Et spm angående en lærer som irriterer mig.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Et spm angående en lærer som irriterer mig.

Indlægaf Studsgaard » 5. maj 2020, 12:26

Min mellemste søn har en lærer som han altid har brokket sig over, og sagt det er skolens dårligste lærer.
Men det er ikke en vi har haft direkte kontakt med, da det er historie og samfundsfag han har vedkomne i.

Men nu her i coronatiden har vi fået nogle beskeder angående Mikkels arbejde i faget.
Men jeg syntes min søn har ret i det er noget ringe undervisning de får. Samt der har været en del fejl i beskeder Om emner og det der reelt var lagt op til eleverne på Meebook.

Mikkel er svært ordblind og kan ikke skimte beskederne. Det kræver mange kræfter at få beskederne angående opgaver læst (eller læst op)
Læren giver så både beskeder via Google og Meebook. Men jeg har fundet ud af at alle opgaverne de sidste uger har været i Meebook. Hvor der også har været mulighed for at svarer. Så det har han gjort de sidste par fredage (det er der han har denne lærer)

I sidste uge fik jeg så tirsdag, først en besked om han ikke havde lavet skolearbejdet, så to timer senere en besked om halvdelen var afleveret og så var det ok med det, hvilket jeg svarede på. Og så et par timer senere igen en besked om han ikke havde afleveret :forvirret:


Nu har jeg så fået en besked om han ikke har lavet noget i fredags. Han har vist mig i Meebook at opgaven er afleveret der - hvilket h*n selv har givet muligheden for.
Jeg svarer Derfor læreren at han har afleveret i Meebook.

Så skriver h*n om jeg vil give Mikkel besked på at aflevere i Google. da h*n har alle opgaverne for skoleåret i mapper i Google.

Helt ærligt. Kan læren ikke selv kopierer et dokument Fra Meebook til Google?

Og er det bare mig der er lidt skrap, eller eller er det ikke lærens eget problem. Når man har åbnet for aflevering i Meebook. Så burde det da være helt ok. Og ikke min søns problem.

Jeg ved ikke om jeg efterhånden bare er farvet af at drengene brokker sig over de intet lærer af vedkomne, og til en hel dags arbejde har der været tre fire små 10-15 minutters film eller en lille tekst og så fem til femten små spørgsmål.

Det vil ikke være et problem for min søn at sende det i Google. Men jeg syntes ikke det er hans problem når han vitterligt havde afleveret opgaven i fredags på en tilgængelig platform, læreren selv havde åbnet og lagt opgaven op på n
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Et spm angående en lærer som irriterer mig.

Indlægaf Fru Sunshine » 5. maj 2020, 12:47

Hvis der er åbnet for muligheden for at aflevere via Meebook, så skal den lærer altså være meget specifik om, at han vil have det i google, og har vedkommende ikke været det fra starten, er det altså ikke let at gætte, hvad h*n forventer.

Hvis jeg lægger opgaver ud via en platform, så skal de helst afleveres der, men er der nogen, der afleverer på andre måder, så hjælper jeg dem med at få det lagt det rette sted - eller godtager, at de rent faktisk er afleveret.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Re: Et spm angående en lærer som irriterer mig.

Indlægaf Ekliptika » 5. maj 2020, 13:10

Mange ordblinde børn har brug for meget tydelig instruktioner uden for mange ord og tydelig struktur, da de jo har sværere ved at læse og forstå en skriftlig instruks, end ikke ordblinde. Også selvom de bruger oplæsningsprogrammer, fordi det kræver meget mere kognitiv energi at læse med ørerne end med øjnene.
Hvis det er tilfældet for din søn, så kunne du måske på en venlig måde opfordre denne lærer til at være meget tydelig i dine instrukser netop med baggrund i din søns særlige behov grundet hans ordblindhed? Og på den måde undgå at læreren kan tolke det som personlig kritik?
Jeg har også en ordblind søn, og han er helt afhængig af, at lærerne er tydelige og generelt følger samme struktur og brug af diverse platforme. Han har et generelt provlem ned lærere, som er uklare, forvirrende og ustrukturerede, især hvis det betyder, at min søn misforstår opgaven, hvor den er placeret og hvor og hvornår den skal afleveres, og at læreren derefter kritiserer ham for det (feks ved at sige at alle de andre elever godt kan finde ud af hvor de skal finde lektierne eller hvor en opgave skal afleveres). Måske noget lignende gør sig gældende for din søn?
Og så er jeg som forældre generelt også træt af alke de platforme og muligheder lærerne har for at lægge lektier op. En af min søns lærere er sågar også begyndt at bruge klassens Facebook gruppe, så nu er der yderligere et sted, der skal tjekkes.
1
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Et spm angående en lærer som irriterer mig.

Indlægaf Studsgaard » 5. maj 2020, 13:59

CuteNBad skrev:
Studsgaard skrev:
Mikkel er svært ordblind og kan ikke skimte beskederne. Det kræver mange kræfter at få beskederne angående opgaver læst (eller læst op)
Læren giver så både beskeder via Google og Meebook. Men jeg har fundet ud af at alle opgaverne de sidste uger har været i Meebook. Hvor der også har været mulighed for at svarer. Så det har han gjort de sidste par fredage (det er der han har denne lærer).


Hvis din søn er diagnostiseret ordblind, bør/skal skolen tildele ham hjælpemidler fx. CD-Ord, der kan læse teksterne op. Der kan også gives adgang til NOTA, hvor din søn kan få fagbøger og andre bøger, der kan læses af CD-Ord.

Skriver lærerne ikke i en fast ugeplan, som din søn følger med i?


Studsgaard skrev:Jeg ved ikke om jeg efterhånden bare er farvet af at drengene brokker sig over de intet lærer af vedkomne, og til en hel dags arbejde har der været tre fire små 10-15 minutters film eller en lille tekst og så fem til femten små spørgsmål.


Hvis det er i disse tider, så husk, der er tale om nødundervisning, og du ikke kan forvente at de mindre fag prioriteres i ligeså høj grad :)
Du skal så også tænke på at en alm lektion varer 45 minutter dvs. på 2 lektioner er 3-4 små 10-15 minutters film + lille tekst OG 5-15 små spørgsmål mere end normalt.

Han har skam nota og oplæsningsmulighed direkte på computeren. Men det hjælper jo ikke på hvor svært det er at finde ud af hvad det er der skal læses op.

Og det er en hel dag læren har fået tildelt. For at det er lettere for børnene har de temadage - så læren skal principielt lave undervisning til en hel dag.
Selvfølgelig har jeg forståelse for at det kan være svært. Men jeg ville tro der blev lavet mere netop til en 8 klasse.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Et spm angående en lærer som irriterer mig.

Indlægaf Studsgaard » 5. maj 2020, 14:00

Ekliptika skrev:Mange ordblinde børn har brug for meget tydelig instruktioner uden for mange ord og tydelig struktur, da de jo har sværere ved at læse og forstå en skriftlig instruks, end ikke ordblinde. Også selvom de bruger oplæsningsprogrammer, fordi det kræver meget mere kognitiv energi at læse med ørerne end med øjnene.
Hvis det er tilfældet for din søn, så kunne du måske på en venlig måde opfordre denne lærer til at være meget tydelig i dine instrukser netop med baggrund i din søns særlige behov grundet hans ordblindhed? Og på den måde undgå at læreren kan tolke det som personlig kritik?
Jeg har også en ordblind søn, og han er helt afhængig af, at lærerne er tydelige og generelt følger samme struktur og brug af diverse platforme. Han har et generelt provlem ned lærere, som er uklare, forvirrende og ustrukturerede, især hvis det betyder, at min søn misforstår opgaven, hvor den er placeret og hvor og hvornår den skal afleveres, og at læreren derefter kritiserer ham for det (feks ved at sige at alle de andre elever godt kan finde ud af hvor de skal finde lektierne eller hvor en opgave skal afleveres). Måske noget lignende gør sig gældende for din søn?
Og så er jeg som forældre generelt også træt af alke de platforme og muligheder lærerne har for at lægge lektier op. En af min søns lærere er sågar også begyndt at bruge klassens Facebook gruppe, så nu er der yderligere et sted, der skal tjekkes.

Jeg har skrevet med læreren om det. Men tror bare det hurtigt bliver glemt.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Et spm angående en lærer som irriterer mig.

Indlægaf Studsgaard » 5. maj 2020, 14:02

Fru Sunshine skrev:Hvis der er åbnet for muligheden for at aflevere via Meebook, så skal den lærer altså være meget specifik om, at han vil have det i google, og har vedkommende ikke været det fra starten, er det altså ikke let at gætte, hvad h*n forventer.

Hvis jeg lægger opgaver ud via en platform, så skal de helst afleveres der, men er der nogen, der afleverer på andre måder, så hjælper jeg dem med at få det lagt det rette sted - eller godtager, at de rent faktisk er afleveret.

Jeg har ikke set om der står noget med aflevering andre stedder. For Mikkel sagde til mig at der var åbnet for det i Meebook. Og det er jo lettest at skrive og aflevere der hvor opgaverne også er delt ud.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Et spm angående en lærer som irriterer mig.

Indlægaf Fru Sunshine » 5. maj 2020, 15:18

Studsgaard skrev:
Fru Sunshine skrev:Hvis der er åbnet for muligheden for at aflevere via Meebook, så skal den lærer altså være meget specifik om, at han vil have det i google, og har vedkommende ikke været det fra starten, er det altså ikke let at gætte, hvad h*n forventer.

Hvis jeg lægger opgaver ud via en platform, så skal de helst afleveres der, men er der nogen, der afleverer på andre måder, så hjælper jeg dem med at få det lagt det rette sted - eller godtager, at de rent faktisk er afleveret.

Jeg har ikke set om der står noget med aflevering andre stedder. For Mikkel sagde til mig at der var åbnet for det i Meebook. Og det er jo lettest at skrive og aflevere der hvor opgaverne også er delt ud.

Så giver det ikke mening, at han ikke må aflevere i Meebook. Det er da også lettere for læreren.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Et spm angående en lærer som irriterer mig.

Indlægaf sansera » 7. maj 2020, 14:48

Helt lavpraktisk så ville jeg vælge mine kampe og lærer min søn det samme. Han kan godt ‘holde på sin ret’, men i denne sammenhæng skriver du selv, at det ikke er noget problem for din søn at flytte opgaven.
Derfor ville jeg personligt gemme energien til det gælder noget, som er vigtigt.
8
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Et spm angående en lærer som irriterer mig.

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. maj 2020, 14:52

sansera skrev:Helt lavpraktisk så ville jeg vælge mine kampe og lærer min søn det samme. Han kan godt ‘holde på sin ret’, men i denne sammenhæng skriver du selv, at det ikke er noget problem for din søn at flytte opgaven.
Derfor ville jeg personligt gemme energien til det gælder noget, som er vigtigt.


Enig. Som du også selv nævner, TS, hænger din irritation nok i høj grad sammen med dit/jeres anstrengte forhold til læreren, og så er det nok et andet, mere generelt, sted, I som forældre skal sætte ind
Hvad er din søn utilfreds med ved undervisningen?
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Et spm angående en lærer som irriterer mig.

Indlægaf Studsgaard » 7. maj 2020, 15:26

DetSorteCirkus skrev:
sansera skrev:Helt lavpraktisk så ville jeg vælge mine kampe og lærer min søn det samme. Han kan godt ‘holde på sin ret’, men i denne sammenhæng skriver du selv, at det ikke er noget problem for din søn at flytte opgaven.
Derfor ville jeg personligt gemme energien til det gælder noget, som er vigtigt.


Enig. Som du også selv nævner, TS, hænger din irritation nok i høj grad sammen med dit/jeres anstrengte forhold til læreren, og så er det nok et andet, mere generelt, sted, I som forældre skal sætte ind
Hvad er din søn utilfreds med ved undervisningen?

At der tit er fejl. Et emne bliver meldt ud men når det kommer til undervisningen er det pludselig et andet. Den er mangelfuld og h*n giver ingen tilbagemelding på det de afleverer.
0
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Et spm angående en lærer som irriterer mig.

Indlægaf fisken80 » 7. maj 2020, 20:25

CuteNBad skrev:
Ekliptika skrev:Mange ordblinde børn har brug for meget tydelig instruktioner uden for mange ord og tydelig struktur, da de jo har sværere ved at læse og forstå en skriftlig instruks, end ikke ordblinde. Også selvom de bruger oplæsningsprogrammer, fordi det kræver meget mere kognitiv energi at læse med ørerne end med øjnene.
Hvis det er tilfældet for din søn, så kunne du måske på en venlig måde opfordre denne lærer til at være meget tydelig i dine instrukser netop med baggrund i din søns særlige behov grundet hans ordblindhed? Og på den måde undgå at læreren kan tolke det som personlig kritik?
Jeg har også en ordblind søn, og han er helt afhængig af, at lærerne er tydelige og generelt følger samme struktur og brug af diverse platforme. Han har et generelt provlem ned lærere, som er uklare, forvirrende og ustrukturerede, især hvis det betyder, at min søn misforstår opgaven, hvor den er placeret og hvor og hvornår den skal afleveres, og at læreren derefter kritiserer ham for det (feks ved at sige at alle de andre elever godt kan finde ud af hvor de skal finde lektierne eller hvor en opgave skal afleveres). Måske noget lignende gør sig gældende for din søn?
Og så er jeg som forældre generelt også træt af alke de platforme og muligheder lærerne har for at lægge lektier op. En af min søns lærere er sågar også begyndt at bruge klassens Facebook gruppe, så nu er der yderligere et sted, der skal tjekkes.


JEg kan sagtens forstå den vinkel som du præsenterer, og er som udgangspunkt enig.
Jeg kan så sige at fordi din ssøn misforstår opgaven, hvor den er placeret og hvornår den skal afleveres, så ikke altid er læreren skyld ;) for selv ordblinde elever er som alle andre...følger ikke meget, glemmer ting osv.


Atså selv om alt er struktureret og lagt op på samme måde i flere år, så er der elever der bare fatter hat....eller glemmer eller ikke gider....eller er ustruktuerende af forskellige årsager.
Det har ikke noget med dyslexi at gøre... og som lærer til elever med dyslexi så er det ikke noget JEG som lærer nogen sinde vil kladre eleverne for.


Og nogle gange er en lærer en skovl og får gjort tingene unødigt indviklede...
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Et spm angående en lærer som irriterer mig.

Indlægaf IrmaPigen » 7. maj 2020, 20:54

Synes da godt nok, det er noget af en påstand at kalde læreren skolens dårligste.


Det forudsætter jo man kender samtlige lærere på skolen og deres faglige og pædagogiske niveau ret indgående.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Et spm angående en lærer som irriterer mig.

Indlægaf Studsgaard » 7. maj 2020, 21:01

IrmaPigen skrev:Synes da godt nok, det er noget af en påstand at kalde læreren skolens dårligste.


Det forudsætter jo man kender samtlige lærere på skolen og deres faglige og pædagogiske niveau ret indgående.

Det er jo min søns ord. Og ja vi bor i en lille by - skolen har ca 300 elever. Så mine unger har haft alle lærer der er. Enten fast eller som afløser.

Og alle børn har da favoritter og en holdning til hvem de syntes er bedst og værst. Det ser jeg som ret naturligt. Hvis ikke de havde det ville jeg nok være mere bekymret. For så vil jeg tænke at de slet ikke reflekterede over undervisningen.
3

Tilbage til "Livets forhold"