Forskellig orlov ved børns død?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27070

Re: Forskellig orlov ved børns død?

Indlægaf ajnaM » 17. feb 2020, 09:10

Sangius skrev:Jeg synes det er fint som det er. Synes ikke det er en god ide, at fastsætte hvor længe man er væk fra arbejdsmarkedet, hvis man mister et barn. Det er meget individuelt.

Man aner heller ikke hvad folks relation til barnet er. Det kan være de ikke har haft kontakt med barnet i 20 år, og aå får man pludselig 6 måneders fri.

I dag fungerer det jo sådan, at du melder dig syg. Så kan du få en lægeerklæring - og de (heldigvis få) jeg kender som har mistet et barn, fik i hvert fald lov at gå sygemeldte i lidt tid uden problemer. Men det er måske ikke normen?

Jeg synes heller ikke om, at man så skal kunne få fri efter et barns død, men ikke efter f.eks. en ægtefælles.

Hvis man er uarbejdsdygtig, må man melde sig syg, og snakke med sin læge. Vi skal ikke begynde at lave love omkring det, det ville ikke kunne gøres på en fair måde, og ville ikke altid passe på pågældende situation.


Jeg er enig i, at en sorgorlov bør være individuel. For nogle kan den også kræve længere tid end 6 måneder. Og man kunne godt arbejde på, at der i lovgivning eller overenskomster står skrevet, at medarbejder har krav på en sorgorlov.

Jeg tænker, at rigtig mange netop bruger sygemeldinger i den forbindelse, men man kunne godt lave en slags hybrid.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: Forskellig orlov ved børns død?

Indlægaf heysamaysa » 17. feb 2020, 13:28

Mani skrev:
HerErJeg skrev:
Mani skrev:
heysamaysa skrev:
Mani skrev:Hvorfor er der en magisk grænse ved 18 år, der gør det lettere at håndterer ens barns død?



hvorhenne læser du da at nogle synes det er nemmere at håndtere når ens barn, der dør, er over 18 år????



Det tror jeg vist ikke der er nogen der hverken mener eller har sagt......

Hvorfor skal reglerne så ændres til alle mistede børn fra 18 år og derunder fremfor for alle?

Selv om det ikke lyder rart, så må man på et tidspunkt sige at livet går sin gang. I så fald kommer der til at være 65 årige forældre der mister deres 45 årige børn, og som skal have sorgorlov. Der er ganske givet ret mange mellem 0 og 45 år der dør, og jeg tror ikke arbejdsgiveren vil risikere en lang orlov med jævne mellemrum.

Hvis det er fordi medarbejderen er uarbejdsdygtig pga. sorg må de jo accepterer det.
I min familie har 3 forældrepar mistet et barn i alderen 19-22 (1 efter lang tids sygdom, 1 ved et trafikuheld og 1 blev tæsket ihjel på en interrail rejse).
Deres arbejdsgivere og netværk har heldigvis været rummelige nok til at give dem den plads der var behov for (hvor det havde nogen effekt). 2 startede tilbage lige efter begravelsen - for det havde de brug for. De øvrige i løbet af et par måneder. Den ene startede gradvist op.

Jeg synes ikke det giver nogen mening med et standard antal måneder. Jeg synes man skal se på den enkelte og hvad der er behov for der. Jeg tænker i øvrigt med den alder vi får børn i er antallet af 65 årige, der skal have orlov fordi deres 45 årige barn dør forholdsvis begrænset...



Det var da optimalt at alle havde et 1/2 års sygeorlov, men ikke særligt realistisk.

min onkel og tante var da også slået fuldstændigt slået ud da min fætter døde i en tragisk ulykke som 19 årig.

men hvad er sandsynligheden lige for at det lovmæssigt kommer til at ske..... så tror jeg det er mere realistisk tilgang til det med en grænse på 18 år.
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Forskellig orlov ved børns død?

Indlægaf Mani » 17. feb 2020, 13:37

heysamaysa skrev:Det var da optimalt at alle havde et 1/2 års sygeorlov, men ikke særligt realistisk.

min onkel og tante var da også slået fuldstændigt slået ud da min fætter døde i en tragisk ulykke som 19 årig.

men hvad er sandsynligheden lige for at det lovmæssigt kommer til at ske..... så tror jeg det er mere realistisk tilgang til det med en grænse på 18 år.

Hvorfor er netop et ½ år optimalt for alle?
Og hvorfor ikke gå efter at alle er dækket på en rimelig måde fremfor at sætte en grænse ved 18?
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: Forskellig orlov ved børns død?

Indlægaf heysamaysa » 17. feb 2020, 15:31

1/2 år ville ikke være optimalt for min kæreste efter vi mistede vores dreng - det ville være alt for lang tid for ham at gå hjemme og ruge over tingene. Hvor imod nogle har brug for længere tid. Så et halvt år er bestemt ikke optimalt for alle.

jeg tog mest udgangspunkt i det halve år fordi det var det borgerforslaget gik på.


jeg tror heller aldrig politikkerne ville gå med til et halvt år - men jeg tror det er nemmest at få regler at love indført hvis det er et helt konkret forslag. Selv om det var mere optimalt at man bedre kunne tilpasse det til den enkelte.
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Forskellig orlov ved børns død?

Indlægaf Sangius » 17. feb 2020, 15:40

Oplever I, at man ikke kan få en sygemelding hos lægen, hvis man er slået ud af sorg efter et barns død?
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Forskellig orlov ved børns død?

Indlægaf Akehurst2 » 17. feb 2020, 16:21

HerErJeg skrev:
Mani skrev:
heysamaysa skrev:
Mani skrev:Hvorfor er der en magisk grænse ved 18 år, der gør det lettere at håndterer ens barns død?



hvorhenne læser du da at nogle synes det er nemmere at håndtere når ens barn, der dør, er over 18 år????



Det tror jeg vist ikke der er nogen der hverken mener eller har sagt......

Hvorfor skal reglerne så ændres til alle mistede børn fra 18 år og derunder fremfor for alle?

Selv om det ikke lyder rart, så må man på et tidspunkt sige at livet går sin gang. I så fald kommer der til at være 65 årige forældre der mister deres 45 årige børn, og som skal have sorgorlov. Der er ganske givet ret mange mellem 0 og 45 år der dør, og jeg tror ikke arbejdsgiveren vil risikere en lang orlov med jævne mellemrum.


Der er ikke meget 'livet går sin gang' over at miste et barn, uanset alderen på barnet. Livet går sin gang, når man skal begrave sine forældre - ikke den anden vej rundt.
1
bibbs
Indlæg: 953
Tilmeldt: 24. aug 2015, 08:35
Kort karma: 86
Likede indlæg: 1349

Re: Forskellig orlov ved børns død?

Indlægaf bibbs » 17. feb 2020, 16:24

Det er vel også individuelt hvor lang tid man har brug for.

Da vi mistede vores datter (dødfødt uge 42) var jeg hjemme i 4 uger hvorefter jeg startede stille og roligt op på arbejde.
Det var sådan jeg havde det bedst
3
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Forskellig orlov ved børns død?

Indlægaf Akehurst2 » 17. feb 2020, 16:30

Sangius skrev:Oplever I, at man ikke kan få en sygemelding hos lægen, hvis man er slået ud af sorg efter et barns død?


Nej, de arbejdspladser jeg har været på (statslige) har været meget forstående ved dødsfald generelt og da helt særligt ved børns.

Det sagt, så synes jeg at den ligestilling, der kom for nogen år siden, hvor far og mor blev ligestillet ift. at miste et barn før fødslen var rigtig fin. Kender et par, der mistede i uge 33 og uanset at fars arbejdsplads var fint forstående, så savnede han lidt, at man har ret til en vis periode, hvilket så er kommet nu, og man kan da sagtens overveje, om det burde gælde også større børn.

Det er for mange nok mest en signalværdi, fordi de fleste jo netop kan sygemeldes, men der er man så også en del af 'sygemelding'-systemet, hvor en lovfæstet orlovsmulighed giver fred fra systemet. Meget godt forklaret her: https://politiken.dk/indland/art7613947 ... s-d%C3%B8d Det må virkelig være råt at sidde til sådan nogle møder:

Med hendes mand var det anderledes:

»Han skal sygemeldes ved egen læge, men stadig møde op på jobcenteret efter fire uger, hvor de skal vurdere hans arbejdsevne. Socialrådgiverne forsøger jo at vise forståelse, men de skal spørge, hvornår han tror, han er i stand til at arbejde. Det var helt uoverskueligt. Man ved jo ikke engang, hvad dag det er. Man ved ikke, om solen skinner. Hvis du spørger mig, om det var sommer sidste år, så ved jeg det ikke«.

Mødte din mand modstand, da han sagde, at han ikke var i stand til at arbejde?

»Han følte et enormt pres. Hvad sker der, tænker man. Mit barn er væk. Mit liv er forandret for altid. Det er lige før, man ikke selv har lyst til at leve. Og så skal man tage stilling til, om man kan arbejde, når det eneste, man gerne vil møde, er forståelse. Men han fik at vide, at han skulle møde fire uger senere igen«.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Forskellig orlov ved børns død?

Indlægaf milisa » 18. feb 2020, 06:30

bibbs skrev:Det er vel også individuelt hvor lang tid man har brug for.

Da vi mistede vores datter (dødfødt uge 42) var jeg hjemme i 4 uger hvorefter jeg startede stille og roligt op på arbejde.
Det var sådan jeg havde det bedst


Præcis. Jeg ville være bange for endnu et område, hvor man så kan blive udskammet social, hvis man ikke lige lever op til en eller anden gruppes normer.

Sygemelding er meget bedre. Jeg synes, også det er fint, at man bliver hevet ud af sin trummerum af myndighederne en gang om måneden. At der så er sager med ufølsomme socialrådgivere, er en hel anden snak, og bør ikke være afgørende for en lovændring om orlov vs sygemelding.
2
Tally-ho
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Forskellig orlov ved børns død?

Indlægaf Madam Pomfrey » 18. feb 2020, 08:35

Sangius skrev:Oplever I, at man ikke kan få en sygemelding hos lægen, hvis man er slået ud af sorg efter et barns død?



Lægeligt tænker jeg ikke det er et problem overhoved.
Men votes system, det er ikke ligefrem omsorgsfuldt, det er regler, tider, procedurer der skal overholdes.
Man risikerer at skulle retfærdiggøre sin sygemelding, tiden man måtte have behov for, man skal møde op, fortælle hvornår man er klar igen, osv.

Ikke noget der synes voldsomt hensigtsmæssigt hvis man er voldsomt tynget af sorg.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Forskellig orlov ved børns død?

Indlægaf LaScrooge » 18. feb 2020, 09:34

Jeg forstår godt, at dødsfald i forbindelsen med fødslen udløser mere orlov, end hvis dødsfaldet sker flere år efter. Ikke fordi sorgen er større, men fordi den kropslige oplevelse af graviditet og fødsel og chokket over tabet tilsammen giver et mere voldsomt traume. Der skal integreres mere i psyken, end når kroppen er ovre sin graviditets- og fødselstilstand.

Jeg tænker ikke, at det er muligt at sætte på formel. Folk sørger så forskelligt. Som minimum synes jeg dog det er passende, at man har orlov fra dødsfald til bisættelse, altså minimum 2 uger. Derudover bør det være muligt at blive sygemeldt, hvis man slet ikke er klar til at vende tilbage.
1
And we both know: I will be delicious
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Forskellig orlov ved børns død?

Indlægaf Lulu » 18. feb 2020, 10:14

Sangius skrev:Oplever I, at man ikke kan få en sygemelding hos lægen, hvis man er slået ud af sorg efter et barns død?


Det tror jeg ikke er det store problem. Men jeg oplever mange privat virksomheder i en kontrakt har indarbejdet 120 dages reglen, hvilket siger at man kan opsige en medarbejder med 120 dages sygdom, og der findes mange virksomheder som netop ville gøre det ved en længere sygemelding, og det er jo et problem.
Jeg er enig med anjaM om at der skal være ret til en sorgperiode, men at længden ikke skal være fastsat men overlades til den enkelte, uden at man kan opsiges af arbejdsgiver.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Forskellig orlov ved børns død?

Indlægaf Akehurst2 » 18. feb 2020, 11:51

milisa skrev:
bibbs skrev:Det er vel også individuelt hvor lang tid man har brug for.

Da vi mistede vores datter (dødfødt uge 42) var jeg hjemme i 4 uger hvorefter jeg startede stille og roligt op på arbejde.
Det var sådan jeg havde det bedst


Præcis. Jeg ville være bange for endnu et område, hvor man så kan blive udskammet social, hvis man ikke lige lever op til en eller anden gruppes normer.

Sygemelding er meget bedre. Jeg synes, også det er fint, at man bliver hevet ud af sin trummerum af myndighederne en gang om måneden. At der så er sager med ufølsomme socialrådgivere, er en hel anden snak, og bør ikke være afgørende for en lovændring om orlov vs sygemelding.


Det er jeg uenig i, netop fordi man så ofte hører om, hvor voldsomt det er for folk at være underlagt jobcenteret, og det er jo grundet den meget strikse lovgivning og styring, jobcentrene er underlagt. Skulle det være med sygemelding i stedet for sorgorlov skulle det som minimum være med klare forudsætninger i reguleringen, hvor det tilkendegives at der skal være et særligt hensyn.
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Forskellig orlov ved børns død?

Indlægaf Jedi » 18. feb 2020, 12:57

Lulu skrev:
Sangius skrev:Oplever I, at man ikke kan få en sygemelding hos lægen, hvis man er slået ud af sorg efter et barns død?


Det tror jeg ikke er det store problem. Men jeg oplever mange privat virksomheder i en kontrakt har indarbejdet 120 dages reglen, hvilket siger at man kan opsige en medarbejder med 120 dages sygdom, og der findes mange virksomheder som netop ville gøre det ved en længere sygemelding, og det er jo et problem.
Jeg er enig med anjaM om at der skal være ret til en sorgperiode, men at længden ikke skal være fastsat men overlades til den enkelte, uden at man kan opsiges af arbejdsgiver.


Hvis der er tale om en arbejdsgiver betalt orlov, så synes jeg, det er mest rimeligt med en max periode.

Den idé, som blev luftet længere oppe, med orlov til og med begravelse og sygemelding derefter, synes jeg umiddelbart virker rimelig for begge parter.
0

Tilbage til "Livets forhold"