesel82 » 28. jun 2020, 14:54

[quote="kanga”]
Det er da ikke sikkert! Hvis man har byttet meget, det allerede er en bytter, man tager for en anden. Der kan være mange årsager. Alt efter hvilket job det er selvf.

Jeg har selv i mange år arbejdet skiftende arbejdstider, og jeg hadede den kommentar, for det efterlod et indtryk af, at mit arbejde ikke var et rigtigt arbejde og at folk (min far) ikke rigtigt tog mig alvorligt eller syntes, mit job var noget særligt.

Kanga[/quote]

Enig!

Det kunne jo også være, at de omkringliggende weekender allerede var booket til andre arrangementer, så man ikke havde noget at bytte med.

Jeg har også haft skiftende arbejdstider et sted, hvor vi ikke så meget byttede, som overtog hinandens vagter - så der ville det endda i mange tilfælde koste penge, at skulle sige farvel til en vagt.

Det sagt, så prøver vi da at planlægge arrangementer efter, hvor år min svigerinde, som har delebørn, har børnene.
3
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Dilemma: 2 familiearrangementer

Indlægaf Zombie » 29. jun 2020, 17:54

Min mands søster har valgt at lægge sit bryllup 10 dage efter min terminsdato. I en anden landsdel.
Selv efter usikkerhed under corona kaos, har de valgt at holde fast i den dato.
Vores terminsdato var allerede meldt ud.

Vi trækker på skuldrene af det. Det har høj prioritet at mindst min mand kan deltage, så med mindre jeg føder lige der eller vi er indlagt med noget farligt, så tager han afsted - om ikke andet så til vielsen.

Jeg ved, hun drømmer om at se mig og din nevø også, men det er yderst urealistisk, selv hvis jeg føder før tid.
Jeg joker med, at hvis jeg stadig er i ble, så er det et automatisk nej.


Vi ved, det skyldes uvidenhed fra deres side, ingen i deres omgangskreds har børn og de har simpelthen ikke anet, at de måske lige skulle spørge nogen til råds om, hvad der er realistisk hvornår.
Og så passede den dato bedst ift præst og venue og sommervejr.

Det er ris til egen røv for dem, og vi strækker os i den grad vi kan og vil. Min egen holdning er, at det altså ikke er mig, der har skabt denne her situation og derfor kan/vil jeg ikke tages som gidsel i det.
Jeg gør det, jeg har brug for at gøre og min mand gør det samme, og så falder terningerne som de nu engang gør.

I det her tilfælde ville jeg prioritere familiesammenkomsten. Jeg synes hverken dåb eller navngivning er sådan virkelig big deals i langt de fleste familier, det er hyggeligt og signifikant, ja... Men de første jul og fødselsdage synes jeg tit har mere betydning, og så kan man jo være mosteren, der kommer med 10 glitrende balloner og en motorcykel, og skaber lidt magi for barnet når det er ældre og forstår mere.
8
aka Forbies

:gammel:
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Dilemma: 2 familiearrangementer

Indlægaf godtnavn » 2. jul 2020, 10:42

Kanga skrev:I det her tilfælde, havde jeg valgt det store familiearrangement. Når søster planlægger navngivningsfest på en dag, hvor der allerede er arrangement i familien, så synes jeg, det må være hendes sats.

MEN det sagt, så forstår jeg dilemmaet. Jeg forstår også søsterens skuffelse, hvis TS ikke kommer.
Da vores søn skulle døbes, holdt vi det i start november. Min svigerinde bor i udlandet, en time i fly og måske 1000,- for en flybillet. Hun meldte simpelthen afbud, ikke fordi hun skulle noget andet, men fordi hun ikke ville bruge penge på at rejse til DK så kort før jul, hvor hun også skulle hjem. Det var vi skuffede over. Vores søn er eneste barnebarn i min kærestes familie, så vi synes jo, det var once in a lifetime. Vi ville have haft hende til fadder, men det kunne vi så heller ikke. Da svigerfar tilbød at betale billetten, kom hun. Det var sgu en flad fornemmelse. At vide, at vi og vores barn ikke var prioriterede for en flybillet på sølle 1000,-, men da svigerfar betalte gad hun godt.

Kanga


Jeg ville blive glad for hun prioriterede at komme, det er jo ikke alle 1000 kr er ingenting for. Jeg ville synes det var flot at hun rejste og brugte tid og energi på det for at komme til dåben.
Tiden sammen ville da være langt vigtigere end hvem der betalte flybilletten, så jeg tænker bare jeg ville være glad for at mit barn kunne få hende som fadder :)

Er hun typen med al for mange penge ville det selvfølgelig være noget andet, men så tænker jeg ikke det var pengene der gjorde hun meldte afbud i første omgang, og dermed ville det ikke have ændret noget at hun fik billetten betalt.
5

Tilbage til "Livets forhold"